Gå til innhold

Polars pulssoner, og problemer med sone 2.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver meg nå på et utholdenhetsprogram fra Polar, og i følge det skal jeg ha en langtur i uken i pulssone 2. (60-70 % av makspuls)

Problemet mitt er at når jeg går, selv i raskt tempo, så ligger jeg i pulssone 1 (50-60 % av makspuls), men med en gang jeg begynner å jogge, hopper jeg opp i pulssone 3 (70-80 % av makspuls), så dette går jo ikke.

Noen gode råd?

Anonymous poster hash: 2eef3...da9
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/858631-polars-pulssoner-og-problemer-med-sone-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet du at du har riktig maxpuls ? Den må du teste.

Jeg vil anta at hvis du er fersk løper så kommer du fort opp i puls uansett - så kanskje du bør finne deg et annet treningsprogram nå i begynnelsen.

Jeg har testet makspuls, så den skal være riktig.

Jeg er heller ikke en helt fersk løper, jeg har jogget 3 dager i uken siden nyttår.

AnonymBruker

Jeg må legge til, jeg merker veldig liten forskjell på pulsen siden jeg startet å jogge, og har problemer med å øke tempoet også.

Men å øke distanse og tid har jeg veldig lite problemer med.

Jeg har ikke problemer med å ligge så lavt når jeg sykler men når jeg løper så er jeg ganske raskt oppe i sone 3 - men jeg skal ikke påstå jeg er noen løper akkurat. Men det er jo flere muskelgrupper involvert i løping kontra sykling så jeg kan ikke skjønne annet enn at man ligger høyere i løping.

Når det er sagt så kan det jo være at dine som er går høyere. Vet ikke hvor slitsomt du synes det er å løpe i det som blir sone 3 etter polar sine tall - mulig du tåler å ligge litt høyere.

Jeg hadde ikke villet lagt for mye i de sonene - hvertfall så lenge det er umulig å løpe hvis du skal følge de. Dette forutsatt at du selv føler du løper med forh. lav intensitet. Man må jo hvertfall begynne et sted - og ligger du fort høyt i puls så må du jo gradvis øke intensiteten evnt. Dte virker jo som om du har merket framgang.

Ser nå at du skriver at du ikke merker noen forskjell siden du startet - det er jo litt rart. Du burde jo merke forskjell. Trener du intervall også ? For bare 'halvhard' løping kan bli litt ensformig.

Du bør lage den en testrunde slik at du kan måle fremgang. Du burde jo løpe fortere over tid - hvis ikke bør du se på måten du trener på. Spesielt hvis pulsen ligger på samme nivå.

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke problemer med å ligge så lavt når jeg sykler men når jeg løper så er jeg ganske raskt oppe i sone 3 - men jeg skal ikke påstå jeg er noen løper akkurat. Men det er jo flere muskelgrupper involvert i løping kontra sykling så jeg kan ikke skjønne annet enn at man ligger høyere i løping.

Når det er sagt så kan det jo være at dine som er går høyere. Vet ikke hvor slitsomt du synes det er å løpe i det som blir sone 3 etter polar sine tall - mulig du tåler å ligge litt høyere.

Jeg hadde ikke villet lagt for mye i de sonene - hvertfall så lenge det er umulig å løpe hvis du skal følge de. Dette forutsatt at du selv føler du løper med forh. lav intensitet. Man må jo hvertfall begynne et sted - og ligger du fort høyt i puls så må du jo gradvis øke intensiteten evnt. Dte virker jo som om du har merket framgang.

Jeg har ingen problemer med å ligge i sone 3, opp i mot sone 4 (80 %) over lengre tid. (70-90 minutter)

Det er ikke akkurat snakketempo for meg, men samtale med korte setninger er ikke noe problem.

Høyere i sone 4 går det i enstavelsesord. ;)

Jeg tror jeg skal la være å følge sonene, og heller kjenne på opplevd anstrengelse. Pulsklokken er med for registrering, men ikke så mye mer.

Framgang har jeg absolutt merket, selv om det ikke merkes så mye på tempoet.

Ser nå at du skriver at du ikke merker noen forskjell siden du startet - det er jo litt rart. Du burde jo merke forskjell. Trener du intervall også ? For bare 'halvhard' løping kan bli litt ensformig.

Du bør lage den en testrunde slik at du kan måle fremgang. Du burde jo løpe fortere over tid - hvis ikke bør du se på måten du trener på. Spesielt hvis pulsen ligger på samme nivå.

Ja, jeg varierer mellom intervall, tempotrening, distansetrening og basistrening.

Pulsen ligger ikke på samme nivå som da jeg startet, men den varierer lite på ulik fart.

Når jeg ser på det jeg skriver, mistenker jeg at jeg ikke klarte å komme opp i makspuls da jeg tok testen, men det frister lite å ta en ny en nå. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...