Gå til innhold

Bremsevæske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Er det noen som vet om bremsevæsken er noe man må på verksted for å fylle opp eller kan en gjøre det selv?

Og om det i det hele tatt er nødvendig å bytte innimellom?



Anonymous poster hash: d406b...5d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sjekke nivået og etterfylle selv. Å bytte den er litt mer omfattende hvis det skal gjøres skikkelig. Det blir ofte aldri gjort i det hele tatt. Bruk væske av rett sort, og ikke fyll på feil sted... Og hvis du griser, så fjern det raskt, den kan ødelegge lakk ++.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske trekker til seg fuktighet fra omgivelsene. Det gjør at kokepunktet blir lavere. Det kan medføre at Bremsevæsken koker når man bremser mye. Koker den får man luft i systemet og mister bremsene, så vidt jeg har forstått. Derfor bør Bremsevæsken byttes hvert 2. år. Ikke spesielt vanskelig å bytte hvis man er 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske trekker til seg fuktighet fra omgivelsene. Det gjør at kokepunktet blir lavere. Det kan medføre at Bremsevæsken koker når man bremser mye. Koker den får man luft i systemet og mister bremsene, så vidt jeg har forstått. Derfor bør Bremsevæsken byttes hvert 2. år. Ikke spesielt vanskelig å bytte hvis man er 2.

Postet som anonym, men er TS.

Har varmt vær noe å si for kvaliteten?

Ps: Takker for svarene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på hva? Selve bremsevæsken tåler en del varme, så lenge det ikke er for mye vann i den.

Å bytte den innebærer å tømme beholderen, fylle på ny, så gå rundt om bilen og "lufte" hver enkelt brems til du har fått igjennom den nye væsken. Og passe på at beholderen ikke går tom underveis, da må du gjøre alt om igjen. Det er som Petterm over her sier ikke spesielt vanskelig, men var jeg deg TS så ville jeg nok tatt det på et verksted eller lignende.

Jeg har flere ganger kjørt bremser til det punktet der de gløder, tar fyr eller setter fyr i ting rundt seg (folkrace!) men har aldri opplevd at væsken koker, gammel eller ny. Er nok mye vanligere at det ryker bremserør pga rust og slike ting.

-

Hadde jeg hatt en skikkelig gammel bil med ukjent innhold på bremsevæskebeholderen, og skulle på bilferie i alpene, da hadde jeg nok vurdert å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på hva? Selve bremsevæsken tåler en del varme, så lenge det ikke er for mye vann i den.

Å bytte den innebærer å tømme beholderen, fylle på ny, så gå rundt om bilen og "lufte" hver enkelt brems til du har fått igjennom den nye væsken. Og passe på at beholderen ikke går tom underveis, da må du gjøre alt om igjen. Det er som Petterm over her sier ikke spesielt vanskelig, men var jeg deg TS så ville jeg nok tatt det på et verksted eller lignende.

Jeg har flere ganger kjørt bremser til det punktet der de gløder, tar fyr eller setter fyr i ting rundt seg (folkrace!) men har aldri opplevd at væsken koker, gammel eller ny. Er nok mye vanligere at det ryker bremserør pga rust og slike ting.

-

Hadde jeg hatt en skikkelig gammel bil med ukjent innhold på bremsevæskebeholderen, og skulle på bilferie i alpene, da hadde jeg nok vurdert å bytte.

Ok. Tenkte bare på om kvaliteten på bremsevæsken, og mengden blir redusert ved feks. kjempevarmt vær, slik som det har vært i sommer, med over 30 C. Var bare en tanke som kom når Petterm snakka om kondens.

For min del blir det nok bare med sjekking av nivået, resten får verkstedet ta seg av, om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne tanker kan være sunne de. Det lønner seg å sette seg inn i ting som er viktige på bilen sin.

Er jo kjekt å få hjelp til spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd over, men bare en liten betraktning....

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å etterfylle bremseveske, nivået minker ettersom klossene blir slitt. Dersom det minker mye (og unormalt fort) har du trolig en lekkasje, og det er mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...