AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Jeg og mannen min er ofte uenig i hvs som er ryddig nok. Vi har to barn i bsrnehagealder. Han har vokst opp i et hjem hvor alt var rent, ekstremt ryddig hele tiden (han har en mor som er veldig opptatt av det). Jeg vokste opp med to yngre søsken og foreldre som likte å samle på ting. Det var alltid rent, men hadde sikkert flere ting fremme enn gjennomsnittet. Jeg er ikke redd for å kaste og er mer ryddig enn mine foreldre. Men mannen min er ikke fornøyd. Det skal være perfekt til enhver tid, og alle leker skal alltid være på rommet, mener han. Jeg synes det er greit å ha et fint oppbevaringsmøbel i stua og at barna kan leke på dagen, og at vi rydder lekene sammen på kvelden. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: f98c7...acd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Jeg tenker at dette må dere to finne ut av selv. Hvordan vi har det og hva vi tenker er rævanes likegyldig til familiefreden hjemme hos dere!!! Anonymous poster hash: 95281...a9c 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Hva er poenget med å svare ts då frekt? Er ikke dette et forum hvor folk spør om ting de lurer på. Har du ikke en mening om temaet la heller være å svare enn å slenge med leppa. Typisk KG.Anonymous poster hash: a98cf...964 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Jeg er veldig i mot at barna skal stues inn på rommene sine til alle døgnets tider fordi foreldrene ikke vil ha rot/støy. Stua er et familierom der også barna skal få lov til å oppholde seg, både med og uten leker. Etterhvert kan barna gjerne bli med på å rydde opp. Kjøp noen fine kurver og kast alt av leker oppi der og bær på rommet. Ikke verre enn det. Har også vokst opp i et ryddig hjem, men hele huset var likevel vår lekeplass. Vi fikk utfolde oss og bruke fantasien, lagde hule med pledd osv under spisebordet i "finspisestuen" (altså ikke der vi spiste til vanlig) og hadde leker på gulvet. Eneste mine foreldre var nøyen på var at vi ikke ødela gulvet. Og vi hjalp selvsagt til å rydde opp når vi ble store nok. Leker som vi hadde "på gang" fikk ofte stå i flere dager dersom det ikke var i veien og ikke var ekstremt rotete (som hulen vi hadde og legebygging osv). Masse rabling her, men poenget var; La barna få leke i stua. Anonymous poster hash: bc6af...b6d 10
ViljaH Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Vi lar barna leke på stua, og rydder bort til kvelds. Så ryddig som mannen din vil ha det, trives ikke vi med. Isåfall måtte han ha hyperryddet selv. 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Hjem er til for å leve i. Så lenge det er passelig rent, og at uventet besøk klarer å finne litt gulv å tråkke på blant lekene, og at ungene etterhvert lærer å rydde opp etter seg selv, så er det ryddig nok. Vil mannen bo i en interiørkatalog, så får han flytte for seg selv. Anonymous poster hash: a221a...6a6 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Ts: akkurat sånn var det når jeg vokste opp også - og jeg elsket det. Sånn vil jeg at mine barn også skal ha det. Jeg skal wnakke med han igjen om dette. Jeg er veldig i mot at barna skal stues inn på rommene sine til alle døgnets tider fordi foreldrene ikke vil ha rot/støy. Stua er et familierom der også barna skal få lov til å oppholde seg, både med og uten leker. Etterhvert kan barna gjerne bli med på å rydde opp. Kjøp noen fine kurver og kast alt av leker oppi der og bær på rommet. Ikke verre enn det. Har også vokst opp i et ryddig hjem, men hele huset var likevel vår lekeplass. Vi fikk utfolde oss og bruke fantasien, lagde hule med pledd osv under spisebordet i "finspisestuen" (altså ikke der vi spiste til vanlig) og hadde leker på gulvet. Eneste mine foreldre var nøyen på var at vi ikke ødela gulvet. Og vi hjalp selvsagt til å rydde opp når vi ble store nok. Leker som vi hadde "på gang" fikk ofte stå i flere dager dersom det ikke var i veien og ikke var ekstremt rotete (som hulen vi hadde og legebygging osv). Masse rabling her, men poenget var; La barna få leke i stua.Anonymous poster hash: bc6af...b6d Anonymous poster hash: a98cf...964
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Vi lar barna leke på stua, og rydder bort til kvelds. Så ryddig som mannen din vil ha det, trives ikke vi med. Isåfall måtte han ha hyperryddet selv. Ts: er veldig enig med deg. Det hører ogdåmed til min historie at mannen min er mye mer glad i å HA det ryddig/rent enn å utføre ryddingen/renholdet selv. Og da blir det ekstra feil for meg.Anonymous poster hash: a98cf...964
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 Vi har to stuer. Den nede er det absolutt lovå å leke i, men vi prøver å få tømt den for leker hver kveld. Men loftstua kan det stå togbaner og legoprosjekter i dagesvis. Der blir det ryddet skikkelig opp for å få vasket, eller om noen skal overnatte (rommet fungerer også som gjesterom). Vi kjenner et par som krever at sønnen ryddet alt tilbake på rommet med en gang han har lekt. Det virker som om det helst ikke skal vises at de har barn.Anonymous poster hash: 09525...565
LilleBallerina Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Huset er for alle de som bor der hos oss. Barna kan ta lekene sine hvor de vil også rydder vi om kvelden. De har noen leker som står fast på soverommene, noen få i stua mens de fleste er på loftstua. Det er ikke SÅ ryddig jeg vil ha det, men sånn er det å ha små barn tenker jeg.
Ciara Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 Etter flere tråder her inne har jeg skjønt at vi nok har mer leker framme i stua enn den som er vanlig. Vi har det veldig ryddig ellers. "Veldig ryddig" med to barn i barnehage betyr ikke plettfritt, men alt har sin faste plass. Vi rydder opp hver kveld, og kjøkkenet er strøkent når vi legger oss. Husvask tar vi hver uke, og tørker over flater mye, mye oftere enn det. Støvsuge gjør vi daglig på kjøkken og i gang. Men i stua har vi altså en lekekrok som aldri er tom. Vi har to plastkasser der hvor alt av leker skal ryddes opp i hver kveld (ungene er med på dette). I tillegg har vi et legobord der min eldste sitter og bytter. Bordplata på det bordet kan vi sjelden se. For min egen del skulle jeg selvfølgelig gjerne ha kvittet meg med hele lekekroken, for pent er det ikke. Men det er veldig praktisk å slippe og bære kasser opp og ned fra soverommet daglig. Og siden det er ungenes hjem like mye som mitt synes jeg at de skal kunne leke ganske fritt. 4
LatersBaby Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 Her får datteren min lov til å leke i stua/ganga/badet - hvor hun skulle ønske. Men for at hun skal få lov til å leke overalt, er det også en regel at hun rydder opp etter seg når hun er ferdig med å leke, og på kvelden er lekene tilbake på rommet hennes. Jeg mener barna har et rom av en grunn så hvorfor skal det stå leker til oppbevaring andre plasser en akkurat der? 1
Susan Sto Helit Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Vårt hjem er på ingen måte strøkent, og ungene har ting/leker over hele huset. Stua ryddes hver kveld, men det er fortsatt en krok med leker under trappa når det er ryddig. Ungene vil naturlig nok leke der vi er, mye av tiden. Og da må de kunne ha leker i det rommet vi oppholder oss mest. Jeg tror mannen din er vant med at mor rydder og holder det strøkent, mens han alltid har fått rote og leke uten å måtte ta opp etter seg. Nå forventer han samme standard, og at du gjør jobben alene. Jeg tror han må få inn realiteten, at dere er flere som bor sammen, og at alle har et ansvar for at det er ryddig. (Dere voksne mer enn barna.) Og så må dere lage dere systemer dere klarer å holde på, alle sammen. (F.eks. kasser i stua der ungene kan være med på å rydde oppi lekene sine hver kveld. )
Majott Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Jeg er veldig i mot at barna skal stues inn på rommene sine til alle døgnets tider fordi foreldrene ikke vil ha rot/støy. Stua er et familierom der også barna skal få lov til å oppholde seg, både med og uten leker. Etterhvert kan barna gjerne bli med på å rydde opp. Kjøp noen fine kurver og kast alt av leker oppi der og bær på rommet. Ikke verre enn det. Har også vokst opp i et ryddig hjem, men hele huset var likevel vår lekeplass. Vi fikk utfolde oss og bruke fantasien, lagde hule med pledd osv under spisebordet i "finspisestuen" (altså ikke der vi spiste til vanlig) og hadde leker på gulvet. Eneste mine foreldre var nøyen på var at vi ikke ødela gulvet. Og vi hjalp selvsagt til å rydde opp når vi ble store nok. Leker som vi hadde "på gang" fikk ofte stå i flere dager dersom det ikke var i veien og ikke var ekstremt rotete (som hulen vi hadde og legebygging osv). Masse rabling her, men poenget var; La barna få leke i stua. Anonymous poster hash: bc6af...b6d Sånn hadde vi det også da jeg var liten. Vi hadde gjerne sånne lekeprosjekt gående i flere dager, og det er noe jeg husker med glede! Vi hadde også et ryddig og rent hjem, og det var bare lekene våre og aviser som lå utover. Ellers var det ganske strøkent. Det jeg reagerer på når det gjelder rot, er "gammelt" rot og at det ligger ting slengt rundt omkring. Det er ikke nødvendig at det ligger klær på gulvet eller i møbler, gammel oppvask med matrester på kjøkkenet, skitne kopper og fat utover både stue og kjøkken osv. Også er det viktig at det er ryddig utendørs. Det bør ikke være sigarettsneiper overalt rundt huset, eller annet rot og rask. Det er altså de voksnes rot jeg kan reagere på, ikke at det er leker utover stua.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #15 Skrevet 4. august 2014 Vi har en lekekasse på stuen, og en dokkevogn og gåbil. Liten stue, men lekene må få plass. Min er nå bare to, så det er ikke så mye snakk om å rydde på plass for hver leke han er ferdig med (han skifter veldig i leken, hopper mye fra en aktivitet til en annen) men vi rydder før vi går ut på formiddagen, og før barnetv. Da hjelper han til, og han blir flinkere og rydde opp etter seg etter hvert også nå. Men han vil leke der vi er, og jeg er fornøyd med at han da kan leke alene så lekene får plass i stua. Det er jo barnas rom også, så de må nesten kunne ha sitt der også. Ellers liker jeg også å ha det ryddig, likevel er kjøkkenet ofte rotete i løpet av dagen, en talerken her i forbifarta som ikke ryddes før vi går ut, litt oppvask etter middag som ikke tas før etter kveldsstellet, litt post som enda ikke er åpnet etc. Men vi har en felles ryddetid under eller etter kveldsstelelt. Begge må slevsagt bidra. Roteskuffen er fantastisk, alt fra benken blir flyttet dit om eigeren ikke har fjernet det. Syntes det er en grei måte å få alle til å ta sitt på, nøkler/lommebøker/mobilladere/papirer etc slenges ned i den store skuffen, så får eieren lete seg frem til det selv. En fin ordning syntes jeg. Mannen har et ønske om å ha det mer ryddig enn meg. Siden jeg mener min standard er helt ok, får han selv ta den ekstra ryddingen han mener er nødvendig. Til gjenngjeld mener jeg vi bør vaske oftere, så jeg vasker nok litt mer enn ham og sånn går det litt opp i opp kanskje. Så jeg tenker han selv får ta den ekstra tyddebiten som han mener er nødvendig. Vil og stemme for en løsning med et "roterom/skuff/skap" hvor rot dere er uenige om kan ryddes vekk midlertidig. Vi har også en løsnin gom at eieløse ting som skal opp til soverommet settes i trappen, og den som eiger det må ta det med opp neste gang en skal opp. På denne måten er det lett å holde det veldig ryddig sånn på overflaten i alle fall. Anonymous poster hash: 373b6...baf
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #16 Skrevet 4. august 2014 Her får datteren min lov til å leke i stua/ganga/badet - hvor hun skulle ønske. Men for at hun skal få lov til å leke overalt, er det også en regel at hun rydder opp etter seg når hun er ferdig med å leke, og på kvelden er lekene tilbake på rommet hennes. Jeg mener barna har et rom av en grunn så hvorfor skal det stå leker til oppbevaring andre plasser en akkurat der? Jeg har mitt strikketøy på stua, min bok og min Ipad feks. Har egen plass hvor jeg rydder dette på plass på stua. Har mine filmer i stua, egen bokhylle etc også der. Hvorfor skal ikke barna få lov til å ha det samme? Oppever barna som mer kreative i leken også om de har dem lettere tiljengelig, og ikke må gå og hente dem. Buygges mer med klossene når de allerede er der i kassen sin, og ikke må gå og hentes. Med dine regler bør jo alles ting da høre hjemme på sine respektive rom, og foreldre heller ikke ha sine "leker/aktiviteter" i stuen. Hva med deres blader og aviser, får de være på stuen eller tar du også dem med tilbake til ditt eget rom? Anonymous poster hash: 373b6...baf
Gjest Coolaid Skrevet 4. august 2014 #17 Skrevet 4. august 2014 Så lenge det blir en god vane at barna lærer å rydde opp etter seg så er det ikke noe i veien for å ha leker i stuen. Tenker jeg da....
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #18 Skrevet 4. august 2014 Jeg har mitt strikketøy på stua, min bok og min Ipad feks. Har egen plass hvor jeg rydder dette på plass på stua. Har mine filmer i stua, egen bokhylle etc også der. Hvorfor skal ikke barna få lov til å ha det samme? Oppever barna som mer kreative i leken også om de har dem lettere tiljengelig, og ikke må gå og hente dem. Buygges mer med klossene når de allerede er der i kassen sin, og ikke må gå og hentes. Med dine regler bør jo alles ting da høre hjemme på sine respektive rom, og foreldre heller ikke ha sine "leker/aktiviteter" i stuen. Hva med deres blader og aviser, får de være på stuen eller tar du også dem med tilbake til ditt eget rom? Anonymous poster hash: 373b6...baf Enig. Slik er det her også. Jeg kan legge fra meg en bok jeg leser, strikketøyet osv på stua. Jeg rydder det ikke bort i et skap eller "på rommet mitt" hver kveld. Av og til har jeg syprosjekter på spisestuebordet en hel uke i strekk (tar ofte noen dager å få prosjektet i land). At barnas ting ikke bare skal ryddes, men til og med bæres tilbake til rommet, oppfatter jeg som i overkant strikt. Her står togbanen oppe nå. Teppet i stua er brettet til side (jeg har tenkt å støvsuge under det før det blir lagt tilbake, så jeg skal nok ta det med ut å riste det i kveld. Barna er små en kort stund. Snart blir de store og slenger fra seg mobilladere, pcer osv. Da mener jeg at de har like stor rett til å ha sin mobilllader i en skuff på stua, som jeg har. De har like stor rett til å sette opp sin pc på spisebordet som jeg har osv. Barna er likeverdige medlemmer av husstanden. Anonymous poster hash: 09525...565
LatersBaby Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 (endret) Jeg har mitt strikketøy på stua, min bok og min Ipad feks. Har egen plass hvor jeg rydder dette på plass på stua. Har mine filmer i stua, egen bokhylle etc også der. Hvorfor skal ikke barna få lov til å ha det samme? Oppever barna som mer kreative i leken også om de har dem lettere tiljengelig, og ikke må gå og hente dem. Buygges mer med klossene når de allerede er der i kassen sin, og ikke må gå og hentes. Med dine regler bør jo alles ting da høre hjemme på sine respektive rom, og foreldre heller ikke ha sine "leker/aktiviteter" i stuen. Hva med deres blader og aviser, får de være på stuen eller tar du også dem med tilbake til ditt eget rom? Anonymous poster hash: 373b6...baf Datteren min har det største rommet i huset, nettopp fordi det skal være plass til hyllene hennes med bøker, stol og bord, oppbevaring til tegnesaker osv. Det er absolutt ikke en uting å lære barna å legge ting på plass, akkurat som vi har våre hyller/steder å legge på plass tingene våres, så har hun sine hyller/steder å legge sine ting når hun er ferdig med dem. Endret 4. august 2014 av LatersBaby
Vera Vinge Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Vi har to stuer og barnet får leke begge steder. Jeg syns det er koselig at barna vil være der vi er, noe jeg også syns er helt naturlig, så det har aldri falt meg inn at det bare skal lekes på rommet. Men, nesten alle leker skal ryddes bort fra hovedstua før leggetid. Det eneste som får bli igjen, er et lite (og ganske fint, altså ikke stort og grelt) lekekjøkken med tilbehør i en krok. Resten skal opp i plastkasser på rommet eller bak sofaen (dermed ute av syne) i peisestua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå