Gå til innhold

ben som rykker til om natten

Fremhevede innlegg

Skrevet

I nesten et år nå har jeg vært plaget av at mitt høgre ben begynner å rykke rett før jeg skal til å sovne. jeg tror ikke det er snakk om urolig ben-syndromet, for jeg har forstått det slik at da har man følelsen av kribling og "mauring". det jeg har er noe som minner om elektriske støt eller energi som lader opp benet og får det til å rykke. Det rykker altså av segselv.

Dette skjer altså kun rett før jeg sovner, som gjør at jeg ligger våken lenge på grunn av dette, hvis jeg ikke er så trøtt at jeg sovner med det samme jeg legger meg. Det rare er at hvis jeg våkner midt på natten er det borte, og hvis jeg sover om dagen er det der heller ikke..

Noen som har opplevd noe lignende og kanskje har en teori om hva det kan være?

Videoannonse
Annonse
Gjest thesledge
Skrevet

Opplever akkurat det samme, og lurer også på hva det er!

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være to ting:

Nerveimpulser fra hjernen kan bli fyrt av i det du sovner og det kan rykke i hele kroppen (som om du faller), eller det kan rykke i en arm, bein ol.

Det kan være du mangler magnesium og B6 og B12 vitaminer. Mangler på dette kan føre til rykninger og kramper i armer og bein

Anonymous poster hash: 57d6d...861
  • Liker 1
Skrevet

Dette er et vanlig fenomen som kalles for hypnic jerk. Vet ikke hvorfor vi får de, men kan lese litt mer om de her. :)

Skrevet

Takker for gode forslag, og kjenner godt til Hypnik jerk, men dette oppleves ikke helt på samme måte. Hvis jeg først har sovnet er ikke dette noe som vekker meg igjen. Det kommer snikende like før jeg svever over grensen til søvn, og den holder meg våken i flere timer, alt etter hvor trøtt jeg er. Jeg kan ligge å snu meg i timer og være våken, og det fortsetter å rykke med ca 10-15 sekunders mellomrom... jeg holder på å bli fullstendig gal av det, utrolig frustrerende å ikke kunne kontrollere sitt eget ben...

Skrevet

Les deg opp litt på "myoklonier". Dette er en ufarlig type epilepsi som er til å bli gal av. Jeg har dette, og det er spesielt ille når jeg er gravid. Svært fortvilende. Jeg har rykningene i armer, ben og hode. Ser ut som touretttes ticks.

AnonymBruker
Skrevet

Er det smertefullt? Som kramper?

Det beste er selvfølgelig å gå til legen med problemet.

Jeg hadde en periode kramper om natten i det ene benet. Det viste seg å være ms. Men de gikk over etter kanskje 3-4 netter. Husker at det var usannsynlig vondt.

Anonymous poster hash: 3b4ba...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp litt på "myoklonier". Dette er en ufarlig type epilepsi som er til å bli gal av. Jeg har dette, og det er spesielt ille når jeg er gravid. Svært fortvilende. Jeg har rykningene i armer, ben og hode. Ser ut som touretttes ticks.

Hvordan finner man ut om man har dette? Har tatt EEG for noen år siden, og hadde ikke epilepsi, men har disse rykningene.

(Er ikke TS)

Anonymous poster hash: a0ae7...778

Skrevet

Dette er ikke smertefullt, bare veldig ubehagelig.

De finner ut av det ved å ta eeg mens du sover/skal sovne... Jeg gjorde dette for 2 uker siden:-) Nevrologene er sparsommelige med å kalle det epilepsi...

Skrevet

Tror nok det kan være urolige ben uten kriblinger. Jeg får iallfall ben som rykker, gjerne i perioder og ofte avhengig av hva jeg har spist/drukket, men det kribler ikke. Det er mer ubehagelig, nesten som voksesmerter.

Skrevet

Prøv tilskudd av magnesium/sink/B6. Også kjent under navn som ZMA osv. Det kan være så enkelt at du har magnesiummangel.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke smertefullt, bare veldig ubehagelig.

De finner ut av det ved å ta eeg mens du sover/skal sovne... Jeg gjorde dette for 2 uker siden:-) Nevrologene er sparsommelige med å kalle det epilepsi...

Takk for svar :) Har bare tatt EEG i våken tilstand.

Anonymous poster hash: a0ae7...778

Skrevet

Spis B-vitaminer ti min før du legger deg, det vil hjelpe på.

Skrevet (endret)

TS her...Jeg har allerede prøvd med alle mulige vitamin og mineral tilskudd, og det hjelper ikke. Jeg mistenker selv at det handler om noen signaler fra hjernen eller en nærve, siden det helt tydelig er kun mitt høyre ben det handler om.Alle andre kroppsdeler oppfører seg heldigvis normalt. Det gjør overhodet ikke vondt, det føles bare som benet fylles opp med energi. det liksom sitrer og bare "må" rykke til med ca 10-15 sek.mellomrom. Hver natt ligger jeg å tenker på hvordan jeg skal holde ut med dette resten av livet...

Endret av Raviella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...