Gå til innhold

B12 og spiseforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i mange år. Har i tillegg migrene, og da jeg var hos nevrolog fersket hun spiseforstyrrelsen min fordi jeg bl.a. hadde B12 mangel.

Hun ga meg to typer kosttilskudd og så jeg måtte ta disse. Problemet er bare at jeg ikke tar disse pillene. Hun forskrev dem i februar/ mars, og jeg har ikke tatt halve boksen en gang. Skulle tatt disse i et år..

Er det teit av meg å be fastlegen om B12 sprøyter istedenfor? Det ligger langt inne å gjøre dette.. da må jeg innrømme at jeg ikke har tatt pillene mine (har ikke tatt nye blodprøver hos fastlegen, så hun vet ikke dette) - og det er jo ganske idiotisk. Men det er pga spiseforstyrrelsen min.

hilsen idiotisk spiseforstyrret



Anonymous poster hash: 934a5...d42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er vanskelig å ta de. Hvilken type spiseforstyrrelse har du? Om du ikke kaster opp maten, så kan du jo i det minste prøve å ta vitaminene. Det skader ikke! Jeg ville prøvd først, og så heller bedt om sprøyte. Har selv hatt spiseforstyrrelser, forresten. Vitaminmangel går utover hår, hud og negler, så det er verdt å prøve.



Anonymous poster hash: bf657...ea4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Nei det er ikke teit å spørre legen om det.Jeg har anoreksi og får selv noen vitaminer via sprøyter hos legen,fordi tablettene bare blir stående og samle plass i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leintle

Jeg får B12 gjennom sprøyter, tror ikke legen vil nekte deg det hvis du forklarer situasjonen.

Endret av Leintle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det i sprøyter. Jeg fikk aldri tilbud om tabletter, men hadde ekstrem mangel på det av samme grunn som deg.



Anonymous poster hash: e0ae6...21f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg har ikke spiseforstyrrelse jeg da, men sliter med kronisk B12 mangel. Bare si at du føler tablettene ikke virker, det gjorde de nemlig ikke på meg, jeg måtte ha det i sprøyteform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke teit å spørre! Det er å ta ansvar for egen helse, noe som er veldig bra.



Anonymous poster hash: a3053...7d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spør fastlegen din om dette tenker jeg legen foreslår at dere kontrollerer b12 nivået ditt på nytt, først.

Vanligvis gis b12 i sprøyter, fordi b12 mangel ikke er vanlig å få rettet oppmed piller,

så jeg stusser litt over hvilke vitaminpiller du har fått?

En jeg kjenner godt fikk b12 sprøyter for 1 år siden. Jeg undersøkte litt rundt dette da, og fant ut at b12 mangel kan gi symptomer som kan forveksles med demens. Så dette er viktig at du følger opp.

Kan du skrive hva vitaminpillene heter? Er de kjøpt på apotek?

Anonymous poster hash: b588a...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, du trenger ikke svare, bare ble litt nysgjerrig. Hva er det som gjør at du ikke kan ta vitaminene? Er det mye kalorier i? Og ville det ikke vært det i sprøyte isåfall også da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spør fastlegen din om dette tenker jeg legen foreslår at dere kontrollerer b12 nivået ditt på nytt, først.

Vanligvis gis b12 i sprøyter, fordi b12 mangel ikke er vanlig å få rettet oppmed piller,

så jeg stusser litt over hvilke vitaminpiller du har fått?

En jeg kjenner godt fikk b12 sprøyter for 1 år siden. Jeg undersøkte litt rundt dette da, og fant ut at b12 mangel kan gi symptomer som kan forveksles med demens. Så dette er viktig at du følger opp.

Kan du skrive hva vitaminpillene heter? Er de kjøpt på apotek?

Anonymous poster hash: b588a...f82

De heter triobe og er forskrevet på resept!

Jeg har prøvd flere ganger å ta de på nytt, men ender alltid med masse tanker. Jeg har anoreksia, men har hatt en stabil vekt rundt bmi 19 det siste året, så situasjonen min er ikke kritisk.

Grunnen til at jeg ikke tar disse er ganske vanskelig å sette ord på. Det blir som med maten.. en slags sperre.

Takk for mange fine svar! Skal vurdere å ta det opp med legen neste gang :)

Anonymous poster hash: 934a5...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, ja du blir trillende fet om du tar en liten pille. Ærlig talt du MÅ sjerpe deg her. Å gå lenge med b12 mangel er faktisk farlig, og du kan ende opp som krøåpling og verste fall døden. Er det kulere da, enn å svelge en minipille med en skvett vann!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Anonymous poster hash: 76229...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Omg, ja du blir trillende fet om du tar en liten pille. Ærlig talt du MÅ sjerpe deg her. Å gå lenge med b12 mangel er faktisk farlig, og du kan ende opp som krøåpling og verste fall døden. Er det kulere da, enn å svelge en minipille med en skvett vann!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 76229...fe9

Her har vi en som har null kunnskap om hva man prater om.Å ha en spiseforstyrrelse er kompleks,og fornut og følelser spiller ikke på lag. Og dessuttn er det ikke sikkert det handler om det å bli feit av å ta en pille.Jeg har problemer med å ta enkelte vitaminer i pilleform.Det er pga anoreksien,men det handler ikke om kalorier.Hvorfor er mellom meg og legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De heter triobe og er forskrevet på resept!Jeg har prøvd flere ganger å ta de på nytt, men ender alltid med masse tanker. Jeg har anoreksia, men har hatt en stabil vekt rundt bmi 19 det siste året, så situasjonen min er ikke kritisk. Grunnen til at jeg ikke tar disse er ganske vanskelig å sette ord på. Det blir som med maten.. en slags sperre.Takk for mange fine svar! Skal vurdere å ta det opp med legen neste gang :)Anonymous poster hash: 934a5...d42

Vet du at du kan tygge disse tablettene, eller knuse dem?

Skriver dette fordi jeg ser at det er litt viktig at du får dem i deg, men jeg forstår problemet ditt.

Anonymous poster hash: b588a...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du at du kan tygge disse tablettene, eller knuse dem?

Skriver dette fordi jeg ser at det er litt viktig at du får dem i deg, men jeg forstår problemet ditt.

Anonymous poster hash: b588a...f82

Det visste jeg ikke! Takk skal du ha, skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...