Gå til innhold

Skal man høre på kritikerne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar dette anonymt.

Jeg studerer spesialpedagogikk og jeg er veldig fornøyd med studiet. Ganske lenge nå har jeg gått rundt og tenkt at det ikke vil være umulig for meg å finne en jobb den dagen jeg må det.

Men når jeg leser på forumet om folk som advarer mot å ta en ren spesialpedagogikk utdanning, blir jeg veldig nervøs. Jeg vet egentlig ikke ennå hvilken vei jeg vil ta - om jeg vil bli spesiallærer eller om jeg vil ta en master og kanskje utdanne meg som logoped, men burde jeg kanskje ta en annen utdanning? Gi opp fordi noen sier at man aldri får seg jobb med bare en BA i Spesialpedagogikk?

Jeg har en grunder i meg så en dag vil jeg gjerne starte opp for meg selv, men akkurat nå er bekymringen min at jeg vil måtte jobbe i en matbutikk resten av livet mitt.



Anonymous poster hash: ebfce...681
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal også ta en utdanning det sies å være vanskelig å få relevant jobb med, men jeg tenker at det er bedre å studere det man VIL og ta det som det kommer etter hvert, enn å studere noe man egentlig ikke har store interessen for kun pga at man lettere får jobb.

Du finner helt sikkert en løsning etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenge hatt denne frykten for ærlig arbeid?

Jeg har andre ambisjoner enn å jobbe i en butikk. Ser ikke ned på dem som gjør det. Har familiemedlemmer som gjør det. Takk for at du bidro med INGENTING.

Anonymous poster hash: ebfce...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta en utdanning det sies å være vanskelig å få relevant jobb med, men jeg tenker at det er bedre å studere det man VIL og ta det som det kommer etter hvert, enn å studere noe man egentlig ikke har store interessen for kun pga at man lettere får jobb.

Du finner helt sikkert en løsning etter hvert.

Denne tankemåten er det dessverre mange som har brent seg på (meg selv inkludert). Man skal tenke seg nøye om før man velger en slik utdanning, og de som får det vanskeligst er dem som ikke har en klar plan for hvordan de skal gjøre seg selv attraktive. Å ta ting som det kommer innen et fagområde med litt uklart arbeidsmarked er å be om å mislykkes. Husk at det koster deg en del hundre tusen å studere i både lån og tapt inntekt. Vil du ikke at det skal være en god investering? Realiteten er dessverrre at mange må begynne på en ny og annen utdannelse etterpå, og bare har en masse ekstra lån igjen fra drømmeutdannnelsen.

Studiene varer i 3-5 år, arbeidslivet i 35-40. Å kose seg i en kort periode for å stå relativt tomhendt etterpå er ikke verdt det. Og de fleste av oss er vel såpass allsidige at vi kan finne noe vi både liker og som skaffer oss en ok jobb etterpå? For de fleste av oss er det ikke bare en ting som høres ok ut?

Anonymous poster hash: 78055...48b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...