snusmumriken Skrevet 3. august 2014 #1 Del Skrevet 3. august 2014 (endret) Jeg skal kjøpe en (ramme)madrass som er 160cm bred. Kan altså ikke rulles sammen. Jeg har fått låne en tilhenger, men den er kun 1 m. bred. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få fraktet madrassen? Er dette mulig eller må jeg bite i eplet og leie meg en større tilhenger? Edit: Tilhengeren er helt flat, uten kanter osv. Endret 3. august 2014 av snusmumriken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tya Skrevet 3. august 2014 #2 Del Skrevet 3. august 2014 Så lenge du får til å feste madrassen tilstrekkelig mener jeg det skal være lov at den stikker ut på sidene av hengeren. Den kan maks stikke ut 15 cm på hver side av kjøretøyet, men det er bilen vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #3 Del Skrevet 3. august 2014 Iallefall ikke sånn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3954716.ece#.U94xzLHq708 Neida, men jeg innbiller meg du skal kunne legge madrassen flatt oppå tilhengeren, så lenge du har rikelig med lastestropper så den blir sikret både på sidene, foran og bak. En bil er vel glatt 170-180 bred, så madrassen blir jo ikke bredere enn bilen så lenge du legger den riktig vei. Mulig du må merke hjørnene med neonfargede bånd eller noe. Men så spørs det på lengden, da, er lys og skilt på hengeren synlige når du har madrassen oppå? For hvis ikke må du nok finne deg en større henger... Anonymous poster hash: 170c7...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumriken Skrevet 3. august 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 3. august 2014 Lengden går fint, og jeg har en del stropper og tau, Iallefall ikke sånn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3954716.ece#.U94xzLHq708 Neida, men jeg innbiller meg du skal kunne legge madrassen flatt oppå tilhengeren, så lenge du har rikelig med lastestropper så den blir sikret både på sidene, foran og bak. En bil er vel glatt 170-180 bred, så madrassen blir jo ikke bredere enn bilen så lenge du legger den riktig vei. Mulig du må merke hjørnene med neonfargede bånd eller noe. Men så spørs det på lengden, da, er lys og skilt på hengeren synlige når du har madrassen oppå? For hvis ikke må du nok finne deg en større henger... Anonymous poster hash: 170c7...490 Lengden går fint, og jeg har en del stropper og tau, takk for tips! Målet er å ikke komme i avisa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #5 Del Skrevet 3. august 2014 Noe måte å feste den på høykant på? Type lektere på hver side?Anonymous poster hash: d8aba...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #6 Del Skrevet 3. august 2014 På taket. Fest strips i hverandre til det blir langt nokk :D Anonymous poster hash: 10a49...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #7 Del Skrevet 3. august 2014 - ingen del av lasten må stikke ut for kjøretøyets (tilhengerens) sider. Fra veien til førerkortet. Der er og bilde av sikring av last. Tror det blir billigere å låne en større tilhenger /bil? Enn å miste førerkortet pga. Å kjøre med feil last. Eller finne madrass som er smalere?Anonymous poster hash: 7e964...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #8 Del Skrevet 3. august 2014 Er du sikker på at madrassen er 160cm og ikke 80x2? Anonymous poster hash: 297e8...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #9 Del Skrevet 3. august 2014 Hmm. Det var kanskje ikke så enkelt. Her: http://www.nordlys.no/nyheter/article6097224.ece "Sikre lasten ordentlig og pass på at lasten ikke kan forskyves når du kjører. Under ingen omstendigheter har du lov å ha last utenfor tilhengerens side. Bakover har man anledning til å la noe stikke utenfor hengeren, men da må det merkes veldig godt." Jeg innbilte meg også at lasta ikke skulle være bredere enn bilen, men da er det visstnok hengeren som er "kjøretøyet". Da ender du nok med å få tak i bredere tilhenger, eller stor bil, eller henger med vegger slik at du kan få madrassen litt opp på høykant. Det kan faktisk hende det er like greit å frakte madrassen på taket av en stor bil, da en normal bil vil være bredere enn madrassen (forutsatt at dere evner å få madrassen opp og ned uten å skade bilen, og får stroppet den godt fast i alle bauger og kanter). But then again: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:WCtIsNrc5IIJ:www.vegvesen.no/_attachment/562540/binary/907439%3Ffast_title%3DEndringer%2Bi%2B%25C2%25A7%2B3-4%2Bi%2Bkraft%2Bfra%2B1.%2Bjanuar%2B2014%2B%25E2%2580%2593%2Binformasjon%2Btil%2Bbransjen.pdf+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a Forskriftstekst Fra l. januar 2014 vil forskrift om bruk av kjøretøy lyde (endringer markert i karsiv): § 3-4 Utstikkende gods, merking mm. l. 2. Utstikkende gods: a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor lg'øretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet. b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider. Avstanden fia baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bakpå tilhengeren. Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på lg'øretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt. Båtens baug skal være plassert i lg'øreretningen. Merking av gods som stikker ut i bredderetningen: Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 em bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet. Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm2 og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand. Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2,00 meter over vegbanen. Da er det plutselig lov at det stikker 15 cm utenfor kjøretøyets kanter likevel? Og "regionvegkontoret kan gi tillatelse til enkelttransport", selv om det sannsynligvis ikke er så aktuelt for en enkel madrasstransport. Anonymous poster hash: 170c7...490 Anonymous poster hash: 170c7...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #10 Del Skrevet 3. august 2014 På taket kan du ikke frakte den, den er for tung for en vanlig personbil, se vognkortet og last på tak. Den vil og være for stor i bredden. Det du har funnet under gjelder vel for båt? Båt på henger uten karmer? Hvor i landet befinner du deg?Anonymous poster hash: 7e964...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #11 Del Skrevet 3. august 2014 Nei, det vil vel gå greit å ha den på taket av en stor bil? Vanlig grense for last på taket er 50-100 kg (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ib2qVTrAT3gJ:www.bilxtra.no/hjem/rad-og-tips/last-takboksen-riktig/+&cd=4&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a), selv om man naturligvis må sjekke vognkort, da enkelte biler kun er godkjent for 30 kg taklast. En rammemadrass kan da ikke veie mer enn 30-40 kg? De aller, aller fleste biler er også bredere enn 120 cm, så madrassen vil ikke stikke utenfor kjøretøyets bredde. Anonymous poster hash: 170c7...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #12 Del Skrevet 3. august 2014 Nei, det vil vel gå greit å ha den på taket av en stor bil? Vanlig grense for last på taket er 50-100 kg (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ib2qVTrAT3gJ:www.bilxtra.no/hjem/rad-og-tips/last-takboksen-riktig/+&cd=4&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a), selv om man naturligvis må sjekke vognkort, da enkelte biler kun er godkjent for 30 kg taklast. En rammemadrass kan da ikke veie mer enn 30-40 kg? De aller, aller fleste biler er også bredere enn 120 cm, så madrassen vil ikke stikke utenfor kjøretøyets bredde. Anonymous poster hash: 170c7...490 Unnskyld, 160 cm, mener jeg. Ser f.eks. at VW Passat har tillatt taklast 100 kg, og bredde 182 cm. Anonymous poster hash: 170c7...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #13 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg prøver igjen, hvem selger hele rammemadrasser som er 160 cm? De fleste steder er 120cm det største i rammemadrass og over det er det feks 75x2, 80x2 eller 90x2. Hele madrasser på 150, 160 og 180 er vanskeligere å frakte og vil også bli svakere under. Anonymous poster hash: 297e8...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #14 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg prøver igjen, hvem selger hele rammemadrasser som er 160 cm? De fleste steder er 120cm det største i rammemadrass og over det er det feks 75x2, 80x2 eller 90x2. Hele madrasser på 150, 160 og 180 er vanskeligere å frakte og vil også bli svakere under. Anonymous poster hash: 297e8...a06 Siden du ikke vet, IKEA har helt unormale mål i forhold til vanlig gammeldags standarmål i Norge, førIKEA. Anonymous poster hash: 7e964...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #15 Del Skrevet 4. august 2014 Siden du ikke vet, IKEA har helt unormale mål i forhold til vanlig gammeldags standarmål i Norge, førIKEA. Anonymous poster hash: 7e964...659 Jeg vet at Ikea har 140 og 160 men det er nytt for meg at det er snakk om sammenhengende rammemadrasser på 160 cm, i stedet for 2 på 80cm. Anonymous poster hash: 297e8...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå