Gå til innhold

Kaos i leilighet - skal flytte til hus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor nå i en toroms leilighet, men skal flytte til stor enebolig med hage snart. Vi sliter med å holde orden i leiligheten, er typisk at det ser rotete ut kun dager etter siste storvask. Noen som har noen gode tips til å holde et hus organisert? Når man bor på 200 kvm holder ikke lenger skippertak metoden på rydding og rengjøring...

Anonymous poster hash: 5d86c...922

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Faste dager man støvsuger/vasker på.

Anonymous poster hash: 43246...c46
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å prøve å etablere en fast plass for alle gjenstander så tidlig som mulig etter dere har flyttet inn. Legg ting tilbake på plass med en gang etter bruk!

Og et annet godt tips er å alltid ta med deg noe. Skal du på do, ta med deg tomme glass fra stuen til kjøkkenet, foreksempel. De gangene jeg følger mine egne råd, holder huset mitt seg ryddig mye lenger. Men det er vanskelig ;-)

Anonymous poster hash: b1bd5...3fa
  • Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp for mye ting! Jeg synes det fungerte veldig fint å flytte fra liten til stor leilighet, hadde plutselig mye mer lagringsplass, og ting lå ikke like synlig lengre. Ble mye lettere å holde det ryddig synes jeg. Har flyttet til mindre leilighet tigjen, og nå blir det fort rotete... :P

Ellers er det greit å sette av fem-ti minutter med rydding hver kveld. Det er helt overkommelig, og når dere i tillegg er to, får dere gjort overraskende mye på den tiden. Alt som ikke hører hjemme på bord og i stoler, legges på plassen sin. Møkkete tallerkner/bestikk/kopper settes i oppvaskmaskinen, er den full, tøm den med en gang, så blir ikke ting stående på benken og hope seg opp. Tørk kjapt over alle benker og bord, og tørk over benk og vask på badet og. Jeg synes ihvertfall det er mye mer effektivt enn å rydde store opphopninger en gang i uka!

Ellers er jeg veldig enog med AB#3, dette er noe jeg også benytter meg av. Klarer jeg å gjennomføre "ikke gå noe sted uten å ta med noe regelen" og fem minutters økt på kvelden, er det rimelig strøkent her.

Skrevet (endret)

Riktignok er det flere kvadratmeter å holde i orden, men alt i alt synes jeg det er enklere å bo på større plass. Det er rett og slett lettere å rydde når alt har sin faste plass som er lett tilgjengelig (i leiligheten var vi avhengig av å bruke boden aktivt, og det ble mye rydding inn og ut vår og høst).

• Alt MÅ ha sin faste plass. Det blir ikke ryddig hvis man ikke vet hvor rotet skal puttes hen. Ikke undervurder den daglige småryddingen, for hvis det hoper seg opp kan bruke masse tid.
  • Når jeg skal på vaskerommet for å sette på en vask tar jeg alltid med meg det jeg ser som skal plasseres der. Skal jeg sette på kaffe, tar jeg med meg skitne kopper inn på kjøkkenet i samme slengen.
  • Ha det godt organisert også inne i skap. Gjerne små bokser som er merket. Rot inni skap er noe her og fører til at man ikke får utnyttet plassen skikkelig.
  • Oppbevar ting så nær som mulig der de faktisk skal brukes. Badevaskemidler har vi på badet. Støvsugeren oppbevares på kjøkkenet, hvor den brukes mest. Sånn slipper man å bruke mye tid på å flytte ting rundt.
  • Og kanskje mitt beste tips: Legg merke til hvilke vaner familien har og lag løsninger deretter. Vi hadde for eksempel i starten gangkommoden plassert tre meter unna inngangsdøra, og en benk med skohylle rett ved inngangsdøra - fordi det var penest sånn. Men gjett hvor nøkler, aviser og alt havnet? På benken rett ved inngangsdøra, ikke på kommoden. Mannen min MÅ ha et sted å legge fra seg sånt rett innenfor døra, og det nytter ikke å forandre ham. Løsningen ble derfor å ommøblere.
Endret av Ciara
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips! Kjempe bra :) Planen vår er å ta med minst mulig til huset (mye man ikke trenger egentlig og kan kaste/gi bort) og når vi er på plass skal vi prøve å rydde 5 minutter hver kveld, ta med rot dit det skal hver gang vi går ett sted, og la ting få faste plasser. Klarer vi det bør vi få det til. Får prøve å implementere det den siste tiden i leiligheten også :-)

Anonymous poster hash: 5d86c...922

Skrevet

Flytting er alltid en bra mulighet til å få kastet/gitt bort alt mulig ting og tang man har, men aldri bruker. :Nikke:

Det vanskelige er egentlig å få etablert vanen. Når man først har holdt på sånn i noen måneder, tenker man ikke over det lengre, det blir en del av rutinen, som å pusse tenner før man skal legge seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...