Gå til innhold

Sliter med forhold til egen kropp - tanker om dette konstant!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en tjue år gammel jente som begynner å bli fryktelig sliten av forholdet jeg har til egen kropp. Jeg er en 163 cm høy og bruker som regel S/36 (iblant også XS) i klær. Jeg trener når jeg har tid ved siden av studier og deltidsjobb, men er ikke helt fit. Dessuten har jeg store pupper og en rund (sprett-) rumpe, noe jeg har hørt at kan få meg til å føle meg større. Allikevel er det ikke store håndtak på meg, såpass realistisk er jeg selv også. Jeg er glad i mat, men spiser ikke mye om gangen, faktisk såpass lite at folk tror jeg ikke liker maten. Som regel blir jeg mett, men ofte tror jeg det er fordi jeg bestemmer meg for at jeg skal være mett. Når jeg spiser tenker jeg stort sett alltid på om det er mye kalorier osv., og hvordan magen og kroppen min vil se ut.

De rundt meg; da først og fremst mamma er veldig opptatt av at jeg skal spise, og særlig når jeg er hjemme, jeg tror kanskje hun har en vag anelse, men allikevel ikke nok å "ta meg på" for jeg spiser jo, om dog de synes jeg spiser lite. Det er jo bare jeg som sliter med disse tankene selv.

Kjæresten min har kommentert kroppen min svært lite, annet enn at han kommer med standardfrasen "du er så deilig" (ofte ispedd noen adjektiver) når vi har sex. Han har aldri sagt at han er fornøyd med den ellers, og i det siste har jeg heller fått følelsen av det motsatte. Vi var nylig på ferie sammen, og da vi så på bildene kommenterte jeg at magen min så stor ut og at jeg håpet det var litt kjolen sin skyld også. Kjolen er nemlig ettersittende (han som valgte den ut), men den blir posete på magen. I stedet for å si seg enig eller ikke kommentere det i det hele tatt, fortalte han at striper på tvers (slik som kjolen har) gjør deg større, mens striper nedover er mer flatterende. Dette gjorde vondere enn han var klar over. Da vi var på ferie og vi ikke hadde spist på en hel dag, kommenterte jeg at det var uvant for meg, men det gikk bra fordi jeg har masse å ta av. Sikkert barnslig av meg, men han motsa meg ikke da heller, og dermed fikk hodet mitt rett. Jeg er lita og rund, han skulle ønske jeg var lita og tynn.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, uansett hvor mye jeg trener og hvor lite jeg spiser er de tankene der uansett, og jeg ser bare på meg selv som kjempestor. Er så lei av å måtte tenke på dette hele tiden. Noen tips?

Anonymous poster hash: 7b6da...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at du sliter, for det er sikkert ikke noe morsomt for mannen å måtte forholde seg til håndtak og diverse flesk på upassende steder. Selv er jeg meget nøye med hva jeg spiser, hvor mye, kalorier, sukker, fett, etc. Alt det der, og hver eneste kalori teller. Det er den harde realiteten jente og du må bare finne deg i å sultestreike et par dager hvis du skal være innbydende og ta deg bra ut.



Anonymous poster hash: 9ec9b...501
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette ting på perspektiv. Er du sunn?, trene du ? funker kroppen din som den skal?, hvis du svarer ja på disse spørsmålene så burde du være fornøyd. Det virker for meg, at du søker bekrefte på hvor vakker, fin, feit, slank osv, du er av andre.

Det som skjer når man har dårlig selvtillit er at man tolker eller er veldig sensitiv mot andre bemerkelser av kroppen din. Det kan vær at kjæresten din ikke tenker på kroppen din i det hele tatt, men bare konstaterte fakta angående farge og mønster på kjolen.

poenget er Slutt og søk bekreftelse av noen andre en deg selv. lær deg å elsk kroppen din tross alt er det du som må leve med den. Ga dette noe menig ts ?



Anonymous poster hash: b3da3...7cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du sliter, for det er sikkert ikke noe morsomt for mannen å måtte forholde seg til håndtak og diverse flesk på upassende steder. Selv er jeg meget nøye med hva jeg spiser, hvor mye, kalorier, sukker, fett, etc. Alt det der, og hver eneste kalori teller. Det er den harde realiteten jente og du må bare finne deg i å sultestreike et par dager hvis du skal være innbydende og ta deg bra ut.

Anonymous poster hash: 9ec9b...501

Dette synes jeg var et svært dårlig svar å gi til en ung jente som sliter med kropp og selvbilde. Det er som å oppmuntre til spiseforstyrrelse!

Jeg foreslår at du tar en prat med kjæresten din og forteller hva du tenker om kroppen din og at det i hvert fall ikke hjelper når han bekrefter eller er taus. Åpenhet i et forhold er viktig.

Endret av Erica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...