Gå til innhold

Reaksjon av plaster

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et sår på innsiden av overarmen, og har derfor brukt plaster i noen dager. Da jeg skulle bytte plaster her om dagen så jeg at jeg hadde fått noen små, væskende sår der plasteret hadde vært. Tenkte ikke så mye over det, men satt det nye plasteret på annerledes så det ikke var over sårene. Da jeg tok av plasteret tidligere i dag så jeg at hadde fått nye sår der plasteret hadde vært.

Er jeg allergisk mot plasteret? Hva er det i plasteret jeg reagerer på? Limet, latexen i limet? Husker ikke hvilken type plaster det er (har ikke forpakningen), men det var helt vanlige "hudfargede" plaster, sikkert fra Hansaplast eller Norgesplaster. Sårene ser litt ut som brannsår. Syns generelt at huden hvor plasteret har vært ser litt mørkere og strammere ut enn resten.

Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har plasterallergi, og det blir sår og vablete hud der plasteret har vært, og det klør og svir som bare juling.

På apoteket får du kjøpt noe som heter silketeip, den er allergivennlig. Bruker vanlige kompresser som jeg fester med silketeip de gangene jeg har behov for plaster.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig å være allergisk mot plaster. Det er som regel limet man reagerer på. Du kan prøve plaster som er mer sensitivt og laget for de som reagerer på limet, men det kan også hende at du får sår av de også.

Eller så finnes det (dyre) plaster som er laget av silikon og de har ikke lim, se "suger" seg fast. Fungerer bra, men er dyre.

Jeg tåler ikke silketeip heller, den er bedre, men hvis jeg skal ha den på lenge så får jeg sår.

Anonymous poster hash: 6e3cb...099
AnonymBruker
Skrevet

Den type plaster er du ferdig med å bruke.

Du må se om det er stoff eller plastmateriale på yttersiden.

Skaff deg hvitt plaster dersom det du har hatt er brunt.

Eller spør på apoteket hva de anbefaler når du forteller om reaksjonen du nå har.

Anonymous poster hash: 858ef...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...