Gå til innhold

Dele klassen inn i to etter intelligens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK, dette skjedde ikke nettopp, men vil likevel ta det opp.

Det viste seg at lærerinna hadde nok arbeidsbøker til hele klassen, men halvparten var for 'viderekomne' mens den andre halvparten for 'nybegynnere'. Læreren sa dette til klassen og foretok en vurdering på sparket. Gikk først til den opplagt smarteste eleven i klassen med en av bøkene for viderekomne. Delte så ut til de neste på smarthet-listen, og da hun kun hadde to bøker igjen så hun på 3-4 aktuelle kandidater lenge, og tok så en beslutning og så delte hun ut den andre boka til resten.

Dermed gav hun alle i klassen beskjed om hvem hun mente var A-laget og

B-laget.

Var dette greit, synes dere? Barn i 2. klasse.

Anonymous poster hash: 8e94f...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prinsippet med deling er greit, men ikke gjennomførelsen.



Anonymous poster hash: 25194...3d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres greit ut! At de i så ung alder skal få det presset om å være best og dårligst i klassen er ikke akkuratt bra synes jeg..



Anonymous poster hash: e1930...19f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så hatet jeg matte på barneskolen og ungdomsskolen, så hadde elsket å fått en lettere bok å regne med.

Edit: syntes måten hun gjorde det på, var litt rar...

Endret av Rægs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en ungdomsskole der matte ble inndelt i tre nivåer etter evner og kunnskap. Det var gull, skulle definitivt vært gjort flere steder og i flere fag.



Anonymous poster hash: 2ab84...6ef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne kanskje ordnet det på et annet vis, så noen slapp å føle seg "uthengt" som dum. Men synes det er helt ok å tilpasse undervisningen. Burde vært gjort flere steder, spør du meg. Vi ble delt inn i tre nivåer i matte på ungdomsskolen, og det var jeg veldig fornøyd med.



Anonymous poster hash: 232c6...f31
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt med dette. Å legge opp undervisningen til at alle er middelmådige er idioti, de som ligger enten godt under eller godt over gjennomsnittet blir fort skoleleie av å ikke forstå/vite alt fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt med dette. Å legge opp undervisningen til at alle er middelmådige er idioti, de som ligger enten godt under eller godt over gjennomsnittet blir fort skoleleie av å ikke forstå/vite alt fra før.

Det var jo slik at det ikke var helt enighet i klassen om det var de 'riktige' som hadde havnet på 'øvre halvdel'. Ikke gøy å være en som nesten fikk den vanskelige boka men som ble vurdert til 'ikke glup nok' i siste liten.

Anonymous poster hash: 8e94f...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart at som jeg titter på førsteinnlegget så forstår jeg litt bedre. Beklager misforståelsen, her har jeg tydeligvis lest for fort. Min feil :)

Jeg syns dette er feil måte å gjøre det på, klassen skal deles inn etter hvordan både lærer og elev oppfatter elevens nivå. Å dele etter synsing og så måtte kaste noen inn i «dårlig»-båsen grunnet mangel på bøker er helt galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, feil og feil.

Måten det ble gjort på er jo helt bak mål. I tillegg lurer jeg på hva læreren gjør med at det ikke er lov å dele elever inn i permanente nivådelte grupper? Hva skjer hvis en av elevene må bytte gruppe/bok og det ikke er nok bøker?

Barn i 2. klasse tåler fint å oppleve at de er på ulike nivå, men at antall bøker skal avgjøre det er hårreisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje blitt gjort på en annen måte, men ser ikke problemet med å gi elevene oppgaver på deres nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk. Dette hjelper snarere elevene som ligger bak ved å tilrettelegge nivået etter evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit å dele inn etter nivå, men det bør ikke gjøres på den måten i pleum og iallfall ikke etter antall bøker som er tilgjengelig der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...