Gå til innhold

bekjent har epilepsi, fikk lappen....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Denne personen burde absolutt ikke ha lappen, får anfall hele tiden (små-mellom).

personen fikk ikke lappen før i alder av 23 år pga har ikke vært anfall fri lenge nok.

så personen sluttet å gå til legen når h*n fikk anfall og rapoterte seg som anfall fri i nok år til å kunne ta lappen.

personen har kjørt av veien 2 ganger nå på 1 år pga det jeg mistenker som anfall, personen innrømmer det ikke selv, men sier selv at bilen bare "fløy" tilfeldigvis av veien.

nå har jeg hatt lappen i 12 år og vet godt biler ikke "flyr" av veien sånn helt tilfeldig.

personen er mye rundt meg og min omgangskrets og får anfall rett som det er, selv om de er små er det jo juks å melde seg som fri når man ikke er det.

personen kan jo få mellom - store anfall og mulig drepe noen!!

hvem kan jeg sende anonymt tips til? og hvem vil følge dette opp? vil de ta dette seriøst?

nå kjenner jeg ikke denne personen så veldig godt, vi henger ikke sammen på fritiden men har mange felles venner og har kjent denne personen i 5 år nå, trolig h*n har klart å få lappen.

Anonymous poster hash: e0371...bf2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

La alle kjøre. Alle har rett på det=døde!

Anonymous poster hash: d1074...abf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne personen burde absolutt ikke ha lappen, får anfall hele tiden (små-mellom).

personen fikk ikke lappen før i alder av 23 år pga har ikke vært anfall fri lenge nok.

så personen sluttet å gå til legen når h*n fikk anfall og rapoterte seg som anfall fri i nok år til å kunne ta lappen.

personen har kjørt av veien 2 ganger nå på 1 år pga det jeg mistenker som anfall, personen innrømmer det ikke selv, men sier selv at bilen bare "fløy" tilfeldigvis av veien.

nå har jeg hatt lappen i 12 år og vet godt biler ikke "flyr" av veien sånn helt tilfeldig.

personen er mye rundt meg og min omgangskrets og får anfall rett som det er, selv om de er små er det jo juks å melde seg som fri når man ikke er det.

personen kan jo få mellom - store anfall og mulig drepe noen!!

hvem kan jeg sende anonymt tips til? og hvem vil følge dette opp? vil de ta dette seriøst?

nå kjenner jeg ikke denne personen så veldig godt, vi henger ikke sammen på fritiden men har mange felles venner og har kjent denne personen i 5 år nå, trolig h*n har klart å få lappen.

Gi tips til fastlege eller biltilsynet

Anonymous poster hash: f27b4...cd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja det er skummelt!

på mattilsynet.no kan man sende inn anonyme tips, er det en måte å sende slike tips anonymt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta først kontakt med Fylkesmannens kontor og spør om fremgangsmåte.

Tror dette hører inn under fylkeslegen. Ring enten i ditt eget fylke eller i et annet fylke.

Husk at vedkommende har fått legeerklæring for førerkort, og har ganske nylig kjørt med kjørelærer. Det vil derfor bli stilt spørsmålstegn ved din henvendelse og evt. Motiv. Fastleger flesr forholder seg til sine pasienter og ikke til "varslere", så der er det ikke mye håp om hjelp.

Det du beskriver vil verken du eller jeg møte på ute på veien, heller ikke noen vi bryr oss om vil vi skal møte trafikkfarlige personer bak rattet.

Anonymous poster hash: 137f6...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Personen har hatt lappen i 1.5 år, så ikke nylig fått lappen.

begge gangene H*n krasjet kjørte bare vedkommende hjem igjen, og fikk seg ny bil, altså, de vraket den krasjede bilen så det står ikke i noen papirer at vedkommende har kollidert.

det finnes ikke noe sted man kan sende inn tips eller mail? politiet?

har ikke så lyst til å legge så mye energi i dette da min kone nettopp har født, men når jeg hørte h*n har krasjet igjen så ble jeg bekymret, vel ikke krasjet alvorlig, "bare" krasjet i et kryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en egosentrisk drittsekk. Blir helt matt av slike folk. Vedkommende driter i at h*n er en fare for andre menneskers liv og helse.

Håper du finner ut hvem du skal melde fra til og at de tar affære.

Anonymous poster hash: f7747...92c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personen har hatt lappen i 1.5 år, så ikke nylig fått lappen. begge gangene H*n krasjet kjørte bare vedkommende hjem igjen, og fikk seg ny bil, altså, de vraket den krasjede bilen så det står ikke i noen papirer at vedkommende har kollidert. det finnes ikke noe sted man kan sende inn tips eller mail? politiet?har ikke så lyst til å legge så mye energi i dette da min kone nettopp har født, men når jeg hørte h*n har krasjet igjen så ble jeg bekymret, vel ikke krasjet alvorlig, "bare" krasjet i et kryss. Anonymous poster hash: e0371...bf2

Vil du bli tatt serkøst? Da står du frem på en skikkelig måte og deg ditt ansvar bevisst!

Politiet tar ikke i mot anonyme tips, det blir som å varsle mattilsynet eller for den del barneombudet som en her over forslår.

Biltilsynet har heller ikke noe med dette å gjøre... Kjøreskolen er ferdig med eleven.

Du vet om dette, skjer det noe tragisk, hvem vet om han kjører på din kone og babyen neste gang, du har nå gått inn her og skrevet, da er det ikke så veldig mye mer krevende for deg å ta en telefon på mandag. Du kan skjule nummeret ditt, og la være å presentere deg, og spørre om fremgangsmåte og gi opplysningene du har.

Men forsikringsselskapet bør jo og reagere, fordi når han ikke fyller helsekravene lengre for å kjøre bil, så gjelder heller ikke forsikringen. Skader han noen kan han bli sittende i bunnløs gjeld r wsten av livet i tillegg til å ha på samvittigheten at han skader eller dreper noen. Stemmer det du skriver, så er dette veldig alvorlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker-/Sider/default.aspx

Leitet litt og fant lenken over.

Problemet her er at vedkommende må ha spilt og sikkert fortsatt spiller "skuespill" for fastlegen sin, for å få og beholde førerkortet.

Varsler du lege, og i beste fall legen kaller vedk. Inn til en time og vurderer vedk. Så vil skuespillet fortsette, er jeg redd.

Derfor mener jeg fylkesmannen er en bedre adresse, men selvfølgelig jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg aner ikke hva du kan gjøre. Men om du ofte er sammen med denne fyren, eller noen andre venner av han er bekymret, kan dere ringe lege om han får anfall foran dere. Så blir det i alle fall registrert. Forstår godt at man ønsker å kjøre bil, men man må tenke på sin egen og andres sikkerhet først! Du burde og ta en alvorsprat med han, minn han på at en bil som "flyr av veien" inn i en menneskekropp ikke er så veldig trygt. Epilepsi eller ikke, kjører du av veien to ganger, uten å ane hvorfor, i løpet av et år burde du ikke ha lappen.

Anonymous poster hash: a614f...b74
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

helt enig med alle ovenfor her.

jeg har snakket med en venn av meg, som også er i gjengen, han skal ringe inn for meg neste uke (eventuelt når fellesferien er over), og finne ut mer.

jeg tror vi prøver fylkesmannen først.

skal til fastlegen min om 1 uke, kan også spør han om råd, regner med han kjenner bedre til sykdommen og lovene rundt det en meg.

føler det er litt drastisk å ringe politiet, men blir eventuelt anmeldelse en løsning? og hvordan kan vi bevise anfall? kan de påtvinge testing? da jeg vet det er mange tester for å teste hvordan og hvor raskt personer med sykdommen får anfall.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde epilepsi da jeg var yngre som jeg heldigvis vokste av meg. Prosessen med å bevise at jeg var anfallsfri var utrolig lang og gikk over mange år, med massevis med tester. Kanskje det er annerledes nå, men kan ikke skjønne hvordan h*n kan ha klart å lure alle disse. Testene du må gjennom er bygget for å trigge frem anfall.

Hvis det du observerer stemmer så må du gjøre alt du kan for a stoppe h*n! Tør ikke forestille meg meg selv i en bil under ett av mine anfall. Kjempeskummelt!

Anonymous poster hash: 28aca...604
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
helt enig med alle ovenfor her. jeg har snakket med en venn av meg, som også er i gjengen, han skal ringe inn for meg neste uke (eventuelt når fellesferien er over), og finne ut mer. jeg tror vi prøver fylkesmannen først. skal til fastlegen min om 1 uke, kan også spør han om råd, regner med han kjenner bedre til sykdommen og lovene rundt det en meg. føler det er litt drastisk å ringe politiet, men blir eventuelt anmeldelse en løsning? og hvordan kan vi bevise anfall? kan de påtvinge testing? da jeg vet det er mange tester for å teste hvordan og hvor raskt personer med sykdommen får anfall. TS Anonymous poster hash: e0371...bf2 [/quote

Føler meg som en gjenganger i tråden her men dette opprører meg, særlig fordi vi har mistet i trafikkulykke.....

Det dunog må være klar over når du snakker med din lege er at dette blir journalført i din journal. Det er legen pliktig til.

Tar du kontakt med vedk. Fastlege vil det også bli bournalført der, og vedk. Dette gjelder vil kunne få vite 1. Hvem som har varslet, 2. Hva det er varslet om.

En anmeldelse? Tja, hva gjør politiet i dag? Hvor mange saker har de kapasitet til å behandle og ikke bare henlegge? Min tillit til politiet er ikke stor, beklageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjokkerende og utrolig provoserende. Og dessverre finnes det veldig mange ute på veiene som ikke skulle ha kjørt. Da snakker jeg ikke bare om ekstreme tilfeller som her, men alle disse som også ikke har greid å ta førerkortet eller har mistet det. Noen er bare helt desperat etter å kjøre bil, og tror tydeligvis det er en slags menneskerett å få kjøre bil.

Anonymous poster hash: 24651...03a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du Kontakter fylkeslegen ikke fylkesmannen.

Anonymous poster hash: e1715...8fa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venn av meg får ikke ha lappen pga epilepsi, enten han har vært anfallfri lenge eller ikke. Snakk med han før du gjør noe. Er jo ikke sikkert det er pga anfall.

Anonymous poster hash: d9306...eb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet jo ikke at det er pga anfall? Det blir kun spekulasjoner. Og da er det ikke din sak.

Hvis veldkommende har kjørt av veien flere ganger samtidig som man vet h*n har epilepsi, er det absolutt på sin plass og varsle fra om det og få det undersøkt.

Anonymous poster hash: 0530c...932

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...