Gå til innhold

Nav har lurt meg! Krever tilbake pengene!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt : jeg var arbeidsledig. Søkte dagpenger. Gikk til samtaler

Hos det lokale nav kontor. Jeg opplyste at jeg skulle starte egen bedrift og spurte saksbehandler om jeg kunne motta dagpenger samtidig. Han bekreftet dette! Jeg har det tilogmed svart på

Hvitt at han sier keg kan starte bedrift og i en periode motta dagpenger.

Straks jeg tok ut lønn avsluttet jeg dagpenger.

Så flere år etter sender nav meg tilbakekreving av en større sum! De sier jeg har jobbet samtidig. Jeg har det svart på hvitt at alt jeg foretok meg var rettmessig.

Hva gjør jeg? Har ikke råd til advokat og

Heller ikke å betale tilbake. Har mest lyst til å gå til media med dettw. Ev hvordan går jeg frem?

Anonymous poster hash: c8bdd...b6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke planlegge oppstart av bedrift, starte opp bedrift og samtidig som du tar ut dagpenger.

Dagpenger er for folk som ikke gjør andre ting enn å søke arbeid.

Så her er det nok noe som ikke stemmer. Betaler du ikke, kan du være ganske sikker på at NAV tar ut stevning mot deg for trygdebedrag.

Du får ta kontakt med en advokat på mandag og spørre om dette går umder fri sakførsel.

Anonymous poster hash: ca769...131

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til din Intr så går butikken bra -

Men bor i et lite område og kan ikke forvente de store inntektene med engang. Og slike ting tar tid. Men hvorfor svarer jeg deg? Du svarte

Overhodet ikke på det jeg lurte på! Spar oss for idiotiske tilbakemeldinger er du snill.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De krever penger rettmessig.

Du kan ikke få penger for å være arbeidsledig mens du jobber.

Anonymous poster hash: 1cc93...180
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke planlegge oppstart av bedrift, starte opp bedrift og samtidig som du tar ut dagpenger.

Dagpenger er for folk som ikke gjør andre ting enn å søke arbeid.

Så her er det nok noe som ikke stemmer. Betaler du ikke, kan du være ganske sikker på at NAV tar ut stevning mot deg for trygdebedrag.

Du får ta kontakt med en advokat på mandag og spørre om dette går umder fri sakførsel.

Jo!

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Stotteordning-ny/Stotteordninger/Dagpenger-under-etablering/

Anonymous poster hash: ed871...474

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt : jeg var arbeidsledig. Søkte dagpenger. Gikk til samtaler

Hos det lokale nav kontor. Jeg opplyste at jeg skulle starte egen bedrift og spurte saksbehandler om jeg kunne motta dagpenger samtidig. Han bekreftet dette! Jeg har det tilogmed svart på

Hvitt at han sier keg kan starte bedrift og i en periode motta dagpenger.

Straks jeg tok ut lønn avsluttet jeg dagpenger.

Så flere år etter sender nav meg tilbakekreving av en større sum! De sier jeg har jobbet samtidig. Jeg har det svart på hvitt at alt jeg foretok meg var rettmessig.

Hva gjør jeg? Har ikke råd til advokat og

Heller ikke å betale tilbake. Har mest lyst til å gå til media med dettw. Ev hvordan går jeg frem?

Må ha skjedd en glipp der. Du kan jo ikke jobbe å få dagpenger samtidig. Du tok jo ut lønn på et senere tidspunkt og da jobba du jo. Så da er det jo dobbelt opp. Kan det være litt kommunikasjonsglipp. Snakk med de på mandag.

Anonymous poster hash: 6c259...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_4-1

Jeg merker meg hva som står i paragraf 4-6 siste ledd.

Har du søkt og fått papair på dette?

Det er med denne trådstarteren som med så veldig mange andre man spør ut i løse luften og litt etterhvert så kommer det tilleggsopplysninger som kan være relevante for å gi et skikkelig svar. Da blir dett lett "god dag mann økseskaft" svar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det svart på hvitt at jeg kunne motta dagpenger under etablering av bedrift for en periode. Saksbehandler har skrevet at det kan skje for en periode men ikke i det uendelige. Og det hadde jeg forståelse for. Derfor avsluttet jeg dagpenger så snart jeg tok ut første lønn.

Nav hevder imidlertid i sitt tilbakekrevingsbrev at jeg skulle ha søkt om dette. Men det ble jeg aldri fortalt. Jeg

Mener da at det en saksbehandler oppfordrer meg til og godtar må være forhold man skal kunne forholde swg til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med brukere av nav som skal løpe til media eller klage så fort det er noe det ikke er full klarhet i??? Ser flere oppfordrer til det også her. .Hva med å bare ta med deg saken din til nav på mandag og forklare dem, kanskje det ordner seg

Anonymous poster hash: ccee9...073
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det svart på hvitt at jeg kunne motta dagpenger under etablering av bedrift for en periode. Saksbehandler har skrevet at det kan skje for en periode men ikke i det uendelige. Og det hadde jeg forståelse for. Derfor avsluttet jeg dagpenger så snart jeg tok ut første lønn.

Nav hevder imidlertid i sitt tilbakekrevingsbrev at jeg skulle ha søkt om dette. Men det ble jeg aldri fortalt. Jeg

Mener da at det en saksbehandler oppfordrer meg til og godtar må være forhold man skal kunne forholde swg til?

Du bør jo absolutt klage, men faktum er at alt må søkes om hos nav.. At en veileder sier at "jo man kan motta dagpenger under etalering" er ikke det samme som at du har fått innvilget akkurat dette. Om du ikke har et vedtak som sier at dette er innvilget sliter du, for da har du mottatt "vanlige" dagpenger og mottar man det har man ikke lov å jobbe (lønnet og ulønnet) uten å melde fra på meldekort og få fratrekk på dagpengene. Anbefaler deg å lese nøye gjennom den dokumentasjonen du sier du har og bruke denne som utgangspunkt for å klage.. Men kan allerede si nå at du ligger dårlig an for du burde skjønt at du måtte ha et skriftlig vedtak for å få dette på samme måte som du måtte ha et skriftlig vedtak for å i det hele tatt få dagpenger....

Anonymous poster hash: bb2d5...96d

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Du skulle ha søkt, men det skulle saksbehandleren din ha fortalt deg. I klagen din er det ditt beste argument, og at du ber om vedtak på dette i lys av manglende informasjon på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det du har fått nå? Bare en regning, eller et brev om at de skal lage en sak av dette? For jeg har vært borti samme problemstilling, da fikk vedkommende først et brev som varslet at de så dette som et problem, og skulle gå gjennom saken. Svarte da på dette brevet med en forklaring på hva som har blitt gjort og hvorfor, og en opplisting av de ulike beskjedene som var blitt gitt fra Nav. Fikk nytt svar om at de la saken til side, da de ikke kunne se at vedkommende hadde gjort noe galt likevel.

Anonymous poster hash: 29a57...8ab
Skrevet

Du burde lest litt i lovdata selv, jeg hadde aldri satt igang med ny bedrift og fått penger fra nav uten å ha lest igjennom vedtekter selv, til det vet jeg at folk kan ta feil i jobben sin, noe du har blitt offer for, dessverre.

Siden det er blitt et betydelig beløp, hvor lenge fikk du penger av nav?

Syntes det er litt søkt at man starter opp en bedrift og går på nav penger til den begynner å gå bra, det er derfor mange tar opp lån når de starter opp en bedrift, så de har penger til å klare seg i den perioden det ikke er så mye innkomst, også betaler man ned lånet senere...

Du burde ringe dem på mandag, men du må ikke nekte å betale, da kommer de til å stevne deg som trygdesvindler og det er ikke noe særlig bra å ha på papirene, en svindler får liksom ikke så mye jobb eller tillit i saker som gjelder feks ansvar og penger....

AnonymBruker
Skrevet

Her har det sannsynligvis vært litt misforståelser. Her er slik jeg forstår saken.

Saksbehandleren har sannsynligvis ment at man kan få dagpenger under etablering, men regnet med at du forstod at dette måtte søkes om.

Du har tolket svaret i den retning at det var greit at du tok ut dagpenger mens du startet opp bedriften.

Det blir som om man går til banken og spør om det er mulig å låne to millioner, og de sier ja, det er mulig å låne to millioner. Banken har kun svart at det er mulig å låne to millioner, men det er går an å misforstå det slik som at man har fått to millioner i lån.

Jeg tviler på at det at du har misforstått saksbehandleren vil hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 868b4...32d
AnonymBruker
Skrevet

Det som er skummelt hos NAV er at ikke alle saksbehandlerne selv vet hva de snakker om og dermed oppgir feil informasjon. Jeg har vært borte i det flere ganger og måttet få ting skriftlig fra de for å være sikker på å få riktig informasjon.

Jeg ville sendt en skriftlig klage til NAV (alt må være skriftlig), og legge ved all dokukmentasjon du har som kan bestride kravet. Evt. advokat om du vet at du har alt ditt på det rene.

Som man kan se av svarene her i tråden så er det også flere her som ikke har peiling på hva de sier og dermed gir feil informasjon. Sikter til de som påstår at man ikke kan få dagpenger under etablering av egen bedrift.

Anonymous poster hash: aa1a8...9e4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle ha søkt, men det skulle saksbehandleren din ha fortalt deg. I klagen din er det ditt beste argument, og at du ber om vedtak på dette i lys av manglende informasjon på forhånd.

Enig. I Forvaltningsloven er det noe som heter veiledningplikt (om jeg husker rett). Jeg husker ikke paragraf, men det kan googles. Veilederen din skulle nettopp ha veiledet deg. Det er jobben deres. Det er også litt rart at de sender krav om tilbakebetaling etter flere år.

Anonymous poster hash: d63bf...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg den dokumentasjonen du har og be om et møte hos NAV. Sett deg nøye inn i regelverket først, hvis du ikke forstår dette bør du ta deg råd til en advokat som kan hjelpe deg. Men i første omgang bør det ikke være nødvendig.

Å gå til media før du i det hele tatt har vist dokumentasjonen din til NAV er meningsløst.

Anonymous poster hash: 52dd4...9cb

AnonymBruker
Skrevet

de fleste som klager får jo medhold, så klag!

Anonymous poster hash: fd769...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...