skruf Skrevet 3. august 2014 #21 Skrevet 3. august 2014 Hun har noen poeng, men samtidig er hun lite nyansert i det hun påstår. Såklart det er foreldrene som legger an til kostholdet når barna er små, men det er ikke alt foreldre kan styre. F.eks det med å være med venner hjem og spise der, eller hva de bruker penger på når de er eldre og foreldrene ikke helt har samme kontrollen som når de er småttiser. Dessuten har enkelte anlegg for å være kraftige/legge fort på seg også. F.eks er vi 5 søsken, fire av oss er lange og slanke, nesten på grensen til mager. Ene broren min derimot var en plugg på nesten 5kg da han ble født, og har hatt tendens til overvekt hele livet. Samme foreldre, samme kosthold i oppveksten. Han derimot kunne knapt gå forbi kjøleskapet før han la på seg 2kg. Han ble undersøkt av lege og tatt utallige blodprøver av, men frisk som en fisk. Selv nå i voksen alder så må han være veldig bevisst på kosthold og trening for å ikke ese ut. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 4. august 2014 #22 Skrevet 4. august 2014 Mange og mange. Overvekt har eksplodert de siste 40 årene, men det har null og niks med sykdom å gjøreAnonymous poster hash: 1ac88...44f Les innlegget mitt bedre. Jeg skrev ikke at mange barn var overvektige pga sykdom, jeg skrev at mange syke barn er overvektige.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #23 Skrevet 4. august 2014 Hun har et poeng. Samtidig gjør det litt vondt å lese. Jeg har overspist siden jeg var 10 år gammel. Moren min har prøvd å gjøre alt for å få meg frisk. Anonymous poster hash: e709a...084 1
Gjest Riskjeks Skrevet 4. august 2014 #24 Skrevet 4. august 2014 Behøver ikke å ha funnet opp kruttet for å forstå at du har et ser som er overvektig. .Anonymous poster hash: cfcde...e21 Hæ? Du tror jeg har et overvektig barn fordi jeg ønsker en litt mer nyansert debatt? Only in KG... Nei, barna mine er normalvektige, og det er jeg selv og barnas far også. Likevel klarer jeg å forstå at alt ikke er svart-hvitt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #25 Skrevet 4. august 2014 Hæ? Du tror jeg har et overvektig barn fordi jeg ønsker en litt mer nyansert debatt? Only in KG... Nei, barna mine er normalvektige, og det er jeg selv og barnas far også. Likevel klarer jeg å forstå at alt ikke er svart-hvitt. Jeg fikk med meg første innlegget ditt. Det viser ikke at du ønsker en nyansert debatt, kun at du er sur pga hva blogger skriver og du angriper henne personlig. Innlegget er slettet nå ser jeg..Anonymous poster hash: cfcde...e21 1
Gjest Riskjeks Skrevet 4. august 2014 #26 Skrevet 4. august 2014 Jeg fikk med meg første innlegget ditt. Det viser ikke at du ønsker en nyansert debatt, kun at du er sur pga hva blogger skriver og du angriper henne personlig. Innlegget er slettet nå ser jeg..Anonymous poster hash: cfcde...e21 Hvem er det jeg angriper personlig? Siterte kun Ottaar fordi han(eller hun?) skrev noe ala "overvektige unger er alltid foreldrenes skyld", noe jeg mener er feil i enkelte tilfeller (derfor skal man ikke si "alltid"). Akkurat som ikke alle overvektige voksne spiser masse usunn mat, osv.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #27 Skrevet 5. august 2014 Feite foreldere= feite unger. Anonymous poster hash: 4f9e6...728
Marie90 Skrevet 5. august 2014 #28 Skrevet 5. august 2014 Er helt enig i alt hun skriver, selv om det ikke er det mest velformulerte jeg har lest. Jeg synes også det er ok at hun er bastant - hun sier det som det er og det skal litt til å nå frem til de det gjelder, da det er en gruppe foreldre som allerede går med skylapper. Jeg synes ikke man skal bli hysterisk på vegne av barna - dersom barna er tvers igjennom sunne, så er litt "valpefett" noe de bare vokser ut av. Men det er forskjell på litt runde kinn og overvekt, og oppegående foreldre vil observere om barna har en naturlig fremgang i vekst og om de strekker seg ut.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #29 Skrevet 5. august 2014 Er helt enig i alt hun skriver, selv om det ikke er det mest velformulerte jeg har lest. Jeg synes også det er ok at hun er bastant - hun sier det som det er og det skal litt til å nå frem til de det gjelder, da det er en gruppe foreldre som allerede går med skylapper. Jeg synes ikke man skal bli hysterisk på vegne av barna - dersom barna er tvers igjennom sunne, så er litt "valpefett" noe de bare vokser ut av. Men det er forskjell på litt runde kinn og overvekt, og oppegående foreldre vil observere om barna har en naturlig fremgang i vekst og om de strekker seg ut. Problemet, som denne bloggeren tar opp, er nettopp det at overvektige foreldere er totalt blinde for barnas overvekt. Anonymous poster hash: 4f9e6...728
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #30 Skrevet 5. august 2014 Det er lett å påpeke andres feil. Jeg har 4 barn, og har selv en BMI på rundt 25. Ingen sylfide altså, men alt sitter jevnt og jeg har hatt samme størrelse hele mitt voksne liv. Vi lever et normalt sunt og aktivt liv. Tre av barna er normalvektige, det siste har gradvis blitt overvektig de siste åra. Jeg har snakket mye med dette barnet om å holde seg unna snop, kjenne på metthetsfølelse osv. Men det har ikke hjulpet, og jeg har egentlig bestemt meg for å ikke mase mer. Det er ikke hyggelig å bli påminnet om de feilene man har hele tiden, og barnet vet godt om problemet selv. Det finnes viktigere ting i livet enn vekt og kropp. Anonymous poster hash: e460f...8cb 1
Arlea Skrevet 5. august 2014 #31 Skrevet 5. august 2014 At foreldrene i større grad styrer barnets kosthold mer enn barnet gjør selv er jo åpenbart, men jeg "kjøper" ikke helt denne bloggerens fremstilling om at det er så enkelt for alle å Overvekt er jo et veldig sammensatt problem, og det handler ikke bare om selvkontroll eller grensesetting. I familier hvor overvekt går i arv kan det vært utrolig vanskelig å komme ut av det hvis man ikke selv har ressursene til å angripe problemet. Men samtidig er jeg veldig enig i at det er fælt å se på foreldre som bare kjøper drittmat til barna sine. Jeg har selv jobbet i butikk og enkelte av stamkundene var innom flere ganger om dagen med barna sine og kjøpte drittmat. Potetgull, brus, grandi og friterte poteter hver dag. Selv om jeg absolutt kan tenke meg at det er en del foreldre der ute som er sløve på kosthold så ble jeg sjokkert over hvor ille enkelte faktisk var.
Gjest Coolaid Skrevet 7. august 2014 #32 Skrevet 7. august 2014 Det er flere ting som spiller inn. Overvektige barn kan for det første lages i mors mage. Arv / genetikk spiller inn. Noen mennesker har letter for å legge på seg enn andre. Oppvekst og miljø spiller inn. Her er foreldrenes matvaner og aktivitetsnivå nøkkelord. Er man en skikkelig uheldig unge, som har gener fra en "stor" familie, bor med foreldre som ikke bryr seg noe særlig om kosthold eller aktivitet, som får lov å ha mye skjermtid og eller lite aktivitet så trekker man det korteste strået.
Gjest lillelarve Skrevet 7. august 2014 #33 Skrevet 7. august 2014 (endret) Hun har noen gode poenger, ja. Men det finnes også forskjellige grunner til at barn er overvektige, og ja, en av disse grunnene er foreldrene og vanene de gir barna sine. Jeg har hørt om flere saker der barnet er overvektig og foreldrene er fortvilet fordi de prøver alt i sin makt å få barnet sunt og normalvektig. Så viser det seg at barnet har spist bak ryggen deres; får tak i penger, kjøper fast food eller godis på butikken, spiser masse i skolen, osv. Men det er jo noe annet enn om barnet er yngre enn skolealder. Så er det disse som bare har ekstra fett på kroppen, kanskje får det fra medisiner eller som rett og slett bare danner mer fett enn andre (eller lav forbrenning blandet med lite mosjon e.l.). Men når et barn er sykelig overvektig er det mest sannsynlig grunnet overspising/dårlig kosthold og lite mosjon. Litt ekstra fett på kroppen er aldeles ikke farlig. I mange tilfeller er det foreldrene. Det er ikke sånn at foreldre ønsker barnet vondt, men i stedet ikke tenker over konsekvensene og kanskje velger å overse det folk forteller dem. De vil kanskje ikke innse at det er deres feil at barnet har dårlige vaner. Jeg hadde en sykelig overvektig venninne da jeg fikk på ungdomsskolen, og i dette tilfellet var det åpenbart at moren ikke hadde kontroll. Jeg kjente de godt så jeg kjenner jo til situasjonen. Hun ga datteren lov til å kjøpe snop, brus, kaker og energidrikker hver dag, det sto alltid godteri og potetgull på alle bord i huset, hun stekte en hel pizza KUN til datteren, som hun spiste alene, hver dag, osv.osv. Lista er lang. Hun fikk etterhvert problemer med knærne og leggene og selv om legen sa det var på grunn av hennes overvekt nektet de begge for det. De ville ikke godta det. Moren ble forbannet bare legen nevnte "overvekt", og verken hun eller datteren forsto at det var derfor hun hadde problemer. De lurte hele tiden på hva som var grunnen til dette, men jeg turte ikke en gang nevne hva jeg tenkte. Sånn kan det gå. Mange mister kontroll; lar barna spise hva de ønsker eller hvor mye de vil, kanskje de blir svake når barna maser og lar barna få viljen, og så skjer det som egentlig ikke bør skje. Barna blir syke. Det er trist. Jeg tror rett og slett vi bare må snakke mer om det og gjøre folk helt klare over det. Det beste er vel å få folk til å tenke framfor å være irritert og sur på foreldrene. Kom fram med ordentlige, saklige fakta angående temaet i stedet for å kjefte. Jeg tror ikke man blir særlig motivert av å få kjeft. Endret 7. august 2014 av lillelarve 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå