Gå til innhold

Kan dette være angst? (smerter)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mamma har de siste 5 månedene slitt med intenst og konstant ubehag og smerter i kroppen.
Hun har tatt blodprøver, urinprøver, avføringsprøver, lever, galle, nyre-prøver, ultralyd og røntgen og alle prøver er fine.

Legen mener at det mest sannsynlig er angst hun opplever. Men jeg synes det er så rart at kun angst kan gi så utrolig intense symptomer?

Er det noen her inne som har angst og som kan relatere seg til det jeg beskriver her, eller som kan beskrive sin angst?

Mamma opplever at det er noe inne i brystet/mage-regionen og ryggen som konstant beveger på seg, "river og sliter og styrer på". Hun opplever det hun i beste evne forsøker å beskrive som følelsen av "klinkekuler" og "q-tips" som beveger seg. Jeg antar det er følelsen av vekslende nummenhet, stråling, sårhet som forflytter seg men allikevel innenfor begrensede områder.

Det blir værre etter hun spiser og av den grunn har hun gått voldsomt ned i vekt og har nå en bmi på 15. Hun er veldig deprimert pga det voldsomme ubehaget og ønsker bare å ende det hele....

Oss pårørende er desperate etter hjelp men føler ikke helsevesenet gjør nok for å finne ut av årsaken. Samtidig er vi jo hverken lege eller psykolog. Kanskje det faktisk er angst...?

Håper det er noen der ute som har noen hjelpende ord. :(



Anonymous poster hash: 3db04...2b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler vel på at dette er angst. Angst kan ha mange forskjellige fysiske sider, men om det ikke er noe psykisk i tilegg tviler jeg. Angst kommer jo av frykt for noe som ofte er spesifikt. Men når man har angst får man som regel altså en fryktfølelse som du kjenner ekstra på med de fysiske plagene.

Men er ingen lege/psykolog selv, så for alt jeg vet kan det jo hende det er angst altså.

Lykke til med å finne ut hva dette er. Høres utrolig plagsomt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye angst etter fødsel . Angst kan gi sterke symptomer . Men jeg synes ikke dette høres ut som angst..

Jeg hadde fødseldepresjon og angst . De to tingene der hører jo ofte sammen .

Jeg skalv,frøs,svetta, kjente stikkinger i brystet, var kvalm, konsentrasjonsvansker, pusteproblemer, søvnproblemer, svimmelhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vurdere å gå til en fysioterapeut eller kiropraktor for å finne ut om det er relatert til nerver. Leger avfeier ofte slikt med at det er angstrelatert.

Nummenhet og stråling høres ut som er noe relatert til nerveproblemer. Eventuelt kan det prøves å gås til en nevrolog.

Anonymous poster hash: 277c0...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, og har hatt angst, i mange år, og førsteinntrykket mitt er at det ikke høres ut som angst. Hun burde i hvert fall kreve å bli utredet grundigere og kanskje bli sendt til spesialister av noe slag! Har hun forresten tatt gastroskopi og/eller koloskopi?

Angst opptrer selvfølgelig ulikt hos ulike mennesker, og er definitivt svært plagsomt også fysisk, men jeg kan jo ramse opp noen av mine "symptomer" (som jeg tror er rimelig vanlig hos mange som sliter med angst):

- Hjertebank, ekstra hjerteslag, høy puls

- Følelsen av å ikke få puste/får ikke nok luft etc.

- Strammer rundt halsen og i brystkassen

- Følelse av klump i halsen

- Svimmelhet

- Nummenhet (kan føle meg svak i hele kroppen eller i bestemte kroppsdeler)

- Prikking i armer, hender, ansikt, føtter

- Vond i magen (gjerne så vondt at jeg må løpe på do umiddelbart)

- Må plutselig tisse (røm og tøm!)

- Stiv og øm muskulatur (særlig i brystkasse, i armer, skuldre, nakke, hals, hode)

- Følelsen av panikk! Føler meg ensom, livredd, hjelpesløs og så videre... Vil på en måte flykte, men vet at det ikke er noen som kan hjelpe meg

- Tørr i munnen

- Kvalme (særlig rett etter et panikkanfall)

- Kaldsvetter (i tillegg til kalde hender og føtter)

- Tør ikke sove fordi jeg er redd for å våkne med panikk (noe jeg uansett gjør ofte...), dermed har i hvert fall jeg en elendig døgnrytme

- Smerter i brystkassen (tror det er pga stramme brystmuskler)

- Følelsen av å være utenfor meg selv (vanskelig å beskrive), uvirkelighetsfølelse - den kommer i de aller verste periodene

Og så videre :vetikke:



Anonymous poster hash: 809c9...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som angst.



Anonymous poster hash: 2a212...965
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk av hun er utredet for problemer med gallen.

Anonymous poster hash: 62ff7...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, og har hatt angst, i mange år, og førsteinntrykket mitt er at det ikke høres ut som angst. Hun burde i hvert fall kreve å bli utredet grundigere og kanskje bli sendt til spesialister av noe slag! Har hun forresten tatt gastroskopi og/eller koloskopi?

Angst opptrer selvfølgelig ulikt hos ulike mennesker, og er definitivt svært plagsomt også fysisk, men jeg kan jo ramse opp noen av mine "symptomer" (som jeg tror er rimelig vanlig hos mange som sliter med angst):

- Hjertebank, ekstra hjerteslag, høy puls

- Følelsen av å ikke få puste/får ikke nok luft etc.

- Strammer rundt halsen og i brystkassen

- Følelse av klump i halsen

- Svimmelhet

- Nummenhet (kan føle meg svak i hele kroppen eller i bestemte kroppsdeler)

- Prikking i armer, hender, ansikt, føtter

- Vond i magen (gjerne så vondt at jeg må løpe på do umiddelbart)

- Må plutselig tisse (røm og tøm!)

- Stiv og øm muskulatur (særlig i brystkasse, i armer, skuldre, nakke, hals, hode)

- Følelsen av panikk! Føler meg ensom, livredd, hjelpesløs og så videre... Vil på en måte flykte, men vet at det ikke er noen som kan hjelpe meg

- Tørr i munnen

- Kvalme (særlig rett etter et panikkanfall)

- Kaldsvetter (i tillegg til kalde hender og føtter)

- Tør ikke sove fordi jeg er redd for å våkne med panikk (noe jeg uansett gjør ofte...), dermed har i hvert fall jeg en elendig døgnrytme

- Smerter i brystkassen (tror det er pga stramme brystmuskler)

- Følelsen av å være utenfor meg selv (vanskelig å beskrive), uvirkelighetsfølelse - den kommer i de aller verste periodene

Og så videre :vetikke:

Anonymous poster hash: 809c9...1db

Merkelig å lese dette, for jeg har det akkurat likt selv. Selv om jeg ikke ønsker andre å ha angst, er det jo en "trøst" å vite at andre også er i samme båt. Håper du blir bedre snart!:-)

Anonymous poster hash: bf77e...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar.
Hun har i mange år vært plaget med gallen og hatt gallesteinsanfall. Men etter at prøver+ultralyd viser at ingenting er galt, så mener legen at det ikke har noe med gallen å gjøre. Mamma mener det motsatte. Hun mener at en galle- og lever renselseskur hun har gått på har utløst hele greia. Men hva hjelper det når hun allerede er stemplet som angstfull....

Hun har av og til kvelningsfornemmelser, dott i ørene, kvalme og lignende. Så jeg kan skjønne at legen lener seg mer mot angst. Men ingenting jeg har kommet over på nett har beskrevet noe i nærheten av det mamma opplever hver dag. Det nærmeste jeg har funnet er noe ala panikkanfall. Men da har hun jo panikkanfall døgnet rundt omtrendt..... :(



Anonymous poster hash: 3db04...2b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut somatoforme lidelser



Anonymous poster hash: 7097a...86e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun kanskje har to forskjellige problemer. Det ene tenker jeg har sammenheng med galle og lever, da du skriver at plagene hennes kommer etter matinntak. Jeg tenker også at det kan høres it som om hun har en nerve i klem i (nærheten av) ryggen. (Jeg er ikke lege, jeg bare synser.)

Anonymous poster hash: 62ff7...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar.

Hun har i mange år vært plaget med gallen og hatt gallesteinsanfall. Men etter at prøver+ultralyd viser at ingenting er galt, så mener legen at det ikke har noe med gallen å gjøre. Mamma mener det motsatte. Hun mener at en galle- og lever renselseskur hun har gått på har utløst hele greia. Men hva hjelper det når hun allerede er stemplet som angstfull....

Hun har av og til kvelningsfornemmelser, dott i ørene, kvalme og lignende. Så jeg kan skjønne at legen lener seg mer mot angst. Men ingenting jeg har kommet over på nett har beskrevet noe i nærheten av det mamma opplever hver dag. Det nærmeste jeg har funnet er noe ala panikkanfall. Men da har hun jo panikkanfall døgnet rundt omtrendt..... :(

Anonymous poster hash: 3db04...2b0

Det er ikke unaturlig om moren din etter lang tid med fysiske plager og uvisshet utvikler en form for angst :) Jeg ville i hvert fall krevd å bli utredet grundigere, det er ikke rett å bli avfeiet fordi legen(e) tror det "bare" er angst!

Anonymous poster hash: 809c9...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å lese dette, for jeg har det akkurat likt selv. Selv om jeg ikke ønsker andre å ha angst, er det jo en "trøst" å vite at andre også er i samme båt. Håper du blir bedre snart!:-)

Anonymous poster hash: bf77e...b0d

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, synes også det er "godt" å vite at det ikke bare er jeg som sliter med angst :)

Anonymous poster hash: 809c9...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for svar.

Hun har i mange år vært plaget med gallen og hatt gallesteinsanfall. Men etter at prøver+ultralyd viser at ingenting er galt, så mener legen at det ikke har noe med gallen å gjøre. Mamma mener det motsatte. Hun mener at en galle- og lever renselseskur hun har gått på har utløst hele greia. Men hva hjelper det når hun allerede er stemplet som angstfull....

Hun har av og til kvelningsfornemmelser, dott i ørene, kvalme og lignende. Så jeg kan skjønne at legen lener seg mer mot angst. Men ingenting jeg har kommet over på nett har beskrevet noe i nærheten av det mamma opplever hver dag. Det nærmeste jeg har funnet er noe ala panikkanfall. Men da har hun jo panikkanfall døgnet rundt omtrendt..... :(

Anonymous poster hash: 3db04...2b0

Det kan jo være at det feiler henne noe fysisk selv om hun har angst. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Ville krevd å bli grundig utredet.

Anonymous poster hash: bf77e...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Virker som om legen har gitt opp og plassert henne i "psykisk problem" boksen. Høres ikke ut som angst i det hele tatt utenom det lengre ned i tråden; kvelningsfornemmelser og dotter i ørene. Ville krevd å bli henvist videre. Ikke rart man får angst i tillegg om man går med langvarige smerter som ikke blir tatt alvorlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...