Gå til innhold

Kvalm av trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Jeg var nettopp på min første treningsøkt på over en måned. Jeg veier 63 kg, er 167 cm høy. Er ikke i spesielt god form, men kunne vært verre også.

Tenkte å begynne rolig i dag, siden det var så lenge siden jeg hadde vært på trening. Trente litt styrke med egen kroppsvekt (knebøy etc..) og deretter 10 min på romaskin. Jeg greide ikke mer, holdt på å kaste opp/ble svimmel.. Er fortsatt fysisk dårlig.

Det er ikke en sånn kvalme man får av å være sliten (slik man blir om man løper cooper-testen o.l på skolen) men kvalm som når man har spist alt for mye godteri. Jeg måtte rett og slett gi meg etter en kort stund, var på treningssenteret maks 25 min. Var ikke spesielt sliten i kroppen, litt andpusten og svett bare.

Dette er noe jeg har opplevd før også, er ikke første gangen. Begynner nesten å lure på om det er psykisk??

En annen ting det KAN være, er proteinshake. Jeg drakk en til frokost i dag, Whey protein med jordbærsmak fra proteinfabrikken. Men var ikke kvalm før treningen begynte..

Det er heller ikke det at jeg ikke spiser/drikker nok, for det gjør jeg.

Veldig dumt at jeg opplever dette, for det er slik så og si hver gang jeg er på trening.. har veldig lyst å begynne skikkelig å trene, men det går jo ikke når jeg føler at jeg må spy/hodepine.. Begynner å gå litt over nå, er ca. en time siden jeg var ferdig.

Noen tips? :)

Anonymous poster hash: 42d39...973
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm jeg aner ikke hvorfor du reagerer sånn, men kan fortelle at jeg blir dårlig sjæl. Pleier å spy etter nesten hver treningsøkt.

Anonymous poster hash: e31be...a6e
AnonymBruker
Skrevet

Drikke proteinshake Når du ikke er i nærheten av å være toppidrettsutøver (har ikke trent på en mnd...) er rett og slett for dumt.

Anonymous poster hash: da374...0b3
AnonymBruker
Skrevet

Hm jeg aner ikke hvorfor du reagerer sånn, men kan fortelle at jeg blir dårlig sjæl. Pleier å spy etter nesten hver treningsøkt.

Huff, er det fordi du blir sliten, eller fordi du blir kvalm som meg? Akkurat som du har overspist masse godteri og kaker? :(

Drikke proteinshake Når du ikke er i nærheten av å være toppidrettsutøver (har ikke trent på en mnd...) er rett og slett for dumt.

Jeg prøver å gå ned i vekt, og trenger derfor litt ekstra proteiner for å ikke miste muskelmassen. Holder meg rundt 1500-1800 kcal, så er ikke så lett å få i seg nok proteiner pr. kg på kroppen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det der er bare en oppfinnelse fra proteinprodusenter. Så sant du ikke er toppidrettsutøver er det helt unødvendig med proteintilskudd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, er det fordi du blir sliten, eller fordi du blir kvalm som meg? Akkurat som du har overspist masse godteri og kaker? :(

Jeg prøver å gå ned i vekt, og trenger derfor litt ekstra proteiner for å ikke miste muskelmassen. Holder meg rundt 1500-1800 kcal, så er ikke så lett å få i seg nok proteiner pr. kg på kroppen. :)

Jeg blir bare kvalm og må spy. Har vært verst nå i sommer, tror det er pga varmen. Trente i dag og da spydde jeg ikke heldigvis :)

Lønner seg heller ikke å spise rett før trening, den feilen har jeg gjort flere ganger. Ikke gøy å stå å gulpe midt i en treningstime.

Skrevet

For dumt? Jeg greier helt fint å få i meg nok proteiner gjennom mat, men jeg syns fortsatt det er ganske smart å bruke 5 kroner på en porsjon proteindrikk, og derfor spare en god del penger over tid.

Om du ikke har gjort det, burde du ta det opp med legen din. Uten at jeg kan så veldig mye om dette, syns jeg det kan høres ut som problemer med blodsukkeret, noe kroppen i utgangspunktet skal kunne regulerer veldig bra.

Skrevet

Det der er bare en oppfinnelse fra proteinprodusenter. Så sant du ikke er toppidrettsutøver er det helt unødvendig med proteintilskudd.

Det avhenger jo veldig av hvordan kostholdet ser ut ellers. Spiser man proteinrikt og sunt vil proteinpulver som regel være bortkastet. Spiser man som en gjennomsnittslig nordmann med grandiosa til middag og brød til resterende måltider vil proteinpulver ha mye for seg.

AnonymBruker
Skrevet

For dumt? Jeg greier helt fint å få i meg nok proteiner gjennom mat, men jeg syns fortsatt det er ganske smart å bruke 5 kroner på en porsjon proteindrikk, og derfor spare en god del penger over tid.

Om du ikke har gjort det, burde du ta det opp med legen din. Uten at jeg kan så veldig mye om dette, syns jeg det kan høres ut som problemer med blodsukkeret, noe kroppen i utgangspunktet skal kunne regulerer veldig bra.

Har ingen helseproblemer altså :) Eneste er at jeg har noen matallergier men det går ikke ut over treningen min.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette kan være grunnen til at du blir kvalm.

Spis mer på treningsdagene - det trenger du faktisk. Og, øk intensiteten gradvis - jeg ble lenge kjempelvalm at styrketrening f.eks, kroppen min var helt ødelagt. Tok noen måneder før det forsvant - og jeg må alltid spise riktig mat før/underveis/etter for å holde kvalme i sjakk.

Får også langt mer ut av treningen slik, og kan trene mer intensivt - så totalsummen blir bedre resultat over tid.

Anonymous poster hash: 891eb...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger jo veldig av hvordan kostholdet ser ut ellers. Spiser man proteinrikt og sunt vil proteinpulver som regel være bortkastet. Spiser man som en gjennomsnittslig nordmann med grandiosa til middag og brød til resterende måltider vil proteinpulver ha mye for seg.

Eller som meg som har laktoseintoleranse og dermed går glipp av masse proteinkilder :)

Jeg tar eggprotein under trening.

Anonymous poster hash: 891eb...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig, ikke glem at du har veldig liten kontroll på hva de diverse proteinpulverene innholder av "skitne" ingredienser. Selv de som er godkjent på det norske markedet, endatil de Sunkost fører inneholder dritt.

Aldri stol 100% på en proteinpulverprodusent. Og jo billigere det er jo mer dritt kan du forvente det inneholder..

Skrevet

Har ingen helseproblemer altså :) Eneste er at jeg har noen matallergier men det går ikke ut over treningen min.

Hvordan vet du det? Har du sjekket blodsukker hos legen siste tiden? Evt om du har bekjentskap som har diabetes selv med måleapperat kan du låne av de. Du finner fort ut om du har diabetes da blodsukkeret som regel vil ligge 5-6 ganger så høyt som det burde om du f.eks skulle ha fått diabetes type 1. Kvalme/trang til å spy etc er veldig vanlig ved veldig høye blodsukkernivå. Må du tisse ofte for tiden?

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig, ikke glem at du har veldig liten kontroll på hva de diverse proteinpulverene innholder av "skitne" ingredienser. Selv de som er godkjent på det norske markedet, endatil de Sunkost fører inneholder dritt.

Aldri stol 100% på en proteinpulverprodusent. Og jo billigere det er jo mer dritt kan du forvente det inneholder..

Har du noen kilder på dette? Vi har et lovverk her i landet som tilsier at produktet skal inneholde det som står på pakka. For en del år siden var det et hull i regelverket som gjorde at kosttilskudd blei unntatt fra denne regelen, men det er tetta igjen for lenge siden.

Har du kilder som viser at det du sier stemmer, er det greit, men om dette bare er noe du har blitt fortalt, hadde jeg valgt å ikke høre på det, siden det bryter ved norske lover.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen kilder på dette? Vi har et lovverk her i landet som tilsier at produktet skal inneholde det som står på pakka. For en del år siden var det et hull i regelverket som gjorde at kosttilskudd blei unntatt fra denne regelen, men det er tetta igjen for lenge siden.

Har du kilder som viser at det du sier stemmer, er det greit, men om dette bare er noe du har blitt fortalt, hadde jeg valgt å ikke høre på det, siden det bryter ved norske lover.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/helsekost/article549025.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kosthold/mattilsynet-advarer-mot-helsefarlige-kosttilskudd/a/10118184/

Ikke stol blindt på et lovverk. Det er utrolig ressurskrevene for Mattilsynet å gjøre analyseprøver på disse proteintilskuddene. Noe helt annet enn enkle bakteriologiske prøver.

Jeg har selv jobber en kort periode på mattilsynet som laborant og der måtte de faktisk sende noen av prøvene til Tyskland fordi det var så komplisert kjemi å få det analysert med gammel konvensjonell analysemetodikk.

Skrevet

http://www.klikk.no/helse/kosthold/helsekost/article549025.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kosthold/mattilsynet-advarer-mot-helsefarlige-kosttilskudd/a/10118184/

Ikke stol blindt på et lovverk. Det er utrolig ressurskrevene for Mattilsynet å gjøre analyseprøver på disse proteintilskuddene. Noe helt annet enn enkle bakteriologiske prøver.

Jeg har selv jobber en kort periode på mattilsynet som laborant og der måtte de faktisk sende noen av prøvene til Tyskland fordi det var så komplisert kjemi å få det analysert med gammel konvensjonell analysemetodikk.

Tusen takk for info! :D

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for info! :D

Bare hyggelig..

Jeg sier ikke at alt proteintilskudd er "skittent". Men så lenge et industriprodukt ikke er gjennomanalysert og du faktisk ikke har kontroll på hva er for noe så er det naivt å bruke det. Noe jeg tror gjelder for en stor del av alle morsjonistene som bruker proteinpulver. De fleste kjøper det billigste uten å tenke noe mer over det.

Mattilsynet tester forøvrig ikke ALL mat som selges i Norge. Men har feks næringsmiddelproduksjonen foregått i Norge er det garantert gått etter sømmene. Så om du kjøper et proteinpulver som er produsert i Norge så er du tryggere..

Skrevet

Bare hyggelig..

Jeg sier ikke at alt proteintilskudd er "skittent". Men så lenge et industriprodukt ikke er gjennomanalysert og du faktisk ikke har kontroll på hva er for noe så er det naivt å bruke det. Noe jeg tror gjelder for en stor del av alle morsjonistene som bruker proteinpulver. De fleste kjøper det billigste uten å tenke noe mer over det.

Mattilsynet tester forøvrig ikke ALL mat som selges i Norge. Men har feks næringsmiddelproduksjonen foregått i Norge er det garantert gått etter sømmene. Så om du kjøper et proteinpulver som er produsert i Norge så er du tryggere..

Ja, det er det jeg fikk inntrykk av nå, mens jeg sitter og leser om det. Selv bruker jeg proteinene til proteinfabrikken, som blir produsert her i landet, så da slipper jeg forhåpentligvis å bekymre meg for glass og steroider :ler:

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg synes du spiser litt lite, og hva spiser du da? Om du mener du spiser nok, så er det ikke sikkert du spiser riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med kvalme som du beskriver for litt over ett år siden: dro til lege og tok masse tester og alt så fint ut. Men jeg spiste for sjeldent og alt for lite mat. så snart jeg doblet antall måltid (med sunne råvarer) så forsvant denne kvalmen og svimmelheten. 1500-1800kalorier er for stillesittende eller lave mennesker, når man trener bør man få i seg mer, spesielt dersom testene du bør ta hos legen ikke viser noe feil med deg. Spis mer er det beste rådet jeg kan gi deg. Spis mat istedetfor proteinpulver.

Anonymous poster hash: e151f...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...