AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Jeg har et problem med en kollega som er låseansvarlig på jobb. Hun er ekstremt nedlatende og sjefete mot ekstrahjelpene og overlater 90 % av arbeidsoppgavene til oss. For ordens skyld så er jeg også låseansvarlig, men jeg er bare reservelåser. Likevel har jeg det samme ansvaret som henne. Dette ansvaret innebærer ikke mer enn å ta ned en port, skrive ut dagsoppgjøret, slå på alarmen og låse døren. Jeg har også tilgang til safen og kan fylle på veksel. Har hun rett til å sjefe over meg? Jeg pleier som regel å ignorere arbeidsoppgavene hun har gitt meg, og gjør istedenfor det jeg ser er nødvendig å gjøre.Anonymous poster hash: 94065...272
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Spør sjefen din om hun har formelt ansvar. Det er det bare sjefen som kan svare på. Anonymous poster hash: e1072...b00
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Det er driver/eier av butikken som distribuerer ansvar videre, hør med sjefen din du. Tittelen "låseansvarlig" har forskjellig betydning i forskjellige butikker, så det sier oss ingenting. Selv har jeg jobbet i butikk i en del år og vært borti mye forskjellige typer kolleger. Jeg bruker alltid å høre med nærmeste utnevnte sjef for oppgaver og arbeidsfordeling slik at jeg har mitt på det rene ved eventuelle uenigheter med kollega. Anonymous poster hash: 09bc7...89a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Snakk med sjefen din. Siden vi ikke kjenner arbeidsplassen din, så er det vanskelig å si hva slags "makt" vedkommende har. Har selv låseansvar for en bedrift, og der mitt ord din lov enkelt og greit (og alle er inneforstått med det, etter et visst klokkeslett har jeg all "makt"). Men å være nedlatende og sjefete er ingen god egenskap når man skal deligere arbeidsoppgaver. Men så er det heller ikke spesielt voksent å bare ignorere heller når man får tildelt arbeidsoppgaver. Anonymous poster hash: ad0e6...2f7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Skjønner at du gjerne er i en frustrerende tid. Der jeg jobber er jeg selv låseansvarlig, og det innebærer at jeg er ansvarlig for butikken når butikksjef og de andre "over meg" er fraværende. Er vel kort og greit "sjef" der og da, og jeg fordeler oppgaver, tar eventuelle avgjørelser som må tas og så videre. Kan godt være stillingen "låseansvarlig" er forskjellig hos dere, men der jeg jobber er det hvertfall adskillig mer enn å låse døra om kvelden det dreier seg om. Samtidig er det jo også jeg som får kjeften om noe ikke er på stell når sjefene kommer på jobb neste morgen da. Har du prøvd å forklare vedkommende at "Okei, men jeg synes ting X haster mer akkurat nå, så tror vi bør prioritere det først" og så videre? Hvis ja, så kanskje du bare skal gjøre som du blir bedt om, så får eventuelt hun med ansvaret ta dritten i etterkant også? Anonymous poster hash: a497a...836 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 TS her. Takk for alle svar så langt. Alle som er låseanvarlig har det samme ansvaret. F.eks kan jeg de kveldene jeg låse avgjøre om det er greit om noen går litt før tiden, og jeg kan omrokere folk etter hvor jeg mener de behøves. De samme rettighetene har hun også. Mye av problemet jeg har med henne går på måten hun snakker til meg og de andre ekstrahjelpene på. Jeg kan jo ta et lite eksempel fra i dag. Jeg satt i kassen og hun kom bort til meg og sa "du må bytte kasse, for da har du bedre oversikt." Jeg svarte at jeg foretrakk den jeg allerede satt i (dessuten var de fire stykker på gulvet til å holde oversikt.). Hun ble skikkelig sur og svarte "Det er ikke en diskusjon. Du har å flytte deg når jeg sier det" Altså jeg ser poenget med å sitte i kassen som gir best oversikt hvis det er få folk på jobb, men ikke når de er fire stykker til å passe på. Det er dobbelt så mange som vi bruker å være. Nå er det ikke slik at det var et stort problem for meg å flytte meg, jeg prøver heller å få frem måten hun snakker til oss på. Når det gjelder å ignorere arbeidsoppgaver fra henne, så gjør jeg det fordi det i 99 % av tilfellene er arbeidsoppgaver hun ikke har giddet å gjøre selv. En gang hadde en kollega spurt meg om jeg kunne jobbe overtid et par timer, noe som var helt i orden for meg. Jeg ble sendt i kassen den første av de to timene, og da kom hun låseansvarlige bort til meg og sa. "Når du er ferdig i kassen, skal du rydde avdelingen min." Jeg ble helt perpleks og svarte "Men der er jo du." "Det spiller ingen rolle! Du SKAL rydde den for meg." Hva gjorde hun den timen jeg satt i kassen? INGENTING! Hun gikk frem og tilbake på gulvet. Det var alt hun gjorde. Kunne hun ikke ryddet da? Anonymous poster hash: 94065...272
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå