Gå til innhold

plantar fascitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med plantat fascitt under nehhe føttene. Andre runden jeg har det, og nå er det 1, 5 år siden det kom tilbake.

Sist prøvde jeg trykkbølgebehandling og kortisonsprøyter. Det hjalp i noen mndr før det kom tilbake, siden det i tilegg er dyrt erdet uaktuelt dennr gangen.

Har nå prøvd fotbad, tøyningsøvelser, flere typer smerte- og bettenelsesdempende, minimal aktivitet, trening, masasje flere ganger daglig.

Jeg skal om et par måneder til sykehuset og få sånn gipsskinne til å bruke når jeg sover. Legen sier det hjelper mange. I mellomtiden har jeg voltaren på blåresept (!) som kan tas når det er ekstra ille.

Dette går selvfølgelig mye ut over egen livskvalitet da jeg ikke klarer å bruke bena slik jeg ønsker. Det er tilogmed vondt å stå 20 min på kjøkkenet å lage mat.

Derfor lurer jeg på om dere har noen tips til ting som har hjulpet for dere (om dere har hatt/har det selvfølgelig) som jeg kan prøve ut? :)

Anonymous poster hash: f4378...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker kinesiotape når jeg får det, det kan jo være noe å teste. En fysioterapeut kan lære deg hvordan du gjør det, tape får du for 150 Kr på eBay etterpå, bare pass på å ikke handle med en kinesisk selger.

Anonymous poster hash: 93198...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med ortoped for å se om du kan få hjelp av innleggssåler eller noe slikt?

Jeg har fått tilpasset fotsenger fordi fotbuen min er litt for høy. Når jeg belaster foten for mye blir senen under strukket og irritert og betent. Fotsengene mine har hjulpet veldig, fra å slite med å gå 10 min om dagen uten at betennelsen blusset opp, så kan jeg nå gå ubegrenset så lenge jeg bruker fotsengene ;) Da får det heller være at NAV syns at jeg ikke hadde store nok problem til å få fotsengene dekket av dem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med ortoped for å se om du kan få hjelp av innleggssåler eller noe slikt?

Jeg har fått tilpasset fotsenger fordi fotbuen min er litt for høy. Når jeg belaster foten for mye blir senen under strukket og irritert og betent. Fotsengene mine har hjulpet veldig, fra å slite med å gå 10 min om dagen uten at betennelsen blusset opp, så kan jeg nå gå ubegrenset så lenge jeg bruker fotsengene ;) Da får det heller være at NAV syns at jeg ikke hadde store nok problem til å få fotsengene dekket av dem..

Ja, det glemte jeg å skrev. Har også såler. Jeg fikk et nytt liv av det, men hjalp ikke nok, og hjelper bare når jeg går med sko..

Anonymous poster hash: f4378...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også såler, og det hjelper mye.



Anonymous poster hash: 20a77...cb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har hatt det, og det er så fryktelig smertefullt. Ingen behandling hjalp for meg, men da jeg fikk ortopediske spesialsåler ble det borte etter ca. halvt år. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har hatt det, og det er så fryktelig smertefullt. Ingen behandling hjalp for meg, men da jeg fikk ortopediske spesialsåler ble det borte etter ca. halvt år. :)

Ja det er veldig smertefult. Heldigvis har jeg oftere og oftere gode dager. Det verste er når jeg har en dårlig dag og skal sove. Dunker og verker under bena som bare det. Virkelig slitsomt...

Anonymous poster hash: f4378...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig smertefult. Heldigvis har jeg oftere og oftere gode dager. Det verste er når jeg har en dårlig dag og skal sove. Dunker og verker under bena som bare det. Virkelig slitsomt...

Anonymous poster hash: f4378...aef

Har du noen som kan gi deg fotmassasje, så gjør det veldig godt for foten, selv om det kan være uhyre smertefullt til tider. God bedring, uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som kan gi deg fotmassasje, så gjør det veldig godt for foten, selv om det kan være uhyre smertefullt til tider. God bedring, uansett! :)

Kjæresten gir meg det morgen og kveld når vi er sammen, ellers gir jeg meg det selv om morgenen for å mye opp før jeg tar de første stega :)

Tusen takk! :)

Anonymous poster hash: f4378...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å kjøpe en sånn knotteball som du kan bruke for egenmassasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å kjøpe en sånn knotteball som du kan bruke for egenmassasje.

Det har jeg :D men takk for tips :)

Anonymous poster hash: f4378...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...