Gå til innhold

Kan man vokse fra autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Autisme og aspergers syndrom er dog to ganske forskjellige diagnoser?

Asperger syndrom er autisme. På samme måte som barneautisme er autisme. Det er et spekter.

Anonymous poster hash: 70327...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asperger syndrom er autisme. På samme måte som barneautisme er autisme. Det er et spekter.

Anonymous poster hash: 70327...9a1

Ok. jeg forstår! Jeg kjenner til en kvinne som har aspergers (muligens av veldig mild sort). Hun er altså moren til en av mine barndomsvenner, og jeg har aldri oppfattet at det har vært noe veldig annerledes ved henne. I tillegg har jeg en nabo som er autist, og dette ser man veldig tydelig. Derfor har jeg alltid oppfattet det som to vidt forskjellige diagnoser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg spør litt mye nå, men det virker som om dere her har ganske god peiling - Barneautisme, er dette noe barnet altså kan vokse fra seg? Og som voksne fungere akkurat like bra som alle andre voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg spør litt mye nå, men det virker som om dere her har ganske god peiling - Barneautisme, er dette noe barnet altså kan vokse fra seg? Og som voksne fungere akkurat like bra som alle andre voksne?

Man kan ikke vokse av seg noen av autisme-diagnosene. Årsaken til at det heter barneautisme er at symptomene har vært tydelige fra ung alder. Noen kan fungere godt som voksne, noen trenger livslang hjelp. Det er ingen fasit på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. jeg forstår! Jeg kjenner til en kvinne som har aspergers (muligens av veldig mild sort). Hun er altså moren til en av mine barndomsvenner, og jeg har aldri oppfattet at det har vært noe veldig annerledes ved henne. I tillegg har jeg en nabo som er autist, og dette ser man veldig tydelig. Derfor har jeg alltid oppfattet det som to vidt forskjellige diagnoser. :)

Det finnes så veldig mange grader av autisme. Asperger er en veldig høytfungerende type av autisme. Og mange aspergere vet ikke at de har det selv en gang :) De lærer seg å kompensere for vanskene de har for å fungere bra, og gjerne også så ikke noen andre skal merke noe :) Og så har du de som har en veldig lavtfungerende type, og som trenger mye hjelp. Disse ytterpunktene vil selvsagt trenge vidt forskjellig hjelp. Hun med mild Asperger vil trolig være helt selvhjulpen, men bør få mye info om diagnosen, så hun kan tilrette best mulig for seg selv både hjemme og i jobb for å dempe stress og unngå misforståelser.

Beklager at jeg spør litt mye nå, men det virker som om dere her har ganske god peiling - Barneautisme, er dette noe barnet altså kan vokse fra seg? Og som voksne fungere akkurat like bra som alle andre voksne?

Jeg vet ikke så mye om barneautisme, men autisme kan man ikke vokse fra seg. Autister kan fortsatt utvikle seg de som hvem som helst andre, og de lærer seg å bruke verktøy - gjøre ting på sin måte - for å få hverdagen enklere. Bli mer selvstendig. Hvor mye en med barneautisme kan lære seg, vet jeg ikke. De kan vel også utvikle seg, og mestre nye ting. Men å fungere på samme måte som en voksen uten autisme ser jeg ikke for meg. En med kun Asperger, derimot, kan ofte fint klare seg like godt som en uten asperger når han lærer seg å holde stresset i sjakk, få nok søvn, godta sine begrensninger, omfavne sine sterke egenskaper, lage seg verktøy, osv.

Anonymous poster hash: 3c798...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. jeg forstår! Jeg kjenner til en kvinne som har aspergers (muligens av veldig mild sort). Hun er altså moren til en av mine barndomsvenner, og jeg har aldri oppfattet at det har vært noe veldig annerledes ved henne. I tillegg har jeg en nabo som er autist, og dette ser man veldig tydelig. Derfor har jeg alltid oppfattet det som to vidt forskjellige diagnoser. :)

Selv om man nesten ikke kan merke noe, så skal du vite det at en av de verste egenskapene til en Asperger, er hvor flink de er til å "ta seg sammen" når de er ute blant folk. Da tror andre at de klarer seg helt fint, mens egentlig knekker de helt sammen når de kommer hjem.

Anonymous poster hash: 3c798...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

man kan ikke vokse fra seg autisme. men med tidlig intensiv trening (TIOBA) kan få gode resultater.

på autisme F84.0 (barneautisme). Vil også anbefale siden autismekroken.no

står en del om tidlig trening/treningsmatrial. og hva hun har lykkes med.

(Ser man hva kan få til, bare man klare å gjøre noe selv )

har motivert meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre, dette er en medfødt skade.

Ville vel ikke akkurat kalt det en "skade".

Jeg har asperger, er 25 og fikk diagosen for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet. Om folk vokser av seg eller det er dårlig diagnostisk arbeid skal jeg ikke være bestemt på - men det finnes noen som får diagnosen fjernet. Det er forøvrig åpenbart at ikke alle med asperger/høyt fungerende autisme diagnose har en nevrologisk skade - dette er en antakelse på gruppenivå og ikke noe som er demonstrert hos hver enkelt.

Anonymous poster hash: 05d3e...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...