Gå til innhold

Nakne unger - greit i hvilken i alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opp til hvilken alder synes dere det er greit at unger (gutter og jenter) er nakne sammen? Jeg regner med at sjenanse og holdningene i storsamfunnet nok kommer til å sette en grense snart men hva hvis ungene ikke lar seg styre av dette? Man hører jo om naturistunger som aldri får noe problem med dette. Synes dere at vi voksne skal blande oss opp i dette og sette grenser hvis det ikke kommer fra ungene selv?

Det dreier seg om gjeng unger på et mindre sted som nær sagt har kjent hverandre bestandig. Fra de var små har de badet sammen og løpt nakne gjennom vannsprederen hos hverandre. De er en god vennegjeng og det ser ut som om nakenheten og blandingen av gutter og jenter ikke er noe problem for de. Nå har noen av fedrene til guttene tatt opp om de ikke burde slutte med dette. Noen foreldre er vel på gli til å være enige nærmest fordi det er det vanligste i samfunnet ellers. Andre mener at dette skal man ikke blande seg i men la ungene få bestemme selv. Ungene er rundt alder for skolestart (eldste er ferdig med andre klasse). Dette er snakk om på fritiden.

Så hva mener dere? Hvis det er greit for ungene selv, hvor lenge ville du tillatt de å være nakne sammen i forbindelse med bading, skifting, dusjing o.s.v.?

Og et lite (hypotetisk) tilleggspørsmål: Hvis du synes man skal stoppe dette ved en viss alder, når synes du at man skal tillate de å gjøre det igjen? 14år? 16år? 18år? (F.eks. hvis det nære vennskapet består og gjengen vil dusje sammen etter fysisk aktivitet).

Anonymous poster hash: 18c22...375
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.

Jeg tror jeg ville latt dem bestemme dette selv. De er fortsatt barn. Blygheten pleier vel å komme med puberteten? Jeg hadde blitt urolig hvis ungene synes det er helt naturlig å gå rundt i hagen når de begynner å utvikle seg fysisk.

Dusje sammen og skifte sammen - vet ikke. Jeg tror dette løser seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

De er fortsatt barn! Dersom de fortsatt gjør dette mot slutten av barneskolen, kan dere ta det opp igjen.

Anonymous poster hash: 9a043...de7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i en søskenflokk på 6 og vi badet somregel sammen hele gjengen frem til vi var ganske store (badekar). Jeg tenker at barna selv setter den grensen når det begynner å føles ukomfortabelt for de. Ofte er det når puberteten nærmer seg og den starter jo ikke ved samme alder hos alle.

Nå snakker jeg om hjemme eller hos venner. Offentlig som badestrender osv syns jeg det er merkelig når større barn flyr rundt nakne. Babyer og veldig små barn (1-2års alder) er naturlig, men eldre enn 3-4 syns jeg er rart.

I sommer så jeg en gutt på 5-6år som gikk naken, men med redningsvest. Det så veldig rart ut og ikke minst veldig ubehagelig ut (med stroppen mellom bena når han ikke hadde på seg badebukse).

Mitt barn er 4år og bader naken hjemme i basseng, men på stranda har vi på badetøy.

Anonymous poster hash: 17e6a...9b8

AnonymBruker
Skrevet

Min 5 åring badet naken på stranda i sommer.

Så lenge de ikke føler det ukomfortabelt selv, synes jeg ikke voksne skal nekte dem å gå nakne. Sjenanse kommer tidsnok av seg selv.

Anonymous poster hash: 8f3af...602

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ubrukelige foreldre som ønsker å stanse naturlig nakenhet. Det er en uting å ikke kunne være naken uten at det skal være noe seksuelt over det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Utendørs synes jeg ingen barn uansett alder skal være uten i det minste ha på seg en bikinibukse.

På stranden og alle andre steder vet en aldri hvem som tar bilder av nakne barn og hvor bildene kan havne.

Paranoid? Kanskje, men da er både barneombudet og politiet paranoide, for de har sagt det samme på tv.

Ellers finner ungene ut av resten du spør om, selv, etterhvert.

Anonymous poster hash: 8838a...d9b

• Liker 1
Skrevet

Til de selv slutter å føle sjenanse, mener jeg. Eller til puberten begynner, da synes jeg det er på tide med badetøy, men de aller fleste unger ønsker selv å dekke seg til før dette.

Skrevet

Om de ikke finner ut av det før, så kanskje rundt slutten av barneskolen/starten av puberteten?

AnonymBruker
Skrevet

Utendørs synes jeg ingen barn uansett alder skal være uten i det minste ha på seg en bikinibukse.

På stranden og alle andre steder vet en aldri hvem som tar bilder av nakne barn og hvor bildene kan havne.

Paranoid? Kanskje, men da er både barneombudet og politiet paranoide, for de har sagt det samme på tv.

Ellers finner ungene ut av resten du spør om, selv, etterhvert.

Anonymous poster hash: 8838a...d9b

At barn (og voksne) alltid skal ha på seg badetøy er nok en regel som ikke passer over alt. Norge er et stort land og i enkelte områder kan man gå i timevis (og noen steder i dagevis) uten å treffe folk. Virker dumt å ha med, bruke og håndtere en våt badebukse når man ikke har sett andre folk tidligere den dagen. Selv om man ikke ville bade naken med andre/fremmede er det nok en del steder hvor alminnelige barn og voksne tar sjansen på å bade nakne når de regner det for svært sannsynlig at de vil forbli alene.

Dette er snakk om et mindre sted i utkantssnorge hvor bading ute og dusjing inne er oversiktelig og det er svært lite sannsynlig at fremmede man ikke har kontroll på vil være vitner til dette. Sjansen for at en pedofil fotograf skulle komme uoppdaget over ungene er nærmest kun teoretisk her. Skal man bekymre seg over noe er det veldig mye annet som er mer realistisk.

Som nevnt i startinnlegget er det sannsynlig at sjenanse og storsamfunnets regler vil påvirke om ikke så lenge. Alle er innstilt på at dette skal stoppes senest når ungene ønsker det selv. Men spørsmålet er altså hvor lenge man skal la ungene gjøre det hvis de ikke vil stoppe det selv. Kan nevne at i ungeflokken er det et søskenpar fra et annet land som nok har en ganske liberal holdning til nakenhet (tror de drar på naturistferie i hjemlandet om sommeren. Hverken barn eller voksne har skillelinjer). Den eldste av disse er ei jente som nok har stor innflytelse over de andre uten at jeg tror hun tvinger de til noe de ikke vil. Det ville hverken overraske meg om ungene fortsetter med dette et par år til eller om de plutselig ikke vil mer. Det er minimalt med erting mellom ungene og det virker som det ikke er noe seksuelt over dette. Men nå i sommer har ungene badet nakne sammen i et lite vann (med voksne tilstede) og noen av guttefedrene mener man bør stoppe dette mens vi andre er i villrede.

Men så til det andre spørsmålet som ingen har svart på: Når skal man tillate ungene å starte igjen hvis de skulle ønske det? Ungene er glad i dra på store og små oppdagelsesturer sammen og virker veldig trygge på hverandre. Hva hvis de fortsetter med det, er ca 14 år og har dratt inn til en hytte på fjellet (sammen med noen voksne) og ungene ønsker å bade sammen eller å være sammen i badstua. Ingen av ungene har med badetøy, eldstejenta sier "Skitt au, vi bader nakne" og hele ungeflokken er med på det. Skal man da be de vente til de er 16?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Helt til ungene selv ikke synes det er greit lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med det siste spørsmålet: Når vil dere begynne å tillate at ungdommene deres bader nakne med venner på hyttetur eller er nakne sammen i garderoben/dusjen etter en trening? Vil dere tillate fra 16 siden de har lov til å ha sex da? Eller vil dere tillate ennå yngre siden det ikke er snakk om sex men kun å være naken?

AnonymBruker
Skrevet

Helt OK å være naken hjemme eller i Hagen, stranda er jeg dessverre skeptiske til pga grusomme historier fra virkeligheten om pedofile... Det handler om å beskytte barna, men ville aldri tatt på de bikini fordet. Synd at det må eksistere pedofile.

Anonymous poster hash: 521e0...ab3

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes ikke noe om nakne barn uansett alder. Sitter jeg på stranda og spiser ønsker jeg ikke å få tisser og nakne rumper opp i fjeset. Nakne barn (spesielt gutter) flyr rundt og drar seg i tissen hele tiden for så å klabbe rundt på alt mulig uten å vaske fingrene. (Det er viktig å vaske hendene etter toalettbesøk, men dette gjelder vist ikke for nakne barn.)

Jeg syntes heller ikke det er noe koselig å komme på besøk der hvor barna løper nakne av samme årsak. Sitte i en stol hvor det akkurat har sittet en naken rumpe er ekkelt.

• Liker 2
Skrevet

At barn (og voksne) alltid skal ha på seg badetøy er nok en regel som ikke passer over alt. Norge er et stort land og i enkelte områder kan man gå i timevis (og noen steder i dagevis) uten å treffe folk. Virker dumt å ha med, bruke og håndtere en våt badebukse når man ikke har sett andre folk tidligere den dagen. Selv om man ikke ville bade naken med andre/fremmede er det nok en del steder hvor alminnelige barn og voksne tar sjansen på å bade nakne når de regner det for svært sannsynlig at de vil forbli alene.

Dette er snakk om et mindre sted i utkantssnorge hvor bading ute og dusjing inne er oversiktelig og det er svært lite sannsynlig at fremmede man ikke har kontroll på vil være vitner til dette. Sjansen for at en pedofil fotograf skulle komme uoppdaget over ungene er nærmest kun teoretisk her. Skal man bekymre seg over noe er det veldig mye annet som er mer realistisk.

Som nevnt i startinnlegget er det sannsynlig at sjenanse og storsamfunnets regler vil påvirke om ikke så lenge. Alle er innstilt på at dette skal stoppes senest når ungene ønsker det selv. Men spørsmålet er altså hvor lenge man skal la ungene gjøre det hvis de ikke vil stoppe det selv. Kan nevne at i ungeflokken er det et søskenpar fra et annet land som nok har en ganske liberal holdning til nakenhet (tror de drar på naturistferie i hjemlandet om sommeren. Hverken barn eller voksne har skillelinjer). Den eldste av disse er ei jente som nok har stor innflytelse over de andre uten at jeg tror hun tvinger de til noe de ikke vil. Det ville hverken overraske meg om ungene fortsetter med dette et par år til eller om de plutselig ikke vil mer. Det er minimalt med erting mellom ungene og det virker som det ikke er noe seksuelt over dette. Men nå i sommer har ungene badet nakne sammen i et lite vann (med voksne tilstede) og noen av guttefedrene mener man bør stoppe dette mens vi andre er i villrede.

Men så til det andre spørsmålet som ingen har svart på: Når skal man tillate ungene å starte igjen hvis de skulle ønske det? Ungene er glad i dra på store og små oppdagelsesturer sammen og virker veldig trygge på hverandre. Hva hvis de fortsetter med det, er ca 14 år og har dratt inn til en hytte på fjellet (sammen med noen voksne) og ungene ønsker å bade sammen eller å være sammen i badstua. Ingen av ungene har med badetøy, eldstejenta sier "Skitt au, vi bader nakne" og hele ungeflokken er med på det. Skal man da be de vente til de er 16?

Hvis du ikke på noe tidspunkt forbyr barna å være nakne under sprederen i hagen eller på stranden, trenger du heller ikke tenke på når du skal tillate dem det igjen. Nakenhet er, som andre påpeker her, ikke entydig knyttet til seksualitet, heller ikke etter at man har kommet i puberteten. Så nakenhet går fint hele livet. Jo mer avslappet forhold mennesker har til naken kropp, jo bedre er det.

Selv har jeg vært naken på hytte- og båttur mer eller mindre hele livet selv om jeg strengt tatt ikke kommer fra en naturistfamilie. Ingting å ta på vei for.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvis du ikke på noe tidspunkt forbyr barna å være nakne under sprederen i hagen eller på stranden, trenger du heller ikke tenke på når du skal tillate dem det igjen. Nakenhet er, som andre påpeker her, ikke entydig knyttet til seksualitet, heller ikke etter at man har kommet i puberteten. Så nakenhet går fint hele livet. Jo mer avslappet forhold mennesker har til naken kropp, jo bedre er det.

Selv har jeg vært naken på hytte- og båttur mer eller mindre hele livet selv om jeg strengt tatt ikke kommer fra en naturistfamilie. Ingting å ta på vei for.

Enig. Dette bør barna få regulere selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...