Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er i tyveårene (fint om dere sier hvor), hvordan ser CVen deres ut?

Dvs. hvor mye erfaring og kurs er inkludert, hvor langt tilbake i alder g
år dere mht. erfaring, hva har dere utbrodert av evner og interesser?

Jeg er selv 24 og har arbeidet endel med CVen og fått noen til å se på den men jeg forstår at det fortsatt er endel variasjoner i hvordan hver og en setter opp CV.

Er snart ferdig med bachelorgrad og sliter litt på markedet mht. deltidsjobb.

Anonymous poster hash: 51a1a...8a5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min er rimelig enkel, men nå er jeg akkurat fylt 20 og har ikke hatt så mange muligheter akkurat. Har med deltidsjobber og alt av utdanning

Anonymous poster hash: aa313...c3c
Skrevet (endret)

Ikke viktig, Det som teller er at du beskriver hvorfor du vil jobbe akkurat der du søker, om du disponerer bil, hvor lett det er å komme seg til jobben, og hvor raskt du kan komme om du trengs. Videre så er det viktig med personlig oppmøte når du leverer papirene dine.

Men gode referanser fra tidligere arbeidsgivere trumfer alt av karakterer fra div skoler, og om du ikke har mye av det, så lønner det seg ofte å vise at du har så god selvtillit på at du er den rette personen for jobben at du kan jobbe to uker gratis for å vise hvor fantastisk du er, da slipper arbeidsgiveren å tenke på utgiftene med opplæring. Har fungert bra på alle jobber jeg ikke har vært kvalifisert til, og jeg har fått dem.

Husk å skryt av lavt sykefravær, og helst dokumenter det.

Endret av Fjellhare
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge CV'n er oversiktelig så er det ikke noen gal måte å sette opp en CV på om det var det du lurte på? Selv begynte jeg å eksperiementere med å ha foto, bare et lite ett i sort hvitt på arket, altså ikke løst festet med binders. Fikk napp på første jobb, men vet ikke om det var pga. fotoet:P De sa de fikk masse søknader men at selve søknadsteksten var god.

Men om du ikke blir kalt inn på intervju veldig ofte etter å ha søkt, ring å hør om det var søknaden som var dårlig, eller det bare var mange søkere som var sterkere enn deg:)

Jeg er 26, og kan snart sette 2 bachelorgrader på cv'n, samt et hav av ulik arbeidserfaring(jeg jobbet egentlig alt for mye i tenåra...:\ ), alt fra butikk, kiosk, kafe, servering, resepsjon, kantine, renhold, fabrikk og industri. Så nå er jeg på jakt etter en deltidsjobb som er studierelevant for å få litt erfaring, er vel bare å begynne å leite tenker jeg.

Anonymous poster hash: 14ea3...fe1
Skrevet (endret)

Har med arbeidserfaring fom. 2008, samt frivillige verv i politikk og organisasjonsliv på lokalt og nasjonalt plan fom. 2009. Arbeidserfaringen er både deltidsjobber som f.eks. deltid i klesbutikk, og prosjektbaserte oppgaver som "innleid anstand" for barn på leir. Jeg har også et profesjonelt fotografert bilde av meg selv i CVen.

Jeg har også inkludert hvilke språk jeg snakker, hvilke sertifikater jeg har og hvilke dataprogrammer jeg mestrer.

Opplever ofte å få skryt for CVen min selv om jeg ikke nødvendigvis får jobben. Jeg er 22.

Endret av olinari
AnonymBruker
Skrevet

Ikke viktig, Det som teller er at du beskriver hvorfor du vil jobbe akkurat der du søker, om du disponerer bil, hvor lett det er å komme seg til jobben, og hvor raskt du kan komme om du trengs. Videre så er det viktig med personlig oppmøte når du leverer papirene dine.

Dette kommer vel veldig an på stillingen og bakgrunnen. Jeg bor i en storby der bil er noe få bruker, alle kan komme seg lett til jobben om de faktisk får den, og alle kan komme raskt om det trengs. Alle er sugne så tilgjengelighet har mindre å si.

Det du snakker om her minner mer om en posisjon som tilkallingsvikar der det ikke er så veldig mange interesserte.

Dette er spm. jeg har fått på intervju men som ingen jeg kjenner nevner på CVen. Hvor greit du kommer deg til jobben er i stor grad eget problem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20. På min CV så har jeg satt opp videregående (medier og kommunikasjon + påbygg), deltidsjobb i avis, deltidsjobb på teater, diverse festivaler jeg har vært frivillig på, fotokurs og programkurs jeg har tatt, og at jeg var elevrådsleder på ungdomsskole og videregående.

Syns det er greit å bare sette opp alt det jeg har nå, men etterhvert som jeg får mer erfaring kan jeg erstatte noe av det ovenfor med noe bedre.

Anonymous poster hash: 7e125...dfc

AnonymBruker
Skrevet

23 år. Har med alle sommerjobber jeg har hatt siden jeg var 18, samt et par andre deltidsjobber i løpet av studiene. Har også med all utdanning og sommerkurs jeg har tatt. Har en veldig veldig kort seksjon om personlige egenskaper og IT-ferdigheter. I tillegg en seksjon om verv jeg har hatt i løpet av studietiden.

Det som imidlertid har landet meg intervjuer har vært karakterer (jeg har alltid sendt med karakterutskrift fra høyere utdanning selv om jeg ikke har blitt bedt om det), men dette vil variere mellom fagområder. Jeg studerer økonomi.

Anonymous poster hash: 6a43b...c0b
Skrevet

Vikararbeid fra videregående-ca 2009 forskjellige steder

Noen kurs

Fast arbeid fra 2009

Ikke så spennende med andre ord.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 24 år.

Gikk tre år på videregående, men droppa en del fag siste året.

Jobbet i butikk et år.

Ble gravid som 19-åring og gikk ut i permisjon når jeg rundet 20.

Var hjemme med barn i to år, tok opp de siste fagene jeg trengte underveis som privatist.

Jobbet et år til i matbutikk.

Starter nå på år nr.2 på en bachelor.

Har tatt noen kurs via butikkene jeg har jobbet i, men ellers ikke gjort mer enn dette. Har søkt på to jobber i mitt liv og fått begge to. Jeg skriver godt og er flink med mennesker, er vel derfor jeg har fått de jobbene jeg har hatt (tror jeg).

I CVen skriver jeg kun jobbene jeg har hatt og utdanningen. Tar ikke med kurs eller organisasjonsarbeid eller sånt.

Anonymous poster hash: 06efb...c64
Skrevet

jeg er 29 år, har vært en ganske trofast ansatt gjennomårene. Har hatt 2 jobber der jeg har jobbet flere år. Elles har jeg tatt flere oppdrager mens jeg studerte. Jeg var ambassadør for høgskolen osv.. jeg kom ihvertfall inn i fast jobb 1,5 mnd etter endt studie (begynte å studere som 26 årig:)

Skrevet

Dette kommer vel veldig an på stillingen og bakgrunnen. Jeg bor i en storby der bil er noe få bruker, alle kan komme seg lett til jobben om de faktisk får den, og alle kan komme raskt om det trengs. Alle er sugne så tilgjengelighet har mindre å si.

Det du snakker om her minner mer om en posisjon som tilkallingsvikar der det ikke er så veldig mange interesserte.

Dette er spm. jeg har fått på intervju men som ingen jeg kjenner nevner på CVen. Hvor greit du kommer deg til jobben er i stor grad eget problem.

Helt riktig, det er ditt problem, men om du klarer å selge inn et inntrykk av at du hadde vært villig til å sette himmel og jord i bevegelse om du plutselig var trengt, så vil det veie tungt. Disponerer du sykkel, nevn at du har sykkel, nevn gjerne også at du har testet hvor lang tid det tar å sykle dit fra deg om alt av busser og tbaner står, har du ski og det går raskere, nevn det. Det handler om at du må selge inn at du ikke bare er tilgjengelig på to ukers forvarsel, men at du kan kaste deg rundt om sjefen får et illebefinnende, en stor fisk av en kunde plutselig møter opp, og andre forefallende oppgaver må gjøres. Du må selge inn at din sjefs problemer er dine problemer, og at du er typen som ikke klarer og unngå å føle et eierskap til jobben. Husk at i disse tider så slåss du mot single, barnløse, sykdomsfraværsfrie, birkenentusiaster som er villig til å jobbe to uker gratis for å vise at de er rett mann. Men viktigst av alt, stå opp grytidlig, og stå klar til å håndhilse på sjefen i det han kommer på jobb, og overrekk cven direkte, spør han når du kan begynne, svar at du kan starte for fem minutter siden. Du må se deg selv som et produkt, og du må selge. Ser sjefen at du er flink til å selge inn deg selv, så tror han at du kan selge alt, alt fra ideer til sand.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 24.

Jeg har tatt med all utdanning f.o.m videregående. Men jeg lurer på om det snart hadde vært naturlig å droppe å ta med videregående. Bare sette opp bachelor og master.

Tar med sommerjobber og deltidsjobber (men har unlatt å ta med de mer uintressane deltidsjobbene jeg har hatt, servitør, mm)

Så er det verv, språk og IT kunnskaper,

Jeg skriver også opp referanser på selve CVen helt nederst.

AnonymBruker
Skrevet

22 år. Har med bachelorgraden min (selvfølgelig). Tatt med alle praksisperiodene mine, sommerjobbene mine og deltidsstillingen min. Har ett par kurs jeg hadde tatt på også om jeg skulle skrive CV nå :)

Anonymous poster hash: d7501...5ae
Skrevet (endret)

27 år. Jeg tar med alle jobber og utdanning jeg har hatt/tatt. Ser ingen grunn til å utelate noe, vil vise at jeg er en arbeidsom person som ikke har ligget på latsiden. CV'en min ser oppsettsmessig annerledes ut enn det jeg skriver her, men her er en del av mitt innhold:

Skole/studier:

Vgs

Allmennlærerutdannig (fordypning naturfag, samfunnsfag og engelsk)

Engelsk bachelor

Engelsk master (leveres høst 2014)

Jobber:

Reklamebud ved siden av skolen.

Julehjelp i butikk ved siden av studiene.

Butikkmedarbeider i butikk ved siden av studiene.

Kundeansvarlig i 50%-stilling ved siden av fulltidsstudier (bachelor og master, hadde jobben i 4 år).

Kundeservicemedarbeider i 100%-stilling (ved siden av masterstudier, min nåværende stilling, jobbet der i 1 år og 2 mnd)

Har deretter med alle mine verv, og det begynner å bli en del:

Har vært økonomiansvarlig og leder i lokallag (i politisk ungdomsparti) ved siden av vgs

Har vært styremedlem og leder av utvalg i fylkeslag (i politisk ungdomsparti) ved siden av studier og jobb.

Har vært nestleder og styremedlem i lokallag (politisk parti)

Vært representant i ulike nettverk (politisk parti)

Vært dommer innen kampkunst ved siden av vgs

Vært trener innen kampkunst ved siden av ungdomsskole og vgs

Jobbet som frivillig rettet mot barn og unge i Røde Kors ved siden av studier og jobb.

Vært styremedlem og frivillig i pårørendeorganisasjon.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg har ikke gjort så mye på CVen min de siste årene, men har jobbet med linkedin profilen min siden jeg starter å få en del tilknytninger der innenfor fagfeltet jeg utdanner meg til. Der har jeg skrevet opp arbeid som er relevant til utdannelsen min, altså sommerjobber jeg har hatt mens jeg har studert. Der står også alle fagene jeg har hatt på skolen så langt osv. Hvordan jeg skal sette opp cv'en min er jeg ennå litt usikker på, men sånn som den er nå viser den all aktivitet jeg har gjort siden vgs.

AnonymBruker
Skrevet

27 år. Jeg tar med alle jobber og utdanning jeg har hatt/tatt. Ser ingen grunn til å utelate noe, vil vise at jeg er en arbeidsom person som ikke har ligget på latsiden. CV'en min ser oppsettsmessig annerledes ut enn det jeg skriver her, men her er en del av mitt innhold:

Skole/studier:

Vgs

Allmennlærerutdannig (fordypning naturfag, samfunnsfag og engelsk)

Engelsk bachelor

Engelsk master (leveres høst 2014)

Jobber:

Reklamebud ved siden av skolen.

Julehjelp i butikk ved siden av studiene.

Butikkmedarbeider i butikk ved siden av studiene.

Kundeansvarlig i 50%-stilling ved siden av fulltidsstudier (bachelor og master, hadde jobben i 4 år).

Kundeservicemedarbeider i 100%-stilling (ved siden av masterstudier, min nåværende stilling, jobbet der i 1 år og 2 mnd)

Har deretter med alle mine verv, og det begynner å bli en del:

Har vært økonomiansvarlig og leder i lokallag (i politisk ungdomsparti) ved siden av vgs

Har vært styremedlem og leder av utvalg i fylkeslag (i politisk ungdomsparti) ved siden av studier og jobb.

Har vært nestleder og styremedlem i lokallag (politisk parti)

Vært representant i ulike nettverk (politisk parti)

Vært dommer innen kampkunst ved siden av vgs

Vært trener innen kampkunst ved siden av ungdomsskole og vgs

Jobbet som frivillig rettet mot barn og unge i Røde Kors ved siden av studier og jobb.

Vært styremedlem og frivillig i pårørendeorganisasjon.

Er det kun som leder i lokallag for politisk parti man skal nevne det? Dersom man er med i ett og har engasjert seg, skal det da heller settes under interesser eller andre ting man holder på med utenom jobb?

Skrevet

Da jeg skulle ut i fast jobb etter endt bachelor som 22 åring hadde jeg:

Vgs

Bachelor ingeniørfag

Deltids jobb ca en ettermiddag i uka fra 13 år til 15 år.

Noen uker sommerjobb som 13 åring, 14 åring og 15 åring.

Tilkallingsvikar på bensinstasjon som 15 åring + noen vakter hver ferie.

Faste helger 16 år-19 år + ferie.

Siste sommerferie relevant erfaring fra firmaet jeg idag jobber for.

Hadde vel også satt opp noen kurs fra bensinstasjonen.

Etter jeg begynte å jobbe står deltidsjobb fra 13-19 dårligere spesifisert. Kurs fra deltidsjobb har jeg fjernet. Men fører på nye fra dagens arbeidsplass etterhvert.

Skrevet (endret)

Er det kun som leder i lokallag for politisk parti man skal nevne det? Dersom man er med i ett og har engasjert seg, skal det da heller settes under interesser eller andre ting man holder på med utenom jobb?

Både og. Jeg har nevnt det både under "interesser" og under "verv". Hvis man ikke har et konkret verv ville jeg nevnt at man var aktiv, f.eks så har jeg en egen kolonne i min cv for interesser hvor jeg skriver "politisk arbeid". Hvis man har et verv skriver jeg det både under "verv" og "interesser".

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...