Gå til innhold

Veldig stressa! :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med stress akkurat nå om dagen, da jeg er midt opp i noe og hjernen kjører konstant på høygir.

Anspent i hele kroppen og kjeven. Får ikke sove uansett hvor sliten jeg er. Litt hodepine om dagene. Livredd for å få migreneanfall, for da blir jeg slått ut i hvert fall 2 dager og det har jeg ikke tid til(dessuten er det helvete på jord). Vanskelig for å konsentrere meg. Hjertebank. Mild angstfølelse. Skjelvinger. Kvalme. Urolig mage.

Jeg vet jo at dette er stresset som tar overhånd, men klarer likevel ikke å slappe av. Irritert på kroppen min som gir meg sånne reaksjoner.

Hva hjelper dere når dere er skikkelig stressa? Hva kan jeg gjøre for avspenning? Hvordan få sove? Hvordan får hjernen til å slappe av litt?
Finnes det medisiner jeg kan få legen til å skrive ut?

Trenger sårt noen tips her.

Anonymous poster hash: 4dcd8...481
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Jeg er i lik situasjon. Jeg jobber med noe nytt i sommer og er konstant stressa inni meg. Har en sånn gru-glede-meg-følelse i brystet hele tiden, er anspent, sliter med muskel- og hodeverk hver dag, har urolig mage, etc. Det er så slitsomt.

Ja.. hva kan man gjøre? Det løsner seg når jeg trener, speiselt for den dagen, men det kommer tilbake så snart jeg er på jobb igjen. Jeg bruker å gå meg fjelltur, skogstur eller bare ta meg en halv time med pilates på soverommet. Det bruker å hjelpe, men jeg skulle ønske jeg fant en permanent løsning da.

Kanskje yoga er bra for oss? :) hørt at det er bra mot stress. Det er jo verdt et forsøk.

edit:skrivefeil

Endret av lillelarve
Skrevet

Kroppen din svarer på stress. Jo lengre man stresser jo verre vil kroppen reagere. Det kan gå ut over vannlating (en følelse av å være inkontinent), man får hjertebank og smerter i bryst og høyrygg, hodepiner, smerterier i muskulatur og kramper, dette er varslinger til deg om at du må endre situasjonen du er i. Du sier du er midt oppe i noe. Hvor lenge vil det vare? Forbigående stress er ikke farlig, kontunuerlig stress derimot vil lede til kroppsplager hos mange som kan bli vanskelig å kvitte seg med. Klart det finnes beroliggende medisiner, men det er ikke noe man bør starte med som kun skal vare en uke eller 2.

Hva stresser deg? Frykt? Tap av sosial omkrets/familie eller arbeidssituasjon? Hvor viktig er det?

Hva skjer dersom du fratas noe/noen du er glad i? Kan du leve med det?

Har du mulighet å holde avstand til situasjonen du er i?

Er dette akutt eller midlertidig stress?

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne å trene snart, men har ikke tid i disse dager. Har faktisk tenkt på yoga. Har hørt det skal være bra.

Driver med eksamen. Et par uker igjen.
Men har eksamen i desember også, så går fort til neste eksamensperiode. Disse stressperiodene varer gjerne noen uker i slengen, og kommer hver gang jeg har eksamen. I mitt tilfelle mai/juni, august og desember. Føler ikke jeg klarer å kontrollere det, og det er så slitsomt. Går veldig ut over lesingen min. Trenger noe som gir rask effekt.

-TS

Anonymous poster hash: 4dcd8...481
Skrevet

Det beste er å jobbe med å håndtere stress. Bli flink å takle det. For mange hjelper det å snakke om det til andre på tomannshånd, noen har nytte av "aggresjonsutløp i trening".

Om det går ut over søvnen og mat inntaket slik at du blir sløv så ta kontakt med legen.

Skrevet

Kjære TS - ta deg tid!

Jeg lot det gå så langt at jeg ble sykemeldt med psykosomatisk stress. På et tidspunkt fikk jeg sammenbrudd av ingenting. Skulle steke et egg, koke et annet og skjære brødskiver. Det var nok til å vippe meg av pinnen. Det tok meg 1,5 år for å komme meg på beina.

Er det verdt det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...