Gå til innhold

Skifte etternavn - hvor lang tid tar det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har giftet dere og skiftet etternavn, hvor lang tid tok det før dere fikk svar på søknaden og alt var i orden? Ser ut til at det gjøres ganske enkelt på Altinn? Stresser litt med tanke på reise i nærmeste framtid, hvilket navn jeg eventuelt skal bestille billetter på - jeg må jo da også få endret passet.

Anonymous poster hash: 12446...536
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere som har giftet dere og skiftet etternavn, hvor lang tid tok det før dere fikk svar på søknaden og alt var i orden? Ser ut til at det gjøres ganske enkelt på Altinn? Stresser litt med tanke på reise i nærmeste framtid, hvilket navn jeg eventuelt skal bestille billetter på - jeg må jo da også få endret passet. Anonymous poster hash: 12446...536

Bankkort, førerkort alt må endres. Banken oppdaterer automatisk mot folkeregisteret, så da bør kortet ha samme navn....

Anonymous poster hash: fd27a...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte for drøyt 14 dager siden, ingenting har skjedd enda. Står at det tar ca tre uker på altinn. Mulig det påvirkes av at begge bytter til navn som er beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi søkte for drøyt 14 dager siden, ingenting har skjedd enda. Står at det tar ca tre uker på altinn. Mulig det påvirkes av at begge bytter til navn som er beskyttet.

Nettopp, dét er interessant, for det samme gjør vi! Fint å vite at det da kan ta litt ekstra tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi byttet til et navn som ikke lengre var i bruk. Det tok nesten et halvt år, med papirer frem og tilbake med folkeregisteret (og der jobber det jammen en del folk som ikke kan sitt eget regelverk.. frustrerende!)

Anonymous poster hash: ad67a...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bankkort, førerkort alt må endres. Banken oppdaterer automatisk mot folkeregisteret, så da bør kortet ha samme navn....

Jeg vet at bankkort, førerkort og pass på endres. Men er det noe mer enn det, som jeg ikke har tenkt på? Når du skriver "alt"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi byttet til et navn som ikke lengre var i bruk. Det tok nesten et halvt år, med papirer frem og tilbake med folkeregisteret (og der jobber det jammen en del folk som ikke kan sitt eget regelverk.. frustrerende!)

Ai ai... Vi bytter til et sjeldent navn som riktignok er i bruk, men som tilhører hans avdøde bestefar... Kan det hende at det blir stress med å bevise slektskap osv? Jeg har kanskje vært litt naiv og tenkt at alt dette har de liggende inne i sine datasystemer, og at selve byttet ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tok et par uker for meg å bytte til et etternavn som ikke er i bruk lenger (urelatert til giftermål). Jeg behøvde ikke levere noen dokumentasjon på slektskap.

Så tok det månedsvis å få endret for alle medlemsskap og brukerkonti... Hver gang jeg trodde at NÅ er jeg ferdig med alt dukket det opp noe jeg hadde glemt. Sosiale medier, medlemsskap i foreninger, kundeforhold i nettbutikker, postkasseskilt, dørskilt, ny bruker-ID på jobb... Dessuten har jeg bank og forsikring i samme virksomhet, var innom banken og fikk nytt kort med en gang og trodde alt var greit, men jeg måtte melde fra til forsikringsdelen tre-fire ganger før de endelig fikk rettet det.

Anonymous poster hash: 72eae...779
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ai ai... Vi bytter til et sjeldent navn som riktignok er i bruk, men som tilhører hans avdøde bestefar... Kan det hende at det blir stress med å bevise slektskap osv? Jeg har kanskje vært litt naiv og tenkt at alt dette har de liggende inne i sine datasystemer, og at selve byttet ikke blir noe problem.

Det blir noe helt annet. Det ligger i registeret.

Vi byttet til et navn som ikke hadde vært i bruk siden min tippoldemor giftet seg, og det var lenge før det sentrale folkeregisteret ble opprettet. Vi måtte finne gamle brev, kirkebøker osv. Og det ordnet seg til slutt. Mye av diskusjonen var på stavemåten (den var ikke så standardiserte på den tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På. Nå flere år etter får jeg dobbelt opp med kataloger fra Ellos, H&M, Sportsman osv. En til nytt navn og en til gammelt. Full postkasse noen ganger i året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at bankkort, førerkort og pass på endres. Men er det noe mer enn det, som jeg ikke har tenkt på? Når du skriver "alt"? :)Anonymous poster hash: 12446...536

Eier du bolig? Da må det endres i alt av dok. Knyttet til bolig.

Forsikringer, lønn, barnetrygd, bil/vognkort, alt du betaler på av regninger... Husker bare at det var veldig mye styr, og da jeg tnrodde jeg var ferdig så hadde jeg glemt enda flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan endrer man navnet på dokumenter knyttet til bolig? Det høres ut som ekstremt mye arbeid dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eier du bolig? Da må det endres i alt av dok. Knyttet til bolig.

Hva da? Jeg eide eiendomen vi bør på før jeg bytter navn, og jeg har ikke endret noe i dem sammenhengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte om navne-endringen før vi giftet oss (sendte den inn sammen med søknad om prøvingsattesten). Navne-endringen ville da tre i kraft med én gang de fikk dokumetasjon fra vigsler om at vi giftet oss (slik at vi fortsatt hadde våre gamle navn på bryllupsdagen, men slapp å bruke tid på søking av navne-endring mellom vielse og bryllupsreisa). Tok 1 uke fra bryllupet til navnet var oppdatert i Folkeregisteret. Så nå har vi god tid til å ordne pass da vi drar om 1 måned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan endrer man navnet på dokumenter knyttet til bolig? Det høres ut som ekstremt mye arbeid dette!!

det gjorde jeg ikke og fikk ekstra arbeid da jeg skulle selge.

Men alle dokumenter av betydning, unntak er f eks vitnemål og attester, må endres navn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva da? Jeg eide eiendomen vi bør på før jeg bytter navn, og jeg har ikke endret noe i dem sammenhengen... Anonymous poster hash: ad67a...a27

Har du særeie?

Du må varsle og få endret navn eller tilføyd navn i dokumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det gjorde jeg ikke og fikk ekstra arbeid da jeg skulle selge.

Hvordan da? Jeg skal nå uansett ikke selge, så det får evt arvingene mine ta tak i en gang (forhåpentligvis langt fram) i framtiden.

I eiendomsregisteret er ting registrer på personnummer, så jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du særeie?

Du må varsle og få endret navn eller tilføyd navn i dokumentene.

Nei, jeg har ikke "særeie", men jeg eide eiendomen fra før, og da blir det jo nesten det samme i prinsippet.

Skjønnee fremdeles ikke hvilke "papirer" jeg må endre. Tror ikke jeg har så mye papirer på eiendommen. Overtakelsen et jo registrer, så jeg står som eier i matrikkelen. Kan ikke skjønne hva som kan være problemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...