Gå til innhold

Kan jeg ikke si at jeg "studerer"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, folk skal kverulere på alt..
Nå er det sånn at jeg har vært student en stund, ett halvt års tid. Det er ett 3-årig nettstudie, og det er videregående opplæring.
Når folk spør hva jeg driver med om dagen, svarer jeg jo naturlig nok, at jeg "studerer" og da tror alle automatisk at jeg driver med noe høyere utdanning og begynner å stille mye spørsmål og vise interesse.
Så, når jeg forteller hva det er, er det liksom ikke så spennende likevel..
En venninne, som forsåvidt også er litt "høyt på strå", tar selv en høyere utdannelse for øyeblikket, på høyskole, og mener at jeg kan ikke svare at jeg "studerer" når folk spør, det er jo tross alt "bare" videregående opplæring jeg driver med, på nettstudie.. Hun sier det på en sånn måte som om jeg er bunnslammet i samfunnet, mens hun er "deeeeer oppe", liksom..

Men hallo? Hva skal jeg si da..?



Anonymous poster hash: fcac3...9c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mest vanlig å kalle seg "elev" når man går på videregående? Selv pleide jeg å si at jeg gikk på skolen når noen spurte.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mest vanlig å kalle seg "elev" når man går på videregående? Selv pleide jeg å si at jeg gikk på skolen når noen spurte.

Men jeg "studerer" jo hjemmefra, så student er jeg hvertfall.. Men det er liksom så mye enklere å bare si at jeg studerer, istedet for å forklare i det lange og det vide om hva jeg utdanner meg til og hvordan og hvor. Hovedsaken er at jeg prøver å få meg en utdannelse..

Anonymous poster hash: 19567...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg "studerer" jo hjemmefra, så student er jeg hvertfall.. Men det er liksom så mye enklere å bare si at jeg studerer, istedet for å forklare i det lange og det vide om hva jeg utdanner meg til og hvordan og hvor. Hovedsaken er at jeg prøver å få meg en utdannelse..

Anonymous poster hash: 19567...2c2

Du er ikke student, men elev. Bare si at du går på skole

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Student er de som tar høyere utdanning. Elever er de som tar videregående.

Sånn er det bare. Jeg vet det er mye mer stas å være student enn elev, men du er nok ikke student ennå, og da blir det helt feil og dumt å kalle seg det.

Du får jo ikke studentrabatter heller.



Anonymous poster hash: 0d222...6de
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan si at du tar opp noen fag



Anonymous poster hash: 351a2...27d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verbet å studere i skole og utdanningssammenheng betyr "utdanne seg ved universitet el. høgskole". Verbet brukes med andre ord ikke om å ta videregående på nettstudie.



Anonymous poster hash: ca4f3...579
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student/elev/går på skole..samme greia. Man gjør akkurat de samme tingene på videregående som på universitetene. Leser, pugger, drøfter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student/elev/går på skole..samme greia. Man gjør akkurat de samme tingene på videregående som på universitetene. Leser, pugger, drøfter.

Nei.

Anonymous poster hash: c8ce9...619

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kalle meg NETTstudent da? Jeg tar jo ett nettSTUDIE..?



Anonymous poster hash: 19567...2c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Et "dumt" spørsmål KUN for nysgjerrighetens skyld, som er i sammenheng med TS sitt innlegg. Elever ved videregående skole får studentrabatt. Ja, det vet jeg fordi jeg har fått studentrabatt i tre år på vgs. Hvorfor heter det det når man ikke er student eller studerer da? Er det kun fordi det skal være lettere for f.eks. hurtigrute-personell å forstå hva slags rabatt man skal få?

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan si hva du vil.

Anonymous poster hash: e4929...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri studentrabatt på videregående.



Anonymous poster hash: 0d222...6de
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kalle meg NETTstudent da? Jeg tar jo ett nettSTUDIE..?

Anonymous poster hash: 19567...2c2

Nei.

Er det så vanskelig å bare si at du er elev da?

Så slipper du 1. å dumme deg ut, 2. at folk misforstår.

Anonymous poster hash: 0d222...6de

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må jo uansett forklare at det er vgs du tar når du får spm om hva du studerer.

Kan du ikke si at du tar opp fag fra vgs da?



Anonymous poster hash: 56315...183
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 3 årig? Du kan ikke ta det som voksenopplæring og slippe unna med 1 år (er det vel)?



Anonymous poster hash: 56315...183
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Anonymous poster hash: c8ce9...619

Ja, hva gjør du på universitetet da? Fester og drikker som mange andre "studenter" gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Er det så vanskelig å bare si at du er elev da?

Så slipper du 1. å dumme deg ut, 2. at folk misforstår.

Anonymous poster hash: 0d222...6de

Nei, jeg kan ikke "bare" si det, fordi det høres dumt ut. Verken ordet "elev" eller nettelev" er ord jeg har hørt blitt brukt. "Elev" har jeg ikke hørt siden barneskolen, kanskje.. Og jeg fikk også studentrabatt på videregående, hvorfor heter det ikke ELEVrabatt?

Anonymous poster hash: 19567...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...