Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 29. juni 2004 #21 Skrevet 29. juni 2004 Barn forstår masse - og det tar ikke livet av barn å lære seg empati og evne til å se mange sider av en sak. Hvis jeg hadde sagt til min gutt at grunnen til at en annen fikk mer var at han kanskje ikke hadde så mange til å bry seg om ham, at voksne prøver å hjelpe ved å tenke litt ekstra på ham - så ville gutten min antagelig ofret sin siste leke for å hjelpe han også, for han er veldig til å føle for andre. Og han er 4 år... Makan til egoisme... Det materielle er utilstrekkelig og sånn sett helt uinteressant, men det koster ikke meg en kalori å gjøre noe for å kanskje hjelpe noen andre som trenger det mer enn meg. I ekstreme tilfeller med urimelige besteforeldre går det jo an å ta ting opp vel? Men jeg vet ikke om jeg hadde fått sove om natten hvis jeg hadde laget et spetakkel av at gutten min ikke får masse presanger. Men nå er jeg ekstremt lite materialistisk, og synes i grunnen unger får altfor mye som de gjør, uansett. Vi kan godt leve med forskjeller - alle har ulike forutsetninger...
Gjest heksa Skrevet 29. juni 2004 #22 Skrevet 29. juni 2004 har ikke laget noe spetakkel jeg i familien ang.det, men barna spør og jeg har sagt at de får spørre besteforeldrene.Jeg har vært i den familien i mange år nå og har ikke brydd meg så mye om det .Men når barna spør om hvorfor han fikk data.maskin og båt og ikke de.Så begynte jeg å spørreOg fikk til svar at det var synd på han som ikke hadde noe far. Og er ikke opptatt av det materielle her i huset finnes ikke playstaion eller noe annet tv-spill, data spill er det ikke noe av heller.Men det er den urettferdighet jeg ser som blir rettet mot mine barn som irriterer meg.Og jeg har et utrolig godt forhold han han får det samme som de andre til jul og bursdag.
Gjest Esther Skrevet 29. juni 2004 #23 Skrevet 29. juni 2004 Her skal jeg si du får ufortjent mye ris :-( Ærlig talt - oppførselen til besteforeldrene er ikke annet enn horribel. Det verste jeg vet er folk som gjør forskjell på barn og barnebarn - har sett eksempler på det i min egen familie og skal ikke begynne å utbrodere hva slikt kan føre til. Jeg er sjeleglad at mine barns besteforeldre alltid har lagt veldig stor vekt på rettferdig behandling av sine barn og barnebarn. Det er noe jeg viderefører til mine egne barn som en selvfølge - jeg kan faktisk ikke fatte og begripe hva som får mennesker til å gi mer til et av barna sine - det gjør meg rett både sint og trist å lese slikt. Har selv besteforeldre som har gitt mye mer til et av barnebarna enn til resten av oss - og det er noe jeg aldri kommer til å glemme så lenge jeg lever. Kan ikke fatte at besteforeldre kan oppføre seg slik - men til syvende og sist er det de selv som taper på det -det er liksom grenser for hvor lenge man orker å se på at enkelte blir favorisert så til de grader. Man får ihvertfall en klar følelse av hvem som betyr noe og hvem som ikke betyr noe. Det er en følelse jeg ikke unner noen og som har gjort at jeg ikke har noen som helst kontakt med to av mine besteforeldre lenger ... Har ikke sett dem på 25 år ... ikke har jeg savnet dem heller ...
Gjest Madam Felle Skrevet 29. juni 2004 #24 Skrevet 29. juni 2004 Esther Her er det faktisk snakk om en gutt som bare har et sett med besteforeldre, mens de heksa sine har to sett. Hvorfor skal det være så gale at de velger å gi den gutten litt mer?
Bridget Jones Skrevet 29. juni 2004 #25 Skrevet 29. juni 2004 Jeg er jo enig at det er jo ikke farlig om han får litt mer, siden han ikke har noe far osv. Syntes at moren har handlet helt feil ved og ikke fortelle faren at han har en sønn (hva tenker hun på da??) Men en ting jeg reagerte på var at han var 17 år, da syntes jeg at han skal ikke få noe særlig mer enn de andre, det kan jo hende at han bruker seg av dette i fremtiden.
Gjest heksa Skrevet 29. juni 2004 #26 Skrevet 29. juni 2004 dere som er så hard på kitikken fortell meg hvorfor han fortjener å få data-maskin og båt? Få 1000 kroner mer til konfimasjonen reise på ferie hvert år? de har aldri tatt noen av de andre barnebarna med seg på tur, kunne de ikke ha tatt en av de andre med seg + han da? eller hadde det vært for urettferdig mot han at han måtte dele på besteforeldrene? Og madam felle:jeg vet godt om den unnfangelsen av gyttungen for jeg spurte for mange år siden og fikk svar.For jeg mener at en hvert barn har krav på å vire hvem sin far/mor er.Og enhver far har krav på å vite om han har barn.
Gjest Esther Skrevet 30. juni 2004 #27 Skrevet 30. juni 2004 Faktum at gutten ikke har noen far gjør slett ikke at han fortjener PC, båt, større gaver enn de andre ... og jeg er helt enig med deg, Heksa - de kunne selvsagt tatt med en av de andre ungene + ham ... Det hadde gjort det hele så mye mer akseptabelt. Jeg synes ærlig talt at mannen din burde ha tatt dette opp med familien for lenge siden. Hadde det vært snakk om mine foreldre som hadde forskjellsbehandlet mine barn så hadde jeg satt et ultimatum - enten gir dere likt til alle eller så kan dere kutte ut å gi noe i det hele tatt.
Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 30. juni 2004 #28 Skrevet 30. juni 2004 OK - når han er 17 år så begynner det jo å bli litt spesielt kanskje, men man HAR faktisk et dårligere utgangspunkt når man ikke har en fullstendig familie. Ordet "fortjener" synes jeg ikke har noen plass her i det hele tatt,det er vel ingen av ungene som har bestemt sin egen skjebne her. Men i et tidligere innlegg her var det noen som sa at besteforeldrene la vekt på at fordelingen skulle være helt lik, telling ned til hver minste is - det blir idioti av sånt, og snørrunger, som aldri kommer til å ha noen forståelse for at man har ulike forutsetninger. Er det så galt å lære at noen trenger litt ekstra? Er det så galt å unne andre noe, lære seg å være glad på andres vegne i stedet? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn folk som sitter og fordeler på millimeteren - bare fordi de mener det er "rettferdig" uansett situasjon. Ufordragelig og smålig, det er det det er, og unger som tror verden er sånn får ikke mye gangsyn når de vokser opp. Selvsagt er du ekstra hårsår når det gjelder dine unger, det er vel naturlig. Og det kan godt være disse besteforeldrene er VEL ekstreme. Men det kan ikke være så galt å lære ungene dine å forstå at sånn er det av og til - det finnes forskjeller, man kan synes det er urettferdig, men sånn er det faktisk bare, og voksne gjør ikke alltid rett de heller. For øvrig kan en jo se en annen side av dette også - tenker ikke besteforeldrene på at ham de skjemmer bort kan få et anstrengt forhold til de andre etterhvert, på grunn av den misunnelsen de da føler (for den lærer de jo å føle siden det er så viktig for de voksne)? Ser for meg et arveoppgjør her en gang i fremtiden... GRØSS...
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #29 Skrevet 30. juni 2004 Denne gutten får båt og datamaskin - hva får dine barn av dine og din manns besteforeldre? Vil bare se forskjellen 8) Jeg vet bare at i vår alminnelige familie så ville båt og data vært veldig synlig mot f.eks vinterdress og gortex sko :oops: Da ville jeg blitt såret på mine barns vegne. Men det absolutt verste ville være hvis mine barn aldri fikk være med på turer - bare denne ene "stakkaren", for uansett hvor mye kjærlighet og tid du får av det ene besteforeldreparet så ville ikke dette kompansere for at de andre bare hadde tid og kjærlighet til denne ene "stakkaren", du ville blitt såret og syntes det var urettferdig uansett. Slik jeg ser det så gjør besteforeldrene seg selv en bjørnetjeneste, undrer meg på hvor mange barnebarn som kommer på trappa når de blir gamle og ikke så rørlige lengere? Jeg taler av erfaring :veldigsur: bronce
nessi Skrevet 30. juni 2004 #30 Skrevet 30. juni 2004 Jeg synes disse besteforeldrene fortjenter å ha kun et barnebarn som gidder å stille opp for dem når de blir gamle og trenger hjelp. En ting er at et barnebarn får mer økonomisk, men når tydeligvis all oppmerksomhet skal gå til kun han og kun smuler til de andre, da må de skjønne at de som ikke får noe blir såret. Skal de andre barnebarna straffes fordi de har to sett med besteforeldre? Hva hvis det finnes en alenemor med et barn på hver side, og også de andre besteforeldrene behandlet dette ene barnet på samme måte. Da ville jo ikke barna som er så heldige å ha to foreldre få noe oppmerksomhet fra noen av besteforeldrene da.
Gjest Madam Felle Skrevet 30. juni 2004 #31 Skrevet 30. juni 2004 dere som er så hard på kitikken fortell meg hvorfor han fortjener å få data-maskin og båt? Få 1000 kroner mer til konfimasjonen reise på ferie hvert år? de har aldri tatt noen av de andre barnebarna med seg på tur' date=' kunne de ikke ha tatt en av de andre med seg + han da? eller hadde det vært for urettferdig mot han at han måtte dele på besteforeldrene? Og madam felle:jeg vet godt om den unnfangelsen av gyttungen for jeg spurte for mange år siden og fikk svar.For jeg mener at en hvert barn har krav på å vire hvem sin far/mor er.Og enhver far har krav på å vite om han har barn.[/quote'] Den økonomiske biten blir vi aldri enig med, for dine fikk sikkert av to sett besteforeldre til konfirmasjon ol. Men tid sammen med barnebarna bør være likt fordelt, og der er jeg enig med deg.
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #32 Skrevet 30. juni 2004 Når du mener de gir så lite til dine barn i forhols til han, hvorfor skriver de da opp hver minste is? Tror alle kan være i den situasjonen ved barnebarn. Med å gi/hjelpe til. Slik var det med oss og slik blir det med mine. Min ene sønn var veldig ung. Vi hjalp til med veldig mye tøy ol. Den andre sto litt bedre i det og trengte ikke så mye hjelp. Vi har ikke flust med penger selv, men bidro der vi maktet. Nå har situajonen endret seg noe for de to barna. Det ene barnebarn har det han trenger og mere til. Nå trenger vi ikke å gå dypt i lommeboken for å kjøpe det han trenger. Der går det på alm ting til jul, gebursdager o l. Den andre må ha mere hjelp en periode. Ikke at foreldrene sier noe, men dette er noe vi ser. Og vi vet hvordan økonomien er ved skolegang/småbarn. Nå manglet de sportsvogn. Det kjøote vi. Bare en glede å lette hverdagen til de. Kjøper klær innimellom til ungen også. Inge av mine barn ville ha reagert på noe slikt. Slik var det hos oss også. Min søster satt godt i det som man sier. Jeg var ung og hadde ikke noe. Der bidro min mor/svigermoe mye. Har ikke hørt noe om forskjellsbeh eller noenoen gang. Man prøver å hjelpe så godt man kan. Ang samvær som du skriver om. Dine barn har da to sett besteforeldre, tanter/onkler? Flere å dele med. Den gutten har fortsatt bare en fam. Jeg skjønner ikke hvorfor du må dra frem hele forløpet fra unnfangelsen og frem til i dag. Har da ingen ting med saken å gjøre. Det er en annen diskusjon om hvorhvidt barn har krav på å vite hvem som er far/fam. Du drar hele problemet ditt ned i "søla" Tror egentlig det må være noe annet som plager deg enn at gutten får mere enn dine barn.
J.K. Rowling Skrevet 30. juni 2004 #33 Skrevet 30. juni 2004 Jeg er faktisk enig med hovedinnlegger her. Det er fordi jeg har opplevd forskjellsbehandling både av mine egne besteforeldre, og av besteforeldrene til jenta mi. Jeg synes ikke besteforeldre skal gi dyrere gaver til ett barnebarn enn til de andre barnebarna. Dersom foreldrene til det aktuelle barnet har ekstremt trang økonomi, er det da bedre dersom de hjelper til på andre, mindre synlige måter, f.eks hjelpe til ved en stor strømregning, handle inn noen poser med mat eller på andre måter hjelpe til i hverdagen. Det er etter min mening bedre enn å gi barna dyre leker o.l. som foreldrene ikke har råd til. Og uansett økonomisk situasjon - besteforeldrene bør ihvertfall bruke like mye tid på alle barnebarna. Da barna har blitt voksne kommer de garantert til å huske mye mer av tiden de tilbragte sammen med besteforeldrene enn gavene de ev. fikk.
Furstina Skrevet 30. juni 2004 #34 Skrevet 30. juni 2004 Jag tycker att Gjest här ovan har en del kloka ord. Det går aldrig att vara rättvis så att alla tycker att det är rättvist. Jag tycker det är minst lika rättvist att ge extra tid och tex kläder till de som behöver det. Ett barn som har liten familj kanske behöver mer tid hos sina besteföräldrar än barnet som har både mamma, pappa, syskon, vänner och flera besteföräldrar. Några barnbarn har leksaker i överflöd, TV-spel och kabel TV. Några föräldrar behöver hjälp med barnpassning pga jobb, några (vi kanske?) behöver hjälp med övernattning osv. Det är också roligare att ge till någon som uppskattar och vårdar en gåva än någon som slänger den till sidan direkt. Vi har olika behov, både ekonomiskt och tids- och relationsmässigt. Det är inte konstigare än så. Däremot kan det ju spåra ur om gåvor blir allt för dyra eller liknande.
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #35 Skrevet 30. juni 2004 Er enig med den som startet tråden..synes det er helt sløkket at de skal gjøre slike store forskjeller.... jeg også snakker av erfaring!!Nå som jeg selv er voksen ,så bryr jeg meg ikke,men jammen har det vært tungt,da jeg var yngre..kunne ikke fatte hvorfor de andre skulle få mer enn meg ... det er ikke snakk om å være smålig..det er snakk om føleser og prinsipp!! AMEN!!
Gjest Esther Skrevet 30. juni 2004 #36 Skrevet 30. juni 2004 Man gjør barn en stor urett både når man gir mer og større gaver til den ene eller om man velger å bare ha en med på ferie, til byen, ol ... Iflg. innleggene her så virker det som om man må ha kjent det på kroppen selv for å ha peiling på hva man snakker om. Jeg tror hver og en av dere hadde ragert med sinne og oppgitthet hvis det var deres 5-år gamle datter som gråtende spør hvorfor ikke hun aldri får være med mormor til byen - bare hennes jevngamle søskenbarn ...
Andrine22 Skrevet 30. juni 2004 #37 Skrevet 30. juni 2004 Jeg er enig med deg i at det er "feil" å gi dette barnet mer i gave bare fordi han ikke har far. Men aller mest syns jeg det er skikkelig trist at man skal være så innmari opptatt av hva gavene koster- prisen er liksom viktigst, iallfall for de voksne!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå