Gå til innhold

forskjells-behandling


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest heksa

når det gjelder gaver.Ihans famile er det en som har en gutt som hun er alene med har vært det i alle år, vil ikke si hvem som er far, og" far" vet heller ikke at han er far. Og angående det synes de andre tantene/ onklene+ besteforeldre at de er synd i han siden han ikke får pakker fra "fars familie" til jul og bursdag, dermed så gir de han ekstra.Og det mene jeg er feil for det går da utover mine barn med at de får mindre. Jeg har prøvd å ta det opp men de vil ikke høre og begynner da å mase om min familie,( der gir de likt, mammaen min skriver opp vær minste ting som de får, slik at det er alltid likt, hver is blir skrevet opp) kanskje jeg legger for mye i det men jeg mener at en ikke skal gjøre forskjell på barna (er gud-mor til en av tante barna og hun får 50-kr.ekstra i gave )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

:o Går det an å bli så smålig? Skal den lille gutten bli lidende for noe moren har valgt å gjøre?

For det andre så mener jeg at du ikke har noe med hva de bruker pengene sine på, og jeg tror nok ikke dine barn vil merke store forskjellen på julaften. Om da du ikke forteller dem at de gjør forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa

han er 17 år.Til sin konfimasjon fikk han 2000 kroner av besteforeldre,og 1500 av noen av tantene/onklene.Mens det andre barnebarnet/tantebarnet fikk 1000 og 500..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Går det ikke an å fortelle dine barn hvorfor det er som det er? Jeg syns faktisk familien på den siden skal få lov til å gjøre det om de føler for det, uten at noen skal legge seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrielle ting betyr så lite, det som virkelig er urettferdig er om de bruker mere tid på ham, tar ham med på flere turer osv.

Synes det virker som du er sykelig opptatt av penger, skrive opp hver is man kjøper? :o

Selv gir vi det vedkommene trenger her i familien, ingen sure miner for det.

Tenger storebror ny jakke får han det mens lillesøster kanskje bare trenger en ny hårstrikk. :wink:

Mine barn har jeg lært opp til ikke å være misunnelige, for det er det verste jeg vet.

Gled deg heller over det de gir til barna dine, ikke furt over det de ikke får. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrielle ting betyr så lite, det som virkelig er urettferdig er om de bruker mere tid på ham, tar ham med på flere turer osv.

Jeg syns ikke DET er utrettferdig heller. Og ikke kan det gjøre opp for den fraværende faren. Men derimot er det flott at ihvertfall noen i familien bryr seg. Syns du kan lære ungene dine at de skal unne andre noe godt uten hele tiden å få det samme selv jeg, Heksa! Det tåler de!!! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tusjen

Jeg kjøper alltid for ca. samme sum til tante-unger. Min mor gjør det samme til barnebarna og jeg synes det er litt fint.. Men, har min mor med ett av barna på tur så kan det selvfølgelig godt hende at det barnet får noe ekstra, eller hvis det er ett barn som skal noe spesielt etc.. Vi er ikke helt pirkete.. Men sånn noenlunde likt blir det.. :wink:

Siden gutten ikke har noe annen familie så synes jeg egentlig det er litt fint at de gir ham litt ekstra..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er smålig som tenker sånn!

"Da blir det mindre på mine barn"....at det går an å være så ego da?

Flott at familien hans tenker på dette på en annen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa

det er ikke det at jeg tenker at det blir mindre på mine barn.Men det er urettferdig at det skal gå utover mine barn at hun ikke hviste hva han het han hun lå med.Kjøpte data til han og båt (besteforeldrene) de bor gratis hjemme hos besteforeldre/foreldre.Han er alltid med på ferie og på hytta deres.En av mine fikk være med på hytta en gang.Har noen tante barn som ikke vil være hos besteforeldrene for det er så forskjell sier de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde ikke de gitt han ekstra, så ville han fått halvparten av det dine får? Går ut fra at dine har to sett besteforeldre da.

Hvordan går det utover dine barn da?

Du mener at gutten skal "straffes" pga han ikke har farsfam?

HAN SKAL HA MINDRE?

Hadde jeg vert i din fam. og du hadde tatt opp det med meg, ja jeg hadde bedt deg reise og ryke og kom tilbake da du er blitt voksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uffa meg for en sutring på deg! La oss si det slik: Om fam. din kutter han ut med gaver og turer. Får DU det bedre med deg selv? Vil ungene dine få det han blir tilgodesett med i dag?

Synes det er fantastisk at fam. tar ekstra hånd om gutten.

Gutten savner nok evt. far og den siden av familie. Noe som er helt naturlig.

Kansje du kunne bidra litt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa

hvorfor skal ikke mine barn få data og båt av besteforeldren da? Vi har dårlig råd har ikke råd til ferie, kan ikke da besteforeldren ta mine barn med på ferie og hytta da? Er ikke alle barnebarn da ? de skal da selvfølgelig gi han gaver og slikt men de bør kanskje tenke litt på de andre også.Jeg bidra med mye til han 17 åringen han er veldig mye på besøk hos meg,forteller meg mye om sine tanker og om fremtiden.Og det er ikke at det skal gå utover han men besteforeldrene kan tenke litt på de andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa
Hadde ikke de gitt han ekstra, så ville han fått halvparten av det dine får? Går ut fra at dine har to sett besteforeldre da.

Hvordan går det utover dine barn da?

Du mener at gutten skal "straffes" pga han ikke har farsfam?

HAN SKAL HA MINDRE?

Hadde jeg vert i din fam. og du hadde tatt opp det med meg, ja jeg hadde bedt deg reise og ryke og kom tilbake da du er blitt voksen!

det går utover mine barn når de ser alt han får av felles besteforeldre og når de spør hvorfor får ....mer en oss liker de han bedre? hva svarer en til det? de da jeg tok det opp med besteforeldrene så var det det at de ikke trengte å gjøre det så åpentlyst som de gjør.Mine foreldre har 9 barnebarn og de har tatt dem med på ferie 3 og 3 om gangen. Er der skole turer eller noe slikt så får de en sum av de slik at de kan kjøpe det de trenger og det blir skrevet opp slik at hun vet summen hele tiden.Det er da ikke jeg som straffer gutten det er da mor som ikke lar han ha kontakt med far (om hun vet hvem han er)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om matrielle ting aldrig kan kompensere det å ikke ha en far, så er det vel det de tenker.

Og du med egene barn vet hvor viktig det er med foresatte rundt et barn.

At han har et godt forhold til besteforeldre og tanter er jo igrunn bare en sikkerhet for gutten.

Og når alt kommer til alt så forstår du at de bare prøver å hjelpe til, ikke å lage kvalme. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Syns dette var en smålig problemstilling. På hvilke måte lider dine barn av at denne farløse gutten får litt ekstra? Tror du dine barn ville fått mer hvis de hadde gitt helt likt til alle? Og hvorfor er man pliktig til å gi nøyaktig det samme, det er snakk om gaver, er det ikke? Man bestemmer selv hva og hvor mye man vil gi til hvem.

Hvis det derimot var slik at ALLE fikk masse og at EN fikk ingen ting eller veldig lite, da kunne jeg skjønt frustrasjonen.

Kan du ikke heller glede deg over at dine barn får gaver i det hele tatt, og glede deg over at noen tydeligvis bryr seg og forsøker å kompensere overfor denne gutten som mangler noe viktig i livet sitt (nemlig en far og ett sett besteforeldre).

(Og: Jeg har masse kusiner og fettere. Noen av de får fortsatt julegaver hvert år og har alltid fått det, andre gir jeg aldri noe. Ville blitt svært forbauset hvis jeg fikk vite at noen satt og regnet på dette..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa

til mitt forsvar og grunnen til at jeg reagere slik er at jeg selv har 2 søstre.Hun ene har 2 barn med 2 forskjellige fedre, og ingen av de har kontakt med far av ulike grunner.Men mine foreldre har aldri gitt de noe mer enn til mine barn og min andre søster( hun har 3) der har det vært likt.Og nå spør mine barn hvorfor de ikke får det samme.(og det gjelder ikke bare til bursdag og jul,menn ellers i året også) Og det erikke bare jeg som reagere, 2 av de andre tantene reagere også.Et litte eksempel dine barn får 1 krone til å kjøpe is mens en fetter/kusine får 10 kroner til is..rettferdig med eller uten far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pjusk
det er ikke det at jeg tenker at det blir mindre på mine barn.Men det er urettferdig at det skal gå utover mine barn at hun ikke hviste hva han het han hun lå med.Kjøpte data til han og båt (besteforeldrene) de bor gratis hjemme hos besteforeldre/foreldre.Han er alltid med på ferie og på hytta deres.En av mine fikk være med på hytta en gang.Har noen tante barn som ikke vil være hos besteforeldrene for det er så forskjell sier de..

Mine barn har en farmor som forskjellsbehandler til de grader. Og det er ikke snakk om at jeg ville blandet meg i det - hva godt fører det med seg??? Mine barn har en trygg krets med slektninger rundt seg, mens jeg tenker at farmor kompenserer overfor "favoritter" for noe de savner. Og jeg nevner ALdri dette for egne barn!!! Eller for "favorittene".

Hadde det vært snakk om et barn som ikke fikk, mens alle de andre fikk - hadde det vært noe HELT annet. Her får alle, og én får litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
det er ikke det at jeg tenker at det blir mindre på mine barn.Men det er urettferdig at det skal gå utover mine barn at hun ikke hviste hva han het han hun lå med.Kjøpte data til han og båt (besteforeldrene) de bor gratis hjemme hos besteforeldre/foreldre.Han er alltid med på ferie og på hytta deres.En av mine fikk være med på hytta en gang.Har noen tante barn som ikke vil være hos besteforeldrene for det er så forskjell sier de..

Hvorfor henger du deg så forbanna mye opp i han hun lå med? Har du noe med det i det hele tatt? Du vet jo tydeligvis ikke noe om den situasjonen, og da syns jeg du bør slutte å dra det frem i tide og utide. Hvorfor hun valgte som hun gjorde er hennes sak, og du har IKKE noe med den biten å gjøre i det hele tatt.

At besteforeldrene velger å gjøre det som de gjør får være deres sak også, for det er deres penger, og ingen ahr noen som helt rett til å si at de skal gjøre si og så. En sak er hva en ønsker besteforeldre skal gjøre, men å kreve det blir for dumt.

Misunnelse er en farlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det kan oppleves urettferdig, og det ER lett å bli litt misunnelig når det er så stor forskjell som det du beskriver.

Men, når det er sagt, så synes jeg det er veldig hyggelig at denne gutten får litt ekstra oppmerksomhet. Tenk så sårt det er for han at han ikke vet hvem faren er, og hvor ofte han opplever det å føle seg annerledes pga. dette.

Han ville nok heller hatt en far enn to tusen kroner på kontoen!

Så det beste er at du prøver å bagatellisere dette overfor dine barn hvis de reagerer, si det som det er, at de gjør ekstra stas på gutten fordi han trenger det.

Merker at du synes det at hun ikke vet hvem farens navn er skal være noe som skal holdes mot henne omtrent, og ikke minst mot gutten. Selv om du har gjort alt riktig og har barn med den du nå er gift med, betyr ikke det at du kan sette deg til doms overfor andre som ikke har oppført seg like "bra" som deg selv i dine øyne. :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går aldrig att få en total rättvisa.

Vad är mest rättvist?

Att alla får lika?

Att den som behöver får lite extra?

Att den som inte behöver extra leksaker ändå får mer?

Om du har två barn och din syster har ett - ska barnbarnen få lika mycket eller ska dina barn få dela på sin bit?

Om en av dina syskon saknar barn och era föräldrar sparar till barnbarnen - är inte det orättvist för den som inte har barn?

Om du har en tvååring och en åttaåring? Ska de få lika mycket mat/läsk eller ska de få enligt vad de behöver?

Gåvor, presenter, tid tillsammans osv är inte en fördelningssak likt politiker delar ut bidrag eller arv från släktingar som avlider.

I mina ögon är det ger man av kärlek och omsorg. När jag ger bort gåvor är det inte värdet som är avgörande utan om gåvan kan ge glädje och om den jag ger gåvan till har "förtjänat" en så fin gåva. Är det någon jag fått mycket hjälp av och som betyder mycket kan jag ge lite extra - samma om jag vet att det finns behov.

Däremot någon som slösar, har i överflöd och som kanske är lite arrogant och sniken - får lite mindre, men kanske något som värmer på annat sätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...