Gå til innhold

10 åring som begynner å bli tykk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, trenger litt råd..jeg er stemor (grøss) til en gutt som bor hos oss 70% :-)

Overskriften sier vel sitt, men vi kan selvfølgelig ikke si det direkte til han. Aktiv unge, er så å si aldri i ro annet enn når han sover :-) nå det siste året har han begynt å få "valker", og kulemage. :-(

Han spiser som en ulv, spiser og spiser og sier aldri han er mett. Han har blitt flinkere til å kjenne etter når han er forsynt, men det er jo selvfølgelig litt vanskelig å vite for både han og oss.. Han spiser mer enn pappaen om han får "fritt frem", og han spiser ikke lite han heller (av typen som ikke klarer la det være mat igjen på bordet- dette er pga oppveksten hvor de aldri fikk lov til å gå ifra før det var tomt..)...

Jeg er veldig småspist,så kan ikke sammenlignes med jeg heller.. Vi spiser variert mat, lite godterier og brus og han får ikke lov å spise kun en ting til middag (som han gjerne vil), han må ta litt av alt tilbehøret :-).. Saus får han ikke lov til å porsjonene selv.. Da blir det saus med litt mat i.. Det samme gjelder brødskiver, favorittpålegget er rømme med sukker.. Får bare spise det en sjelden gang i blandt, og da kun en Skive for kos ;-) han elsker også h-melk, og jg ble lettere forskrekket når jeg fant ut hvor mye han drakk.. Han kunne drikke en liter om dagen, og pappaen handlet jo da h melk til den store gullmedaljen.. Han har gitt seg med det nå, og kjøper lett melk/ ekstra lett melk, men om jeg kjøper h melk for å bruke i mat risikerer jeg at den er borte dagen etter- jo fetere det er jo bedre er det virker det som :-)

Problemet er jo at han ikke kan bli stor som en "julegris" og vi kan jo ikke si det til han ;-)

Hvor mye skal en 10 åring normalt spise? Han er ca 140 høy. Tar imot tips og råd med stor takk :-)

Anonymous poster hash: 3986a...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres ikke ut som om han oppfatter metthetsfølelsen på riktig tidspunkt. Kanskje han også blir raskt sulten igjen? Muligens verdt å snakke med en lege, om ikke annet for å få råd om hvordan man håndterer barn som kan potensielt bli overvektige.

Der er ulike sykdommer som kan gi skeiv følelse av sult. Det kan også være psykologisk, matintoleranse, dårlig mage eller andre ting.

Selv får jeg ekstrem matcravings og blir aldri mett når magen min ikke fordøyer mat skikkelig (jeg har sensitiv mage). Noe som ironisk nok gjør magen min enda dårligere om jeg følger cravingsene.

Har og hørt om et fenomen der barn blir ekstra opphengt i matvarer som de ikke får lov å spise så mye av. Det gjelder og dersom de ikke får spise mer enn sånn og sånn til middag, da overspiser de dersom de plutselig en dag får lov å spise så mye de vil.

I noen tilfeller kan det hjelpe å gi barnet tilbake metthetsfølelsen om foreldrene lar han selv bestemme hvor mye han skal spise, men dersom barnet er på vei til å bli overvektig, så vet jeg ikke om det er så lurt.

Så dette med barn, mat og vekt er veldig komplisert og vanskelig. Jeg hadde ikke turt å ta imot råd fra tilfeldige personer på internett, egentlig x:

Høres også ut som om der er noen trøblete greier med oppdragelsen rundt mat som kanskje må løses på et vis.

lykke til

Endret av ord deling
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om at melk ikke er tørstedrikke. Er han tørst får han drikke vann.

Kan hende han kunne hatt lyst på en brusmaskin? Tilsett noen sitrodråper o.l. til sprudlevannet så blir det friskt og godt. Og oppbevar drikkevann i kjøleskap, så blir det ti ganger bedre enn det lunkne vannet i springen.

Anonymous poster hash: d3901...991
  • Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Der bør begrense mengden mat.

Altså si at nå er det nok. Er du fortsatt sulten om en time skal du få mer da. Da har han nok blitt mett i mellomtiden.

Det fikk søsteren min beskjed om å gjøre med sin lubne 9åring.

Ellers er vann i hovedsak tørstedrikk. Melk drikker man til måltid.

Og seriøst; rømme med sukker!? Hvem introduserte han for det?

• Liker 9
Skrevet

Vann er tørstedrikk. Melk kan han få til ett måltid, f.eks om morgenen. Høres ut som han spiser for mye. Ha mindre mat tilgjengelig. La han ikke forsyne seg mer enn en, toppen to tallerkener. Lag ikke mer mat til måltidene enn det dere skal spise. Lag heller litt for lite enn litt for mye. Synes den mentaliteten om å lage rikelig for at det skal være nok er så feil.

Det viser seg at folk forsyner seg mer dersom de har store tallerkener. Derfor er det lurt å dekke på med mindre tallerkener.

Forbudt å spise utenom ved matbordet. Dvs spise foran tv, i bilen, ved dataen er forbudt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med ernæringsekspert/lege, og sett opp kostliste kanskje? Ett glass juice til frokost, vann til middag og ellers, ett glass melk til kvelds (sånn er det hos oss, og ingen er overvektige eller må passe vekta, det er omvendt, men hvis barna får velge selv, blir det så skjevt). Begrenset posjoner til alle måltider. Innfør det som en "Nå skal vi ta tak og bli sunnere alle sammen"-greie, og samme regler gjelder selvfølgelig for far (og deg). Null brus. Is, kake osv er godt man kun tar en posjon av blir forsynt av andre og settes så vekk) for å kose seg i selskap, ikke for å bli mett. Akkurat hvilke matvarer dere bør satse på, kan dere diskutere med kostholdsekpert, men her høres det ut som det uansett er mengden som er "feilen".

Anonymous poster hash: 7dbb4...49d
AnonymBruker
Skrevet

Der bør begrense mengden mat.

Altså si at nå er det nok. Er du fortsatt sulten om en time skal du få mer da. Da har han nok blitt mett i mellomtiden.

Det fikk søsteren min beskjed om å gjøre med sin lubne 9åring.

Ellers er vann i hovedsak tørstedrikk. Melk drikker man til måltid.

Og seriøst; rømme med sukker!? Hvem introduserte han for det?

Takk for svar alle sammen!!

Ja rømme med sukker, det er visst familiært - hadde aldri hørt om det selv.. Og har ikke noe behov for å prøve det selv 😜 men det er visst godt....hva vet jeg ;-)

Men hvor mye mat skal han få til Feks middag? Litt mer enn jeg (kvinne 30 litt småspist) spiser? Like mye som pappaen (40 årene)..mindre enn meg? Dere tipser om det samme som r rutinene i dag, veldig godt å høre vi ikke er helt på bærtur..

Og melk er ingen tørstedrikk lenger, det har omsider gått inn i hodene dems for å si det sånn.. Så nå drikkes det kun melk til brødmat og egentlig maks 1-2 glass om dagen (avhengig om det er skole, han har skolemelk..)

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at han ikke blir mett av poteter, ris, pasta og brød? Jeg har aldri blitt mett av det, og hvis jeg blir mett så blir jeg sulten igjen med en gang. Jeg blir fortere mett av å spise mer proteiner og fett og mindre karbohydrater.

Hvis han spiser "alt" så går det kanskje an å begrense de raske karbohydratene og heller pøse på med grønnsaker og salat? Og mer fett? Fett metter lengre.

Anonymous poster hash: 95e74...eb9
  • Liker 4
Skrevet

Hvordan aktiv er han?
Kunne vel sendt han på håndball eller fotball ^^
Eller basket...ballsport om det kunne vært noe :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at han ikke blir mett av poteter, ris, pasta og brød? Jeg har aldri blitt mett av det, og hvis jeg blir mett så blir jeg sulten igjen med en gang. Jeg blir fortere mett av å spise mer proteiner og fett og mindre karbohydrater.

Hvis han spiser "alt" så går det kanskje an å begrense de raske karbohydratene og heller pøse på med grønnsaker og salat? Og mer fett? Fett metter lengre.

Anonymous poster hash: 95e74...eb9

Han er veldig matglad, og liker det meste :-) og etter at han blir voksen og flytter ut skal Han få bestemme over eget kosthold- men håper å få inn noen gode rutiner nå..

Du satt meg på en tanke da, at han ofte blir "mett":forsynt fortere om han ikke får ting han er ekstra glad i (han er vel som unger flest og kunne spist favorittretten hver dag i ukesvis :-) for begynne å servere de litt kjedelige rettene hele tiden 😂

Godteri og brus er ikke noe å kutte ut foresten, det er allerede på et minimum, og litt skal han få lov til å kose seg også (lørdager/selskaper og slik :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan aktiv er han?

Kunne vel sendt han på håndball eller fotball ^^

Eller basket...ballsport om det kunne vært noe :)

Han går på turn og speider :-) vi er mye på tur i skog og mark utenom dette. Gikk på fotball noen år, men han er ingen ballspiller- for å si det sånn. Alle passer ikke til håndball eller fotball :-)

Skrevet

Han går på turn og speider :-) vi er mye på tur i skog og mark utenom dette. Gikk på fotball noen år, men han er ingen ballspiller- for å si det sånn. Alle passer ikke til håndball eller fotball :-)

Nei jeg passer IKKE til håndball, er redd ballen for å si det sånn + jeg har skjeve hornhinner, men jeg var med på det for aktiviten og fellesskapet, og turneer var alltid gøy selvom du oftest måtte spille :fnise:

Men jeg tenkte at siden han spiser så mye som han gjør, så kanskje få han med på en type sport eller dans (kampsport?) slik at han får forbrent alt han spiser :)

Men turning er jo bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Han er 10, i min familie er det vanlig at gutta legger på seg ca da og er chubby noen år før de på magisk vis strekker seg 30 cm på et halvår og plutselig heller er radmaggre. Kanskje det er det samme for han?

Anonymous poster hash: 0c5d4...9da
  • Liker 6
Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Jeg ville nok gitt han mindre porsjoner om han ønsker det eller ikke. Det er jo for helsen sin del; ikke for å være slem. Går det kanskje an å lage middagen mindre slik at det blir akkurat nok, for eksempel? :)

Forklar han at et barn (eller mennesker generelt) ikke skal innta for mye mat fordi man derfor kan legge på seg, som igjen kan skape unødvendige problemer.

Bare et tips... Vet ikke om det er det beste, men... Verdt et forsøk kanskje? :)

edit:førte på mer:)

Endret av lillelarve
Skrevet

Ikke sett maten frem på bordet, men la stå på kjøkkenbenken og legg opp på tallerknene til alle der. Si også at det ikke er lov å forsyne seg med mer før maten på tallerken er spist opp (utvis litt skjønn når det kommer til mat man virkelig ikke liker selvfølgelig). Slik unngår man lettere småspising og overspising som ofte skjer når man sitter og ser på maten på bordet.

• Liker 1
Skrevet

Vanlig med chubby periode. Jeg kan jo ikke se han, men sånn i utgangspunktet ville jeg roet helt ned når dere allerede gjør det rette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er 10, i min familie er det vanlig at gutta legger på seg ca da og er chubby noen år før de på magisk vis strekker seg 30 cm på et halvår og plutselig heller er radmaggre. Kanskje det er det samme for han?

Anonymous poster hash: 0c5d4...9da

Det kan såklart være sånn :-D hjalp litt å lese det du skrev egentlig. Han skal bli hvertfall 30 cm til viljeg tro, men noen idrettsstjerne på 190 blir han nok aldri ;-) men selv om han mest sannsynlig "strekker det av" i vekst syns jeg ikke det er greit at han skal spise og spise og spise uendelige mengder.. Om det blir servert noe han syns er godt da. Er det noe han syns bare er greit (han spiser det aller meste :-), så blir han på magisk vis veldig mett. Stappmett faktisk. Så jeg får være kjip fremover tror jeg, samt fortsette å være i aktivitet såklart.

Til seg med tipset om håndball/fotball: han har gått på fotball, problemet var ikke at han var redd for ballen- men han Syns ballspill er dørgende kjedelig. Turn, friidrett, klatring osv er gøy. Hjelper ikke å melde han på noe om han bare står på midten av banen og lurer på hva som skjer dagen etter heller 😋 haha..

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig med chubby periode. Jeg kan jo ikke se han, men sånn i utgangspunktet ville jeg roet helt ned når dere allerede gjør det rette.

Takk silfen :-)

Skal prøve å roe ned hønemorcella mi , det går nok over. Men får jobbe videre med rutiner på at han faktisk ikke får lov til å spise uendelige mengder med det han syns er godt (Feks saus..rømme.. Hmelk)- og øve videre på å spise til man er forsynt.. Veldig bra han klarer å nyte å spise god mat da, men det kan bli for mye 👎

Gjest Coolaid
Skrevet

Overvekt hos barn er veldig viktig å håndtere så tidlig som mulig. Jeg savner tydelige foreldre (dere) som tar ansvar. Dere kjøper og lager mat. Dere beregner hvor mye som lages av middag. Dere må manne dere opp og ikke gi baret tilgang til å bli overvektig. Lag mye mindre middag og gi ham mat etter tallerkenmodellen.

Barnet trenger ikke mer enn 2 glass melk om dagen. Han trenger heller ikke spise mer enn en voksen mann.

Problemet er:

Dere gir ham tilgang til mat / ham spiser det. Kutt tilgangen og ta ansvar.

Se denne filmen, litt mer ekstremt men det gir noen tanker: https://www.youtube.com/watch?v=Q8N65getIYI

Skrevet (endret)

Høres ut som problemet er høyt inntak av fett. Hvis en 10-åring drikker en liter helmelk om dagen på toppen av et vanlig kosthold vil vedkommende gå opp en kilo i fett på litt over en uke, da blir du fort overvektig. Skriv ned alt han spiser i løpet av en dag, inkludert stekeolje o.l, og sjekk hvor det burde kuttes. Ingenting galt med å drikke en del melk da protein og kalsium er viktig i den alderen, men kjøp heller skummet melk (vær obs på at det bare er ekstra lett og tine-styrk som inneholder d-vitamin, også viktig særlig på vinteren).

Endret av Meeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...