Gå til innhold

Til foreldre som ønsker seg barnepass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips:

Hvis dere lærer barna deres normal folkeskikk er det mye enklere å passe ungene deres. Vi passer nå en gjeng som er veldig slitsomme å ha i hus pga masse støy, frekk og brautende adferd med kommandering og gauling dagen lang. Det hadde vært endel mer fristende å passe noen som kan prate med normal stemme, spørre pent, si takk osv.

Vi har fått oss en tankevekker som foreldre!

Anonymous poster hash: c2637...d8b
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine er veloppdragne de. Å finne noen som både vil passe dem og er EGNET er likevel ingen lett oppgave for oss uten "utvidet familie".

Anonymous poster hash: 4a243...e13
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det ikke er enkelt. Men det blir enda verre for dem med uoppdragne unger (mitt poeng).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det ikke er enkelt. Men det blir enda verre for dem med uoppdragne unger (mitt poeng).

Differensiering på håpløst og håpløst har ikke så mye for seg, egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle forskjellig tolleranse så det som føles slitsomt for deg kan kanskje føles greit for andre.

Jeg har et barn med spesielle behov og det er veldig utfordrende. Den siste tiden har jeg følt at ting har blitt mye bedre, men egentlig kommer det av at jeg har blitt vant til det og har fått inn gode nok rutiner som gjør ting enklere. Hadde en som ikke er vant med mitt barn sittet barnevakt så hadde nok vedkommende vært mye mer utslitt etter en dag enn jeg er.

En annen ting er at hvis man fokuserer på det negative så vil man ikke klare å se det positive. Mitt barn er faktisk veloppdragen, men pga hans diagnoser har han atferd som dominerer han. Når jeg ser forbi disse tingene som han faktisk ikke kan noe for (og som vi jobber intensivt med å bedre) så er han mye mer oppdragen enn "vanlige barn i gata".

Noen barn trenger også lenger tid på å lære enn andre. Det finnes ingen oppskrift som fungerer for alle heller.

Hvis du syns det er så fælt å sitte barnevakt så kan du si nei. Det er bedre enn at du samler opp en klump med irritasjon og frustrasjon ovenfor foreldrene (og barna) inni deg.

Anonymous poster hash: adf3d...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker ikke om barn med spesielle behov eller diagnoser, det blir noe annet.

-----

Det er egentlig ikke så mye å diskutere dette, bare en påminnelse til foreldre. Ikke noe å gå i forsvar for.

Tenk litt over hvordan barna deres oppfører seg, kanskje er det en grunn til at det er vanskelig å få noen til å passe dem?

Vi sier ja til å passe fordi det er nær familie og foreldrene trenger virkelig noen som stiller opp i en vanskelig tid. Vi vet at barna har det fint hos oss, og da er det fint å hjelpe. Og barna kunne gjerne vært her oftere om de ikke var så frekke.

Vi samler ikke opp noen klump med irritasjon, jeg bare påpeker fenomenet uoppdragne barn og vansker med barnepass.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker ikke om barn med spesielle behov eller diagnoser, det blir noe annet. ----- Det er egentlig ikke så mye å diskutere dette, bare en påminnelse til foreldre. Ikke noe å gå i forsvar for.Tenk litt over hvordan barna deres oppfører seg, kanskje er det en grunn til at det er vanskelig å få noen til å passe dem? Vi sier ja til å passe fordi det er nær familie og foreldrene trenger virkelig noen som stiller opp i en vanskelig tid. Vi vet at barna har det fint hos oss, og da er det fint å hjelpe. Og barna kunne gjerne vært her oftere om de ikke var så frekke.Vi samler ikke opp noen klump med irritasjon, jeg bare påpeker fenomenet uoppdragne barn og vansker med barnepass. Anonymous poster hash: c2637...d8b

Jeg vet du ikke snakker om barn med spesielle behov. Jeg skrev det som et eksempel på at alle takler ting forskjellig.

For oss er det ikke vanskelig å få noen til å passe fordi barnet er vanskelig å ha med å gjøre, men fordi vi ikke har noen vi kan spørre. Tror nok det er tilfelle hos de fleste, ikke at barna er uoppdragne.

• Liker 1
Skrevet

Du har faktisk lov til å sette dine egne grenser i ditt eget hjem/når det er du som har ansvaret for barna. Jeg ble noen ganger møtt med "Du bestemmer ikke over oss. Mamma bestemmer." Det tok ikke mange gangene med "Her bor jeg, her er det jeg som bestemmer." eller (når jeg var hos dem) "Når mamma ber meg passe på dere har hun bestemt at jeg får lov til å bestemme" før det ikke lenger var noe tema. Selvfølgelig hender det de utfordrer grenser når det er jeg som har ansvaret også, men jeg klarer å være tydelig og konsekvent, så det går seg fort til. (En annen sak er når vi er sammen hos bestemor, hun er mer ettergivende og lar dem stort sett gjøre som de vil, da får jeg gjerne tilbake "Bestemor bor her, da er det hun som bestemmer.")

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har faktisk lov til å sette dine egne grenser i ditt eget hjem/når det er du som har ansvaret for barna. Jeg ble noen ganger møtt med "Du bestemmer ikke over oss. Mamma bestemmer." Det tok ikke mange gangene med "Her bor jeg, her er det jeg som bestemmer." eller (når jeg var hos dem) "Når mamma ber meg passe på dere har hun bestemt at jeg får lov til å bestemme" før det ikke lenger var noe tema. Selvfølgelig hender det de utfordrer grenser når det er jeg som har ansvaret også, men jeg klarer å være tydelig og konsekvent, så det går seg fort til. (En annen sak er når vi er sammen hos bestemor, hun er mer ettergivende og lar dem stort sett gjøre som de vil, da får jeg gjerne tilbake "Bestemor bor her, da er det hun som bestemmer.")

Vi har klare grenser i vårt hjem, og det innfinner de seg ganske bra med. Men kjenner vi blir litt slitne av å måtte "oppdra" barna konstant. Har hatt dem bare noen dager, blir sikkert bedre etterhvert, og da drar de igjen. ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lærer da vår gutt normal folkeskikk vi. Det du sier, pluss litt til. ;)

Anonymous poster hash: ef1fa...ccd
AnonymBruker
Skrevet

For oss er det ikke vanskelig å få noen til å passe fordi barnet er vanskelig å ha med å gjøre, men fordi vi ikke har noen vi kan spørre. Tror nok det er tilfelle hos de fleste, ikke at barna er uoppdragne.

Samme her. Det er bare ingen aktuelle kandidater, så dermed faller hele dimensjonen med "oppdragelsen" av barna bort fra det å skulle få barnevakt.

AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips:

Hvis dere lærer barna deres normal folkeskikk er det mye enklere å passe ungene deres. Vi passer nå en gjeng som er veldig slitsomme å ha i hus pga masse støy, frekk og brautende adferd med kommandering og gauling dagen lang. Det hadde vært endel mer fristende å passe noen som kan prate med normal stemme, spørre pent, si takk osv.

Vi har fått oss en tankevekker som foreldre!

Kanskje det er dere som trigger det verste fram i disse barna?

Anonymous poster hash: cd00b...05d

AnonymBruker
Skrevet

Nei selvfølgelig, er det ingen å spørre blir jo det en annen problemstilling. Er ikke det denne tråden handler om egentlig. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er dere som trigger det verste fram i disse barna?

Anonymous poster hash: cd00b...05d

Ja helt sikkert! :icon_lol:

Nei, jeg synes faktisk de oppfører seg 10 ganger bedre hos oss og uten foreldre tilstede (er ganske vanlig har jeg skjønt). Likevel har de endel å gå på når det gjelder oppførsel, og det forsterkes selvsagt når de er flere sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja helt sikkert! :icon_lol:

Nei, jeg synes faktisk de oppfører seg 10 ganger bedre hos oss og uten foreldre tilstede (er ganske vanlig har jeg skjønt). Likevel har de endel å gå på når det gjelder oppførsel, og det forsterkes selvsagt når de er flere sammen.

Huha. samme erfaring som vi har med barn i nær familie. De er noen håndfuller å passe. Mye ståk og støy og tette ører. Men det er ingenting i forhold til hvordan de er i nærheten av foreldrene sine. Rene monsterungene!

Anonymous poster hash: 3c469...9de

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har klare grenser i vårt hjem, og det innfinner de seg ganske bra med. Men kjenner vi blir litt slitne av å måtte "oppdra" barna konstant. Har hatt dem bare noen dager, blir sikkert bedre etterhvert, og da drar de igjen. ;)

Men det er jo slik å ha barn.

Jeg oppdrar barna mine 24/7 jeg.

Ofte når de er hos andre blir det grensetesting på nytt.

Slik er barn, uavhengig om de er godt oppdratt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo slik å ha barn.

Jeg oppdrar barna mine 24/7 jeg.

Ofte når de er hos andre blir det grensetesting på nytt.

Slik er barn, uavhengig om de er godt oppdratt eller ikke.

Jeg oppdrar ikke mine hele tiden. De vet at man spør om lov, sier takk, venter på tur og at det IKKE er lov å skrike, kjefte, kommandere, slå og snakke i munnen på hverandre.

Min erfaring er at unger ofte er mer forsiktige når de er borte, slik er det med gjengen vi har nå også.

TS

• Liker 3
Skrevet

Satt mye barnevakt da jeg var 14-19, og noen ville man gjerne sitte for igjen.

Mens andre satt det langt inne å si ja til igjen.

Å gjengangeren var dårlig eller total mangel på oppdragelse.

Heldigvis var dette fåtallet, og de fleste har god oppdragelse :)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg oppdrar ikke mine hele tiden. De vet at man spør om lov, sier takk, venter på tur og at det IKKE er lov å skrike, kjefte, kommandere, slå og snakke i munnen på hverandre.

Min erfaring er at unger ofte er mer forsiktige når de er borte, slik er det med gjengen vi har nå også.

TS

Nei, men da har du nok eksepsjonelt flinke barn. Min 2åring og min 5åring både snakker i munnen på hverandre, glemmer å spørre om lov etc... Til tross for at vi snakker om dette hver gang det skjer.

Slik ser jeg det er med de fleste småbarnsforeldre i omgangskretsen. Ingen av treåringer der er hvertfall ferdig oppdratt.

De oppfører seg bra borte, men jeg vet de tester grenser så til de grader hos både besteforeldre og tanter og onkler, som de er trygge på.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men da har du nok eksepsjonelt flinke barn. Min 2åring og min 5åring både snakker i munnen på hverandre, glemmer å spørre om lov etc... Til tross for at vi snakker om dette hver gang det skjer.

Slik ser jeg det er med de fleste småbarnsforeldre i omgangskretsen. Ingen av treåringer der er hvertfall ferdig oppdratt.

De oppfører seg bra borte, men jeg vet de tester grenser så til de grader hos både besteforeldre og tanter og onkler, som de er trygge på.

Bare for å oppklare misforståelsen, mine barn glemmer seg også, og de er ikke spesielt flinke, vil si at de heller har vanlig folkeskikk. Jeg glemmer meg også, uten at det er krise.

Men vi kommanderer ikke hverandre rundt, kjefter og er slemme fordi.

Poenget mitt var egentlig bare å si at det er endel enklere å passe veloppdragne unger, mye mer trivelig for alle. Derfor kan det være at det er enklere å få barnepass om man lærer dem litt folkeskikk.

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...