AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Det virker som om alle bruker eller har brukt p-piller, p-sprøyte, p-stav, p-ring, p-plaster, spiral, hva nå enn mer som finnes av prevensjon nå for tiden. Alle mine venninner har vært innom flere av disse alternativene, men jeg er over 30 og har aldri brukt noe av det, med unntak av kondom. Jeg har heller aldri hatt et fast, langvarig forhold så det er kanskje mer lettvint med piller i stedet for kondom? Min ene venninne har nå ordnet p-piller til datteren sin på 13 år 'for sikkerhets skyld'. Jeg føler at disse hormonene prakkes på alle, til og med små barn. Er det bare jeg som er bekymret for at alle disse hormonene ikke egentlig er naturlige? Det forstyrrer kroppen vår og deretter naturen når det har gjort sitt for oss mennesker. For en stund tilbake var det jo ganske stort oppstuss rundt parabener og hormonhermende stoffer, men ingen har nevnt at prevensjonen vi propper i oss også faller under den samme kategorien. Likevel er det bare skikkelig krise om shampoen inneholder hormonhermere? Nå vil jeg ikke bli misforstått. Jeg mener ikke at vi må slutte med hormonell prevensjon. Den er en av de største fremskrittene og en viktig brikke i kvinners frigjøring og rett til å bestemme over egen kropp. Ja jeg vil kanskje strekke meg så langt som til å si at det er en menneskerettighet å ha tilgang på prevensjon og abort. Det virker bare som om de aller fleste tar for lett på det å "klusse" med kroppen. Anonymous poster hash: 95fbc...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 "Er det bare jeg som er bekymret for at alle disse hormonene ikke egentlig er naturlige? Det forstyrrer kroppen vår og deretter naturen når det har gjort sitt for oss mennesker." Hormonene i p-piller er hormoner vi selv har i kroppen, så mer naturlig blir det ikke. Det består hovedsaklig av østrogen. Nyere forskning viser også at prevensjon ikke er farlig å bruke, ei heller farlig å hoppe over mensen osv. Kroppen varsler selv når det er nok, man må bare lytte. Videre er vi mer opplyste nå med prevensjon og dermed er det blitt mer vanlig de siste 10 årene å bruke hormonbasert prevensjon. Anonymous poster hash: 7177d...d96 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #3 Skrevet 30. juli 2014 Bruker p-piller fordi jeg er i et fast forhold som har vart i over to år nå. Hadde blitt tungvindt med kondomer da, passe på å alltid ha det tilgjengelig og det hadde blitt dyrt i lengden også. Det man klusser mest med er jo syklusen. Hormonene i p-pillene blir ikke mer naturlig enn de er, fordi det er homoner vi selv har i kroppen vår, østrogen. Hadde det vært farlig å bruke det, så hadde man ikke fått resepten (pga familiens sykehistorie osv). Anonymous poster hash: 4308b...e6f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #4 Skrevet 30. juli 2014 Hormonene i p-piller er hormoner vi selv har i kroppen, så mer naturlig blir det ikke. Det består hovedsaklig av østrogen. Nyere forskning viser også at prevensjon ikke er farlig å bruke, ei heller farlig å hoppe over mensen osv. Kroppen varsler selv når det er nok, man må bare lytte. Videre er vi mer opplyste nå med prevensjon og dermed er det blitt mer vanlig de siste 10 årene å bruke hormonbasert prevensjon. Anonymous poster hash: 7177d...d96 Anonymous poster hash: 95fbc...6c4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #5 Skrevet 30. juli 2014 Hormonene i p-piller er hormoner vi selv har i kroppen, så mer naturlig blir det ikke. Det består hovedsaklig av østrogen. Nyere forskning viser også at prevensjon ikke er farlig å bruke, ei heller farlig å hoppe over mensen osv. Kroppen varsler selv når det er nok, man må bare lytte. Videre er vi mer opplyste nå med prevensjon og dermed er det blitt mer vanlig de siste 10 årene å bruke hormonbasert prevensjon. Anonymous poster hash: 7177d...d96 Nå er det bare et par år siden de første p-pillene med naturlig østrogen kom til Norge. De aller fleste p-piller og hormonbaster prevensjon inneholder syntetisk fremstilt østrogen/østradiol og gestogen. Anonymous poster hash: 95fbc...6c4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 Jeg har heller aldri brukt prevensjon! Jeg tørr ikke bruke p-piller, pga risikoen for blodpropp.(Ja, vet den er liten, men likevel).Anonymous poster hash: 48bf7...fc2
FrkHumle Skrevet 30. juli 2014 #7 Skrevet 30. juli 2014 Kan ikke forestille meg å noengang gå uten prevensjon. Ikke fordi jeg elsker hormonene (pes!), men fordi jeg vil ha kontroll over mensen selv. Og også være sikker på å unngå graviditet. En smule uansvarlig å risikere uønsket graviditet pga en sprukket kondom (som jo skjer innimellom!).
Gjest thesledge Skrevet 30. juli 2014 #8 Skrevet 30. juli 2014 (endret) Jeg var selv veldig skeptisk til å begynne på p-piller da jeg hadde vært i et fast forhold en stund. Nå derimot kunne jeg ikke tenke meg å slutte på de Liker at jeg har kontroll på mensen - vet når den kommer, kan hoppe over, mindre mensensmerter. I tillegg slipper jeg jo å bli gravid. Endret 30. juli 2014 av thesledge
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Jeg har brukt p-ring over kortere periode. Ellers bruker jeg kondom og iblant "svampen". Foretrekker definitivt, som deg, ikke hormonbaserte prevensjonsmidler. Ettersom de er litt mindre sikre bruker vi kondom i egglosningsperioden i tillegg. Det som bekymrer meg mer er hvor mange jenter som bare begynner på pillen uten engang å ha et forhold, slik "i tilfelle" når de dater noen som erstatning for kondom. Det å kun bruke pillen er noe for monogame forhold og jeg synes det er veldig bekymringsverdig at unge mennesker ikke ofrer sykdommer en tanke. I tillegg er mange unge og uansvarlige og klarer ikke bruke midlene riktig - dropper en pille, kaster opp og tar ikke ny osv. 13 år er altfor tidlig å ha sex og jeg er ikke for at foreldre bare skal resignere og si "like greit at hun er beskyttet". Man skal te seg hennes mor og prate med henne. Ikke alle 13åringer har sex så det er ikke noe som "bare skjer". Anonymous poster hash: 373ba...04d
Gjest Haaploes Skrevet 30. juli 2014 #10 Skrevet 30. juli 2014 Jeg begynte med p-piller som 14-åring fordi jeg hadde uutholdelige menssmerter og var generelt uspiselig i perioder. Samtidig ble jeg fulgt nøye opp av legen min, og var inne til kontroll hver tredje måned. Sex hadde jeg ikke før noen år senere.
Suss81 Skrevet 30. juli 2014 #11 Skrevet 30. juli 2014 Jeg er utrolig skeptisk til p-piller. I bare min omgangskrets er det tre stk som har fått blodpropp av det. Hun ene døde. Den siste blodproppen i min omgangskrets dukket opp forrige uke. Den var så omfattende at hun lå på riksen til i går. Bare flaks at hun klarte seg.
Jade Skrevet 30. juli 2014 #12 Skrevet 30. juli 2014 Ja, morsomt med parabenhysteriet når p-piller er mye mye verre når det gjelder hormoner. 13 år var da litt tidlig? Men hvis jenten har sex, og moren ikke klarer å stoppe det(?) så er det vel bedre med prevensjon enn graviditet. Jeg reagerte på hormonene da jeg gikk på p-pillen. Skulle ønske det fantes et alternativ uten hormoner (i tillegg til kondomer) for ungdom. Kobberspiral er vel helst for de som har født.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå