AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Jeg og kjæresten har datet i.6 måneder nå, og har det på mange måter fint sammen. Problemet er at han er kontrollfreak (han innrømmer det selv), og ønsker kontroll over absolutt alt. Han forventer å få vite alt om livet mitt, vi er i et avstandsforhold, likevel må jeg fortelle hvem som tekster meg, hvor jeg får og hvem jeg møter. Hvis jeg glemmer å nevne at noen har sendt meg en sms, er det nok til at han beskylder meg for å gjemme ting. Han misliker vennene mine of det er gjensidig. Han ønsker ikke at jeg skal ha kontakt med dem, fordi han mener de er for frigitte (det er de ikke) og flere av dem har konfrontert ham. Han nekter meg å se/møte andre menn. I begynnelsen kun guttevenner, men nå inkluderer det menn i jobbsammenheng (han nektet meg å dra til en annen by med sjefen min), samt menn jeg kan møte ute. Selv å møte venninner til kaffe er han imot fordi de kanskje tar med andre mennesker, eller fordi det kan.være menn der som prøver å snakke med meg. I begynnelsen virket han veldig liberal. Jeg kunne gå i badedrakt og bikini på stranda, men nå liker han det ikke. Selv miniskjørt og korte shorts er ting som kan forføre andre ifølge ham. En periode kranglet vi så mye at jeg begynte å fortelle planer før jeg planla dem. Nå forventer han å vite alt, og hvis jeg tar en avgjørelse uten ham, blir han irritert og påstår at jeg bryter løftene mine. Jeg har også en følelse av at han lyver om diverse ting. Hver gang jeg likevel går imot ønskene hans får han problemer. Han kan være syk, en kamerat prøvde å ta selvmord og en gang påsto han at han fikk en melding på Facebook hvor det stod at jeg var utro. Jeg har aldri sett den meldingen og han påstår den bare forsvant. Han kaller meg noen ganger horete fordi jeg har flørtet med og hatt kjærester før ham. Han liker heller ikke at jeg festet i helgene tidligere. De siste månedene har jeg stort sett tilbrakt sammen med ham, eller med å snakke med ham på kveldstid. Han forventer at jeg ikke er veldig sosial, og mener at å møte venner to ganger i uken er for mye. Han sier at han ikke ønsker å kontrollere livet mitt, men jeg føler at jeg gradvis blir mer og mer kontrollert. Han kan også bli sint veldig raskt of si mye for å såre meg. Han unnskylder seg etterpå. Overreagerer jeg, eller er dette ikke normalt?Anonymous poster hash: 08df7...a61
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 Han er sykelig sjalu. Dette kan ved senere anledninger føre til psykisk/fysisk mishandling. Hold han på avstand. Anonymous poster hash: 52514...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #3 Skrevet 30. juli 2014 Det er ikke normalt, det er ikke riktig og det er allerede psykisk mishandling/emotional abuse. Det er han som har et problem som går utover deg. Den type kontroll du beskriver er ødeleggende for hvem du er. Du begynner å endre deg, vurdere hva du kan si og gjøre for å slippe reaksjoner - ikke hva du kan si og gjøre som et trygt og voksent menneske med egen dømmekraft. Jeg lot en mann behandle meg tilsvarende det du beskriver, jeg mistet kontakt med venner, familie, samfunn og sliter masse i ettertid. Det blir lett en normalisering av ting du aldri ville godtatt. Plutselig står du der og lar han bestemme "alt". Fordi du prøver å unngå bråk. Jeg håper du enten får han til å innse at han har et problem han må gjøre noe med selv (tror ikke det er så veldig sannsynlig, eller du må gå på tå resten av tiden du er sammen med ham. Kanskje også leve resten av livet med en sorg for at du mistet deg selv, muligheten til å leve ditt liv og kanskje også familie, venner, frihet... Eller kanskje det beste alternativet - i alle fall om han ikke endrer seg - så går du videre og lever ditt liv uten han. f Anonymous poster hash: c9189...65f 1
Belle de Jour Skrevet 30. juli 2014 #4 Skrevet 30. juli 2014 Det der må du ikke finne deg i. Jo mer du føyer deg hans krav, desto mer urimelige blir kravene også. La meg gjette - han trenger ikke å oppfylle i nærheten av de samme kravene? For meg er ubegrunnet sjalusi i et forhold på lik linje med utroskap, nemlig uakseptabelt, og ikke gjenstand for kompromiss. Om kjæresten min hadde kommet med krav som indirekte antydet at jeg var utro hadde det gått mot brudd hvis ikke han hadde jobbet med dette. Hvis du ønsker å fortsette forholdet, burde du gjøre det klinkende klart at han ikke bestemmer over deg, og at han må jobbe med sjalusien sin.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #5 Skrevet 30. juli 2014 Les igjennom det du har skrevet, så vil du se svaret selv. Det er klart dette ikke er normalt eller noe du skal finne deg i. Han er en idiot, men at du velger å være sammen med, han sier en god del om deg også. Ha litt respekt for deg selv! Anonymous poster hash: b0a8d...b30 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 Hadde det vært min kjæreste som oppførte seg sånn, så hadde jeg gjort det slutt. Spiller ingen rolle hvor jævlig forelska vi hadde vært, den slags oppførsel har jeg en nulltoleranse for og er heller alene enn sammen med en som ikke lar meg gjøre noe som helst uten å gi full rapport først. Hadde jeg vært deg så hadde jeg stilt et ultimatum. Han burde jobbe med denne hersketrangen sin, ellers vil det bare bli verre. Anonymous poster hash: f8592...1a8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #7 Skrevet 30. juli 2014 Kom deg vekk nå!Anonymous poster hash: 2fee3...b0c
Lou Salome Skrevet 30. juli 2014 #8 Skrevet 30. juli 2014 Det er ikke normalt, og du underreagerer kraftig. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Det som beskrives er oppskriften på et forhold hvor du alltid "står for retten", tiltalt for noe du ikke visste du hadde tenkt... 1
LukaFrost Skrevet 30. juli 2014 #10 Skrevet 30. juli 2014 Kom deg unna denne mannen så fort som mulig!
Cambria Skrevet 30. juli 2014 #11 Skrevet 30. juli 2014 Kom deg ut av dette forholdet NÅ! Er du redd for hans reaksjoner eller andre ting, og derfor ikke tørr å bryte så spør venner/familie om hjelp til å komme deg vekk. Dett er oppskriften på en voldelig kjæreste, og er redd det vil bli mye værre jo lenger tid det går. Kjære deg, kom deg vekk. Håper virkelig du klarer det! Lykke til! 1
Cambria Skrevet 30. juli 2014 #12 Skrevet 30. juli 2014 Les igjennom det du har skrevet, så vil du se svaret selv. Det er klart dette ikke er normalt eller noe du skal finne deg i. Han er en idiot, men at du velger å være sammen med, han sier en god del om deg også. Ha litt respekt for deg selv! Anonymous poster hash: b0a8d...b30 Du vet ingenting om TS! Det er ikke alltid så enkelt å komme seg ut av slike forhold. Slike personer er gjerne mye mer manipulerende enn folk flest forstår
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #13 Skrevet 30. juli 2014 Takk for alle svar. Jeg har slått opp i dag. Anonymous poster hash: 08df7...a61 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #14 Skrevet 30. juli 2014 Takk for alle svar. Jeg har slått opp i dag. Anonymous poster hash: 08df7...a61 Kjempebra! Jobb grundig med deg selv før neste forhold så du kjenner faresignalene og ikke går i samme fella en gang til. Anonymous poster hash: 48926...e94 1
Gjest BettyBoop Skrevet 30. juli 2014 #15 Skrevet 30. juli 2014 (endret) Jeg og kjæresten har datet i.6 måneder nå, og har det på mange måter fint sammen. Problemet er at han er kontrollfreak (han innrømmer det selv), og ønsker kontroll over absolutt alt. Han forventer å få vite alt om livet mitt, vi er i et avstandsforhold, likevel må jeg fortelle hvem som tekster meg, hvor jeg får og hvem jeg møter. Hvis jeg glemmer å nevne at noen har sendt meg en sms, er det nok til at han beskylder meg for å gjemme ting. Han misliker vennene mine of det er gjensidig. Han ønsker ikke at jeg skal ha kontakt med dem, fordi han mener de er for frigitte (det er de ikke) og flere av dem har konfrontert ham. Han nekter meg å se/møte andre menn. I begynnelsen kun guttevenner, men nå inkluderer det menn i jobbsammenheng (han nektet meg å dra til en annen by med sjefen min), samt menn jeg kan møte ute. Selv å møte venninner til kaffe er han imot fordi de kanskje tar med andre mennesker, eller fordi det kan.være menn der som prøver å snakke med meg. I begynnelsen virket han veldig liberal. Jeg kunne gå i badedrakt og bikini på stranda, men nå liker han det ikke. Selv miniskjørt og korte shorts er ting som kan forføre andre ifølge ham. En periode kranglet vi så mye at jeg begynte å fortelle planer før jeg planla dem. Nå forventer han å vite alt, og hvis jeg tar en avgjørelse uten ham, blir han irritert og påstår at jeg bryter løftene mine. Jeg har også en følelse av at han lyver om diverse ting. Hver gang jeg likevel går imot ønskene hans får han problemer. Han kan være syk, en kamerat prøvde å ta selvmord og en gang påsto han at han fikk en melding på Facebook hvor det stod at jeg var utro. Jeg har aldri sett den meldingen og han påstår den bare forsvant. Han kaller meg noen ganger horete fordi jeg har flørtet med og hatt kjærester før ham. Han liker heller ikke at jeg festet i helgene tidligere. De siste månedene har jeg stort sett tilbrakt sammen med ham, eller med å snakke med ham på kveldstid. Han forventer at jeg ikke er veldig sosial, og mener at å møte venner to ganger i uken er for mye. Han sier at han ikke ønsker å kontrollere livet mitt, men jeg føler at jeg gradvis blir mer og mer kontrollert. Han kan også bli sint veldig raskt of si mye for å såre meg. Han unnskylder seg etterpå. Overreagerer jeg, eller er dette ikke normalt?Anonymous poster hash: 08df7...a61 han er ikke normal. Rart at du i det hele tatt er usikker. Du vet han er sjuk i huet. Kom deg vekk før det eskalerer. Hvorfor har du giddet å ha han så lenge? Endret 30. juli 2014 av BettyBoop
Gjest BettyBoop Skrevet 30. juli 2014 #16 Skrevet 30. juli 2014 Du vet ingenting om TS! Det er ikke alltid så enkelt å komme seg ut av slike forhold. Slike personer er gjerne mye mer manipulerende enn folk flest forstårde har ikke vært sammen så lenge at hun sitter fast i klørne hans ennå.
Gjest BettyBoop Skrevet 30. juli 2014 #17 Skrevet 30. juli 2014 Åja. Så bra ts. Og ikke fall for det om han lover bot og bedring for å få deg tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå