Gå til innhold

God middag med blomkål???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle flinke kokker,

jeg har fått en blomkål i hus og lurer på om noen har en oppskrift på en god middag (som ikke er blomkålsuppe)??

Plonk

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Gratinert blomkål.

Del blomkålen i buketter og kok den såvidt mør i litt vann.

Bruk kokevannet til å lage hvitsaus. Smak sausen til med salt og pepper og litt muskat.

Legg blomkålen i et ovnsfast fat og hell hvitsausen over og strø på litt hvit ost og gratiner til osten er smeltet og gylden.

Før servering strø over litt sprøstekt bacon

Eller server som tilbehør til stekt/grillet kylling avt annet kjøtt.

Skrevet

Blomkål med ostesaus og bacon

1 blomkålhode

5 dl melk

2½ ss hvetemel

salt/pepper

2 dl revet ost

100 g bacon

1 boks erter

Kok blomkålen i lettsaltet vann. Lag hvit saus med jevning og la koke 6-8 minutter. Skjær bacon i terninger og sprøstek det. Tilsett revet ost og la det smelte. Tilsett bacon og erter og smak til med salt og pepper. La blomkålen renne godt av seg og legg på fat. Hell varm saus over og server. Dryss evt mer revet ost over og gratiner i ovnen.

Blomkålkaker (4 pers.)

1 kg blomkål

½ liter melk

2 egg

1 dl hvetemel

1 ss smør

salt/pepper

Kok blomkålen godt og mos den. Bland i mel, egg, melk og krydder. Stek kakene i smøret. Server med kokte poteter, gulrøtter og smørsaus/smeltet smør.

Farsert blomkål

1 stort blomkålhode

500 g kjøttdeig

1 dl strøkavring

1 dl melk

1 ts salt

1 egg

1 dl vann

½ finhakket løk

1 ts paprikapulver

½ ts pepper

2-3 ss olje

Kok blomkålen i 2-3 minutter. Bland strøkavring og melk og la det svelle ca 10 minutter. Arbeid salt inn i kjøttdeigen. Tilsett brødblandingen, egg, vann, løk og krydder. Legg blomkålen i en ildfast form, og dekk den med farsen. Pensle lett med olje. Stek på nederste rille ved 175 grader i 30-40 minutter. Server med poteter, erter og brun saus.

Skrevet

Blomkål er nydelig i wok :)

Skrevet

Blomkålpuré er godt som en variant til potetmos. Jeg har dessverre ikke oppskrift her og nå, men kanskje noen andre?

Skrevet

Noe som også er veldig godt, er å servere kyllingfileter/sprøstekt bacon/skinke og til det ha et stort blomkålhode og en god saus.

Skrevet
Gratinert blomkål.

Takk til pulverheksa!! :blomst_opp:

Nå har vi spist gratinert blomkål med sprøstekt bacon, og det var uten tvil virkelig snadder! Skal ta vare på oppskriften til en annen gang!!

Skrevet

Takk til pulverheksa!! :blomst_opp:

Nå har vi spist gratinert blomkål med sprøstekt bacon, og det var uten tvil virkelig snadder! Skal ta vare på oppskriften til en annen gang!!

Dette pleier vi også å lage, og det er nydelig. Men for enkelhets skyld kjøper vi kremet blomkålsuppe og bruker som utgangspunkt for saus. Der står det også oppskrift.

Skrevet
Gratinert blomkål.

Mmm, pleier å lage gratinert blomkål, og det er en sikker vinner hos oss. Av og til har jeg noe brokkoli også, og det er kjempegodt.

Satt og funderte på hva jeg skulle lage til middag i dag, og nå vet jeg det! :sikle:

Skrevet

Mmm, pleier å lage gratinert blomkål, og det er en sikker vinner hos oss. Av og til har jeg noe brokkoli også, og det er kjempegodt.

Satt og funderte på hva jeg skulle lage til middag i dag, og nå vet jeg det! :sikle:

Synes brokkoli er best i jeg, også masse reker :sikle:

Skrevet

Synes brokkoli er best i jeg, også masse reker :sikle:

Hmm, reker var et godt tips. Det skal jeg jammen prøve en dag... :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...