AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #1 Skrevet 28. juli 2014 Er det noen her som har kommet inn på studie ved hjelp av realkompetanse? Jeg er litt usikker på om jeg kvalifiserer meg, for på samordna opptak står det at man må ha jobbet 5 år i et yrke som er relevant til studie. Det året jeg skal søke meg inn på studie, har jeg vært ansatt 4 år i en barnehage, hvorav 1 år har vært ulønnet permisjon, og 7 mnd mammapermisjon. På samordna opptak ser jeg at man kan få godskrevet inntil 2(?) år utdannelse, og ett år med omsorg for egne barn. Kvalifiserer jeg til realkompetanse? Ser studiestedet kun på hvor lenge jeg har vært ansatt, altså når kontrakt ble inngått, og når den ble avsluttet? Og vil jeg få godskrevet ett bestått år på vgs? Er det isåfall vanskelig å komme inn på et studie i Oslo på bakgrunn av realkompetanse?Anonymous poster hash: 3e8c0...b5f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #2 Skrevet 28. juli 2014 På HiOA sine nettsider står det ganske tydelig: Studiespesifikke krav Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende. I praksisen må du ha arbeidet med barn/ungdom som er 18 år eller yngre. Omsorg for egne barn kan godkjennes i inntil ett år. Generelle krav til realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret. Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis , deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Relevant fagopplæring eller 3-årig relevant yrkesfaglig utdanning uten læretid kan godskrives som 3 års utdanning. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal du dokumentere med egenerklæringer på eget skjema. Skjemaet mottar du sammen med følgeskjema. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden, må dokumentere norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse. Søkere må gjøre tilfredsstillende rede for motivasjon for å søke studiet og hvorfor du mener du kan gjennomføre studiet. Dette skal du dokumentere med egenerklæringer på eget skjema. Skjemaet mottar du sammen med følgeskjema. Anonymous poster hash: 17edf...1be
anybody Skrevet 28. juli 2014 #3 Skrevet 28. juli 2014 Jeg er generelt misfornøyd md informasjonen på SO, syns de kunne informert bedre. Men om du går inn på studiestedets hjemmesider, eller googler f.eks "realkompetanse høgskolen i Telemark", kan du finne PDF-filer med retningslinjer for realopptaket ved skolen. Der står det mye mer utfyllende om hvilken kompetanse som kan godkjennes Som f.eks i PDF-filen til HIT står det: Studie: Kultur – arrangering, formidling og forvaltning, bachelor Dokumentert allsidig bakgrunn: 2 års praksis innenfor kultursektoren. Frivillig organisasjonsarbeid vil bli vektlagt. Studie: Informasjonsbehandling, årsstudium Dokumentert allsidig bakgrunn: 2 års relevant praksis og kunnskaper i matematikk tilsvarende studiekompetansefaget på videregående skole, 224 årstimer. Studie: Informasjonssystemer, bachelor Økonomi og adm., kandidat + bachelor Revisjon og regnskap, bachelor Eiendomsmegler, bachelor Dokumentert allsidig bakgrunn: 2 års praksis relevant til studiet, samt kunnskaper innen regnskap og kunnskaper innen matematikk tilsvarende studiekompetansefaget, 224 årstimer.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #4 Skrevet 28. juli 2014 På HiOA sine nettsider står det ganske tydelig: Studiespesifikke krav Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende. I praksisen må du ha arbeidet med barn/ungdom som er 18 år eller yngre. Omsorg for egne barn kan godkjennes i inntil ett år. Generelle krav til realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret. Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis , deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Relevant fagopplæring eller 3-årig relevant yrkesfaglig utdanning uten læretid kan godskrives som 3 års utdanning. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal du dokumentere med egenerklæringer på eget skjema. Skjemaet mottar du sammen med følgeskjema. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden, må dokumentere norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse. Søkere må gjøre tilfredsstillende rede for motivasjon for å søke studiet og hvorfor du mener du kan gjennomføre studiet. Dette skal du dokumentere med egenerklæringer på eget skjema. Skjemaet mottar du sammen med følgeskjema. Anonymous poster hash: 17edf...1be Det har jeg lest. Takk . På HiOA sine nettsider står det ganske tydelig: Studiespesifikke krav Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende. I praksisen må du ha arbeidet med barn/ungdom som er 18 år eller yngre. Omsorg for egne barn kan godkjennes i inntil ett år. Generelle krav til realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret. Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis , deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Relevant fagopplæring eller 3-årig relevant yrkesfaglig utdanning uten læretid kan godskrives som 3 års utdanning. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal du dokumentere med egenerklæringer på eget skjema. Skjemaet mottar du sammen med følgeskjema. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden, må dokumentere norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse. Søkere må gjøre tilfredsstillende rede for motivasjon for å søke studiet og hvorfor du mener du kan gjennomføre studiet. Dette skal du dokumentere med egenerklæringer på eget skjema. Skjemaet mottar du sammen med følgeskjema. Anonymous poster hash: 17edf...1be Men jeg mener, hvordan kan de vite om jeg har vært f.eks 7 mnd i mammapermisjon (eller vært sykemeldt i flere måneder for den saks skyld), om sluttattesten jeg sender inn bare viser startdato, og sluttdato i jobben? Anonymous poster hash: 3e8c0...b5f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #5 Skrevet 28. juli 2014 Uansett er det opptaksnemnda på den enkelte skolen som til syvende og sist bestemmer om de ønsker å ta inn noen med realfagskompetanse, og svært få kommer inn på det grunnlaget. Du bør høre med skolen du ønsker å gå på. Anonymous poster hash: d7b1c...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #6 Skrevet 29. juli 2014 Ring opptakskontoret på skolen du vil gå og hør med de der. Jeg har kommet inn på realkompetanse, og oppfylte heller ikke alle kravene helt. Anonymous poster hash: b444f...a95
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #7 Skrevet 29. juli 2014 Ring opptakskontoret på skolen du vil gå og hør med de der. Jeg har kommet inn på realkompetanse, og oppfylte heller ikke alle kravene helt. Anonymous poster hash: b444f...a95 Hva var det du søkte? For jeg har forstått det slik at populære studier er vanskeligere å komme inn på med realkompetanse.Anonymous poster hash: 3e8c0...b5f
Arlea Skrevet 29. juli 2014 #8 Skrevet 29. juli 2014 Hva var det du søkte? For jeg har forstått det slik at populære studier er vanskeligere å komme inn på med realkompetanse.Anonymous poster hash: 3e8c0...b5f Jeg har jobbet ved opptakskontoret på et av de universitetene som omtrent hver år fyller studieplassene, og opptaksnemnda der var ekstremt strenge. Over 9 av 10 fikk avslag og av de som kom inn var de som var veldig åpenbart kvalifisert - for eksempel har jobbet 15 år innenfor området de søker. At man såvidt rreinnenfor de absolutte kravene for å kunne bli vurdert for realkompetanse hjelper veldig lite når det er mer enn nok kvalifiserte søkere med GENS. I og med at TS har så få år med relevant erfaring og hun søker seg til det som sannsynligvis er landets mest populære førskolerlærerutdanning, så tror jeg at det er mer fornuftig å forsøke 23/5-regelen. 1
^me^ Skrevet 29. juli 2014 #9 Skrevet 29. juli 2014 jeg søkte bachelor i sykepleie nå med grunnlag av realkompetanse. - jeg er 28 år - autorisert helsesekretær - har jobbet som helsesekretær på sykehus siden 2008 - har jobbet på sykehjem som fagarbeider siden august -13 - har omsorg for barn - tatt 1 år 1P/2P matematikk på AOF for å få nok mattetimer og bestått eksamen - levert alle papirer som kan dokumentere dette - levert egenvurderingsbrev som forklarer veldig godt min vilje og drøm om å bli sykepleier/jordmor. jeg kom inn
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #10 Skrevet 29. juli 2014 Hva var det du søkte? For jeg har forstått det slik at populære studier er vanskeligere å komme inn på med realkompetanse.Anonymous poster hash: 3e8c0...b5f var et datastudie med mediegreier(kreativt), husker ikke helt navnet for jeg valgte å ikke gå det allikevel. Men kjør på, du har ingenting å tape. Anonymous poster hash: b444f...a95
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå