Gå til innhold

Gult "blåmerke"

Fremhevede innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet

Vanligvis blir blåmerker først rødlige, så blålilla, grønt, gult, før det blir brunlig og etterhvert forsvinner.

Men hva er mekanismen bak når et blåmerke "hopper over" å være rødt og blålilla, og dukker opp noen dager etter slaget, men da som grønt eller gult?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at blødningen ligger så langt ned i vevet at den ikke når opp før etter mange dager, og da som grønt/gult siden det er lite og "gammelt" blod i vevet.

Anonymous poster hash: 71b33...6e0
Skrevet

Det er også vanligere at lette blåmerker ikke blir rød og lilla før de blir blå, grønne, gule og brune.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Det kan være at blødningen ligger så langt ned i vevet at den ikke når opp før etter mange dager, og da som grønt/gult siden det er lite og "gammelt" blod i vevet.

Anonymous poster hash: 71b33...6e0

Takk, det var noe slikt jeg trodde, men jeg var usikker.

Det er også vanligere at lette blåmerker ikke blir rød og lilla før de blir blå, grønne, gule og brune.

Disse blåmerkene jeg snakker om har ikke vært blå i det hele tatt, bare grønne/gule.

La oss si at du faller ned trappen på mandag. Du slår deg kraftig i ansiktet, men du ser ingen synlige skader. Kanskje er huden litt rød under øynene på onsdag kveld, men det er i såfall lite, og ikke noe du vektlegger.

På torsdag våkner du opp, og ser at du har to "nydelige" grønne/gule "blåveiser".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...