Gjest Sprettballen Skrevet 27. juli 2014 #1 Skrevet 27. juli 2014 (endret) En ung mann falt for 5 dager siden,og skadet skulderen sin, og jeg mener på det sterkeste at han burde få undersøkt den nærmere. Han holder armen tett inntil kroppen til enhver tid, han klarer ikke strekke ut armen helt, han klarer ikke støtte seg på armen, og hvis han skal løfte noe, må han holde armen inntil kroppen. Jeg sjekket bevegeligheten, og når armen kom over 45 graders vinkel foran og til siden, holdt han på å svime av på grunn av smerten. Han nekter fordi han vet at forundersøkelsen som legen vil ta før han skriver ut henvisning vil være veldig smertefull, og kommer med tusen "uskyldige" unnskyldninger på hvorfor skulderen er vond for å slippe dette. Han er myndig, og jeg kan ikke tvinge ham til legen, så derfor lurer jeg på om noen vet om røntgeninstituttene tar røntgen uten henvisning. Endret 27. juli 2014 av Sprettballen
Gjest iGirl Skrevet 27. juli 2014 #2 Skrevet 27. juli 2014 Legen kommer ikke til å gjøre noe smertefullt hvis det er mistanke om brudd. Han kan regne med henvisning bare ved å forklare smerten.
Gjest Sprettballen Skrevet 27. juli 2014 #3 Skrevet 27. juli 2014 Legen kommer ikke til å gjøre noe smertefullt hvis det er mistanke om brudd. Han kan regne med henvisning bare ved å forklare smerten. Fra tidligere erfaring vet vi at legen med stor sannsynlighet vil sjekke bevegelighet og andre symptomer før han skriver henvisning til røntgen, og han vil ikke være like forsiktig som jeg var i dag da jeg sjekket det samme.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #4 Skrevet 27. juli 2014 Røntgen uten henvisning trenger du ikke prøve på å få til, det går ikke. Røntgeninstituttene tolker røntgenbildene og skal ha en ansvarlig lege å sende svaret til. Den ansvarlige legen er ansvarlig for svaret på undersøkelsen og å følge opp pasienten videre. Røntgeninstituttene påtar seg ansvar for undersøkelsen og tolkningen av bildene, henvisende lege er ansvarlig for videre oppfølging av pasienten både før og etterpå. Brudd som er mer enn 1 døgn gamle må brekkes opp igjen i narkose og settes sammen igjen med skruer el. Dessuten kan ikke denne personen vente på time på et røntgenistitutt, han skulle vært på legevakta for 5 døgn siden. Dette blir 99,9 % sikkert ikke bedre av seg selv når bevegelsen er så begrenset. Anonymous poster hash: af7a1...415 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #5 Skrevet 27. juli 2014 Nei,, ingen røntgen uten henvisning. Anonymous poster hash: 9352e...baa
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #6 Skrevet 27. juli 2014 Fra tidligere erfaring vet vi at legen med stor sannsynlighet vil sjekke bevegelighet og andre symptomer før han skriver henvisning til røntgen, og han vil ikke være like forsiktig som jeg var i dag da jeg sjekket det samme. Velg privat lege dersom dere er redd for at fastlegen ikke vil være forsiktig nok Anonymous poster hash: 1b8fc...bc8
Blåbært Skrevet 27. juli 2014 #7 Skrevet 27. juli 2014 Sånn som du beskriver smertene hans, høres det akkurat ut som den gangen jeg tryna og pådro meg betennelse inni en sene eller kapsel eller noe inni skulderen. Kapsulitt het det vel.. Legen undersøkte, var ikke særlig hardhendt egentlig, også fikk jeg en sprøyte rett inn i skulderen. Ikke særlig vondt, og smertene var over etter et par dager Hvis det er legebesøket som engster han, så går det jo an å fortelle at det ikke trenger å være grusomt vondt.
Gjest Sprettballen Skrevet 27. juli 2014 #8 Skrevet 27. juli 2014 Takk for svar alle sammen. Da får jeg bite i det sure eplet, og tvinge ham i morgen. Om det er brudd, kapsulitt, eller noe annet finner vel legen ut, det viktigste er at han får hjelp, og at han får tilbake bevegelighet og funksjonalitet i skulder og arm.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #9 Skrevet 27. juli 2014 Håper undersøkelsen går greit, lykke til til dere begge. Anonymous poster hash: e60f0...9ee
Silfen Skrevet 27. juli 2014 #10 Skrevet 27. juli 2014 Joda, selvsagt kan man gjøre det uten henvisning. Men det koster noen tusen.
Gjest Sprettballen Skrevet 27. juli 2014 #11 Skrevet 27. juli 2014 Håper undersøkelsen går greit, lykke til til dere begge. Anonymous poster hash: e60f0...9ee Takk for det!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #12 Skrevet 27. juli 2014 Røntgenbilder tolkes også ut i fra klinikk, så da trengs det undersøkelse først. Lykke til! Anonymous poster hash: 3767a...4ad
drue Skrevet 27. juli 2014 #13 Skrevet 27. juli 2014 Klart man ta røntgen uten henvisning - det har da jeg gjort. Det kosta en del da, men det er mulig.
Gjest Sprettballen Skrevet 28. juli 2014 #14 Skrevet 28. juli 2014 En kort oppdatering. Han måtte ha henvisning, men jeg klarte å overbevise ham om at dette var nødvendig. Det kom noen sterke gloser til legen da smertene ble for store, men ellers gikk det greit.
Gjest Sprettballen Skrevet 28. juli 2014 #16 Skrevet 28. juli 2014 Det glemte jeg. Det var ikke brudd, men en muskulær skade.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #17 Skrevet 28. juli 2014 Klart man ta røntgen uten henvisning - det har da jeg gjort. Det kosta en del da, men det er mulig. Nei, det kan man ikke. Da bryter sykehuset/instituttet norsk lov Strålevernforskriften § 39 første ledd om henvisning sier:Røntgendiagnostiske, nukleærmedisinske og MR-undersøkelser og behandlinger skal kun foretas etter henvisning fra helsepersonell med rekvisisjonsrett. Kravet gjelder ikke undersøkelser foretatt innenfor screeningprogrammet i samsvar med § 46. Anonymous poster hash: 3dec8...f18
Gjest bustyvel Skrevet 28. juli 2014 #18 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har tatt MR uten henvisning.. Hos curato, måtte da betale alt selv.
Silfen Skrevet 28. juli 2014 #19 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har tatt MR uten henvisning.. Hos curato, måtte da betale alt selv. Det er mulig de har leger der som skriver henvisning til seg selv sort of. I don't know. Men Curato gjør det ja.
drue Skrevet 28. juli 2014 #20 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har tatt MR uten henvisning.. Hos curato, måtte da betale alt selv Ditto. Hos Kolibri Medical.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå