Gå til innhold

saftige pærer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har barndomsminner om skikkelig saftige pærer. ikke sånne harde, kjipe som vi har på butikken, men myke pærer med veldig mye saft.

er dette en spesiell type pærer? har jeg bare spist (veldig) overmodne pærer i barndommen?

Anonymous poster hash: f3a30...f51
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å la de ligge på benken i et par dager, så blir de myke og saftige :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å la de ligge på benken i et par dager, så blir de myke og saftige :)

så fort? husker skolefrukten på ungdomsskolen hadde de kjipe, harde pærene, de har vel ikke leveranse hver dag? :klo:

hvis det er noen tvil, så mener jeg mykt som mango.

Anonymous poster hash: f3a30...f51

Skrevet (endret)

så fort? husker skolefrukten på ungdomsskolen hadde de kjipe, harde pærene, de har vel ikke leveranse hver dag? :klo:hvis det er noen tvil, så mener jeg mykt som mango. Anonymous poster hash: f3a30...f51

Er ikke 100% sikker på hvor lang tid det tar, men det er vel bare å vente og se.. Jeg spiser kun de modne, myke pærene selv, og plukker de ut i butikken. Men om de kun har de som er litt hardere, så venter jeg bare til de blir passe. :)

Edit: Men det finnes jo forskjellige typer pærer. Jeg spiser de som er litt lange, hvis du skjønner hva jeg mener, ikke de som er litt lysere og som er korte og tykkere (minner nesten om epler).

Endret av magicpie
Skrevet

Er ikke 100% sikker på hvor lang tid det tar, men det er vel bare å vente og se.. Jeg spiser kun de modne, myke pærene selv, og plukker de ut i butikken. Men om de kun har de som er litt hardere, så venter jeg bare til de blir passe. :)

Edit: Men det finnes jo forskjellige typer pærer. Jeg spiser de som er litt lange, hvis du skjønner hva jeg mener, ikke de som er litt lysere og som er korte og tykkere (minner nesten om epler).

Tror det er elpepære/pæreeple du snakker om. De grønne, lange er vanlige pærer, og de er det bare en type av. Den andre typen er altså ikke en ren pære. :)

Men ja, de er godt modne de som er myke og saftige. Kjøpte en slik pære senest i går, jeg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er elpepære/pæreeple du snakker om. De grønne, lange er vanlige pærer, og de er det bare en type av. Den andre typen er altså ikke en ren pære. :)

Men ja, de er godt modne de som er myke og saftige. Kjøpte en slik pære senest i går, jeg. :)

Ehh, jo det finnes mange sorter pære.

Eplepære/pæreeple er vel en relativt ny frukt i Norge.

Anonymous poster hash: 680e3...af1

Skrevet

Ehh, jo det finnes mange sorter pære.

Eplepære/pæreeple er vel en relativt ny frukt i Norge.

Jeg har jobbet i butikk, og der var det i alle fall aldri snakk om ulike sorter pære, men den samme, grønne typen. Godt mulig det finnes flere sorter, men det er i alle fall en standard type som pleier å være her på butikkene.

Og du trenger ikke bruke frasen "ehh, jo..." Det er faktisk ikke en spesielt hyggelig måte å ordlegge seg på. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i butikk, og der var det i alle fall aldri snakk om ulike sorter pære, men den samme, grønne typen. Godt mulig det finnes flere sorter, men det er i alle fall en standard type som pleier å være her på butikkene.

Og du trenger ikke bruke frasen "ehh, jo..." Det er faktisk ikke en spesielt hyggelig måte å ordlegge seg på. :)

Sånn du ordla deg virket du veldig bastant på at det bare finnes bare en type. Som oftest er det bare en type i butikken til enhver tid ja. Men det er antageligvis pga sesonger og hvilken som er å få kjøpe kommer an på når og hvor den kommer fra.

Skrevet (endret)

Sånn du ordla deg virket du veldig bastant på at det bare finnes bare en type. Som oftest er det bare en type i butikken til enhver tid ja. Men det er antageligvis pga sesonger og hvilken som er å få kjøpe kommer an på når og hvor den kommer fra.

Jeg var ikke bastant, jeg svarte ut fra det jeg visste. Man kan forholde seg hyggelig uansett om noen kanskje tar feil eller ikke.

De ulike pæresortene er i så fall fryktelig like da. Tenker på f.eks epler som man tydelig kan se forskjell på, som Pink Lady, Aroma (mulig det ikke heter aroma, men var ett eller annet med lukt/sterk smak) osv. Til tross for at begge typene er røde epler, for ikke å snakke om det vanlige, røde eplet som vi har året rundt. Så er det jo gule og grønne osv. osv. Poenget mitt er vel bare det at eplene ser vi jo tydelig forskjell på, men da er vel pære-familien ganske lik.

Uansett så har jeg spist saftige, gode pærer året rundt. :)

Edit: Etter et lite søk, så er det kun pæren "conference" jeg har sett i butikkene, forutenom eplepære/pæreeple (hva kommer først? :P). De andre sortene har jeg kun sett i utlandet.

http://www.dyrkfrugt.dk/index.php/p%C3%A6resorter/sorter.html

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barndomsminner! Ingen i klassen ville ha de myke pærene da vi ble tildelt frukt, men jeg digget de. Saftige pærer ❤️

Anonymous poster hash: 533b3...dda

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige butikker har jo nesten ikke ulike sorter pærer og epler lenger, takket være Rema-syndromet.

Men altså: Conference heter pæren man oftest får i butikker nå til dags, lang og smal:

https://www.google.no/search?q=conference+pear&client=firefox-a&hs=73R&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oE_WU7-uO8j8ygPo64H4Cw&ved=0CCgQsAQ&biw=1024&bih=450

Og den litt rundere varianten, som jeg personlig foretrekker og ofte synes blir saftigere (også når begge er modne), heter Anjou:

https://www.google.no/search?q=anjou+pear&client=firefox-a&hs=mmm&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cFDWU-vUM4j8ygPv4IGoBA&ved=0CAgQ_AUoAQ

Og så finnes det feks den typiske gammeldagse norske hagepæren som populært kalles gråpære:

https://www.google.no/search?q=gr%C3%A5p%C3%A6re&client=firefox-a&hs=Nmm&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=V1DWU4-2HMn8ywP2moDYBg&ved=0CAgQ_AUoAQ

Anonymous poster hash: 5faeb...09d
Skrevet

Jeg liker også pærene best når de er saftige og myke, da smaker de mer. Som andre har nevnt i tråden hjelper det å la dem ligge en liten stund for å modne seg før man spiser dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...