Gå til innhold

ADHD og innsovingsproblem, sammenheng?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og har ganske nylig funnet ut at jeg har et "innsovingsproblem", for i det siste har typen ligget over hos meg, og jeg synes han sovner så fort hele tiden!

Men så har jeg tenkt meg litt om, jeg sovner jo alltid sist, uansett hvem jeg er med og hvor jeg er.

Usikker på hvor lenge jeg ligger før jeg sovner, men kan ta opp til en time, kanskje flere også.

Husker bare psykologen sa at jeg skulle legge meg når jeg skulle sove og var så trøtt at jeg kunne sovnet på rundt 15minutter - dette funker ikke hos meg ..

Nå som jeg vet om det så irriterer det meg at det tar så lang tid før jeg sovner! Tror jeg har vært sånn så lenge jeg husker, er sånn når jeg ligger alene også, uansett hva jeg gjør før jeg slår av lyset og skal sove. Vanligvis så leser jeg bok.. Slår av lyset når jeg føler meg kjempetrøtt, men blir bare liggende lenge uansett, ligger og slapper av og er trøtt, men sovner ikke..

Anonymous poster hash: 05974...978
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest iGirl
Skrevet

"Innsovningsvansker

Det vanligste søvnproblemet hos barn med AD/HD er insomni som kan bestå av forsinket innsovning, motstand mot å gå til sengs, unormal tretthet ved oppvåkning og søvnighet om dagen. Dette kan ramme opptil 30 prosent av barn og unge med AD/HD og er gjerne forbundet med forsinkelse av søvnfasen og forsinket utskillelse av melatonin ved dagens slutt. I tillegg er tiden det tar å sovne, det vil si søvnlatenstiden, forlenget. Forfatterne nevner at lysbehandling ved oppvåkning om morgenen kan virke positivt på depressive symptomer, døgnrytmeforstyrrelser, uoppmerksomhet og irritasjon hos barn med dysreguleringstilstander som AD/HD og bipolar lidelse. For barn som har dette søvnproblemet i tillegg til AD/HD, bør det avklares raskt om det kan utelukkes en bipolar lidelse. Behandling med de vanligste legemidlene mot AD/HD ser ikke ut til å øke risikoen for bipolar lidelse, men her oppfordres det til ekstra varsomhet. I tillegg til å behandle søvnforstyrrelsen med lysbehandling, mener forfatterne at behandling med legemidlet melatonin før leggetid kan være å anbefale som et alternativ til bruk av sentralstimulerende legemidler. Dette med tanke på barn og unge som også står i fare for å utvikle en bipolar lidelse."

http://www.innsikt.org/index.asp?id=34975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med innsovning og har adhd. Bruker 1-2timer på å sovne somregel. Hos meg tror jeg det er fordi jeg tenker på så mye og det forstyrrer så jeg ikke får sove. Går på ritalin nå og det hjelper mot tankespinnet, men jeg får ikke lov å ta 4 doser om dagen så om kvelden er virkningen ute og jeg får ikke sove.

Anonymous poster hash: 223c9...577

Skrevet

Har også ADHD, slet med det før. For et par år siden lekte jeg med lucid dreaming og WILD-metoden, etter det har det vært mye lettere og jeg bruker bare 15-20 min!

Gjest DirtyMimi
Skrevet

Jeg også hard ADHD og søvnproblemer. Tar sikkert en time før jeg sovner. Jeg pleier å riste da, altså ikke hele kroppen men bare med beina.. klarer aldri å sitte i ro :trist:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, dere! Føler meg lettet over at det var en sammenheng her, følte jeg hadde et problem her plutselig.. Men godt å høre at det er flere.

Har også ADHD, slet med det før. For et par år siden lekte jeg med lucid dreaming og WILD-metoden, etter det har det vært mye lettere og jeg bruker bare 15-20 min!

Dette hørtes interessant ut! Kan du utdype? :laugh:

Skrevet

Dette hørtes interessant ut! Kan du utdype? :laugh:

Wild-metoden(Wake Induced Lucid Dreaming) er en måte å oppnå bevisst drømming uten å sovne. Du legger deg ned i den mest komfortable stillingen du vet om, slapper av i hele kroppen og holder hjerneaktiviteten i gang. Mange bruker et mantra for å holde seg våken, som "jeg skal ikke sovne, jeg skal ikke sovne, jeg skal ikke sovne". Etter nok øvelse og forsøk vil kroppen gå gjennom søvnparalyse uten at du faktisk sover, og etter det vil du "våkne opp". I et suksessfullt forsøk vil du da våkne og være helt bevisst i en drøm.

Denne metoden, bare uten mantraet og hjerneaktiviteten, får meg rett inn i drømmeland om kvelden! Det er vanskelig, men for meg hjalp det å bruke mediteringsteknikker. Fokusere på pust, scanne kroppen for anspente muskler og så videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...