Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym nå
Skrevet

Hei, jeg er fast bruker, men må være anonym akkurat nå.

Jeg jobber som mellomleder et sted jeg trives veldig godt. Jeg føler jeg behersker jobben, lønnen er god, og rutinene er godt innarbeidet etter mange år i stillingen. Jeg har ikke tenkt tanken å slutte i jobben overhodet.

I forrige uke ble jeg imidlertid ringt opp av et rekrutteringsfirma. Det viser seg at et konkurrerende firma er interessert i å ansette meg som leder for et spennende produkt i startfasen. Det vil si mer ansvar, mer lønn, mer utfordringer og sjansen til å bygge opp noe fra starten.

Etter å tenkt meg grundig om, er jeg rimelig sikker på at jeg vil takke ja til denne stillingen. Det er ikke ofte man får et slikt tilbud, og jeg vet jeg kommer til å angre hvis jeg sier nei.

Snart skal jeg treffe direktøren, og kommer til å takke ja så fremt de gir meg gode betingelser. Lønn har jeg sånn noenlunde peil på hva slags nivå jeg bør legge meg på, men jeg er usikker på hva slags andre fordeler jeg bør/kan kreve. Hva er vanlig å be om i topplederstillinger? Forrige gang jeg fikk jobb, var jeg jo bare så glad for å få jobb at jeg ikke tenkte på frynsegoder. Men nå som jeg er litt mer attraktiv på arbeidsmarkedet, bør jeg kanskje stille litt høyere krav?

Kan jeg for eksempel be om tre måneders lønn dersom jeg må slutte fordi det nye produktet ikke viser seg å lønne seg? (jeg kan ikke si så mye om hvilken bransje det dreier seg om). Er det vanlig å ta opp ferie? Andre ting? Hjelp!

En annen ting er dette med oppsigelsestid. Er faktisk ikke sikker på om jeg har tre eller seks måneder, men bedriften lar meg kanskje gå med en gang med tanke på at jeg skal starte hos en konkurrent? Er det vanlig å gi folk karantene før de får starte i en annen jobb?

Puh, mange tanker! Gruer meg til å fortelle sjefen om planene mine - det blir tøft. Tar takknemlig imot råd fra dere som har vært i denne situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke sjef men...
Skrevet

Jeg har ikke sjefsstilling, men har en venninne som er daglig leder i et firma. Hun har firmabil og aviser, det er vel vanlig å ha når man er sjef?

Gjest ikke sjef men...
Skrevet

Ang. oppsigelsestid så tror jeg nok du slipper unna før tiden, det gjør man jo ofte i lavere stillinger. F.eks min venn som var avdelingsleder (innkjøpsansvarlig) i en sportsbutikk i en liten by og ble "headhuntet" til en konkurrerende sportsbutikk, han fikk gå samme uka han sa opp. De ville jo ikke at han skulle planlegge innkjøp o.l. når han da skulle til konkurrenten.

Høres ut som en spennende mulighet du har fått. Lykke til!

Skrevet

En slags sikkerhet dersom produktet feiler uten at det er pga din jobb, bør du be om. Vet ikke om det er "vanlig", men siden du sier opp en god jobb, bør du ha en sikkerhet. Enten i form av annen stilling/andre produkter om det skjer, eller i form av etterlønn.

Ellers bør du sikre pensjonsforsikring, full lønn under sykdom/svangerskap og 5 ukers ferie (samt fleksibel arbeidstid om du ønsker det).

"Frynsegoder" (jeg kaller det arbeidsverktøy da :wink: ) som gratis avis, telefon, mobiltelefon og hjemmePC. Bonusordning bør du avtale med utgangspunkt i markedspotensiale.

Firmabil - kun om det lønner seg for deg. Man kan bli skattet i hjel av slike fordeler.

Lykke til - høres spennende ut!

Gjest Fortsatt anonym
Skrevet

Tusen takk for nyttig svar. Jeg har hatt et møte med dem, og det virker lovende. Får vel svar i løpet av et par dager om jeg får jobben eller ikke, og da er det nyttig å vite hva man kan be om. :)

Skrevet

Jeg ville ha fokusert på de store tingene, som en god pensjonsordning, eventuelt forsikringer og større bonuser ved spesielt oppnådde resultater.

Personlig ville jeg ikke brydd meg om småting som telefoner, PC'er og bil..Jeg ville ha brukt den bilen jeg har, men vært opptatt av å få dekket alle kjørekostnader i forbindelse med jobben.

Men klart, får du alt dette, sier man vel ikke nei. :)

Skrevet

Det var meg som skrev det første innlegget, og nå har jeg fått stillingen! Lønnen min er 120 000 mer enn det jeg hadde fra før, og det er da noe. Sa opp min nåværende jobb min i går, og det var veldig vemodig - har vært der i mange år. Det verste var at jeg ikke kunne si hvor jeg skulle jobbe, siden det fortsatt er hemmelig.

Men nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på en ny og stor utfordring - føler meg ekstra kreativ allerede! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...