Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hater å klappe når flyet lander. Det er kleint. Særlig når man reiser innenlands. Eneste gangen jeg klappet, og ikke bare klappet - jeg kysset bakken også etter landing - var da flyet holdt på å styrte, fem personer ble sendt til akutten og vingen tok fyr under nødlandingen. DA er det greit å klappe og juble, men ikke ellers. Aldri ellers.

Er det mindre "kleint" på utenlandsreiser?

Videoannonse
Annonse
Gjest Citronella
Skrevet

Hva er så kleint med klapping? Folk har fått en drink innabords, folk er glade!<

• Liker 1
Gjest iGirl
Skrevet

Men hva er dette for slags fordommer? Mener du det er greit å hetse trøndere? Ikke tror jeg det er sant at trøndere er verre enn andre når det gjelder dette, heller.

Anonymous poster hash: ff575...113

trur du itj d?

Skrevet

Ser at du er trønder dame, ikke skriv på trøndersk.

Folk kommer til å reagere på det, kommer til å skrive at du må lære deg Norsk osv t.o.m spør dem om du er Norsk eller hvor lenge har du bodd i Norge XD lol

Jeg fikk masse negative kommentarer pga trøndersk XD

trur du itj d?

Gjest iGirl
Skrevet

Ser at du er trønder dame, ikke skriv på trøndersk.

Folk kommer til å reagere på det, kommer til å skrive at du må lære deg Norsk osv t.o.m spør dem om du er Norsk eller hvor lenge har du bodd i Norge XD lol

Jeg fikk masse negative kommentarer pga trøndersk XD

Haha les lenger bak i tråden. Jeg er ikke trønder.

• Liker 1
Skrevet

" Folk har fått en drink innabords,"

Hvis du reiser med Norwegian eller SAS må du betale alt :)

Hva er så kleint med klapping? Folk har fått en drink innabords, folk er glade!<

Skrevet

hahaha Leste bare itj d, derfor reagerte jeg :)

Haha les lenger bak i tråden. Jeg er ikke trønder.

Gjest iGirl
Skrevet

" Folk har fått en drink innabords,"

Hvis du reiser med Norwegian eller SAS må du betale alt :)

takk til deg.

Skrevet

..enig med deg Citronella, glade for å være fremme og lettet for at det tunge ståluhyret klarte å komme seg vel frem og samtidig lande med alle hjulene godt plantet på asfalten. :5:

Jeg klapper inni meg - hver eneste gang.

Skrevet

Hey, jeg kom på noe. Alle de lavprisselskapene kan jo tjene fett på dette. Om de får en lydtett vegg, kan de tjene i millionklassen for å ta betalt for klappefri sone.

Gjest iGirl
Skrevet

Hey, jeg kom på noe. Alle de lavprisselskapene kan jo tjene fett på dette. Om de får en lydtett vegg, kan de tjene i millionklassen for å ta betalt for klappefri sone.

Synes jeg ser Norwegian her; "klappefri sone, gebyr: 99,-"

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er fryktelig pinlig med klapping ved landing, og klapper aldri selv, men jeg vil bare (som flere her) påpeke at dette ikke egentlig er typisk norsk.

Mannen min er fra Sør-Amerika og vi har reist veldig mye rundt der. Flete ganger, sikkert minst halvparten av flyturene jeg har tatt på det kontinentet, så har omtrent hele flyet klappet entusiastisk ved landing :ler:

Anonymous poster hash: 6912d...32a

Skrevet

Jeg synes også det er fryktelig pinlig med klapping ved landing, og klapper aldri selv, men jeg vil bare (som flere her) påpeke at dette ikke egentlig er typisk norsk.

Mannen min er fra Sør-Amerika og vi har reist veldig mye rundt der. Flete ganger, sikkert minst halvparten av flyturene jeg har tatt på det kontinentet, så har omtrent hele flyet klappet entusiastisk ved landing :ler:

Anonymous poster hash: 6912d...32a

Kanskje de er redde for å fly og er lettet over at de endelig er på bakken? :fnise:

Skrevet

Er det mindre "kleint" på utenlandsreiser?

Jo, fordi avstanden er lengre, reisetiden er lengre, og sitter man 8-9 timer på fly, gjerne over store havområder der det kan oppstå kraftigere turbulens i forhold til her (turbulensen man opplever over Norge er som regel noe mildere enn den man kan oppleve andre steder). Derfor er det mindre kleint å vise glede over at man endelig har landet. Man blir stive i beina, sitter trangt og har kanskje et par urolige barn i flyet som bråker, osv. maaange timer i strekk, og kanskje et par byttinger av fly bak seg. Å klappe etter en maks halvannen lang flytur innenlands er kleinere enn å klappe etter en mye lengre flytur.

Skrevet

Jo, fordi avstanden er lengre, reisetiden er lengre, og sitter man 8-9 timer på fly, gjerne over store havområder der det kan oppstå kraftigere turbulens i forhold til her (turbulensen man opplever over Norge er som regel noe mildere enn den man kan oppleve andre steder). Derfor er det mindre kleint å vise glede over at man endelig har landet. Man blir stive i beina, sitter trangt og har kanskje et par urolige barn i flyet som bråker, osv. maaange timer i strekk, og kanskje et par byttinger av fly bak seg. Å klappe etter en maks halvannen lang flytur innenlands er kleinere enn å klappe etter en mye lengre flytur.

Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde at klappingen var en rølpete hyllest til piloten som har klart å lande flyet. Ikke at de var glade for å endelig slippe bråkete barn.

• Liker 1
Skrevet

Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde at klappingen var en rølpete hyllest til piloten som har klart å lande flyet. Ikke at de var glade for å endelig slippe bråkete barn.

For de aller fleste er det nok en rølpete hyllest til piloten, men for andre kan det være et "takk gud for at denne flyturen endelig er over". Jeg har opplevd slike klapp også. Hvorfor klapper folk når flyturen har gått knirkefritt? Om det skal være en hyllest til piloten som har klart å lande flyet, bør folk i det minste vente med klappingen til de har vært på en flytur der det har oppstått problemer der piloten virkelig fortjener en hyllest. Mange klapper nok bare på grunn av rølpingens skyld. Eller så klapper de fordi de er glade for at de har overlevd flyturen, men da er de uvitende, for å reise med fly er den tryggeste formen for reising.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis det er hyllest til piloten og at man feirer at flyturen endelig er over hvorfor klapper man da kun på vei til syden og ikke hjem igjen?

Neida, dette er "la drekkinga begynne" klapping.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Gjøres det fortsatt? Trodde man sluttet med det på åttitallet.

nei. Har skjedd to ganger når jeg har reist med fly. Alle klapper og jeg bare himler med øynene. Så teit.
Skrevet

Jeg har aldri vært på charter-tur. Men jeg har opplevd klapping en gang. Vi skulle lande i et helv..... ruskevær, veldig sterk vind og voldsom turbulens. Trodde at min siste time var kommet. Rettelse: Jeg var sikker på at min siste time var kommet.

Når flykapteinen likevel klarte å lande det digre flyet uten å drepe oss alle, ja - da kom det noen lettelses-klappsalver fra flere passasjer. Passasjerene skrek da vi landet, fordi vi landet med full fart. I et digert fly. Og det smalt da vi tok bakken. Deretter gikk flyet i sikk-sakk i høy fart på rullebanen i noe som føltes veldig lenge, før bremsene slo inn.

Jeg skjønner dem som klappet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært på charter-tur. Men jeg har opplevd klapping en gang. Vi skulle lande i et helv..... ruskevær, veldig sterk vind og voldsom turbulens. Trodde at min siste time var kommet. Rettelse: Jeg var sikker på at min siste time var kommet.

Når flykapteinen likevel klarte å lande det digre flyet uten å drepe oss alle, ja - da kom det noen lettelses-klappsalver fra flere passasjer. Passasjerene skrek da vi landet, fordi vi landet med full fart. I et digert fly. Og det smalt da vi tok bakken. Deretter gikk flyet i sikk-sakk i høy fart på rullebanen i noe som føltes veldig lenge, før bremsene slo inn.

Jeg skjønner dem som klappet.

Joda, men da klapper man jo fordi det skjedde noe ekstraordinært som ble håndtert på eksemplarisk vis av den som var ansvarlig for alles sikkerhet. Ikke fordi han/hun gjorde en helt vanlig arbeidsoppgave.

Det blir i samme gate som å gi et klapp på skulderen og et takk til nødetater som er først på stedet etter en stygg ulykke og gjør en god jobb. Det ville vært ok. Å klappe intenst for en sykepleier som gir deg dagens piller en morgen, derimot, hadde vært ganske rart. Og jeg er klar over at du skjønner forskjellen godt, altså, det er ikke det, nevner det bare for ordens skyld :)

Anonymous poster hash: af0c0...e0c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...