Gå til innhold

Kløe etter stikk tegn på allergi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er intens kløe og hevelse (10-15 cm i diameter) etter et bie/vepsestikk tegn på at man er allergisk mot bie/vepsestikk, eller er det en helt normal reaksjon fra kroppen?

Anonymous poster hash: 3db3e...c07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På meg ville det vært normalt. Jeg hovner opp såpass bare av myggstikk. Igår gikk jeg gjennom brenneslebusk ved et uhell og var full av blemmer etterpå. Så noen av oss reagerer bare mer enn andre.

Anonymous poster hash: e82d7...76c
AnonymBruker
Skrevet

Allergi. Blir verre og mer dramatisk neste gang. Enkelte opplever at store deler av kroppen blir til hevelser, ikke bare stikke-området (etter å ha fått bie/vepse-stikk for andre-tredje gang, ikke på rad, men ved forskjellige anledninger).

Eksempel: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Angioedema2010.JPG/640px-Angioedema2010.JPG

Anonymous poster hash: 9d549...ea8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hovner ikke opp så mye av myggstikk, (kanskje 5 cm) men etter dette stikket er halve foten hoven og det klør intenst inni foten. Tærne er helt stinne. Ble stukket for 3/4 døgn siden ca. Da gjorde det bare vondt, nå er det gått over til kløe. Har hovnet opp mer etterhvert!

Jeg har blitt stukket før (da jeg var liten) og hovnet da ikke opp slik.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hovner ikke opp så mye av myggstikk, (kanskje 5 cm) men etter dette stikket er halve foten hoven og det klør intenst inni foten. Tærne er helt stinne. Ble stukket for 3/4 døgn siden ca. Da gjorde det bare vondt, nå er det gått over til kløe. Har hovnet opp mer etterhvert!

Ut fra det du beskriver ville jeg tatt en telefon til legen for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: e82d7...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med 3/4 døgn mener jeg altså trekvart døgn, ikke tre-fire. Ble stukket i går :)

Hvorfor burde jeg ringe legen? Jeg tenker det var enda godt at jeg ble stukket i foten, ikke i halsen?

Men høres skummelt ut at man ved senere anledninger kan hovne opp andre steder selvom man blir stukket f.eks i foten.

Skrevet

Du har en liten allergisk reaksjon. Siden det bare er foten trenger du ikke bekymre deg så mye, eventuelt kan du ta litt allergimedisin hvis du har tilgang på det. Hadde du blitt stukket i området rundt luftveiene burde du dratt til legen asap.

De som reagerer allergisk på veps reagerer ofte lite første gang, fordi imunforsvaret ikke kjenner igjen gifta. Andre gang kjenner imunforsvaret gifta fra før, og da kan det (over)reagere kraftigere.

Følg med den neste uka. Dersom luftveiene begynner å hovne opp bør du dra til legen. Det er også mulig at du får elveblest flere dager etter stikket. Dersom den sprer seg til munn eller øyne eller går hardt ut over leddene dine bør du oppsøke lege så du kan få en sprøte med antihistamin.

Jeg vil ellers anbefale å smøre på noe lett bedøvende, for eksempel et sånt middel til å ha på stikk. Det kan hjelpe litt mot smerten. Du kan også prøve aloe vera, det vil lindre litt. Hvis du kan bør du ha foten høyt eller ihvertfall unngå å gå for mye på den.

God bedring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Har allergitabletter ja (har endel andre allergier), men d må jeg prøve å unngå veps/bie i fremtiden da? Er huggorm samme giften?

Skrevet (endret)

Kan anbefale å ta tannpasta på stikk! Høres rart ut men det virker utrolig bra. Jeg reagerer, dvs blir temmelig rød etc ved alt fra myggstikk til det som værre er. Tar jeg på tannpasta på et myggstikk, stopper det nesten umiddelbart å klø og blir nesten helt borte i løpen av første natten.

Selvsagt ingen vidunderkur for evt allergiske reaksjoner, men gjør det mindre ubehagelig.

Endret av halo
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde av dette, på nært og på litt avstand slik at man ser den totale hevelsen i forhold til stedet stikket er på, merk og bilde med når tid du ble stukket.

Ved neste legebesøk eller bestill en legetime i nær fremtid, vis bildet til legen og få legen til å vurdere.

Lurt å ha en reseptfri pakke med antihistaminer liggende hjemme, fodi disse tar litt av både kløe og hevelse ved insektstikk. Ta en tablett så snart som mulig etter stikk.

Finnes og Lidocainkrem, tror jeg det heter, lokalbedøvelsessalve til å smøre utenpå huden der stikket er. Den demper fantastisk godt.

De som reagerer på insektstikk kan få kraftige allergiske reaksjoner. Noen må ha med seg andrenalin penn 24/7.

Anonymous poster hash: 08128...33d

Skrevet

Takk! Har allergitabletter ja (har endel andre allergier), men d må jeg prøve å unngå veps/bie i fremtiden da? Er huggorm samme giften?

Du trenger ikke å være veldig redd for å bli stukket av veps/bie i fremtiden, men du bør unngå det fordi det er ubehagelig. Det er også en risiko for at du kan få en enda sterkere reaksjon neste gang.

Siden du hovner opp ganske kraftig bør du unngå å bli stukket på halsen eller rundt munn og nese, fordi luftveiene dine kan bli blokert. Hvis det skjer må du til lege. Dersom du skal til et sted der det er langt til lege kan du vurdere om du vil ha med en adrenalinpenn.

Unngå å bli stukket av mange veps/bier på en gang. Hvis du ikke klarer å få noen andre til å fjerne vepsebolet i hagen bør du dekke deg godt til eller la det være.

Huggorm har en helt annen gift.

AnonymBruker
Skrevet

Takk :) klarer ikke å bøye tærne, pga hevelsen, de er helt stinne. Stortåa er ikke rammet, nesten. Det er de tre i midten mest, og på oversiden av foten, samt tåballene på undersiden. Hadde visst ikke allergitabletter likevel tror jeg, men tror det skal gå bra... Mener dere at jeg skal vise bildet til legen og få ham til å vurdere om det ser normalt ut, eller ut som allergi?

AnonymBruker
Skrevet

Har lite peiling på hevelse, men her er målene av foten og tærne:

Ikke hoven fot:

Tå ved siden av stortå: 6 cm

Midterst: 5 cm

Nest sist:5 cm

Rundt Fot: 23 cm

Hoven fot:

tå ved siden av stortå: 7,5 cm

midterst: 7 cm

nest sist: 6,5

Rundt hoven fot: 25cm

AnonymBruker
Skrevet

Det er omkretsen altså :)

AnonymBruker
Skrevet

Klør fortsatt jeg. Ga seg i et par dager, så begynte det igjen. Ikke hovnet opp, ikke like intens kløe, men den er der.. Som et myggstikk... Men hvorfor kom kløen tilbake? Er hovedsakelig i tåa jeg ble stukket i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...