AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #1 Skrevet 25. juli 2014 Søvnløsheten har vart et par måneder nå. Jeg legger meg, god og trøtt, har måttet flytte til et åpent vindu på grunn av varmen. Kort tid etter at jeg har lagt meg, er jeg lys våken. Det kribler i beinene, ett av gangen. Det er uutholdelig, jeg må stå opp og gå rundt for å roe beinet. Jeg tar knebøy, løper rundt, prøver å slite ut beinet så godt jeg kan. Når jeg mener at beinet har roet seg, ca. 5-10 min, så legger jeg meg igjen. På dette tidspunktet er jeg stuptrøtt og helt i ørska. Jeg kjenner at beinet er rolig, og jeg klarer å slappe av. Deilig. Jeg begynner å synke inn i søvnen. Så rykker det til. Noen som prøver å sove her? Nei, nå kribler det andre beinet. Samme prosedyre igjen. Jeg blir liggende å vri og vende på meg. Tankene flyr, jeg er jo allerede våken. Plutselig merker jeg at jeg må på do. Bare å gå. På dette tidspunktet er jeg så utmattet av jeg dupper av når jeg sitter på do. Skimter jeg en løsning? Jeg prøver å rekonstruere do-situasjonen i sengen. Masse puter støtter opp bak ryggen, prøver å sitte mest mulig oppreist. Det går noen minutter. Trangen til å sove er så sterk at jeg merker at tårene presser på. Jeg synker lenger og lenger ned i sengen. Deilig med puter. Kanskje kommer søvnen. Jeg slumrer et øyeblikk, før det sier PLING, og jeg er lys våken igjen. Bikkja er også våken, og lurer på hva det var for en lyd hun hørte utenfor det åpne vinduet. Kunne det være en katt? Best å knurre litt. Jeg ser på klokka. 03.10. Jaja, tenker jeg, hvis jeg sovner nå, så får jeg fortsatt noen timers søvn. Det er jo ferie. Nå er jeg inne på farlig tankegang. Aldri se på klokka, det er raskeste vei til å overhode ikke få sove. Jeg har hørt at hvis man sliter med å sove, så skal man stå opp og finne på noe. Så jeg tar meg ei brødskive, går en tur med bikkja, og slår på PC-en. Lyset fra skjermen blender meg. Det verker i hele kroppen. Alt i hele meg skriker etter søvn. Jeg finner ut at jeg ikke kan ha det sånn lenger. I morgen må jeg ringe legen. Jeg synes utrolig synd på meg selv. I går sovnet jeg halv syv om morgenen, dagen før der sov jeg ikke i det hele tatt. Jeg har slitt psykisk, og vet at søvn er noe av det viktigste for meg. Mangel på søvn blir en katalysator for alt jeg har kjempet meg bort fra. Jeg føler meg hjelpeløs og desperat. Jeg ser på klokka igjen.05.03. Lurer på om jeg kommer til å sovne før halv syv. Jeg velger å prøve igjen. Opp i senga, under lakenet, det er for varmt for dyne. Jeg lukker øynene og har trua på at søvnen kommer denne gangen. Etter ca. 10 min tenker jeg at det kanskje vil hjelpe hvis jeg snur meg i sengen. Som tenkt, så gjort. Jeg lar hele kroppen slappe av. Etter ca. 15 min, finner jeg ut at det ikke funker. Jeg vrir og vender på meg, bytter stilling flere ganger. Søvnen er ikke å oppdrive. Klokka er 07. Jeg står opp, vasker badet, setter på en oppvaskmaskin, og venter på at legekontoret skal åpne. Snille legen gir meg Zopiclone. Jeg er superglad. Endelig skal jeg få sove. Jeg merker at psyken min ikke er bra, så dette er i siste liten. Jeg gleder meg til kvelden I går tok jeg 7,5 mg. Zopi. Sovnet i 06-06.30 tiden. Så i dag tenkte jeg at nå drar jeg på, og tar 10mg. selv om legen sa nei. Han vet tydeligvis ikke hvordan det er å ha depresjon og stemmer som krangler i hodet. Jeg ser på klokken. Den er kl.03.25..... Anonymous poster hash: e4bbb...342
Frk.K Skrevet 25. juli 2014 #2 Skrevet 25. juli 2014 Håper du får sove godt i natt Du bør ikke overdrive dosen, husk at du og bør være forsiktig fordi jeg har hørt at det er avhengighetsskapende.. :/
Gjest Gjest_Erica Skrevet 25. juli 2014 #3 Skrevet 25. juli 2014 (endret) For meg høres det ut for at du ikke nødvendigvis trenger innsovningsmedisin alene, men noe nedsløvende i tillegg som bevarer søvnen din. Du nevner på stemmer i hodet - går du på medisiner for dette? Mange av antipsykotiske medisiner gir sløvhet som bivirkning som også da kan ha god effekt på søvnen. Jeg snakker av erfaring Uansett er Zopiclone noe du ikke bør ta over lengre tid da det er avhengighetsskapende... Endret 25. juli 2014 av Erica
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #4 Skrevet 25. juli 2014 For meg høres det ut for at du ikke nødvendigvis trenger innsovningsmedisin alene, men noe nedsløvende i tillegg som bevarer søvnen din. Du nevner på stemmer i hodet - går du på medisiner for dette? Mange av antipsykotiske medisiner gir sløvhet som bivirkning som også da kan ha god effekt på søvnen. Jeg snakker av erfaring Uansett er Zopiclone noe du ikke bør ta over lengre tid da det er avhengighetsskapende... Jeg har normalt sett ikke stemmer i hodet, og jeg går ikke på medisiner for det. Jeg har slitt enormt med psyken, og vært innlagt flere ganger. Nå er jeg bortimot frisk, så lenge jeg tar medisiner for bipolaritet. Men jeg vet at jeg er svært sårbar for søvnmangel. Søvn er alfa og omega for oss med bipolar. Så når jeg sier stemmer i hodet, så mener jeg at det er som om det er folk inni hodet mitt som diskuterer ting. Jeg har ingen innvirkning på hva de sier, og jeg får de ikke til å holde kjeft. Jeg vet at dette ikke er reelt, jeg har ingen problem med å skille fantasi og virkelighet. I tillegg blir jeg deprimert, og synes ikke noe gir glede. Jeg trenger ikke å ha det på den måten. Det er det som er så frustrerende. Bare jeg får sove, så er dette noe jeg ikke trenger å forholde meg til lenger. Åååååå! I natt etter at jeg skrev dette innlegget, sovnet jeg i halv åtte tiden, og våknet halv elleve. Tre timer. Anonymous poster hash: e4bbb...342
Gjest Gjest_Erica Skrevet 25. juli 2014 #5 Skrevet 25. juli 2014 Uff... Tre timer er ikke mye... Jeg har også vært innlagt mange ganger og selv om jeg ikke er psykotisk har jeg for eksempel fått Truxal, Seroquel eller Zyprexa til å sove på. Disse er jo ikke vanedannende. Synes du bør diskutere det med legen. Om du ikke ønsker å gå på antipsykotisk medisin, finnes det også antidepressiva som også kan ha positiv innvirkning på søvnen. Jeg tenker for eksempel på Tolvon eller Remeron. Også allergimedisiner som ikke lenger primært brukes somallergimedisiner fordi de er nedsløvende. Jeg tenker da på Vallergan, Phenergan eller Atharax.Jeg sier ikke at du skal gå på disse medisinene. De er bare tenkt som forslag som du kan diskutere med legen. Jeg vet selv av egen erfaring at søvn er alfa og omega for meg. Uten søvn blir jeg mer stemmestyrt, hypoman, euforisk og suicidal Håper du finner en løsning sammen med legen din!
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #6 Skrevet 25. juli 2014 Søvnløsheten har vart et par måneder nå. Jeg legger meg, god og trøtt, har måttet flytte til et åpent vindu på grunn av varmen. Kort tid etter at jeg har lagt meg, er jeg lys våken. Det kribler i beinene, ett av gangen. Det er uutholdelig, jeg må stå opp og gå rundt for å roe beinet. Jeg tar knebøy, løper rundt, prøver å slite ut beinet så godt jeg kan. Du bruker feil metode. Stå opp. Tøy bena i alle stillinger du får til, men gå ikke. Tøy så lenge du orker (gjerne 10-15 minutter) før du legger deg første gang så unngår du hele situasjonen. Når jeg mener at beinet har roet seg, ca. 5-10 min, så legger jeg meg igjen. På dette tidspunktet er jeg stuptrøtt og helt i ørska. Jeg kjenner at beinet er rolig, og jeg klarer å slappe av. Deilig. Jeg begynner å synke inn i søvnen. Så rykker det til. Noen som prøver å sove her? Nei, nå kribler det andre beinet. Samme prosedyre igjen. Jeg blir liggende å vri og vende på meg. Tankene flyr, jeg er jo allerede våken. Plutselig merker jeg at jeg må på do. Bare å gå. På dette tidspunktet er jeg så utmattet av jeg dupper av når jeg sitter på do. Skimter jeg en løsning? Stå opp når du ikke får sove. I søvnløshet er det en viktig regel: senga er for søvn. Kun søvn (og sex). Ligger en våken står en opp og setter seg i en stol. Kan gjerne lese noe, ikke se tv. Jeg prøver å rekonstruere do-situasjonen i sengen. Masse puter støtter opp bak ryggen, prøver å sitte mest mulig oppreist. Det går noen minutter. Trangen til å sove er så sterk at jeg merker at tårene presser på. Jeg synker lenger og lenger ned i sengen. Deilig med puter. Kanskje kommer søvnen. Jeg slumrer et øyeblikk, før det sier PLING, og jeg er lys våken igjen. Bikkja er også våken, og lurer på hva det var for en lyd hun hørte utenfor det åpne vinduet. Kunne det være en katt? Best å knurre litt. Ikke prøv å sove. Si til deg selv at det er revnende likegyldig om du sover eller ikke (du er ute etter placeboeffekten her, så du trenger ikke tro på det. Men lyv til deg selv - gi det et forsøk!) Jeg ser på klokka. 03.10. Jaja, tenker jeg, hvis jeg sovner nå, så får jeg fortsatt noen timers søvn. Det er jo ferie. Nå er jeg inne på farlig tankegang. Aldri se på klokka, det er raskeste vei til å overhode ikke få sove. Råd nr 1 ved søvnproblemer er rutine. Legg deg tidligst kl 12.00. Om du er våken står du opp (som over). Og uansett når du sovner så står du opp kl 9.00. Og du legger deg ikke tidligere. Kun søvn mellom 12 og 9, ingen middagslur! Jeg har hørt at hvis man sliter med å sove, så skal man stå opp og finne på noe. Så jeg tar meg ei brødskive, går en tur med bikkja, og slår på PC-en. Lyset fra skjermen blender meg. Det verker i hele kroppen. Alt i hele meg skriker etter søvn. Jeg finner ut at jeg ikke kan ha det sånn lenger. I morgen må jeg ringe legen. Jeg synes utrolig synd på meg selv. I går sovnet jeg halv syv om morgenen, dagen før der sov jeg ikke i det hele tatt. Du skal stå opp når du ikke får sove, men ikke stimulere hjernen (da tror den det er dag). Det beste er å sitte i mørket eller å lese en kjedelig bok. Jeg har slitt psykisk, og vet at søvn er noe av det viktigste for meg. Mangel på søvn blir en katalysator for alt jeg har kjempet meg bort fra. Jeg føler meg hjelpeløs og desperat. Jeg ser på klokka igjen.05.03. Lurer på om jeg kommer til å sovne før halv syv. Jeg velger å prøve igjen. Opp i senga, under lakenet, det er for varmt for dyne. Jeg lukker øynene og har trua på at søvnen kommer denne gangen. Etter ca. 10 min tenker jeg at det kanskje vil hjelpe hvis jeg snur meg i sengen. Som tenkt, så gjort. Jeg lar hele kroppen slappe av. Etter ca. 15 min, finner jeg ut at det ikke funker. Jeg vrir og vender på meg, bytter stilling flere ganger. Søvnen er ikke å oppdrive. Klokka er 07. Jeg står opp, vasker badet, setter på en oppvaskmaskin, og venter på at legekontoret skal åpne. Snille legen gir meg Zopiclone. Jeg er superglad. Endelig skal jeg få sove. Jeg merker at psyken min ikke er bra, så dette er i siste liten. Jeg gleder meg til kvelden Legen er ikke snill. Legen burde gitt deg de samme rådene om god søvnhygiene som jeg har gitt her, eventuelt i tillegg til medisiner for akkurat nå. I går tok jeg 7,5 mg. Zopi. Sovnet i 06-06.30 tiden. Så i dag tenkte jeg at nå drar jeg på, og tar 10mg. selv om legen sa nei. Han vet tydeligvis ikke hvordan det er å ha depresjon og stemmer som krangler i hodet. Jeg ser på klokken. Den er kl.03.25..... Anonymous poster hash: e4bbb...342 Altså: Tøy før du legger deg. Legg deg og stå opp til samme tidspunkt hver dag. Beregn fra 7-9 timer totalsøvn, ignorer at det betyr at du sover 2. 2 timer er nemlig ok akkurat nå, tro det eller ei (fordi alternativet er å slite med søvn i månedsvis). Stå opp om du ikke får sove, men ikke finn på noe spennende (å strikke kan kanskje funke?). Om du har kontor eller noe på soverommet: flytt det ut i stua. Kun søvn på soverommet akkurat nå. Ikke la deg selv kverne på at det er krise. Lyv til deg selv og si at det er helt ok for deg å ikke sove, selv om du vet det ikke er det. Løgn funker om du bare gjenntar den, tro det eller ei. Anonymous poster hash: 61472...714 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #7 Skrevet 25. juli 2014 Altså: Tøy før du legger deg. Legg deg og stå opp til samme tidspunkt hver dag. Beregn fra 7-9 timer totalsøvn, ignorer at det betyr at du sover 2. 2 timer er nemlig ok akkurat nå, tro det eller ei (fordi alternativet er å slite med søvn i månedsvis). Stå opp om du ikke får sove, men ikke finn på noe spennende (å strikke kan kanskje funke?). Om du har kontor eller noe på soverommet: flytt det ut i stua. Kun søvn på soverommet akkurat nå. Ikke la deg selv kverne på at det er krise. Lyv til deg selv og si at det er helt ok for deg å ikke sove, selv om du vet det ikke er det. Løgn funker om du bare gjenntar den, tro det eller ei. Anonymous poster hash: 61472...714 Takk for gode og konkrete råd. Jeg regner med at du erfaring med dette. Jeg tok 1,5 Zopi(etter kompromiss med legen)ca. halv tolv. Begynte med kne- bøy og tøy, og holdt på i ca. litt mindre enn 15 min. Så gikk jeg og la meg. Tok med meg den første game of thrones boka, tenkte at "jeg skal ikke sove, bare lese litt". Etter en stund duppet jeg litt, men så begynte bikkja å holde et sabla liv, så da var det bare å starte fra scratch. Sukk. Holdt på å sovne et par ganger til, men begge gangene våknet jeg til igjen av uviss grunn. Etterhvert begynte det å krible i beinet igjen, og til og med en arm i kveld. Så nå sitter jeg her. Jeg skal jo ikke sove, og jeg vet jeg synder litt nå som jeg sitter foran pc-en. Men jeg tror at det kan være greit å forklare hva som skjer i kroppen så og si minutt for minutt. Søvnproblene mine begynte når jeg byttet medisiner fra Metoprolol Sandoz (for å forbygge migrene, en bivirkning var store pusteproblemer), til Atenolol Mylan. Aner ikke hva forskjellen er, og har ikke turt å lese om bivirkningene, for da kan du banne på at jeg får dem alle sammen.Legen mente at det overhode ikke kunne være sammenheng mellom bytte av medisin og søvnforstyrrelsene. Jaja. Nå får jeg puste, men altså ikke sove... sukk. Det positive med det hele er at jeg er kvitt migrenen, og kan dermed jobbe veldig fornøyd med det! Det har gått bedre med psyken i dag. Jeg gav meg selv lov til å sove så mye jeg ville på dagen i dag, selv om jeg helle burde vært ute i det fine været. I morgen skal jeg ikke det ABnr6. Da blir det tough love hele dagen. Men jeg er sur og grinete, synes alle bør ta hensyn til meg som ikke sover, og klarer knapt å legge sammen to og to, eller holde på en tanke i mer enn to sek. Jeg er utrolig takknemlig for at dere følger meg på denne ubehagelige reisen. Jeg er lykkelig over hvert eneste råd jeg får, og alle blir nøye testet og vurdert. Nå skal jeg lese litt til. Merkelig hvordan beinene er rolige når man gjør og tenker på noe annet. Grrr. Anonymous poster hash: e4bbb...342
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #8 Skrevet 26. juli 2014 Et par tips fra meg: *godt kosthold for mye sukker, koffein og skjev balanse generelt i matveien funker dårlig for nattesøvn. Husk at også de mest vanlige te-typene er svart te og inneholder koffein, -men gå til en helsekost eller andre som har peil og kjøp deg noen gode grønne som roer ned, ikke kvikker opp. Kamille-te blant annet er fint for søvnen. Å spise regelmessig funker også, gjerne 4-5 ganger om dagen uten at det er store porsjoner -og husk å få i deg nok veske, 1 1/5-2l vann om dagen om du er normalt aktiv. For noen hjelper det å spise mindre kjøtt, magen bruker lang tid på å bearbeide og fordøye kjøttet i magen -og på natten så vil du helst at kroppen skal roe mest mulig ned, ikke jobbe hardt. *aktivitet regner med at du er noe aktiv siden du har hund, men generelt så hjelper det å være mye aktiv for å bedre nattesøvnen. Jeg ble anbefalt å gå en tur så du kommer hjem en times tid før sengetid, spis det siste måltidet (en brødskive er mer enn nok) i det du kommer inn døra, så kroppen får litt tid på å gjøre seg klar for søvn mens du roer ned og pusser tenner, kanskje begynne å lese litt i senga. Det er jo så opplagt dette med aktivitet, men vi lever også helt andre liv i dag enn det vi gjorde for bare 15-20år siden, det er lettere å ta frem pc'n enn å lese en bok, det er lettere å bli sittende foran tv'n enn å gå en tur. *Databruk Alle datamaskiner, mobiler og nettbrett gir fra seg "blått lys" som virker oppkvikkende på hjernen. I tillegg så mater du jo også hjernen med ny informasjon når du aller helst vil at det skal være "tomt og stille". Alle mediene våre på strøm er fine når vi ønsker å holde oss våken, men det er generelt en dårlig ide å skru de på når du ønsker at hjernen skal roe ned. Om du likevel føler trangen så kan det være smart å laste ned f.lux til dataen din, et program som fjerner det blå lyset på natta (ved å tilføre rødt) og som automatisk endrer seg etter soloppgang/-nedgang ut i fra tidssonen du bor i. (Vi er GMT +1 sammen med Berlin og Paris) Dette programmet tror jeg nesten jeg kan si har forandret hele forholdet mitt til data-tid -så enkelt, så fantastisk. Nå finnes det lignende apper for smarttelefoner og nettbrett også. *Hund Du nevner i flere innlegg at du våkner når du nettopp har duppet av fordi hunden lager lyd. Kanskje det er en ide å se om dere kan sove i hvert deres rom en stund? Jeg skjønner at det er koselig å sove sammen, men det viktigste er vel at du får livet på rett kjøl igjen. *Yoga Yoga er fantastisk for å lære seg å tømme hjernen, strekke ut, få ro i kroppen, bli mer ett med seg selv. Kanskje du finner et nybegynnerkurs der du bor? Pass bare på at du ikke begynner på kurs gjennom et typisk treningssenter ol., de driver ofte ikke med ordentlig yoga -det handler ikke om fitness og trening, men om samhandling mellom hjerne, hjerte, sjel og kropp. Og siste -musikk: For noen hjelper musikk eller annen lyd, men velg med omhu hva du hører på. For musikk kan også trigge til våkenhet -f.eks om du plutselig begynner å synge på teksten, mens hjernen jobber for å huske den. Jeg velger musikk som er lagd ment for avslapping og du finner en hel del av dem på youtube/spotify osv. Jeg er fast bestemt på at du, selv som bipolar, ikke trenger medisiner av noe slag. Det handler om å "omprogrammere" hele deg. Om du oppsøker f.eks en god yogaskole, så kan de også hjelpe deg med bøker og "coaching" på hvordan du kan starte med alt i fra kosthold til hvordan du blir kvitt tankerekker og stemmer. Jeg har begynt å ta tak i livet mitt nå, for første gang på mange år. Det har vært forslag om medisin for søvn og annet, men jeg har, iallefall etterhvert, stått hardt på kravene og sagt nei (har hatt perioder med innsovningstabletter, men har blånektet på medisin for bipolar/adhd/ptsd/angst. Jeg lever uten medisin, men har begynt å leve, ta vare på meg selv -på ordentlig. Og jeg har aldri følt meg bedre. Anonymous poster hash: ab333...871
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #9 Skrevet 26. juli 2014 Et par tips fra meg: *godt kosthold for mye sukker, koffein og skjev balanse generelt i matveien funker dårlig for nattesøvn. Husk at også de mest vanlige te-typene er svart te og inneholder koffein, -men gå til en helsekost eller andre som har peil og kjøp deg noen gode grønne som roer ned, ikke kvikker opp. Kamille-te blant annet er fint for søvnen. Å spise regelmessig funker også, gjerne 4-5 ganger om dagen uten at det er store porsjoner -og husk å få i deg nok veske, 1 1/5-2l vann om dagen om du er normalt aktiv. For noen hjelper det å spise mindre kjøtt, magen bruker lang tid på å bearbeide og fordøye kjøttet i magen -og på natten så vil du helst at kroppen skal roe mest mulig ned, ikke jobbe hardt. *aktivitet regner med at du er noe aktiv siden du har hund, men generelt så hjelper det å være mye aktiv for å bedre nattesøvnen. Jeg ble anbefalt å gå en tur så du kommer hjem en times tid før sengetid, spis det siste måltidet (en brødskive er mer enn nok) i det du kommer inn døra, så kroppen får litt tid på å gjøre seg klar for søvn mens du roer ned og pusser tenner, kanskje begynne å lese litt i senga. Det er jo så opplagt dette med aktivitet, men vi lever også helt andre liv i dag enn det vi gjorde for bare 15-20år siden, det er lettere å ta frem pc'n enn å lese en bok, det er lettere å bli sittende foran tv'n enn å gå en tur. *Databruk Alle datamaskiner, mobiler og nettbrett gir fra seg "blått lys" som virker oppkvikkende på hjernen. I tillegg så mater du jo også hjernen med ny informasjon når du aller helst vil at det skal være "tomt og stille". Alle mediene våre på strøm er fine når vi ønsker å holde oss våken, men det er generelt en dårlig ide å skru de på når du ønsker at hjernen skal roe ned. Om du likevel føler trangen så kan det være smart å laste ned f.lux til dataen din, et program som fjerner det blå lyset på natta (ved å tilføre rødt) og som automatisk endrer seg etter soloppgang/-nedgang ut i fra tidssonen du bor i. (Vi er GMT +1 sammen med Berlin og Paris) Dette programmet tror jeg nesten jeg kan si har forandret hele forholdet mitt til data-tid -så enkelt, så fantastisk. Nå finnes det lignende apper for smarttelefoner og nettbrett også. *Hund Du nevner i flere innlegg at du våkner når du nettopp har duppet av fordi hunden lager lyd. Kanskje det er en ide å se om dere kan sove i hvert deres rom en stund? Jeg skjønner at det er koselig å sove sammen, men det viktigste er vel at du får livet på rett kjøl igjen. *Yoga Yoga er fantastisk for å lære seg å tømme hjernen, strekke ut, få ro i kroppen, bli mer ett med seg selv. Kanskje du finner et nybegynnerkurs der du bor? Pass bare på at du ikke begynner på kurs gjennom et typisk treningssenter ol., de driver ofte ikke med ordentlig yoga -det handler ikke om fitness og trening, men om samhandling mellom hjerne, hjerte, sjel og kropp. Og siste -musikk: For noen hjelper musikk eller annen lyd, men velg med omhu hva du hører på. For musikk kan også trigge til våkenhet -f.eks om du plutselig begynner å synge på teksten, mens hjernen jobber for å huske den. Jeg velger musikk som er lagd ment for avslapping og du finner en hel del av dem på youtube/spotify osv. Jeg er fast bestemt på at du, selv som bipolar, ikke trenger medisiner av noe slag. Det handler om å "omprogrammere" hele deg. Om du oppsøker f.eks en god yogaskole, så kan de også hjelpe deg med bøker og "coaching" på hvordan du kan starte med alt i fra kosthold til hvordan du blir kvitt tankerekker og stemmer. Jeg har begynt å ta tak i livet mitt nå, for første gang på mange år. Det har vært forslag om medisin for søvn og annet, men jeg har, iallefall etterhvert, stått hardt på kravene og sagt nei (har hatt perioder med innsovningstabletter, men har blånektet på medisin for bipolar/adhd/ptsd/angst. Jeg lever uten medisin, men har begynt å leve, ta vare på meg selv -på ordentlig. Og jeg har aldri følt meg bedre. Anonymous poster hash: ab333...871 Jeg har veldig lyst til å leve et liv helt uten medisiner, men med migrenen, så virker det umulig. Ja, jeg er i veldig mye aktivitet med hunden, men etterhvert som kroppen blir frarøvet søvn, så blir det begrenset hva jeg orker. Her om dagen gikk vi tur på 1,2 mil, uten at det hjalp det minste på søvnen. Det var før den verste varmen kom. Hun orker ikke å gå så langt nå. Jeg forsøker å ta til meg alle råd, men jeg syndet med å gå på dataen, noe jeg ikke skulle gjort. Jeg skal laste ned den appen du snakket om. I tillegg til det, så skulle jeg ut og bevege meg en times tid før jeg skulle sove, noe jeg ikke gjorde. Prøve på nytt i morgen. Musikk er også en ting som jeg kan prøve ut. Jeg har faktisk liggende noen meditasjon cd-er. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før! Jeg skal jammen sette på det nå med en gang mens jeg fortsetter på boka. Takk for svar, jeg setter umåtelig stor pris på det. Anonymous poster hash: e4bbb...342 1
Gjest Iben Skrevet 26. juli 2014 #10 Skrevet 26. juli 2014 (endret) edit: Bah...feil video. Uansett, lykke til med søvnen Endret 26. juli 2014 av evnukken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå