Gå til innhold

nrk lisens


lakk

Anbefalte innlegg

Hva hvis man bor i et kollektiv, der faren til en av studentene har kjøpt tvn, og alle fem i kollektivet ser på tv om kveldene.

Hva er reglene her?



Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er ikke jeg som eier tvn.. Må jeg likevel?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Da trodde jeg ikke det. Men ble litt usikker å svare 100%, håper noen andre vet det helt sikkert ;)

Anonymous poster hash: 494e7...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke jeg som eier tvn.. Må jeg likevel?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

.

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke eier TV'n OG eieren allerede betaler lisens for den så holder det.

OK :) så bra! var det jeg trodde, men greit å vite! skal sies at eier ikke bor f.eks i etasjen over meg, men i et annet hus. Men det skulle vel ikke ha noe å si heller?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man bor i et kollektiv, der faren til en av studentene har kjøpt tvn, og alle fem i kollektivet ser på tv om kveldene.

Hva er reglene her?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Enten er dere så heldige at TV'en allerede "inngår" i en lisens som faren betaler, eller så kommer det rettsmessig en egen regning til dere og så får dere spleise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke jeg som eier tvn.. Må jeg likevel?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Hvem eier tvn da? Utleier eller noen du bor med? Og er leiligheten din i samme hus som utleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem eier tvn da? Utleier eller noen du bor med? Og er leiligheten din i samme hus som utleier?

Utleier eier tvn, og han betaler tv lisens for en tv i sitt hus allerede. Og nei, leiligheten er ikke i samme hus som utleier.

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) så bra! var det jeg trodde, men greit å vite! skal sies at eier ikke bor f.eks i etasjen over meg, men i et annet hus. Men det skulle vel ikke ha noe å si heller?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Tror faktisk du skal betale egen lisens her. Hvis de dukker opp på døren så tviler jeg på du slipper unna.

Se her:

http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk du skal betale egen lisens her. Hvis de dukker opp på døren så tviler jeg på du slipper unna.

Ok, så det er det at det er i en annen husstand som betyr noe? Får forberede meg på å betale da? Flyttet omtrent akkurat inn for første gang, så har ikke satt meg helt inn i reglene :)

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er det at det er i en annen husstand som betyr noe? Får forberede meg på å betale da? Flyttet omtrent akkurat inn for første gang, så har ikke satt meg helt inn i reglene :)

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Se linken jeg la til i forrige innlegg.

"Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk du skal betale egen lisens her. Hvis de dukker opp på døren så tviler jeg på du slipper unna.

Se her:

http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233

Trodde man kun skulle betale dersom man eier tv selv?

Men siden huseier ikke bor sammen med Ts er det vell annderledes ja.

Evnt snakk med huseier om han/hun vet noe angående dette? Kan være huseier betaler for den også uten at du vet feks ?

Anonymous poster hash: 494e7...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) så bra! var det jeg trodde, men greit å vite! skal sies at eier ikke bor f.eks i etasjen over meg, men i et annet hus. Men det skulle vel ikke ha noe å si heller?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Åja, men da blir det nok annerledes! Jeg svarte litt fort og kjente ikke til alle fakta i saken :P

I mitt tilfelle kjøpte pappa TV til meg da jeg flyttet ut og siden den skulle brukes utenfor hjemmet måtte jeg begynne å betale lisens så det gjelder nok dessverre for deg også..

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man kun skulle betale dersom man eier tv selv?

Men siden huseier ikke bor sammen med Ts er det vell annderledes ja.

Evnt snakk med huseier om han/hun vet noe angående dette? Kan være huseier betaler for den også uten at du vet feks ?

Anonymous poster hash: 494e7...f13

Ja, får ta en tlf og høre :)

Jeg flyttet inn på en hybel som allerede var møblert (og da blant annet med TV), men jeg vet ikke noe om huseier betaler på denne også, eller om dette fører til en regning som jeg må betale.

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, men da blir det nok annerledes! Jeg svarte litt fort og kjente ikke til alle fakta i saken :P

I mitt tilfelle kjøpte pappa TV til meg da jeg flyttet ut og siden den skulle brukes utenfor hjemmet måtte jeg begynne å betale lisens så det gjelder nok dessverre for deg også..

OK, ja da skal jeg forberede meg på å betale :)

Vil det komme en regning sånn NÅ, eller i januar?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ja da skal jeg forberede meg på å betale :)

Vil det komme en regning sånn NÅ, eller i januar?

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Strengt tatt: Siden du ikke eier TV'n så er du ikke registrert lisensbetaler og derfor vil du ikke automatisk få noen regning selv om du likevel plikter å betale i forhold til reglementet for dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt: Siden du ikke eier TV'n så er du ikke registrert lisensbetaler og derfor vil du ikke automatisk få noen regning selv om du likevel plikter å betale i forhold til reglementet for dette..

Ok.

Jeg skal iallfall ta en tlf til utleier og høre.

Så får jeg evt si fra til nrk selv da? vil gjerne følge reglene osv.

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok.

Jeg skal iallfall ta en tlf til utleier og høre.

Så får jeg evt si fra til nrk selv da? vil gjerne følge reglene osv.

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Ja da finner du vel et registreringsskjema på nettet tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da finner du vel et registreringsskjema på nettet tror jeg :)

Ok :) Takk for all hjelp! :)

Anonymous poster hash: 6c1d0...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt: Siden du ikke eier TV'n så er du ikke registrert lisensbetaler og derfor vil du ikke automatisk få noen regning selv om du likevel plikter å betale i forhold til reglementet for dette..

Tror man får regning automatisk om man melder flytting? Ihvertfall mann på døren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvis hun ikke har fått regningen (og er lisensbetaler fra før) så ville jeg gått ut fra at den har kommet på avveie, altså ikke at den ikke er registrert utsendt hos NRK, og de er såpass strenge med sine purringer og gebyrer at jeg vet ikke hvor langt hun vil komme der med en "jeg mottok aldri noen regning så jeg skal ikke betale ekstra" - så jeg ville i alle fall vært føre var.

hvor langt hun kommer? Hun juger jo ikke. Regninga HAR kommet på avveie og det er nrk som har gjort feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...