Gå til innhold

Varmblodig vs. kaldblodig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig ingen som har forstått dette riktig her? Er du varmblodig så fryser du lettere enn om du er kaldblodig! Det er ganske irriterende å lese alle trådene med folk som har misforstått dette begrepet.


Anonymous poster hash: e77e3...508



Anonymous poster hash: e77e3...508
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SoccerPlayer

Trodde varmblodige ofte var varme og ikke fryser lett og kaldblodige ofte var kald og fryser lett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgivelsene vil virke kaldere for en som er varmblodig enn en som er kaldblodig, og dermed vil denne lettere fryse.



Anonymous poster hash: e77e3...508
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmblodig og kaldblodig har da ikke noe med om en fryser eller ikke å gjøre, men er begreper som beskriver forskjellige artes termoregulering. Begrepene er imidlertid ikke lengre i bruk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmblodig og kaldblodig har da ikke noe med om en fryser eller ikke å gjøre, men er begreper som beskriver forskjellige artes termoregulering. Begrepene er imidlertid ikke lengre i bruk.

Joda, de er i fullt bruk innen hesteverden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som har forstått dette riktig her? Er du varmblodig så fryser du lettere enn om du er kaldblodig! Det er ganske irriterende å lese alle trådene med folk som har misforstått dette begrepet.

Anonymous poster hash: e77e3...508

Anonymous poster hash: e77e3...508

Så de som blir lett varme og svetter er kaldblodige? Selv om kroppen er brennhett?

Hva er jeg da? Er jeg i ro fryser jeg lett sånn at folk rundt meg reagerer, men med en gang jeg beveger meg blir jeg var og fort kokvarm. Kan ikke bruke luke, votter, skjerft el tykk jakke om vinteren fordi da blir jeg klissvåt av svette. Så må kle meg tynt om vinteren men ha med meg ekstra klær til når jeg sitter i ro. Kan fryse selv nå på sommeren, når jeg er helt i ro, mens andre svetter.

Anonymous poster hash: b4443...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så de som blir lett varme og svetter er kaldblodige? Selv om kroppen er brennhett?

Hva er jeg da? Er jeg i ro fryser jeg lett sånn at folk rundt meg reagerer, men med en gang jeg beveger meg blir jeg var og fort kokvarm. Kan ikke bruke luke, votter, skjerft el tykk jakke om vinteren fordi da blir jeg klissvåt av svette. Så må kle meg tynt om vinteren men ha med meg ekstra klær til når jeg sitter i ro. Kan fryse selv nå på sommeren, når jeg er helt i ro, mens andre svetter.

Anonymous poster hash: b4443...484

Sensitiv for temperaturendringer? Evt også sensitiv for andre ting som f.eks lyder? Les gjerne om HS

Anonymous poster hash: 5b555...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som blir lett varme og svetter er kaldblodige? Selv om kroppen er brennhett?

Hva er jeg da? Er jeg i ro fryser jeg lett sånn at folk rundt meg reagerer, men med en gang jeg beveger meg blir jeg var og fort kokvarm. Kan ikke bruke luke, votter, skjerft el tykk jakke om vinteren fordi da blir jeg klissvåt av svette. Så må kle meg tynt om vinteren men ha med meg ekstra klær til når jeg sitter i ro. Kan fryse selv nå på sommeren, når jeg er helt i ro, mens andre svetter.

Anonymous poster hash: b4443...484

Tjukk med dårlig blodsirkulasjon? Det er jeg, og jeg er lik deg.

Og det er ikke noe faktisk uttrykk som brukes vitenskaplig, det blir jo som en metafor strengt tatt. Kanskje ikke metafor, men noe man "bare sier". Akkurat som at kongelige har blått blod.

Greia med "diskusjonen" her var vel at mange har misforstått og tror kaldblodig betyr at man fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med "diskusjonen" her var vel at mange har misforstått og tror kaldblodig betyr at man fryser.

Ja, men TS kan ikke si at noen har misforstått betydningen og påstå det er omvendt, når det ikke finnes noen definisjon for disse ordene i denne sammenhengen.

Hvis TS skal ha alle til å gå rundt og si at folk som fryser lett er "varmblodige", så må h*n nesten vise til en ordbok som understøtter den meningen...for ellers er det langt mer sannsynlig at folk flest mener "fryser lett" når de sier "kaldblodig".

http://www.klara-klok.no/spoersmaal/314406

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alltid trodd at kaldblodig betyr at man lett fryser, mens varmblodig gjør at man alltid er varm x) men det er altså motsatt?



Anonymous poster hash: 96029...7e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alltid trodd at kaldblodig betyr at man lett fryser, mens varmblodig gjør at man alltid er varm x) men det er altså motsatt?

Anonymous poster hash: 96029...7e3

Nei. Be TS komme med kilder før du eventuelt tar HI til følge.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varmblodig sies om dyr og mennesker som kommer fra varmere land. Kaldblodig er dyr og mennesker som kommer fra kaldere klima. Da sier det seg selv at de som er varmblodige er de som ikke liker kulden.

Varmblodshester tåler ikke kulde like godt som kaldblodshester bare for å sette et klart eksempel.

Det sies også at varmblodige folk (og hester) har mer fyrig temperament.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan mene at det er omvendt. Det sier seg selv i navnet. Om man har ligget i solen lenge sånn at man er veldig varm vil vannet føles kaldere mot huden enn om man har vært i skyggen. Har man varmt blod (varm kropp, varm hud, trekk hvilken parallell dere vil) så vil kulde føles tydeligere enn om man er kald fra før. Det er jo logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo logikk.

Nei. Begrepet kommer fra biologien. Man kalte jevnvarme dyr (f.eks. pattedyr) for varmblodige. Disse holder temperaturen selv og vil kunne være aktive selv om det er kaldt. "Kaldblodige" var det man kalte de vekselvarme, som er avhengige av tilførsel av varme fra omgivelsene for å være aktive. Disse vil være aktive og trives i varmen, men jo kaldere det blir, jo kaldere blir dyret, og de blir sløve og har redusert evne til å bevege seg. De kaldblodige fungerer altså ikke i kulden.

Altså kan man argumentere for at et "varmblodig" menneske er et som tåler kulde godt, og et "kaldblodig" menneske er et som tåler kulde dårlig. Kilder i linker i tidligere innlegg.

Men ingen av partene kan bastant slå i bordet og si at "Jeg har rett!" all den tid begrepene uansett ikke har noe med saken å gjøre. Du står fritt til å omtale kuldehatere som varmblodige, og jeg står fritt til å omtale kuldehatere som kaldblodige.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Begrepet kommer fra biologien. Man kalte jevnvarme dyr (f.eks. pattedyr) for varmblodige. Disse holder temperaturen selv og vil kunne være aktive selv om det er kaldt. "Kaldblodige" var det man kalte de vekselvarme, som er avhengige av tilførsel av varme fra omgivelsene for å være aktive. Disse vil være aktive og trives i varmen, men jo kaldere det blir, jo kaldere blir dyret, og de blir sløve og har redusert evne til å bevege seg. De kaldblodige fungerer altså ikke i kulden.

Altså kan man argumentere for at et "varmblodig" menneske er et som tåler kulde godt, og et "kaldblodig" menneske er et som tåler kulde dårlig. Kilder i linker i tidligere innlegg.

Men ingen av partene kan bastant slå i bordet og si at "Jeg har rett!" all den tid begrepene uansett ikke har noe med saken å gjøre. Du står fritt til å omtale kuldehatere som varmblodige, og jeg står fritt til å omtale kuldehatere som kaldblodige.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

Kan du være så snill og lese om varmblodshest og kaldblodshester som jeg har gitt konkret eksempel fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Applestore

åååh hadde håpet det var en disjusjon om hester jeg nå :fnise: "varmblods vs kaldblods" :fnise:

Du er ikke alene der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være så snill og lese om varmblodshest og kaldblodshester som jeg har gitt konkret eksempel fra?

Jeg ser hva du skriver, men poenget er at det finnes ikke noen definert betydning for disse ordene i denne sammenhengen. Du kan argumentere for ditt syn og jeg for mitt, vi har like mye rett begge to.

Det nærmeste vi kommer en løsning er å lage en avstemning og se hva folk flest mener.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver, men poenget er at det finnes ikke noen definert betydning for disse ordene i denne sammenhengen. Du kan argumentere for ditt syn og jeg for mitt, vi har like mye rett begge to.

Det nærmeste vi kommer en løsning er å lage en avstemning og se hva folk flest mener.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

Hvis du orker å lese om det så ser du at varmblodige hester tåler dårligere kulde og kommer fra varmere klima. Kaldblodige kommer fra kaldere klima og tåler kulde godt. Er ikke det en definert betydning? Det er en betegnelse som brukes i høyeste grad idag. Skal jeg legge ut linker og sitater til deg for at du skal gidde å lese? Blir litt tåpelig å ha en diskusjon hvor jeg har et konkret eksempel som inneholder fakta, og du avfeier det som "mitt syn". Jeg kan ikke "mene" at varmblodshester tåler kulde dårligere, det er slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du orker å lese om det så ser du at varmblodige hester tåler dårligere kulde og kommer fra varmere klima. Kaldblodige kommer fra kaldere klima og tåler kulde godt. Er ikke det en definert betydning? Det er en betegnelse som brukes i høyeste grad idag. Skal jeg legge ut linker og sitater til deg for at du skal gidde å lese? Blir litt tåpelig å ha en diskusjon hvor jeg har et konkret eksempel som inneholder fakta, og du avfeier det som "mitt syn". Jeg kan ikke "mene" at varmblodshester tåler kulde dårligere, det er slik det er.

Men denne diskusjonen handler ikke om hester, men om mennesker. Det finnes ingen definert betydning for varmblodige og kaldblodige mennesker. For øvrig sier man vel sjelden "Jeg er varmblods, så jeg fryser så lett" - man sier "jeg er varmblodIG" som er nøyaktig det ordet man brukte om jevnvarme dyr.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...