Wilmus Skrevet 25. juli 2014 #21 Skrevet 25. juli 2014 Jeg vasker klær hver dag. Legger i maskinen på kvelden, med såpe og program klart, så det bare er å skru på knappen når det passer neste dag. Jeg lever etter "ett minutt-regelen", hvis det tar ett minutt eller mindre å gjøre noe, da gjør jeg det med en gang. Ingen vits å utsette. Mange ting man går og irriterer seg over tar veldig kort tid å fikse, feks en ured seng, flekkete kjøkkenskuffefronter, en sofa full av smuler.. Jeg tar oppvaska, (mye går i maskina da) men EN GANG vi har spist middag. Ren kjøkkenbenk, rent bord FØR kaffen settes på. Oppvaskmaskina skal settes på om tømmes på kvelden. Vi roterer frøknas leker og bøker. (snart 3 år) Hun har de to nederste hyllene i bokhylla i stua, der jeg setter fram aktiviteter og leker som byttes ut ukentlig. (1-2 puslespill, forskjellig tegneting og malebøker, lego, doktorleker, dyr, biler, 2-3 bøker, perler osv) Dette har mange fordeler ; Hun leker mer med tingene sine, hun rydder opp selv, om hun ikke skulle rydde det tar det for oss 2 min eller mindre å gjøre det, når vi bytter er det som hun får helt nye leker. Anbefalles. Jeg vasker speil, vask og do hver kveld. Tar meg mindre enn ett minutt. jiff universalspray og litt tørkerull. Gjør dette etter jeg har pusset tenner for kvelden. Resten av badet tar jeg mens mini er i badebalja. Jeg bretter alltid klær på rommet til mini mens vi leker, eller mens vi ser på barnetv. (multi tasking ) Jeg kaster MYE. Jeg orker rett og slett ikke ta vare på rot som ikke blir brukt. Spør deg selv "når brukte jeg denne sist? Kommer jeg noen gang til å bruke den? " Og om du ikke vil kaste kan du i allefall sette ting bort (i boden). På kjøkkenet har jeg tre gryter og to steikepanner feks. Det er de jeg bruker omtrent daglig. Alt annet er i kottet. Dermed har jeg en fast plass til hver minste ting, så jeg slipper å leite meg ihjæl etter den hælvetes boksåpneren. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #22 Skrevet 25. juli 2014 Hvordan gjør dere det? På natten? Etter leggetid? Med barna? Trenger til måter å gkøre det på. Opplever at jeg aldri har et hhem som kan ta i mot uventet besøk (tenk så hyggelig det er) men bruker mye tid på å shine huset før planlagte besøk. Dette stresser meg, så jeg tar gjerne i mot tips. 1barn på 1,5 år. Begge har fulle jobber og barnet går full tid i bhg.Anonymous poster hash: d02cf...ce6 Du trenger et system. Husarbeid skal i 2014 være lettvindt nok til at du rekker det meste i reklamepausene, så om du ikke rekker rundt så har du dårlige rutiner. Og ellers: hva bruker du tid på? Ta en måneds tid og noter faktisk tidsbruk på oppgaver som klesvask, rydding, støvtørk og skift av sengetøy. Veiledende tid er 30 minutt på rydding, det samme for skift av sengetøy på 3 senger. Maks 15 min i uka på støvtørk og 2 timer for støvsuging og vask av et normalhus (en leilighet går på en time). Da er dere oppe i 2-3 timer fordelt på to voksne som hver har 7.5 timer mellom jobb og søvn. Hver dag, og mer i helgene. Tillat 30 minutt per dag til matlaging, kjøkkenrydding og oppvask, og jeg forstår ikke annet enn at dere som alle andre i dagens samfunn svømmer i tid? Husk at et rent hjem skal ordne seg selv, slik at dere får tid til strandturer, mating av ender, å løpe rundt i hagen eller andre viktigere ting. Anonymous poster hash: 86e76...802
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #23 Skrevet 25. juli 2014 Hørt om lekegrind? Mye blir gjort i løpet av et par timer, og ungen lider ikke av å aktivisere seg selv i lekegrinda. Min har aldri vært i en lekegrind og ikke fordi jeg ikke ville... barnet ville ille ligge alene de første 6 månedene. Jeg fikk ikke gjort noe.. Så det å mene at det "bare er å gjøre sånn og sånn" er ikke likt for alle. Til TS, vi har akkurat kjøpt nytt hus og pusser opp, så vi har det aldri ryddig, da vi må pusse opp litt og litt og da må ha tingene i det rommet som pusser opp i et annet rom. Men jeg har planer om vaskehjelp fra høsten. Som a vil vaske gulv og bad en gang i uken. Vi har flere dyr så i må nok også støvsuge en del selv i løpet av uka. Og jævlig jobber begge fulltid, og jeg skal begynne på skole i tillegg til høsten. Så jeg fant ut at den tiden jeg bruker på husvask (stort sett på kveldstid etter barnet er lagt) må nå brukes til studiet, så da er vaskehjelp vårt svar.. Anonymous poster hash: 37fdf...2b5
Antoinette Skrevet 25. juli 2014 #24 Skrevet 25. juli 2014 Da jeg ennå var veldig liten satte mamma meg i lekegrinden mens hun ordnet med hus, matlaging og klesvask. Når jeg ble større fikk jeg hjelpe til mer og mer etterhvert som jeg vokste og fikk motorikken på plass. Kan ikke skjønne at lekegrind er standard innkjøp for de som har så små barn at det kan være farlig å gå fra så man får satt på en vaskemaskin, støvsugd, laget mat eller tatt seg en dusj. Jeg synes dagens småbarnsmødre virker så jævlig usikre på seg selv. Er det normalt, kan jeg gjøre ditt, kan jeg gjøre datt. Er det barnemishandling hvis ungen sutrer litt mens jeg skyller ut balsamen.... altså, dere må slappe av. Ungen traumatiseres ikke av at du holder huset og deg selv i orden. 1
Antoinette Skrevet 25. juli 2014 #25 Skrevet 25. juli 2014 Min har aldri vært i en lekegrind og ikke fordi jeg ikke ville... barnet ville ille ligge alene de første 6 månedene. Jeg fikk ikke gjort noe.. Så det å mene at det "bare er å gjøre sånn og sånn" er ikke likt for alle.Anonymous poster hash: 37fdf...2b5 Det der er bare tull, du skulle tilvendt barnet til å sove alene veldig veldig tidlig. Du må være beinhard eller så skaper du ditt eget fengsel.
Gjest Eurodice Skrevet 25. juli 2014 #26 Skrevet 25. juli 2014 (endret) Da jeg ennå var veldig liten satte mamma meg i lekegrinden mens hun ordnet med hus, matlaging og klesvask. Når jeg ble større fikk jeg hjelpe til mer og mer etterhvert som jeg vokste og fikk motorikken på plass. Kan ikke skjønne at lekegrind er standard innkjøp for de som har så små barn at det kan være farlig å gå fra så man får satt på en vaskemaskin, støvsugd, laget mat eller tatt seg en dusj. Jeg synes dagens småbarnsmødre virker så jævlig usikre på seg selv. Er det normalt, kan jeg gjøre ditt, kan jeg gjøre datt. Er det barnemishandling hvis ungen sutrer litt mens jeg skyller ut balsamen.... altså, dere må slappe av. Ungen traumatiseres ikke av at du holder huset og deg selv i orden. Jeg kan heller ikke forstå denne holdningen hos mange av dagens nye, unge mødre. Det virker som om de mener at babyen/småbarnet tar ubotelig skade av ikke å få henge i puppen, både bokstavelig og i overført betydning, til enhver tid. En annen ting, de vil heller ikke lytte til og ta imot forslag og råd fra mer erfarne mødre, for vi er fullstendig utdatert, må vite. Endret 25. juli 2014 av Arabella 2
Antoinette Skrevet 25. juli 2014 #27 Skrevet 25. juli 2014 Tenk på mødrene for noen ganske få tiår tilbake som fikk 12 ukers fødselspermisjon og en brøkdel i fødselspenger. Denne årelange dullingen dagens mødre driver med er en uting og gjør ikke en dritt for barna. Husk at barna deres skal bli selvstendige mennesker og det er ikke noe som kommer automatisk når de er seks år og skal på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #28 Skrevet 25. juli 2014 Det der er bare tull, du skulle tilvendt barnet til å sove alene veldig veldig tidlig. Du må være beinhard eller så skaper du ditt eget fengsel. Beinhard mot et lite spedbarn ja..kjempefint. du høres lur ut. La barnet gråte seg bort, det er sånn det lærer.. kjære vene, jeg gir opp!Anonymous poster hash: 37fdf...2b5 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #29 Skrevet 25. juli 2014 Beinhard mot et lite spedbarn ja..kjempefint. du høres lur ut. La barnet gråte seg bort, det er sånn det lærer.. kjære vene, jeg gir opp!Anonymous poster hash: 37fdf...2b5 Fikk ikke med alt jeg skrev i dette innlegget tydeligvis. For det ikke når barner skulle sove, det gjaldt å legge barnet ned generelt. Og ja, det var sånn siden han ble født og det gikk ikke over uansett hva jeg gjorde. Han kun gråte seg bort og sluttet og puste.. Og jeg er veldig glad for at jeg ikke hørte på hva sånne som deg, kunnskapsløse mennesker, som advarte mot å la han få bli "bortskjemt", for senere så viste det seg at han har refluks og at han fikk veldig vondt av å ligge på ryggen. Du kan vel selv tenke deg at å gå magesår opp i halsen og munnen ikke er spesielt godt... Men at du selvfølgelig ville gjort det er jo ditt valg. ..Anonymous poster hash: 37fdf...2b5 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #30 Skrevet 25. juli 2014 Tenk på mødrene for noen ganske få tiår tilbake som fikk 12 ukers fødselspermisjon og en brøkdel i fødselspenger. Denne årelange dullingen dagens mødre driver med er en uting og gjør ikke en dritt for barna. Husk at barna deres skal bli selvstendige mennesker og det er ikke noe som kommer automatisk når de er seks år og skal på skolen. Ja, det er disse barna som sliter psykisk og har utrolige mange som er sykemeldt og som er uføre.. så hurra for den generasjonen! Anonymous poster hash: 37fdf...2b5 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #31 Skrevet 25. juli 2014 Jeg kan heller ikke forstå denne holdningen hos mange av dagens nye, unge mødre. Det virker som om de mener at babyen/småbarnet tar ubotelig skade av ikke å få henge i puppen, både bokstavelig og i overført betydning, til enhver tid. En annen ting, de vil heller ikke lytte til og ta imot forslag og råd fra mer erfarne mødre, for vi er fullstendig utdatert, må vite. Men aksepterer du at det faktisk er mer forskning og mye som er nytt både for gravide/spedbarn. Eller er det vanskelig å forstå at det du lærte kanskje ikke være rett allikevel? Dette må vi alle leve med om 30 år så er det mitt barn som lærer noe annet enn jeg gjorde.. Dette må jeg akseptere.Anonymous poster hash: 37fdf...2b5 3
Gjest Kaffelattn Skrevet 25. juli 2014 #32 Skrevet 25. juli 2014 Mannen eller jeg tar med barna ut - så kan den andre bli igjen og støvsuge og/eller vaske. Inn/ut av oppvaskmaskinen, vaske overflater, lage middag etc gjøres i øyeblikket når det passer i hjemmet at begge er hjemme og den ene kan passe på barna eller når de sover. Vi fryser aldri middager men lager det hver kveld.
Gjest Kaffelattn Skrevet 25. juli 2014 #33 Skrevet 25. juli 2014 Da jeg ennå var veldig liten satte mamma meg i lekegrinden mens hun ordnet med hus, matlaging og klesvask. Når jeg ble større fikk jeg hjelpe til mer og mer etterhvert som jeg vokste og fikk motorikken på plass. Kan ikke skjønne at lekegrind er standard innkjøp for de som har så små barn at det kan være farlig å gå fra så man får satt på en vaskemaskin, støvsugd, laget mat eller tatt seg en dusj. Jeg synes dagens småbarnsmødre virker så jævlig usikre på seg selv. Er det normalt, kan jeg gjøre ditt, kan jeg gjøre datt. Er det barnemishandling hvis ungen sutrer litt mens jeg skyller ut balsamen.... altså, dere må slappe av. Ungen traumatiseres ikke av at du holder huset og deg selv i orden. Er kanskje ikke så merkelig at man blir litt usikker nå og da fordi det kommer så mange råd overalt: fra papirmagasiner, nettsteder, svigerforeldre og egne foreldre/søsken og alle er så forskjellige - og alle gjerne er så påståelige og sikre, spesielt egen familie fordi "slik erfarte de". For min del er det veldig irriterende med familie som blander seg inn ved besøk: "Nei, nå må barna sove, de er trette, se der", jeg blir gal av slikt. Det hjelper jo ikke å forklare "vi kjenner barna, de pleier å..." og "det er greit å"... Stiller du et spørsmål som har med barn å gjøre i 30 ulike fora så får de veeldig mange ulike svar. Da kan enhver bli usikker. Våre barn godtok aldri å bli satt i en lekegrind for at foreldrene kunne ta en dusj! Da ville det bare ha blitt hyl og gråt fordi de tross alt bare da var ca 1-1,5 år da de satt i lekegrind. Dette er et uhyre sensitivt område og ikke one size fits all.
Vera Vinge Skrevet 25. juli 2014 #34 Skrevet 25. juli 2014 Jeg har pleid å ta med barnet på mest mulig husarbeid. Her har det vært morsomt å være med på, og jeg blir veldig fornøyd når jeg både får kvalitetstid med barnet og jeg får gjort noe nyttig. Det tar litt lengre tid, men totalen er likevel tidsbesparende. Nå driver 2,5-åringen og rydder sine egne leker om kvelden, stort sett. Det hjelper. Har også bare noen få leker som får være i stua, resten er på rommet eller i peisestua, gjemt bak sofaen. Men det viktigste er å ha faste plasser til ting. Vi har f.eks. ikke noe godt system for post, annet enn at det ikke får være i stua eller på kjøkkenet. Resultatet er nå et rotete skrivebord på rommet som brukes som arbeidsrom/kontor. Men planen er å ordne med flere merkede tidskriftholdere osv. Vi har en del av det allerede, så det holder den verste papirflommen i sjakk (f.eks. egne holdere til alle bruksanvisninger, strikkeoppskrifter, kart, konvolutter osv), men vi må f.eks. ha nytt system for ubetalte regninger f.eks. 1
SmallTalk Skrevet 25. juli 2014 #35 Skrevet 25. juli 2014 Hvordan gjør dere det? På natten? Etter leggetid? Med barna? Trenger til måter å gkøre det på. Opplever at jeg aldri har et hhem som kan ta i mot uventet besøk (tenk så hyggelig det er) men bruker mye tid på å shine huset før planlagte besøk. Dette stresser meg, så jeg tar gjerne i mot tips. 1barn på 1,5 år. Begge har fulle jobber og barnet går full tid i bhg.Anonymous poster hash: d02cf...ce6 Her blir det generelt sett ryddet etter leggetid og vasking blir gjort i helgene eller når det passer seg ellers, og da helst uten eldstemann på 2 år i hus. Vesla på 3 mnd synes det er toppers å sitte i vippestolen og se på meg vaske. Jeg blir sånn passe små-gal av rot og prøver dermed å holde det sånn passe ryddig rundt meg, samt å holde de verste hybelkaninene unna. Det å holde huset strøkent er vanskelig med to småbarn, og derfor er fokuset å holde huset sånn passe ryddig slik at det ikke er krise om det skulle komme noen uforberedt.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #36 Skrevet 25. juli 2014 Husarbeid blir gjort med barn til stedet. Noen ganger er de med, andre ganger ikke. De har bare godt av å se at det blir ikke bare plutselig ryddet i løpet av natten. De må se, lære og erfare husarbeid. Minset har begynt å brette klær sammen med meg. Brettingen er så som så, men er med og vi har det gøy sammen. Støvsuging kan de være med på fra de kan gå omtrent Om så bare sitte på støvsugeren :D Anonymous poster hash: b9e02...175
Wilmus Skrevet 25. juli 2014 #37 Skrevet 25. juli 2014 Jeg har pleid å ta med barnet på mest mulig husarbeid. Her har det vært morsomt å være med på, og jeg blir veldig fornøyd når jeg både får kvalitetstid med barnet og jeg får gjort noe nyttig. Det tar litt lengre tid, men totalen er likevel tidsbesparende. Nå driver 2,5-åringen og rydder sine egne leker om kvelden, stort sett. Det hjelper. Har også bare noen få leker som får være i stua, resten er på rommet eller i peisestua, gjemt bak sofaen. Men det viktigste er å ha faste plasser til ting. Vi har f.eks. ikke noe godt system for post, annet enn at det ikke får være i stua eller på kjøkkenet. Resultatet er nå et rotete skrivebord på rommet som brukes som arbeidsrom/kontor. Men planen er å ordne med flere merkede tidskriftholdere osv. Vi har en del av det allerede, så det holder den verste papirflommen i sjakk (f.eks. egne holdere til alle bruksanvisninger, strikkeoppskrifter, kart, konvolutter osv), men vi må f.eks. ha nytt system for ubetalte regninger f.eks. Jeg har endelig funnet en løsning på post og papir-rot som funker for oss. VI hadde ALLTID post + annet skrot på kjøkkenbordet. Det irriterte vettet av meg! Løsningen ble en avlang kurv (like lang som et A4 ark på langs. Bakerst i kurven har jeg laget "filer" (tapet fast i bunden av kurven) med kategorier på ; Ubetalte regninger, firmaet vårt, mitt navn, hans navn, kviteringer, barn og dyr, oppskrifter, og diverse. Så all post blir sortert i disse med en gang. Så går vi gjennom en fast kveld i uka. Forran i kurven har jeg plass til blader som ikke er lest (kastes med en gang de er lest!), en kopp med penner, blyanter og sånt, en kopp med perler og et par perlebrett til mini, og div andre ting som ellers flyter over hele bordet. Denne kurven står på bordet, og jeg kødder ikke, rotet er vekk! Fantastisk!
Wilmus Skrevet 25. juli 2014 #38 Skrevet 25. juli 2014 Jeg har pleid å ta med barnet på mest mulig husarbeid. Her har det vært morsomt å være med på, og jeg blir veldig fornøyd når jeg både får kvalitetstid med barnet og jeg får gjort noe nyttig. Det tar litt lengre tid, men totalen er likevel tidsbesparende. Nå driver 2,5-åringen og rydder sine egne leker om kvelden, stort sett. Det hjelper. Har også bare noen få leker som får være i stua, resten er på rommet eller i peisestua, gjemt bak sofaen. Men det viktigste er å ha faste plasser til ting. Vi har f.eks. ikke noe godt system for post, annet enn at det ikke får være i stua eller på kjøkkenet. Resultatet er nå et rotete skrivebord på rommet som brukes som arbeidsrom/kontor. Men planen er å ordne med flere merkede tidskriftholdere osv. Vi har en del av det allerede, så det holder den verste papirflommen i sjakk (f.eks. egne holdere til alle bruksanvisninger, strikkeoppskrifter, kart, konvolutter osv), men vi må f.eks. ha nytt system for ubetalte regninger f.eks. Jeg har endelig funnet en løsning på post og papir-rot som funker for oss. VI hadde ALLTID post + annet skrot på kjøkkenbordet. Det irriterte vettet av meg! Løsningen ble en avlang kurv (like lang som et A4 ark på langs. Bakerst i kurven har jeg laget "filer" (tapet fast i bunden av kurven) med kategorier på ; Ubetalte regninger, firmaet vårt, mitt navn, hans navn, kviteringer, barn og dyr, oppskrifter, og diverse. Så all post blir sortert i disse med en gang. Så går vi gjennom en fast kveld i uka. Forran i kurven har jeg plass til blader som ikke er lest (kastes med en gang de er lest!), en kopp med penner, blyanter og sånt, en kopp med perler og et par perlebrett til mini, og div andre ting som ellers flyter over hele bordet. Denne kurven står på bordet, og jeg kødder ikke, rotet er vekk! Fantastisk!
Stinelin Skrevet 26. juli 2014 #39 Skrevet 26. juli 2014 Har 2 barn, den eldste er 2år. Vi gjør mest mulig mens barna er våkne og holder på med sitt, så kan vi slappe av eller gjøre egne ting når de sover. Eldstemann er gjerne med med egen fille i hånda, rekker meg tøy som jeg bretter osv. Resten blir gjort etter leggetid eller mens de sover på dagen, er ikke alt som passer å ha de med på. Det der er bare tull, du skulle tilvendt barnet til å sove alene veldig veldig tidlig. Du må være beinhard eller så skaper du ditt eget fengsel. Veldig uenig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå