Gå til innhold

husarbeid med små barn i huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det? På natten? Etter leggetid? Med barna? Trenger til måter å gkøre det på. Opplever at jeg aldri har et hhem som kan ta i mot uventet besøk (tenk så hyggelig det er) men bruker mye tid på å shine huset før planlagte besøk. Dette stresser meg, så jeg tar gjerne i mot tips. 1barn på 1,5 år. Begge har fulle jobber og barnet går full tid i bhg.

Anonymous poster hash: d02cf...ce6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En lager middag (dobbel porajon til frys) og tar oppvask mens en koser med barn etter barnehage, en gjør litt husarbeid mens den andre steller og legger barnet. Da har vi begge litt ekstra tid mellom middag og legging til å ta en pause i sofaen eller på gulvet med barnet. Rydder litt inn i mellom, setter på eller legger sammen klær. Så kanskje en liten halvtime hver kveld på oss begge to. Den dagen noen av oss trener har vi ferdig middag i frys slik at en kan gjøre litt husarbeid i stedet for middag og oppvask. Min på to blir med på rydding nå så lekene er mer ryddige, og "hjelper" også med å koste gulv, ta ut av maskin, vaske klær osv. Så det blir lettere når de er større og kan delta mer.

Det er ikke helt ryddig nokk til at jeg er komfortabel med uanmeldt mesøk, men de får være velkommen inn i rot og litt støv. Noe mer orker jeg ikke å hige etter, ofrer ikke ro mot stress pga mulig uanmeldt besøk.

Det blir mye kjapp hastevask og skjelden full husvask. Av og til tar en av oss med barna ut en hel fridag så den andre kkan ta full husvask.

Anonymous poster hash: 43772...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mange feiler på er at man ikke har skikkelig system på ting. Alle tingene må ha en fast plass, der de skal være når de ikke er i bruk. Kjøp gjerne noe praktisk til å oppbevare leker i på stua, en kiste, en kommode med store skuffer, en slags reol med esker/kasser i eller noe lignende, slik at lekene blir "borte" når de ikke er i bruk. Ha en fast plass til posten, kast det som ikke er relevant, etter hvert som det kommer, ha en fast plass til ubetalte regninger, legeinnkallinger, informasjon og planer fra barnehagen ol. slik at det ikke blir liggende og flyte. Rydd plass i kjøkkenskapene så alt som ikke er i daglig bruk får plass i et skap (litt må man jo tåle, men det er ikke mye ekstra rot som trengs, før det ser bomba ut, om både vannkoker, brødrister, kitchenaid/kenwood, toastjern, kaffetrakter/maskin, og et brød/knekkebrødpakke, div oljer osv har fast plass på kjøkkenbenken. Da ser det raskt bomba ut når du får på et par glass og skitne tallerker som ikke får plass i oppvaskmaskinen). Ha en perm/eske til ting som barnet lager, så slipper du at det ligger "overalt". Ta ting etter hvert, oppvaskmaskina settes på når den er full, og tas ut av med en gang den er ferdig/nedkjølt, klesvasken er fort gjort å sette på før middag, og kan henges opp/legges i tørketrommel når barnet er lagt. Legg klærne på plass med en gang, ikke samle opp til det blir en uoverkommelig haug med klær som må brettes. Vask opp mens du lager middag. Lag en del retter som skal stå i ovnen (vi steker nesten alt av kjøtt, fisk og pølser i ovnen, i tillegg til former som skal stekes i ovn), eller stå og småkoke uten omrøring, så får du gjort en del mens middagen lager seg selv. Skal du en tur ned i kjelleren så tar du med deg det som skal ned i kjelleren, samme med opp på loftet, ut i garasjen osv. Prøv å gjøre mest mulig naturlig etter hvert, så slipper du skippertak og du slipper å føle at du rydder, fordi det går av seg selv.

Anonymous poster hash: 1b719...1f1
  • Liker 3
Skrevet

Del dere!

Dere trenger ikke alltid være to stk som leker med barnet, og iløpet av en time på ettermiddagen er mye gjort (y)

Litt må jo gjøres etter legging også, og storvask kan en gjøre mens den andre går ut en lørdag. Jeg vasker bad mens barna bader i badekaret fek, støvsuging er fort gjort mens en legger barnet. Oppvask/matlaging/lett rydding gjøres rett etter jobb mens en leker med barnet, eller det hjelper til med middag.

Skrevet

Men kjære deg, lekegrind er tingen!!

• Liker 1
Skrevet

Har gjort noe med barnet og noe etter leggetid.

Gi barnet en klut eller en kost. Barn liker å være med og å hjelpe til så la barnet surre rundt med kluten og hjelpe til;)

• Liker 1
Gjest Chelseagirl
Skrevet

Hvordan gjør dere det? På natten? Etter leggetid? Med barna? Trenger til måter å gkøre det på. Opplever at jeg aldri har et hhem som kan ta i mot uventet besøk (tenk så hyggelig det er) men bruker mye tid på å shine huset før planlagte besøk. Dette stresser meg, så jeg tar gjerne i mot tips. 1barn på 1,5 år. Begge har fulle jobber og barnet går full tid i bhg.

Anonymous poster hash: d02cf...ce6

Jeg er delvis alene med en på samme alder som deg. Jeg gjør det mens han holder på med et eller annet og ikke har behov for meg der og da. Han er veldig tålmodig av seg, og liker å følge med på det jeg gjør. Er ikke noe problem å henge opp ei vask eller brette klær, for han sitter som regel og ler av det jeg gjør eller svinser rundt. Ellers har det hendt at jeg setter på noe på nrksuper, gir han en kopp med rosiner så jeg får rydda over kjøkkenet etter middag liksom. Og så liker han å skype med folk i familien min hahahaha:D

AnonymBruker
Skrevet

Som regel får man vel gjort en del etter leggetid. Man trenger jo ikke å vaske ned huset hver dag, men litt småtteri får man jo gjort hele tiden. Og ellers har man jo helgene..

Anonymous poster hash: 18f05...6b5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som regel får man vel gjort en del etter leggetid. Man trenger jo ikke å vaske ned huset hver dag, men litt småtteri får man jo gjort hele tiden. Og ellers har man jo helgene..

Anonymous poster hash: 18f05...6b5

Helgene? Da må man jo ha barnet fulltid, null overskudd og tid til husarbeid!

Anonymous poster hash: e911a...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Det blir for dumt å klage over at man ikke får gjort husarbeide bare for at man har fått barn.

Det går ann å gjøre sånt mens barnet sover, man kan dele seg og gjøre litt hver, man kan putte barnet i en lekegrind og la det pusle litt for seg selv. Et barn må ikke underholdes hvert eneste sekund av våkentiden uansett alder.

Skaff deg en trillepike. Er sikkert noen småjenter som gladelig triller en time eller to for noen kroner.

Og for guds skyld: Tenk deg godt om før du får en til! Daaaa blircdet vanskelig da!

Anonymous poster hash: 76880...899

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper du er ironisk nå.

Det man kan gjøre med helgevasken er at dere betaler for vask hver tredje uke, og så bytter dere på de to andre ukene, slik at hver av dere vasker hver tredje helg. Da tar den andre med seg barnet ut, og den ene er igjen og vasker bad og gulv. Så lenge dere har det ryddig så går det veldig kjapt, og man kan være ferdig på et par timer. Om dere betaler for vask hver tredje uke blir det billigere, pluss at det blir vasket skikkelig grundig minst en gang i måneden. Da holder det for dere å bare dra over med en mopp, samt tørke støv og vaske bad når det er "deres tur".

Anonymous poster hash: 1b719...1f1

• Liker 4
Skrevet

Øveretasjen rydder og mopper jeg mens jeg lager middag, og etter middag hvis jeg ikke er ferdig. Nede rydder, støvsuger og vasker jeg på formiddagen hvis jeg har fri eller skal på kveldsvakt. Til nød i helgen. :) Ikke at det alltid er ryddig hos oss da, men det er mer fordi jeg har vært sløv til det i det siste enn at jeg faktisk ikke har hatt mulighet. Barnet er 2 år og 8 mnd, men det gikk like fint da han var 1,5. Han er flink til å aktivisere seg selv når jeg gjør husarbeid. :)

Skrevet

Null overskudd? Altså, dere har ETT barn, ikke fem.. Det sier seg selv at foreldre som jobber i ukedagene, må bruke helgene til ting de ikke rakk før i uka. Og barnet kan da være med på mye av det, eller leke alene den korte stunden det tar å støvsuge ol. Man kan jo ikke stoppe å gjøre husarbeid, fordi man har fått ett barn.. Herregud..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler sterkt vaskehjelp annenhver uke, man får så mye igjen for det ift tid med barna og partner og mindre ting som skaper konflikter og irritasjon hjemme.

Som den over hjelper det veldig med er fast system på alt som vanligvis flyter rundt. Ha en pose til skittentøy hengende i nærheten av oppholdsrom slik at når ungene drar av av klær kan det lett plukkes opp uten å gå til maskinen hver gang. Ha system på alt av post og papirer. Det bør egentlig da bare være kjøkken og spisested som må ryddes og lett vaskes over hver dag.

Hos oss rydder en etter middag mens en bader eller ser på barne tv, kleshenger settes på og ryddes etter legging.

Anonymous poster hash: 979d5...c09

Skrevet

Rydding etter måltider osv og litt på kveldstid, husvask i helgene.

Ikke spesielt vanskelig å få til (og vi har faktisk fem barn, som nevnt over :ler:) og det er utrolig hvor mye man får gjort på 15-20 minutter. Vi har delt inn huset i soner slik at alle har ansvar for noe, og har så godt som ingen konflikter rundt dette.

I veldig travle perioder sprekker skjemaet. Da er det bare å hente seg inn igjen. Jeg kjenner veldig få barnefamilier som har det tipp topp hele tiden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen trenger å sitte og se på babyen 24/7. Det er bare tull. Dere må slutte med den psykotiske dullingen og fare inn på barnerommet bare dere hører et sukk.

Hus & hjem forfaller og dere forfaller.

Ikke rart fedrene blir lei og stikker. Skjerpings.

Anonymous poster hash: 546ad...0b1
  • Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet

Hørt om lekegrind? Mye blir gjort i løpet av et par timer, og ungen lider ikke av å aktivisere seg selv i lekegrinda.

Skrevet (endret)

Trikset er vell egentlig å holde det rent og ikke gjøre rent. Så lett og så vanskelig... Jeg får det ikke til, selv om jeg lover meg selv dyrt og hellig hver gang jeg bruker 1 time på å vaske badet :-P Men uansett, et eksempel er å ta en klut/tørr eller våtserviett å sveipe over vask/krane og toalett mens du pusser tenner om kvelden. Vask dysjen når du selv dusjer. Det går og ann at barnet er med på det du gjør. F.eks at barnet tar kveldsbadet mens du vasker badet. Og utnytt "dødtiden". Pauser i tv programmer kan man smøre matpakke til neste dag, rydde stue/kjøkken etc.

Endret av Kardinal
  • Liker 1
Skrevet

Ryddetid sammen med barnet før leggetid er og et tips :) Så sant dere har ungen sine leker i stua da. Da slepper dere å se på alt rotet og tråkke på leker.

AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg, lekegrind er tingen!!

Jepp, og når barnet/a er litt større, kan de(t) hjelpe til. Er jo ikke all verdens som skal til for å få det presentabelt nok - leker ryddes vekk i egen lekeeske, en kjapp overtørk av spise- og salongbord med klut, og støvsuging av gulv og evt sofa om smuler der.

Badet er per def. rotefri sone, samme med gang. Altså rydder man vekk ytterklær og sko når man tar det av, og på badet skal skittentøy i kurven sin, tøy som skal brukes igjen på de ulikes soverom, og evt badeleker ryddes bort i liten kurv når badet er over. Håndklær henges på knaggene sine etterbruk.

Kjøkkenet tar kanskje ti minutter per dag. Rydding inn og ut av oppvaskemaskin, evt håndvask av det som ikke skal i maskina, ministøvsuger tar smuler på benk og bord, og så drar man over benk, bord og komfyr med klut.

Ferdig!

Anonymous poster hash: 22bdc...e45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...