AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #121 Skrevet 26. juli 2014 Synes ikke det var greit av deg, jeg. Du er ikke handikappet og bruker et toalett som er for handikappede, synes det er utrolig frekt. Ok. Kunne du også skrevet ett par ord om hva du mener at jeg burde gjort? Hadde vært greit å vite hva folk anser som alternativene. De som skriver at det ikke er greit (noe de selvsagt har all rett til å mene) har til nå svart heller lite når det gjelder hva de mener at jeg burde gjort. TS her forresten :-)Anonymous poster hash: 4f227...030
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #122 Skrevet 26. juli 2014 sophh, on 26 Jul 2014 - 17:47, said: Synes ikke det var greit av deg, jeg. Du er ikke handikappet og bruker et toalett som er for handikappede, synes det er utrolig frekt. Som nevnt tidligere i tråden er ikke handicap-toalettet reservert for handicappede, bare tilrettelagt for dem. Det var jo ingen andre som sto i kø for å bruke hc-toalettet, og da er det helt i orden at ts gikk der, hadde hun kastet seg inn døren foran en som var handicappet hadde det jo selvfølgelig vært en helt annen sak. Foreslår at du leser denne artikkelen om bruk av hc-toaletter: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ja_-det-er-lov-5319247.html#.U9PrSHkcS00 Anonymous poster hash: f8c79...90d 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #123 Skrevet 26. juli 2014 Eneste gangen jeg reagerer på slikt, er når jeg tar fergen. Der er det ett eneste handicap-toalett/stellerom. Overgangen tar 30 minutter. Sist jeg var der var det en dame med baby som okkuperte rommet i et kvarter!!! Og ikke hadde hun med noe annet enn våtservietter og en liten stellematte ut, så lite trolig at det var gigabæsj som måtte tas hånd om. Tipper hun ammet. DET er IKKE greit! Endte med at jeg bare rakk å skifte på ene barnet mitt. Om det hadde vært noen i rullestol eller med pose som ventet kumne det gått galt for dem... Da hadde jeg banket på døra. Og hentet en vekter og sagt jeg mistenkte at en person ruset seg der, for det tok så lang tid. Da hadde nok blitt fart på dama.Anonymous poster hash: d7cb1...d87
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #124 Skrevet 26. juli 2014 Som nevnt tidligere i tråden er ikke handicap-toalettet reservert for handicappede, bare tilrettelagt for dem. Det var jo ingen andre som sto i kø for å bruke hc-toalettet, og da er det helt i orden at ts gikk der, hadde hun kastet seg inn døren foran en som var handicappet hadde det jo selvfølgelig vært en helt annen sak. Foreslår at du leser denne artikkelen om bruk av hc-toaletter: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ja_-det-er-lov-5319247.html#.U9PrSHkcS00 Anonymous poster hash: f8c79...90d Går ut i fra at det er samme AB som gjentar til det kjedsommelige at Handicapforbundet sier det er greit at man bruker handicapdoen. Handicapforbundet organiserer ca. 15 00o0 medlemmer og utaler seg på vegne av en svært liten gruppe. Derfor har har vi nå satt FFO sine jurister på saken. Har du hørt om denne loven; http://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42 ? Merk deg; § 1.Formål Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne, og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Loven skal bidra til nedbygging av samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer og hindre at nye skapes. § 9.Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming) Offentlig virksomhet skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming innenfor virksomheten. Tilsvarende gjelder for privat virksomhet rettet mot allmennheten. Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig. Offentlig og privat virksomhet rettet mot allmennheten har plikt til å sikre universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjon så langt det ikke medfører en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Ved vurderingen av om utformingen eller tilretteleggingen medfører en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, hvorvidt virksomhetens alminnelige funksjon er av offentlig art, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen, virksomhetens ressurser, sikkerhetsmessige hensyn og vernehensyn. Brudd på plikten til å sikre universell utforming etter tredje ledd regnes som diskriminering. Det regnes ikke som diskriminering etter fjerde ledd dersom virksomheten oppfyller nærmere bestemmelser i lov eller forskrift om innholdet i plikten til universell utforming. Kongen kan gi forskrift om innholdet i plikten til universell utforming på områder som ikke er omfattet av krav i eller i medhold av annet lovverk, jf. femte ledd. § 10.Universell utforming av bygninger, anlegg mv. For bygninger, anlegg og uteområder rettet mot allmennheten gjelder kravene til universell utforming i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Hvorfor tror du der er Handicap toaletter på de aller fleste offentlige bygninger, resturanter o.l. ? Og hvorfor tror de det var et himla styr for noen år siden når alle offentlige og private bygg med kontorer, butikker, resturanter, kjøpesentre osv. som ikke hadde måtte lage rullestolramper inn i bygningene? Det var fordi tilgjengelighetsloven kom o gpåla dem å legge til rette. Forøvrig er alle som har skrevet i tråden her, enten det er for eller mot at allmeheten kan bruke handicapdoene med på å bidra til at FFO får se flere sider av saken, og at dette er et problem. Anonymous poster hash: d5b37...425
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #125 Skrevet 26. juli 2014 Da hadde jeg banket på døra. Og hentet en vekter og sagt jeg mistenkte at en person ruset seg der, for det tok så lang tid. Da hadde nok blitt fart på dama.Anonymous poster hash: d7cb1...d87 Vekter på ferge? Nei, det finnes ikke. Anonymous poster hash: d5b37...425 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #126 Skrevet 26. juli 2014 Jeg ser fortsatt ikke noe problem. Det er snakk om, i de aller fleste tilfeller, at man går inn og gjør det man skal på do og går ut igjen. Og de aller fleste går så klart på vanlige doer om det ikke er noen spesiell grunn til at de ikke kan det. Har jeg med meg noen, så tar jeg ikke med vognen inn på HC-toalettet, da går jeg såklart alene på vanlig toalett. De tilfellene der man har sex på do, bruker doen til å amme i 20 minutter, jentegjenger som fjaser i en evighet osv er noe annet, det er selvfølgelig ikke greit verken på et vanlig toalett eller et HC-toalett. Jeg skjønner godt greia med HC-parkering. Her kan man risikere å måtte vente i en time eller mer for å få parkere om noen andre har tatt HC-plassene, og det ikke er plasser i nærheten som man kan bruke. Klart, er de tatt av andre med HC-bevis er man like langt, men det blir jo noe annet også. Og hva med setene på bussen? Skal man nekte folk å sitte i de 4-8 setene som er for eldre/handicappede når det ikke er eldre/HC på bussen? Og om det ikke er rullestol/barnevogn på bussen, skal man nekte folk å stå/sitte i det området? Så klart ikke, men man flytter seg om det kommer på noen med behov for plassen. På lik linje som at man lar de med behov komme før seg på HC-toalett om man ser noen. Anonymous poster hash: 0da72...9d8 9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #127 Skrevet 27. juli 2014 AnonymBruker, on 27 Jul 2014 - 00:14, said: Går ut i fra at det er samme AB som gjentar til det kjedsommelige at Handicapforbundet sier det er greit at man bruker handicapdoen. Handicapforbundet organiserer ca. 15 00o0 medlemmer og utaler seg på vegne av en svært liten gruppe. Derfor har har vi nå satt FFO sine jurister på saken. Har du hørt om denne loven; http://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42 ? Hvorfor tror du der er Handicap toaletter på de aller fleste offentlige bygninger, resturanter o.l. ? Og hvorfor tror de det var et himla styr for noen år siden når alle offentlige og private bygg med kontorer, butikker, resturanter, kjøpesentre osv. som ikke hadde måtte lage rullestolramper inn i bygningene? Det var fordi tilgjengelighetsloven kom o gpåla dem å legge til rette. Forøvrig er alle som har skrevet i tråden her, enten det er for eller mot at allmeheten kan bruke handicapdoene med på å bidra til at FFO får se flere sider av saken, og at dette er et problem. Anonymous poster hash: d5b37...425 Og det står fortsatt ikke noe sted at det BARE et handicappede som har lov til å bruke hc-toaletter, det er jo en selvfølge at det skal tilrettelegges for handicappede, men det betyr jo ikke at ingen andre kan bruke det samme toalettet? Er rullestolramper også bare for handicappede da mener du, har ingen andre lov til å gå på dem eller trille barnevognen sin der? Både arbeidstilsynet og helsevernetaten sier i den artikkelen i aftenposten at det ikke er noen regler for hvem som har lov til og ikke lov til å bruke hc-toalettene. Anonymous poster hash: f8c79...90d 7
Frøken Smilla Skrevet 27. juli 2014 #128 Skrevet 27. juli 2014 Går ut i fra at det er samme AB som gjentar til det kjedsommelige at Handicapforbundet sier det er greit at man bruker handicapdoen. Handicapforbundet organiserer ca. 15 00o0 medlemmer og utaler seg på vegne av en svært liten gruppe. Derfor har har vi nå satt FFO sine jurister på saken. Har du hørt om denne loven; http://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42 ? Merk deg; § 1.FormålLovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne, og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.Loven skal bidra til nedbygging av samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer og hindre at nye skapes. § 9.Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming)Offentlig virksomhet skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming innenfor virksomheten. Tilsvarende gjelder for privat virksomhet rettet mot allmennheten.Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig.Offentlig og privat virksomhet rettet mot allmennheten har plikt til å sikre universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjon så langt det ikke medfører en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Ved vurderingen av om utformingen eller tilretteleggingen medfører en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, hvorvidt virksomhetens alminnelige funksjon er av offentlig art, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen, virksomhetens ressurser, sikkerhetsmessige hensyn og vernehensyn.Brudd på plikten til å sikre universell utforming etter tredje ledd regnes som diskriminering.Det regnes ikke som diskriminering etter fjerde ledd dersom virksomheten oppfyller nærmere bestemmelser i lov eller forskrift om innholdet i plikten til universell utforming.Kongen kan gi forskrift om innholdet i plikten til universell utforming på områder som ikke er omfattet av krav i eller i medhold av annet lovverk, jf. femte ledd.§ 10.Universell utforming av bygninger, anlegg mv.For bygninger, anlegg og uteområder rettet mot allmennheten gjelder kravene til universell utforming i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Hvorfor tror du der er Handicap toaletter på de aller fleste offentlige bygninger, resturanter o.l. ? Og hvorfor tror de det var et himla styr for noen år siden når alle offentlige og private bygg med kontorer, butikker, resturanter, kjøpesentre osv. som ikke hadde måtte lage rullestolramper inn i bygningene? Det var fordi tilgjengelighetsloven kom o gpåla dem å legge til rette. Forøvrig er alle som har skrevet i tråden her, enten det er for eller mot at allmeheten kan bruke handicapdoene med på å bidra til at FFO får se flere sider av saken, og at dette er et problem. Anonymous poster hash: d5b37...425 For meg virker det som du (og evt FFO?) misforstår begrepet "tilrettelegging". Det er ikke synonymt med "enerett". Hvem er forresten disse "vi" du refererer til at har satt FFOs jurister på "saken"? 10
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #129 Skrevet 27. juli 2014 Går ut i fra at det er samme AB som gjentar til det kjedsommelige at Handicapforbundet sier det er greit at man bruker handicapdoen. Handicapforbundet organiserer ca. 15 00o0 medlemmer og utaler seg på vegne av en svært liten gruppe. Derfor har har vi nå satt FFO sine jurister på saken. Har du hørt om denne loven; http://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42 ? Merk deg; § 1.Formål Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne, og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Loven skal bidra til nedbygging av samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer og hindre at nye skapes. § 9.Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming) Offentlig virksomhet skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming innenfor virksomheten. Tilsvarende gjelder for privat virksomhet rettet mot allmennheten. Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig. Offentlig og privat virksomhet rettet mot allmennheten har plikt til å sikre universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjon så langt det ikke medfører en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Ved vurderingen av om utformingen eller tilretteleggingen medfører en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, hvorvidt virksomhetens alminnelige funksjon er av offentlig art, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen, virksomhetens ressurser, sikkerhetsmessige hensyn og vernehensyn. Brudd på plikten til å sikre universell utforming etter tredje ledd regnes som diskriminering. Det regnes ikke som diskriminering etter fjerde ledd dersom virksomheten oppfyller nærmere bestemmelser i lov eller forskrift om innholdet i plikten til universell utforming. Kongen kan gi forskrift om innholdet i plikten til universell utforming på områder som ikke er omfattet av krav i eller i medhold av annet lovverk, jf. femte ledd. § 10.Universell utforming av bygninger, anlegg mv. For bygninger, anlegg og uteområder rettet mot allmennheten gjelder kravene til universell utforming i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Hvorfor tror du der er Handicap toaletter på de aller fleste offentlige bygninger, resturanter o.l. ? Og hvorfor tror de det var et himla styr for noen år siden når alle offentlige og private bygg med kontorer, butikker, resturanter, kjøpesentre osv. som ikke hadde måtte lage rullestolramper inn i bygningene? Det var fordi tilgjengelighetsloven kom o gpåla dem å legge til rette. Forøvrig er alle som har skrevet i tråden her, enten det er for eller mot at allmeheten kan bruke handicapdoene med på å bidra til at FFO får se flere sider av saken, og at dette er et problem. Anonymous poster hash: d5b37...425 Så bra! Det fant du loven som viser at faktisk folk med barnevogn har lov å bruke hc wc (og andre). Anonymous poster hash: 9cb8f...70a 12
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #130 Skrevet 27. juli 2014 Funksjonsfriske kan normaltmholde seg en stund, noen minutter... Funksjonshemmede kan ha manglende fysisk mulighet til å holde seg og dermed vente i noen minutter når de først må. Det er ikke noe hyggelig å oppleve uhell fordi folk med barnevogn eller en fullstappet handlevogn synes det er praktisk å benytte seg av handicapwcen. Når en har pose på magen, eller rupa foran i stedenfor bak, og posen enten er full eller lekker, så er noen få mintters venting avgjørende for hvor stor katastrofen blir før lekkasjen blir ryddet opp i. Mange kjøpesentre låser av denne grunn av HC toalettet med nøkkel som man må gå og spørre etter for å få bruke HC WC. Enkelte steder må vi og svare på om det er en handicapet som skal bruke wcen. Anonymous poster hash: d5b37...425 det fins da mange uten rullestol som også har sånne problemer. Betyr det da at jeg fks har rett på å bruke handikaptoalettet før andre fordi jeg har overaktiv blære? Kult!Anonymous poster hash: 35dab...a0a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #131 Skrevet 27. juli 2014 Hvor lang tid bruker dere egentlig på dro hvis dere ikke kan la vogna stå utenfor? Jeg har aldri hatt behov for å ta med meg ungen/vogn inn på selve doen, er jo bare snakk om Max 2 min...Anonymous poster hash: 3128d...b4b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #132 Skrevet 27. juli 2014 Hvor lang tid bruker dere egentlig på dro hvis dere ikke kan la vogna stå utenfor? Jeg har aldri hatt behov for å ta med meg ungen/vogn inn på selve doen, er jo bare snakk om Max 2 min...Anonymous poster hash: 3128d...b4b Jeg hadde aldri latt vognen med babyen min stå utafor doen, ikke i 2 minutter engang. Kall meg gjerne overbeskyttende, men man vet aldri. Om det bare tar 2 minutter inne på do, så overlever de handicappede å vente. Anonymous poster hash: 7c65a...977 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #133 Skrevet 28. juli 2014 TS her. AB som skulle kontakte FFO, hvordan gikk det/hva svarte de?Anonymous poster hash: 4f227...030
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #134 Skrevet 28. juli 2014 TS her. AB som skulle kontakte FFO, hvordan gikk det/hva svarte de?Anonymous poster hash: 4f227...030 Dette har jeg svart på, tidligere, FFO har sendt saken over til juristene på Rettighetssenteret. Der er det ferie til ca. 13. August. Regner med at de da har en del saker å jobbe seg ned i. FFO har ca. 330 000 medlemmer fordelt på 73 medlemsorganisasjoner, og representerer således svært mange, i forhold til Handicapforbundet med sine ca. 15 000, som en her inne liker å vise til en uttalelse fra. Har og lenket til Lovdata og tilgjengelighetsloven. Anonymous poster hash: d5b37...425
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #135 Skrevet 28. juli 2014 I mens får alle med barnevogn knipe igjen, eller kun ta raske turer ut av huset (uten å drikke!), eller ha med ledsager som kan passe barnet mens de gjør sitt fornødne. Evt. kreve egne barnevogn-toaletter siden de handicappede skal ha "sine" toaletter for seg selv. Anonymous poster hash: c1641...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #136 Skrevet 28. juli 2014 Dette har jeg svart på, tidligere, FFO har sendt saken over til juristene på Rettighetssenteret. Der er det ferie til ca. 13. August. Regner med at de da har en del saker å jobbe seg ned i. FFO har ca. 330 000 medlemmer fordelt på 73 medlemsorganisasjoner, og representerer således svært mange, i forhold til Handicapforbundet med sine ca. 15 000, som en her inne liker å vise til en uttalelse fra. Har og lenket til Lovdata og tilgjengelighetsloven. Anonymous poster hash: d5b37...425 Får håpe juristene hos FFO har bedre ting å bruke tiden sin på. Handikappede har mange viktige ting de må kjempe for. Å slippe kø på toalettet håper jeg ikke er en av de. Anonymous poster hash: 9cb8f...70a 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #137 Skrevet 28. juli 2014 Nei, særlig ikke når det er masse ledig på de "vanlige" toalettene. Ikke gøy å stå fast med baby med bleiesår.red: det er litt mer forståelig om en mor med barn bruker stellerommet, men irriterende når det "bare" var en vanlig person som ikke gadd å gå til de andre toalettene. Nei, det samme gjelder her. Toalettene er tilpasset for folk med barn, men det betyr ikke at de har enerett på å bruke toalettet. Anonymous poster hash: 56ae0...fda 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #138 Skrevet 28. juli 2014 Hvor lang tid bruker dere egentlig på dro hvis dere ikke kan la vogna stå utenfor? Jeg har aldri hatt behov for å ta med meg ungen/vogn inn på selve doen, er jo bare snakk om Max 2 min...Anonymous poster hash: 3128d...b4b Så det er liksom greit å la en barnevogn med baby stå igjen ubevoktet utenfor et travelt kjøpesentertoalett? Hadde det enda vært plass til å ta den med inn til båsene så skulle jeg vært enig. Men tipper det hadde blitt godt mottatt å bakse hele vognen inn, ta opp plass foran 2-3 båser og et par vasker. Da tar jeg heller med vognen inn på HC-toalettet og tar opp kun det éne toalettet, som det sjelden er andre på, i de 2-3 minuttene det tar gitt. Anonymous poster hash: 0da72...9d8 3
Cambria Skrevet 28. juli 2014 #139 Skrevet 28. juli 2014 Jeg ville heller rost deg for å ikke at sjansen på å overlate ditt barn alene eller med en vilt fremmed i gangen. Ikke bry deg om ho som stod utenfor, hadde sikkert bare en dårlig dag eller var misunnelig
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #140 Skrevet 30. juli 2014 Hvor lang tid bruker dere egentlig på dro hvis dere ikke kan la vogna stå utenfor? Jeg har aldri hatt behov for å ta med meg ungen/vogn inn på selve doen, er jo bare snakk om Max 2 min...Anonymous poster hash: 3128d...b4b Skjønner at du bor på landet... Eller hadde du satt igjen vogna med babyen utenfor toalettene på Oslo City f.eks? Eller på Oslo S? Eller på Gardermoen? Anonymous poster hash: 0c0fc...d25 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå