Gå til innhold

"Hvordan" bader man med tampong?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser til syden i morgen og jeg er redd jeg kanskje får mensen. Har PCOS og uregelmessig syklus, så har dårlig kontroll på når mensen kommer, men kjente noen stikk i magen i dag som minner om menssmerter.

Greia er at jeg har liten erfaring med tampong siden jeg ofte får vondt når jeg bruker de, og jeg har alltid unngått å bade om jeg har hatt mensen.

Men da lurer jeg på: Hva må jeg tenke på når jeg skal bade med tampong?

Ei vennine av meg fortalte en gang at det var utrolig ekkelt fordi vannet fulgte tråden i tampongen og den utvidet seg så mye.

En annen venninne sa at det er viktig å bytte tampong like etter man har badet. Det høres så kjedelig ut, jeg hater strandtoaletter og går som regel opp og ned sjøen hele tiden (vi har hotell ikke så langt unna stranden så jeg løper sikkert hjem dit når jeg må på do). Må jeg da drive og bytte hele tiden?

Anonymous poster hash: 0d61f...8ac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri opplelvd at den er blitt utvidet av vannet, bare pass på å få satt det skikkelig opp så blir nok ikke det et problem:)

Ang. Å bytte har jeg ikke hørt noe om at man trenger å bytte med en gang etter bading. Bare bruk sunn fornuft:)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis like etter at jeg har hatt en dukkert, men når jeg kommer tilbake til hotellet. Prøver å ikke la det gå mer enn 2 timer om jeg bruker tampong, men er ingen krise.

Jeg bruker vanligvis mooncup (altså menskopp) nå for tiden, spesielt hvis jeg skal bade, men det blir vel nesten det samme, bortsett fra litt skjeldnere bytter.

Anonymous poster hash: 1a46e...e51
AnonymBruker
Skrevet

Helsesøster Trude på girls1st.no har skrevet at man bytter tampong med en gang man kommer ut av vannet fordi det kan komme ørsmå mengder vann og dermed bakterier inn i skjeden og i tampongen når vi bader.

Svømmebaseng på hotelene i syden bader jeg aldri i fordi det er en annen standar mht hygiene i syden enn i Norge. Mange får uvi og hoster mye når de har badet i sydenbaseng et tegn på at der ikke er gunstige forhold å bade i.Med mensen ville jeg av den grunn ikke badet i baseng.

unngå å gå med våt badebukse og å bli kald.

Anonymous poster hash: 88284...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg skal ikke bade i basseng men i sjøen.

Men dersom tampongen blir full i vann, vil ikke det kunne komme blod ut da? For da er den jo full og da vil det jo lekke? Eller?

Bruker kun Tampax så satser på at jeg skal klare å få den riktig på plass, og det er så høye temperaturer der nede at kald kommer jeg heller ikke til å være, selv om jeg kommer rett fra vannet.

Anonymous poster hash: f888b...d02
Gjest Blåmeis
Skrevet

Bare bruk det som vanlig, den funker like bra. Blodet blir tatt opp, ikke noe stress.

Man bør skifte ofte, men jeg har ofte latt vær, og bare skiftet cirka hver tredje-fjerde time. Skifter når jeg må på do eller hvis jeg syntes det har gått lenge. Skifter som jeg ville gjort hvis jeg ikke badet :)

Skrevet

De første to dagene når jeg blør som verst så har jeg opplevd at det kommer blodutblandet vann ut når jeg har badet med tampong, og må bytte til ny straks etterpå. Når mensen begynner å roe seg litt så holder det å bytte til lunsj, og når jeg kommer opp igjen fra stranda noen timer etter lunsj.

Blør ganske kraftig på dag 1 og 2.

Tamponger trekker til seg vann når man er i basseng, badekar eller sjøen..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg skal ikke bade i basseng men i sjøen. Men dersom tampongen blir full i vann, vil ikke det kunne komme blod ut da? For da er den jo full og da vil det jo lekke? Eller? Bruker kun Tampax så satser på at jeg skal klare å få den riktig på plass, og det er så høye temperaturer der nede at kald kommer jeg heller ikke til å være, selv om jeg kommer rett fra vannet. Anonymous poster hash: f888b...d02

Har du prøvd ob? Tampax synes jeg er helt forferdelige.

Det kommer ikke så mye vann inn at det lager problemer med lekkasje.

Du får jo ikke noe særlig med vann i skjeden når du bader uten mens og uten tampong?

Det som kan skje og er grunnen for at du skal bytte etter bad er at der kan komme bakterier via tråden inn i tampongen. Den er blodig, og varm og dermed et sted bakterier vokser raskt. Når du har mensen er du åpnere inn i livmoren enn uten mens. Da kan bakteriene gi både toxic sjokk syndrom og infeksjoner i livmor, eggledere og eggstokkbettenelse. Dette er og litt avhengig av hvilke bakterier som du evt. Er uheldig å få i deg. Ta med håndsprit, til bruk før toalettbesøk, på hendene altså.

Anonymous poster hash: 88284...b3c

Skrevet

Jeg badet med tampong i 10 dager i strekk i syden ifjor. Ingen problem. Hadde lite mens så byttet sjelden. Tampongen ble ikke våt, blir den det er den ikke dyttet langt nok opp, Bruk tampax, mye lettere å få langt nok inn.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men jeg skal også til syden og skal selvsagt ha mensen akkurat da.

Blør ganske mye og har spiral, så lurer jo på om det er trygt å bade med tampong da?

Anonymous poster hash: 47b62...ba5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...