Gå til innhold

Barnehagestart

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det snart barnehagestart, og lurer derfor på hva dere går til innkjøp av til barnet. i vårt tilfelle 1,5 år.

Noen som har tips om gode høst og vinterdresser? Sandaler/sko/støvler?Regntøy?

Anonymous poster hash: c2073...1a9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til så små barn vil jeg anbefale Reima vinterdress. Ikke pga. merket, men fordi det er de letteste dressene og for en liten kropp kan en tung dress være svært hemmende i snøen.

Sats på en lett vinterdress, gode og lette sko (feks. Viking Goretex) som ikke er høy på ankelen og gode ullklær. Den tova ulldressen fra Safa er veldig god og varm.

Gode votter og luer er bra å ha. Ha gjerne flere votter og luer i barnehagen + skiftetøy som: Strømpebukser, gensre, sokker, ullsokker etc.

Hals eller buff er kjekt å ha.

Regntøy har jeg bod erfaring med Helly Hansen. Støvler har hun fra Europris. Funker som gull :)

Noen barnehagen ønsker at barna bruker tøfler. Skinntøflene fra Tøflus ( http://www.toflus.no/ ) har min datter brukt.

Ellers: Hør med barnehagen og kjøp inn etter behov. Barn vokser fort og trenger ikke dobbelt opp av alt.

Anonymous poster hash: a56b4...779
AnonymBruker
Skrevet

Til så små barn vil jeg anbefale Reima vinterdress. Ikke pga. merket, men fordi det er de letteste dressene og for en liten kropp kan en tung dress være svært hemmende i snøen.

Sats på en lett vinterdress, gode og lette sko (feks. Viking Goretex) som ikke er høy på ankelen og gode ullklær. Den tova ulldressen fra Safa er veldig god og varm.

Gode votter og luer er bra å ha. Ha gjerne flere votter og luer i barnehagen + skiftetøy som: Strømpebukser, gensre, sokker, ullsokker etc.

Hals eller buff er kjekt å ha.

Regntøy har jeg bod erfaring med Helly Hansen. Støvler har hun fra Europris. Funker som gull :)

Noen barnehagen ønsker at barna bruker tøfler. Skinntøflene fra Tøflus ( http://www.toflus.no/ ) har min datter brukt.

Ellers: Hør med barnehagen og kjøp inn etter behov. Barn vokser fort og trenger ikke dobbelt opp av alt.

takk for mange fine tips:) tenker helst i oppstarten hva man bare MÅ ha da. Vinterdresser osv kan jo taes litt på sikt.

AnonymBruker
Skrevet

I oppstarten må man ha:

- matboks (om barnet skal spise matpakke i barnehagen)

- sekk (om dere trenger det til å bære matboks og skiftetøy)

- drikkeflaske (om ikke barnehagen har egne kropper på badet til barna)

- tøfler (om barnet skal bruke det)

- bleier

- solkrem (om det er sol og varmt)

- sinksalve (om barnet blir sår)

- skiftetøy i barnehagen

- regntøy

- støvler

- utesko tilpasset været

- utebukse

- utejakke

Skrevet

Det du må ha til barnehagestart er:

Regntøy, utetøy tilpasset årstiden, ekstra skift, bleier/våtservietter som ligger i barnehagen, en vogn å sove i og innesko. Eventuelt matboks og drikkeflaske dersom barnet må ha med seg niste. Samt merking av alt tøy/sko/annet som tilhører barnet.

Resten kan kjøpes etter hvert. :)

Skrevet

Forhåpentligvis trenger han solkrem, solhatt/caps, shorts, badetøy og sandaler. ;)

Ellers er godt regntøy og vanntette sko/støvler greit å ha på høsten. Gjerne også et sett med ull eller fleece til å ha under, når det blir kaldere. Kjøp støvler som passer, ikke støvler som han kan ha ullsokker i, dersom det er så kaldt at han trenger ullsokker er ikke støvler et godt alternativ uansett. Det er viktig med gode sko, så han får beveget seg ute, etter min erfaring er skikkelige, vanntette sko å foretrekke over støvler og sherrox, som er tunge, stive og vanskelige å gå med.

AnonymBruker
Skrevet

Forhåpentligvis trenger han solkrem, solhatt/caps, shorts, badetøy og sandaler. ;)

Ellers er godt regntøy og vanntette sko/støvler greit å ha på høsten. Gjerne også et sett med ull eller fleece til å ha under, når det blir kaldere. Kjøp støvler som passer, ikke støvler som han kan ha ullsokker i, dersom det er så kaldt at han trenger ullsokker er ikke støvler et godt alternativ uansett. Det er viktig med gode sko, så han får beveget seg ute, etter min erfaring er skikkelige, vanntette sko å foretrekke over støvler og sherrox, som er tunge, stive og vanskelige å gå med.

helt enig sherrox er helt uaktuelt. er mer hemmende for motorikken enn det gjør godt. noen merker dere anbefaler?

AnonymBruker
Skrevet

Reservetøy:

*strømpebukser

*body

*sokker

*fleecegenser

Og ellers varmt/luftig overdel/underdel etter sesong.

Uteklær:

*regntøy, reflex to-delt.

*sydvest, -ofte tustelig for små barn å ha hette på.

*heldress med strikk under bena, og ofte lurt med en "grov" glidelås, de "fine" tåler knapt et sandkorn før de går istykker. Også en fordel om den har sånn olje-belegg på rumpe og knær :)

*lue med knytting for små barn

*votter med sånn snor man drar gjennom dressen synes jeg var genialt, da mine barn elsket å kaste av seg vottene i den alderen. Fingerhansker er også greit.

*hals/buff

Skotøy:

*støvler med for, vinter

*støvler, sommer

*og ellers sesongbaserte sko uten snøring.

Jeg synes de er ganske flinke til å veilede i skobutikker :)

Anonymous poster hash: 041b2...411

Skrevet

Hvis barnet sover på dagen, så må du mest sannsynlig ha sovevogn. Til denne bør du da ha pose/tepper som passer årstiden, myggnetting og regntrekk.

Skrevet

Reservetøy:

*strømpebukser

*body

*sokker

*fleecegenser

Og ellers varmt/luftig overdel/underdel etter sesong.

Uteklær:

*regntøy, reflex to-delt.

*sydvest, -ofte tustelig for små barn å ha hette på.

*heldress med strikk under bena, og ofte lurt med en "grov" glidelås, de "fine" tåler knapt et sandkorn før de går istykker. Også en fordel om den har sånn olje-belegg på rumpe og knær :)

*lue med knytting for små barn

*votter med sånn snor man drar gjennom dressen synes jeg var genialt, da mine barn elsket å kaste av seg vottene i den alderen. Fingerhansker er også greit.

*hals/buff

Skotøy:

*støvler med for, vinter

*støvler, sommer

*og ellers sesongbaserte sko uten snøring.

Jeg synes de er ganske flinke til å veilede i skobutikker :)

Anonymous poster hash: 041b2...411

Snorer (f. eks på votter) er ikke lov i mange barnehager har jeg sett

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler sterkt softshell dressen fra Name It. Høst og vårdress brukes i så kort tid at det ikke er noen vits i å punge ut 1500kr for en dress som brukes maks et par mnd. Den koster 499,- og de økte til 8000mm vannsøyle i fjor. Har brukt den mange sesonger siden lillemann var liten, utrolig bevegelig, myk og lett å ta av og på. Greit å bare ha et lag fleece i barnehagen i tillegg på litt kalde dager før man trenger vinterdress når det er nærmere minusgrader.

Anonymous poster hash: cf455...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...