Gå til innhold

Spotify til MP3 spiller - er det mulig

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har spurt alle jeg kjenner og i diverse butikker. Ingen har mp3 spiller som funker med Spotify. Har spurt Spotify selv tidligere, de svarer bare iPod.

Det er fordi det skal ganske mye til før de kan garantere at det fungerer 100%, men det betyr ikke at det ikke fungerer.

Mulig en må trykke litt her og trykke litt der før alt er som det skal, men det fungerer. Jeg har selv hatt Cowon Z2 med Spotify, og det fungerte helt fint selv om jeg vet folk har hatt enkelte problemer. Hvordan det står til nå, vet jeg ikke, men jeg vet det er mulig.

Endret av Maximillian Cohen
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er fordi det skal ganske mye til før de kan garantere at det fungerer 100%, men det betyr ikke at det ikke fungerer.

Vel, den virker ikke med den jeg har. Og jeg har ikke råd til å kjøpe nye for å eksperimentere.

Gjest Ciegus
Skrevet

Wimp er en streaming tjeneste og har ikke nedlastingssmulighet.

Jo, det er jo akkurat det samme som Spotify, men norsk. Bruker Wimp selv. ;)

Gjest Ciegus
Skrevet

Vel, den virker ikke med den jeg har. Og jeg har ikke råd til å kjøpe nye for å eksperimentere.

Men har den du har Android da?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

<dobbelt post>

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet

Jo, det er jo akkurat det samme som Spotify, men norsk. Bruker Wimp selv. ;)

Her er listen over enheter Wimp kjører på. Ser du Mp3 spillere på den listen?

https://wimp.no/wweb/download/

Men har den du har Android da?

Nei, den har ikke Android.

Skrevet

Jeg har kjøpt enkelt sanger på CDON.no. Så jeg er sånn mellomfornøyd. Hadde foretrukket at man kunne koble til en hvilken som helst mp3 spiller til Spotify, og har demonstrert min misnøye ved å si opp abonnementet med begrunnelse.

Ekstra telefon er uaktuelt. For det første er batterikapasiteten på telefoner i forhold til en Mp3 spiller helt latterlig. For det andre er mp3-spilleren min så liten og nett at den går i bakrommen på treningstightsen.

Problemet er at du ønsker noe som ikke er mulig av tekniske og økonomiske årsaker.

Grunnen til at den lille spilleren din er så liten og varer så lenge på en ladning er fordi CPU og software er en mygg i forhold til hva du finner i de mobilene du missliker størrelsen og kapasiteten til.

De er nødvendigvis idag og en god stund fremover sammenfallende. Og å la deg kopiere all verdens musikk inn på mp3spilleren din basert på folks løfte om å ikke vare si opp og beholde dem er det nok ingen som kommer til å gjøre ;)

Gjest Ciegus
Skrevet

Her er listen over enheter Wimp kjører på. Ser du Mp3 spillere på den listen?

https://wimp.no/wweb/download/

Nei, den har ikke Android.

Du har kanskje ikke forstått helt hvordan Wimp og Spotify fungerer?

Både Wimp og Spotify er streamingtjenester som fungerer ganske likt.

Begge muliggjør å laste ned musikk for å kunne høre dem offline, uten å betale ekstra. For at dette skal være mulig, må begge ha mulighet til å kontrollere hvilke sanger du hører på (for å betale artisten det de har rett på - de tjener jo penger hver gang noen lytter på musikken deres), og de må ha mulighet for å kontrollere at du fortsatt er betalende kunde. Når du laster ned musikk på denne måten, er derfor formatet slik at den kun kan høres på via Wimps eller Spotifys egen applikasjon (app). Denne applikasjonen holder kontroll på at du fortsatt er betalende kunde, og hva som skjer med musikken du har lastet ned uten å betale ekstra for den.

For å bruke denne appen og dermed høre og laste ned denne musikken, må du ha en dings som kan koble seg til WiFi OG som kan innstallere denne appen. Typisk Android. Hvis ikke din mp3-spiller kan dette, så er det ingenting merkelig med at du ikke kan høre på Spotifylåtene dine på den. Som nevnt av han over vil muligheten for å innstallere en slik app kreve mye mer kapasitet av spilleren, og dermed batteritid.

I Wimp har du i tillegg en annen mulighet (godt mulig den finnes i Spotify også). I Wimp kan du kjøpe låtene du vil høre på. Da betaler du enten per låt, eller for hele albumet. Siden du da har betalt, lastes låten ned i mp3-format. Mp3 kan spilles på vanlige mp3-spillere, og du trenger derfor ingen app for å høre på musikken. Denne muligheten får du fordi du har betalt for låta, og ikke bare abonnerer på en streamingtjeneste. Streamingtjenester MÅ ha kontroll på hvor ofte du hører på musikken, og at du fortsatt betaler, men har du kjøpt mp3-fila trenger de ikke denne kontrollen lenger (det er som du kjøper en singel i butikken), og du kan flytte låta på hvilken enhet du enn vil. Samme konsept som å kjøpe musikk i iTunes eller på CDON.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg tegnet Spotify abonnementet kjøpte jeg flere sanger, lastet dem ned og har dem på min mp3 spiller. Helt plutselig i løpet av fjoråret endret dette seg og spotify har valgt å ikke svare på mine spørsmål til hvordan jeg skal gå frem for å høre musikk uten å være online hele tiden og med eksisterende mp3-spiller. Det ville ikke vært svært krevende for spotify å opplyse at de f.eks støtter Android.

Når det gjelder Wimp finner jeg altså fortsatt ikke frem til hvordan jeg f.eks kAn kjøpe og laste ned.

Jeg har ingenting i mot å betale for musikken jeg skal høre på, men jeg har altså ingen reell mulighet til å utnytte spotify abonnementet og har derfor sagt opp.

Når det gjelder tillit har jeg vokst opp i kassett verdenen - man kjøpte LP/cd og mixet sine egne kassetter. Etter kassettens død har jeg tidvis kjøpt cd som jeg ripper til pc for overføring til mp3. Siden kjøp av cd både er lite miljøvennlig og er plasskrevende ønsker jeg heller å laste ned musikken og benytte dette på mine enheter. Det er slik jeg ønsker å ha det. Musikk blir enten hørt/sett på tv, på radio eller under tur og kollektivtransport på mp3.

Jeg kommer til å bytte mp3 spiller en gang og skal da selvsagt vurdere på nytt om streaming er greien. Pr nå er det ikke det.

Gjest Ciegus
Skrevet (endret)

Da jeg tegnet Spotify abonnementet kjøpte jeg flere sanger, lastet dem ned og har dem på min mp3 spiller. Helt plutselig i løpet av fjoråret endret dette seg og spotify har valgt å ikke svare på mine spørsmål til hvordan jeg skal gå frem for å høre musikk uten å være online hele tiden og med eksisterende mp3-spiller. Det ville ikke vært svært krevende for spotify å opplyse at de f.eks støtter Android.

Når det gjelder Wimp finner jeg altså fortsatt ikke frem til hvordan jeg f.eks kAn kjøpe og laste ned.

Jeg har ingenting i mot å betale for musikken jeg skal høre på, men jeg har altså ingen reell mulighet til å utnytte spotify abonnementet og har derfor sagt opp.

Når det gjelder tillit har jeg vokst opp i kassett verdenen - man kjøpte LP/cd og mixet sine egne kassetter. Etter kassettens død har jeg tidvis kjøpt cd som jeg ripper til pc for overføring til mp3. Siden kjøp av cd både er lite miljøvennlig og er plasskrevende ønsker jeg heller å laste ned musikken og benytte dette på mine enheter. Det er slik jeg ønsker å ha det. Musikk blir enten hørt/sett på tv, på radio eller under tur og kollektivtransport på mp3.

Jeg kommer til å bytte mp3 spiller en gang og skal da selvsagt vurdere på nytt om streaming er greien. Pr nå er det ikke det.

Ser nå at det tydeligvis bare er hele album som kan kjøpes på Wimp, og ikke enkeltsanger. Tidligere kunne man kjøpe enkeltsanger. Album kjøper du ved å finne albumet i wimp, og trykke kjøp. Edit: Tok feil, man kan fortsatt kjøpe enkeltsanger i Wimp. Høyreklikk på sangen, og klikk "kjøp og last ned låten".

Spotify finnes til Android ja, det er ikke bare folk med iPhone som kan ha spotify på mobilen. ;)

Er (var) du betalende kunde av spotify? Man må være betalende kunde (Premium er det vel?) for å benytte seg av offline-muligheten. Men igjen - sangene kan da kun lyttes på via Spotify-appen på den enheten du har den på.

Wimp er forøvrig svært raske med å svare på henvendelser. Men hvis du ikke er interessert i streamingtjenester er selvfølgelig ikke streamingtjenestene Spotify og Wimp noe for deg. Da må du gjøre som i gamle dager - kjøpe musikken lovlig (via itunes, cdon, wimp etc), eller laste den ned ulovlig.

Endret av Ciegus
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg var (er en halv måned til) betalende kunde hos Spotify.

Spørsmålet mitt - grunnlaget for denne tråden - var at jeg ikke fant en eneste plass der jeg kunne kjøpe mp3 (album, enkelt sanger, what have you). Det har jo ordnet seg.

Med tanke på at Spotify koster 99/mnd og aldri blir brukt tror jeg at jeg skal gå heidundrende i overskudd selv om jeg kjøper et album eller 10 enkelt sanger hvert kvartal. Som er ca mitt forbruk.

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg var (er en halv måned til) betalende kunde hos Spotify.

Spørsmålet mitt - grunnlaget for denne tråden - var at jeg ikke fant en eneste plass der jeg kunne kjøpe mp3 (album, enkelt sanger, what have you). Det har jo ordnet seg.

Med tanke på at Spotify koster 99/mnd og aldri blir brukt tror jeg at jeg skal gå heidundrende i overskudd selv om jeg kjøper et album eller 10 enkelt sanger hvert kvartal. Som er ca mitt forbruk.

Hvis du "bare" skal kjøpe musikk er det ikke lønnsomt å ha Wimp eller Spotify, nei. :) Er det bare iTunes og CDON som muliggjør det, utenom streamingtjenestene?

Skrevet

Spotify sin forretningsmodell er ikke å konkurrere med Itunes og andre leverandører av kjøpe-musikk-på-nett. De startet som den første store streamingsløsningen hvor man kunne få tilgang til et enormt bibliotek. For å unngå at prisen er i mange-tusen-kroners-klassen per måned og for å få med de som eier musikken (slik at du ikke ender opp med et elendig lite utvalg) er man da avhengig av å være koblet opp mot nett. Senere etterhvert som de fikk større muskler fikk de leverandørene med på løsninger hvor musikken ligger kryptert lokalt på den samme enheten. Men selvsagt uten mulighet til å flytte den musikken du kun har tilgang til pga at du abonerer på en streamingtjeneste. Se da på dette som lokal mellomlagring for å spare båndbredde. Med en gang abonementet ditt går ut mister du muligheten til å spille av musikken. Hvis du kunne kopiere musikken slik du ønsker hadde alle musikkselskapene og artistene trukket musikken sin og du hadde uansett ikke hatt muligheten.

ALternativene finnes det plenty av., Platekompaniet, itunes, google, telenor osv. Alle har de mulighet til å kjøpe låter for noen kroner stykket. Mange artister leverer også dette - som radiohead. Men selvsagt, det koster jo penger. Men da kan du legge låtene på den enheten du måtte føle for.

For å sette det i perspektiv. En 486-pc fra 1994-1995 kan spille av en mp3fil. Men har ikke noe som helst mulighet til å kjøre de softwareløsninger som kreves for nedlasting, kryptering, brukergrensesnitt og avspilling som benyttes idag innen tjenester som Wimp og Spotify. Den lille mp3spilleren din kan sammenlignes med denne gamle pcen. Den er liten, krever lite strøm og er svært treig. Men det gjør ingenting fordi den gjør ingen tunge oppgaver.

Løsningen om noen år vil være at batterikapasiteten blir MYE bedre. Evt at mp3spillerne (om de overlever siden det blir mindre og mindre økonomisk å selge og lage slike) blir kraftigere i samme innpakning. Problemet vil være grafisk brukersnitt. Alternativ vil alt bygge inn i briller som google glasses og lignende.

Skrevet

Ellers:

Velg ønsket låt ved å høyreklikke på låten og velg kjøp, ønsker du å kjøpe et helt album velger du det øverst under album-tittelen, deretter legg inn betalingsinfo. Låten blir automatisk lastet ned til skrivebordet ditt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vet du Guybrush, jeg vet ikke hvorfor du fortsetter å forklare meg hvordan Spotify virker. Mp3 spilleren min er heller ikke fra 90-tallet eller kan sammenlignes med en 486 PC eller noe i den duren. Den er litt i overkant av et år gammel.

Mp3 spillere uten WiFi er på vei bort, det kan jeg se med selvsyn. Mp3 spillere generelt er det blitt svært lite utvalg på. Personlig synes jeg det er leit for det er ikke aktuelt å abonnere på hele verdens musikk for øyeblikket.

Det er mulig du synes jeg er gammeldags og teit og det får du bare synes. Jeg vet hva behovet mitt for musikk er, det står helt klart og tydelig definert i første post. Hvilken Mp3 spiller - ikke iPod - kan jeg bruke sammen med Spotify eller hvordan kan jeg ellers kjøpe musikk jeg kan bruke på min eksisterende Mp3 spiller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du "bare" skal kjøpe musikk er det ikke lønnsomt å ha Wimp eller Spotify, nei. :) Er det bare iTunes og CDON som muliggjør det, utenom streamingtjenestene?

Jeg prøvde Amazon, fikk ikke til. Har ikke funnet ut hvorfor jeg ikke fikk til, får feilmelding ved betaling. Prøvd to forskjellige kort.

Skrevet

Skaff dere en nødlader da vel. Kan dere lade mobilen når det trengs på farten. Koster 200 kroner og er temmelig liten.

Gjest Blondie65
Skrevet

Har nødlander. Bruker denne til å holde liv i treningsapp på tur. Den jeg har spiser batterier.

Jeg kan dessverre ikke velge telefon selv - vi får iPhone fra jobb. Rævva batteri kapasitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...