Gå til innhold

Allergi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har greie på allergier?

Jeg er allergisk mot bjørkepollen, og etter å ha opplevd kløe i munnen etter måltider har jeg sett på kryssallergier for bjørkepollen.

Noen av matvarene jeg klør av er epler og gulrøtter, som står på listen for kryssallergier med bjørkepollen. Det eneste jeg opplever er at det klør og kløen reduseres veldig hvis jeg drikker vann etterpå. Jeg får ikke pustebesvær, eller opphovninger, eller annet ubesvær.

Hvis det kun fører til kløe av å spise disse matvarene er det et onde jeg godtar da jeg er veldig glad i epler og gulrøtter, men kan det føre til noe "verre" hvis jeg fortsetter å spise disse matvarene? :klo:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Eller, det kan såklart hende at du kan få verre reaksjoner.

Jeg har kryssallergier selv. Av og til kan jeg spise f.eks epler uten å reagere på det, andre ganger begynner det å klø i halsen/munnen når jeg har spist det.

Anonymous poster hash: 099b0...fbe
Skrevet

Nei. Eller, det kan såklart hende at du kan få verre reaksjoner.

Jeg har kryssallergier selv. Av og til kan jeg spise f.eks epler uten å reagere på det, andre ganger begynner det å klø i halsen/munnen når jeg har spist det.

Anonymous poster hash: 099b0...fbe

Ja, sånn er det med meg også! Det blir en personlig krise hvis jeg må kutte ut epler! Spiser jo 3-4 om dagen :huh:

Skrevet

Jeg spiste ting jeg kryssreagerte på i mange år, men nå er jeg blitt så allergisk mot de tingene at jeg ikke kan lenger. Begynt å hovne osv. :/

Skrevet

Reaksjonene kan bli verre, dvs mer kløe, varer lenger og på større deler av kroppen. Over tid kan også mengden som utløser reaksjonen reduseres. Ingen alvorlige eller livstruende reaksjoner, bare plagsomme.

Bjørkepollensesongen er over for lenge siden. Kan det være andre typer pollen du også reagerer på? Det er mye annet som også gir kryssreaksjon i forhold til epler og gulrøtter. Noe pollen har bare kryssreaksjon i forhold til rå gulrøtter, så det kan hjelpe å koke dem.

Skrevet

Reaksjonene kan bli verre, dvs mer kløe, varer lenger og på større deler av kroppen. Over tid kan også mengden som utløser reaksjonen reduseres. Ingen alvorlige eller livstruende reaksjoner, bare plagsomme.

Bjørkepollensesongen er over for lenge siden. Kan det være andre typer pollen du også reagerer på? Det er mye annet som også gir kryssreaksjon i forhold til epler og gulrøtter. Noe pollen har bare kryssreaksjon i forhold til rå gulrøtter, så det kan hjelpe å koke dem.

Kan jeg ikke være allergisk mot epler hele året hvis det kommer av pollenallergien? Eller er det kun i pollensesongen?

Leste at gulrøtter og epler bare utskilte allergener da de var rå fordi allergenene ble ødelagt av varmen under koking osv.

Skrevet

Kan jeg ikke være allergisk mot epler hele året hvis det kommer av pollenallergien? Eller er det kun i pollensesongen?

Leste at gulrøtter og epler bare utskilte allergener da de var rå fordi allergenene ble ødelagt av varmen under koking osv.

Kun i pollensesongen for min del.

Noen pollentyper har kryssreaksjoner bare mot rå gulrøtter, noe også mot rå.

Skrevet

Jeg er allergisk mot bl. a. epler hele året ihvertfall.

Og jeg kan spise kokte gulrøtter f.eks., men ikke rå - så for meg stemmer det.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har greie på allergier?

Jeg er allergisk mot bjørkepollen, og etter å ha opplevd kløe i munnen etter måltider har jeg sett på kryssallergier for bjørkepollen.

Noen av matvarene jeg klør av er epler og gulrøtter, som står på listen for kryssallergier med bjørkepollen. Det eneste jeg opplever er at det klør og kløen reduseres veldig hvis jeg drikker vann etterpå. Jeg får ikke pustebesvær, eller opphovninger, eller annet ubesvær

Hvis det kun fører til kløe av å spise disse matvarene er det et onde jeg godtar da jeg er veldig glad i epler og gulrøtter, men kan det føre til noe "verre" hvis jeg fortsetter å spise disse matvarene? :klo:

KRYSSALLERGI får du bare når det er f.eks. Bjørkepollen i luften ute. Bjørkepollen er det ikke sesong for på denne tiden av året. Da har du heller ingen kryssreaksjon.

Anonymous poster hash: 6f417...38b

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en trygg kilde og les deg opp på temaet.

Allergiviten.no er skrevet av den fremste på allerig/astma Kjell Aas. Har har så lang og fin tittel at jeg aldri klarer å h uske den. CVen hans ligger på samme nettsted.

naaf.no er og en trygg kilde.

AnonymBruker
Skrevet

KRYSSALLERGI får du bare når det er f.eks. Bjørkepollen i luften ute. Bjørkepollen er det ikke sesong for på denne tiden av året. Da har du heller ingen kryssreaksjon.

Tull.

Anonymous poster hash: 102cf...0d8

Skrevet

Her fant jeg en interessant artikkel:

http://www.dinside.no/351113/allergi-paa-kryss-og-tvers

Bjørkepollenallergi
Jo mer alvorlig bjørkepollenallergien er jo større er plagene med allergi mot frukt og grønnsaker. Det er viktig å unngå disse matvarene rett før og gjennom hele bjørkepollen sesongen, det vil redusere allergi symptomene.

De vanligste kryssallergiene ved bjørkepollen allergi er hasselnøtter, eple, fersken, kirsebær, valnøtt, pære, mandel, plomme, paranøtter, potetskall, gulrot, tomat, peanøtter, jordbær og aprikoser. Har du mye bjørkepollen allergi vil du reagere på disse matvarene også utenfor sesongen. Frukt som du vil tåle er for eksempel ananas som sjelden gir allergi ved bjørkepollen og bær som tyttebær, rips, bringebær og blåbær.

AnonymBruker
Skrevet

Dette ser jeg er fra dinside.no. Går aldri inn på lenker i forum.

Det jeg stiller spørsmål ved er om dinside har hentet infoen fra en pålitelig kilde, pålitelig forskning?

Normalt ved kryssallergi tåler en helt fint kryssmat utenfor pollensesongen, i følge Kjell Aas, Norges og kanskje verdens fremste på allergi.

• Liker 1
Skrevet

Dette ser jeg er fra dinside.no. Går aldri inn på lenker i forum.

Det jeg stiller spørsmål ved er om dinside har hentet infoen fra en pålitelig kilde, pålitelig forskning?

Normalt ved kryssallergi tåler en helt fint kryssmat utenfor pollensesongen, i følge Kjell Aas, Norges og kanskje verdens fremste på allergi.

Alt som finnes på nettet må jo tas med en klype salt, men jeg tenker at når det står på den måten, så er det ihvertfall noen som reagerer på den måten (mest sannsynlig), om fellesnevneren er pollen, så er det kanskje ikke uvanlig at noen reagerer året rundt og andre kun i sesong?

(Dette ble merkelig formulert, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener :P )

Gjest thesledge
Skrevet

Har kryssallergi selv, og det eneste jeg merker er at halsen klør og leppene hovner opp. Skjer ikke noe mer om jeg fortsetter å spise. Jeg kan fint spise epler om jeg skreller bort skallet først :) Tåler det helt fint utenom pollensesongen, men dette varier jo veldig.

AnonymBruker
Skrevet

Alt som finnes på nettet må jo tas med en klype salt, men jeg tenker at når det står på den måten, så er det ihvertfall noen som reagerer på den måten (mest sannsynlig), om fellesnevneren er pollen, så er det kanskje ikke uvanlig at noen reagerer året rundt og andre kun i sesong?

(Dette ble merkelig formulert, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener :P )

slettes ikke alt som står på nettet man trenger å ta med en klype salt. Man sjekker hvem som er forfatter bak det som er skrevet osv. Man finner jo forskningsdatabaser der innholdet er av høyeste kvalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...