Gå til innhold

Glemmer piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må være varmen.. Den siste uken har jeg glemt to av mine daglige piller (har dosett så så isted at fredag fortsatt lå i plassen sin). Det er snakk om Xarelto. Farlig? Tar ikke ny pille for å erstatte, har gått bra hittil... Hva kan skje på én dag?

Anonymous poster hash: ecaba...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er som regel ikke problem å glemme en dag, men jeg ville ha tatt en telefon til/stukket innom et apotek for å høre hva de sier. Om det er viktig å huske de, kan det hende de kan komme med tips til hva du kan gjøre, eventuelt symptomer du skal ta alvorlig om det skulle skje noe. Mest sannsynligvis har det ingenting å si, men jeg ville ha forhørt meg for sikkerhets skyld!

Skrevet

Legg dosetten et sted du ser den, feks. ved kaffetrakteren eller vasken.

AnonymBruker
Skrevet

Ok! Kan høre med dem neste gang jeg stikker innom, er farmasøytene såpass gode på medisiner at de kan erstatte en leges mening ang. glemte piller?

AnonymBruker
Skrevet

Legg dosetten et sted du ser den, feks. ved kaffetrakteren eller vasken.

Den ligger laglig til, på kjøkkenet. Men er man surrete, er man surrete!! :( har bare skjedd i sommer..

Gjest avocadoen
Skrevet

Ok! Kan høre med dem neste gang jeg stikker innom, er farmasøytene såpass gode på medisiner at de kan erstatte en leges mening ang. glemte piller?

Som oftest. Men om du glemmer 2 på en uke så er det nok lurt å ta en angrepille ganske fort. Men nå ville ikke jeg for min del gamblet på å bli gravid da. Greit å være sikker, sant? Selv om du ikke har blitt gravid før, så kan du bli det nå

AnonymBruker
Skrevet

Dette er medisin som forhindrer blodpropp, så langt jeg kan se? Blodfortynnende?

De må du ikke glemme da får du en ujevn dose i blodet.

Skal du ha dem om kvelden legger du dosetten på hodeputen, så du ikke glemmer dem før du legger deg. Eller et annet sted du vet at du er innom på det tidspunktet du skal ha pillene.

Tar du blodprøver for å få tilpasset dosen innimellom? Da må du gi bewkjed om at du har glemt, så og så mye, ellers vil de tro at du får for lite medisin i blodet og øke dosen mer enn de skal og du får for tynt blod, neste gang reduserer de dosen igjen.

Dette er viktige medisiner som ikke må glemmes!

Anonymous poster hash: 8cd5f...506

AnonymBruker
Skrevet

Som oftest. Men om du glemmer 2 på en uke så er det nok lurt å ta en angrepille ganske fort. Men nå ville ikke jeg for min del gamblet på å bli gravid da. Greit å være sikker, sant? Selv om du ikke har blitt gravid før, så kan du bli det nå

Skal vel godt gjlres å bruke xarelto som prevensjon, fosteret kan ta skade av medisinen og støtes ut av kroppen ja, men tipper at legene heller anbefaler ppiller fremfor blodfortynnende ;)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er medisin som forhindrer blodpropp, så langt jeg kan se? Blodfortynnende?

De må du ikke glemme da får du en ujevn dose i blodet.

Skal du ha dem om kvelden legger du dosetten på hodeputen, så du ikke glemmer dem før du legger deg. Eller et annet sted du vet at du er innom på det tidspunktet du skal ha pillene.

Tar du blodprøver for å få tilpasset dosen innimellom? Da må du gi bewkjed om at du har glemt, så og så mye, ellers vil de tro at du får for lite medisin i blodet og øke dosen mer enn de skal og du får for tynt blod, neste gang reduserer de dosen igjen.

Dette er viktige medisiner som ikke må glemmes!Anonymous poster hash: 8cd5f...506

En dose er i blodet i 24 timer, ganske nøyaktig, dvs at jeg går en dag uten dose i blodet.

Nei, det foretas ikke prøver for å se hvordan tilstanden i blodet er, tilsvarende en INRkontroll. Heldigvis.

Så slipper å si noe til legen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket råd er dette? Det er ikke p piller bun glemmer, hva skal hun da med angrepiller?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket råd er dette? Det er ikke p piller bun glemmer, hva skal hun da med angrepiller?Anonymous poster hash: 8cd5f...506

Hadde vært smart med "jeg angrer på at jeg ikke tok xarelto"-piller da,

AnonymBruker
Skrevet

En dose er i blodet i 24 timer, ganske nøyaktig, dvs at jeg går en dag uten dose i blodet.

Nei, det foretas ikke prøver for å se hvordan tilstanden i blodet er, tilsvarende en INRkontroll. Heldigvis.

Så slipper å si noe til legen :)Anonymous poster hash: ecaba...b19

I hvertfall får du en veldig uheldig svingning i blodet ditt når du er av og på fordi du glemmer.

AnonymBruker
Skrevet

I hvertfall får du en veldig uheldig svingning i blodet ditt når du er av og på fordi du glemmer.Anonymous poster hash: 8cd5f...506

Ja, på hvilken måte mener du den er uheldig?

Skrevet

Ofte kan farmasøytene være flinkere enn legene når det gjelder å gi råd om slike ting. Ta en telefon til nærmeste apotek i dag du, de er enda åpne, så slipper du å tenke mer på det. :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Hvilket råd er dette? Det er ikke p piller bun glemmer, hva skal hun da med angrepiller?Anonymous poster hash: 8cd5f...506

Oi, jeg må ha vært litt trøtt :fnise:
AnonymBruker
Skrevet

Ja, på hvilken måte mener du den er uheldig? Anonymous poster hash: ecaba...b19

Du får en av og på funksjon i blodet ditt. Da er faren for problemer eller her blodpropp større enn om du har en jevn mengde hele tiden i blodet. Tenker at du har fått inn et kunsig ledd eller har hatt en større leddoprasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Du får en av og på funksjon i blodet ditt. Da er faren for problemer eller her blodpropp større enn om du har en jevn mengde hele tiden i blodet. Tenker at du har fått inn et kunsig ledd eller har hatt en større leddoprasjon?

Nei.

Anonymous poster hash: 6be8d...a01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...